Bukefalos 28 år!

Seriös icke raskatts avel

Jag har nu skummat Jordbruksverkets startegidokument/projektkatalog "handlingsplan för långsiktigt uthållig förvaltning av svenska husdjursgenetiska resurser under perioden 2010-2020".

Där finns två katter med på listan över bevarandevärda husdjursraser/viktiga husdjursgenetiska resurser:
Europé och Lantraskatt.

Det som skiljer dessa katter åt i dokumentet, är att Europé:n har en standard och alltså är förädlad, medan Lantraskatten är den oförädlade varianten.
Bland husdjuren i allmänhet, så tas både kommersiella men genuint svenska raser upp (t.ex. Svensk Röbrokig Boskap), såväl som raser som inte så värst gångbara kommersiellt för närvarande (t.ex. svensk Blå Anka)

Till skillnad från de flesta övriga djurslagen som diskuteras i dokumentet, så finns det väldigt lite skrivet om katterna alls.

Det nämns att Europé saknar avelsplan, vilket är något av det första som behövs göras när man vill vara med i ett bevarande program. Jag hittar inte heller nu någon avelsplan för Europé genom googlande. Européringen publicerar enbart en rasstandard.

Inte heller Lantraskatt har en avelsplan, den finns helt enkelt inte, ingen förening, ingenting ...Men ändå finns de, alla de där lagårdskatterna, som funnits på gårdarna i decennier...

Det är lätt att hitta kattsidor via googling, där man anser att Lantraskatter är mest att likna vid något som katten släpat in, att alla lagårdskatter borde kastreras, och att lagården är en olämplig miljö för katter. Mycket lättare än att hitta FAKTA om Lantraskatten.

Egentligen är det nog så att ingen riktigt vet vare sig vad en Lantraskatt är, eller att det ännu gjorts några undersökningar...
Så intressant att de nämner Lantraskatten som en specifik ras! Det har jag inte hört tror jag, men jag finner det intressant. Men en massa frågor dyker upp i huvudet.
Är det bara jordbruksverket som har typ sagt "jo, det är en ras" och sen inget mer? Har någon annan sagt att de är en ras? Är det jordbruksverket som bestämmer om någon grupp djur är en ras?
... Vad är ens en ras? Vad avgör det? :o

Måste googla! :D Jag finner detta högst intressant, då jag har känt lite att det vore synd om bondkatten försvann får jag erkänna.
 
Fast tanken (min tanke) är att ta tillvara de katter vi har, även om de "bara" är "bonnkatter".
Sedan vet jag inte (alls) hur det fungerar med kemiskkastrering på katter?
Borde finnas alternativ till p- piller, men som säkerligen är dyrare.

Jag tror faktiskt att de hela är en god idé. Men att vi ligger lite före i tiden. :p
Intressant det där med kemisk kastrering, det tänkte jag inte på. Då kan man ju tex ha en hankatt i "träning" (dvs man kan kolla om han fungerar bra som jaktkatt och klarar "bruksprovet") i ett par år först för att se om han passar i aveln men ändå kan gå ute, innan man bestämmer sig för avel eller kastrering.
Men jag vet inte hur kemisk kastrering fungerar, flödar hormonerna fortfarande eller hämmas dem också?

Möjligt, det finns ju en hel del bondkatter som klarar detta utmärkt och marknaden finns väl inte riktigt än. Men man vet inte om man inte frågar :D
 
Angående jaktinstikt: har en bekant som påstår att röda katter har mer jakt i sig och "djävlar anamma". Någon mer som hört detta? Hans katt är röd och det är en jäkel på att ta möss och katig är han oxå :D
När jag var liten och vi tittade på en kull kattungar i en ladugård så bet en kattunge i tummen på pappa så att det blödde. Min mamma sa mycket bestämt att den skulle vi inte ha.
Gissa vilken färg den hade..? :cool::D
 
Personligen blir jag stressad av tanken på att någon skulle ta fram en sådan här katt :p Kanske för att jag spelat dynastydog så mycket de senaste dagarna (sidan ligger nere just nu dock) - ett spel som går ut på att man ska skapa nya hundraser baserat på utseende, hälsa, färger, pälsstruktur och temperament/instinkt/karaktärsdrag osv utifrån genetik som finns i spelet. Varje generation blir ju enorm när man letar efter ett visst temperament eller utseende eller vad det nu må vara. Har tagit bort 700 hundar senaste dagen :p

Och ett sånt här uppfödningsprojekt känns ju som att det skulle bli sjukt dyrt (dna testa och hälsoscreena) samtliga katter man ansett ha bästa förmågan för att få vara med i första generationen, för alla kända kattsjukdomar, och sålla bort de som inte håller måttet. Alt. matcha de med en som är fri från den sjukdomen, men då får man testa nästa generation också vilket lägger på ännu mer kostnader utan att man egentligen har kommit någon vart. Eftersom katterna ska vara utekatter som ska anpassas efter svenskt klimat så ska ju katterna gå ut och ränna vilket medför att det blir svinn i populationen när katterna blir överkörda, instängda hos grannar eller drabbas av hiv och dylikt. Sen så är ju Sverige ett klimatiskt stort land med helt olika förhållanden i olika delar av landet. Katterna i Karesuando skulle ju om de finge klimatanpassas till de temperaturerna inte passa i Ystad. Därtill ska man ju ha, lämpligen lantbrukare som är villiga att ha okastrerade katter så att jaktförmågan kan testas i den form man nu försöker avla fram mot. Frågan är då vad man skulle göra med alla nya katter som föddes som kanske inte skulle vara "rasäkta" (för man ser ju inte om sin utekatt parar eller paras av något som man inte "godkänt").

Att hålla projektkatterna som innekatter för att kontrollera populationen tar ju bort hela meningen med projektet (för då får man ju testa jaktförmågan genom tammöss och det kanske man inte vill föda upp vid sidan av, och frågan är om dessa är lika street smarta som vildmöss?). Det är omöjligt för de flesta lantbrukare att ha en kattpopulation som inte influeras av grannarnas katter eller katter som smyger runt mellan gårdar när de blivit bortstötta från sin egen.

Skulle jag ha ett jordbruk med behov av musjakt även i kallaste vintern skulle jag nog hellre sett till att köpa en råttjagande hund, känns ju lite lättare med något som själv vill gå ner i husgrunden och bita ihjäl möss, råttor, sork och dylikt.
 
Intressant det där med kemisk kastrering, det tänkte jag inte på. Då kan man ju tex ha en hankatt i "träning" (dvs man kan kolla om han fungerar bra som jaktkatt och klarar "bruksprovet") i ett par år först för att se om han passar i aveln men ändå kan gå ute, innan man bestämmer sig för avel eller kastrering.
Men jag vet inte hur kemisk kastrering fungerar, flödar hormonerna fortfarande eller hämmas dem också?

Möjligt, det finns ju en hel del bondkatter som klarar detta utmärkt och marknaden finns väl inte riktigt än. Men man vet inte om man inte frågar :D
På hund kan hundarna fortfarande para när de är kemiskt kastrerade, och jag har för mig att det ökar risken för prostatacancer. Kan ha fel dock. Men hur naturligt blir det att hålla på med sådana nymodigheter om man ska ta fram en "lantraskatt"?
 
På hund kan hundarna fortfarande para när de är kemiskt kastrerade, och jag har för mig att det ökar risken för prostatacancer. Kan ha fel dock. Men hur naturligt blir det att hålla på med sådana nymodigheter om man ska ta fram en "lantraskatt"?
Det skulle inte vara bra, för då skulle ju hankatterna fortfarande ränna runt och leta efter honkatter att para istället för att fokusera på jakten enbart.
P-piller ökar på risken på livmodercancer hos katthonor har jag för mig iallafall.
 
Jag har väldigt svårt att se behovet av att starta upp ett sådant här projekt. Det är väl främst gårdar som behöver brukskatter och det håller de redan. Folk som vill ha en jagande katt skaffar väl ofta en från en gård också. Överskottet avlivas så projektet som målas upp sker ju redan och det är något de flesta av vi kattmänniskor motsätter oss. Måhända sker det inte organiserat men jag ser inte hur det skulle göra saken bättre. Behövs verkligen detta avelsprojekt? Råder det verkligen brist på katter som kan jaga?

Man måste haft sjukt otur om man lyckas få en katt som inte kan/vill jaga.

Kontrollerad avel på djur som går lösa är dessutom något av en paradox.
 
Är dagens huskatter så dåliga jägare att det finns ett behov av att avla fram de mängder som krävs för att få mer tillförlitligt nedärvda jaktegenskaper när katthemmen är fulla??
Det är stor skillnad på en huskatt och en ladugårdskatt.
En riktig stall/ladugårdskatt kan man inte ha inne någon längre tid.
Då så river de huset.
Våra kommer in och äter och sover, de som vill, vissa vill bara vara ute.
Vi har lyckats med att flytta med våra katter, även de som bara vill vara ute.
De håller sig runt oss och älskar när vi är ute tillsammans med dem.
Den största hankatten, RÅTT-FÅNGAREN, kan sova inne men är opraktisk i formatet.
Han ser ut som en europeisk vildkatt.
 
Det är stor skillnad på en huskatt och en ladugårdskatt.
En riktig stall/ladugårdskatt kan man inte ha inne någon längre tid.
Då så river de huset.
Våra kommer in och äter och sover, de som vill, vissa vill bara vara ute.
Vi har lyckats med att flytta med våra katter, även de som bara vill vara ute.
De håller sig runt oss och älskar när vi är ute tillsammans med dem.
Den största hankatten, RÅTT-FÅNGAREN, kan sova inne men är opraktisk i formatet.
Han ser ut som en europeisk vildkatt.

Oftast är anledningen att katter förstör hemmet att man inte har kattanpassat det. En kattanpassad inomhusmiljö finner man dock sällan hos de som har utekatter, vilket inte är konstigt.

Det finns gott om gårdar som har bra jägare som går in och ut som de vill utan att rasera hemmet.
 
Och ett sånt här uppfödningsprojekt känns ju som att det skulle bli sjukt dyrt (dna testa och hälsoscreena) samtliga katter man ansett ha bästa förmågan för att få vara med i första generationen, för alla kända kattsjukdomar, och sålla bort de som inte håller måttet.
Jag för min del anser nog att det räcker med att man kastrerar alla stall- och ladugårds-katter som inte håller måttet.
Efter några generationer så finns de friska och väl jagande kvar.
Det finns så många att det räcker med att rensa ut litet så blir det bra.
 
Oftast är anledningen att katter förstör hemmet att man inte har kattanpassat det. En kattanpassad inomhusmiljö finner man dock sällan hos de som har utekatter, vilket inte är konstigt.
Nu så kan vi ju jämföra samma hem (2 st) med olika katter.
Vi har en huskatt också (eller två) och den (de) kan vara inne 7/24 utan att ställa till det.
De är husanpassade.
Det finns gott om gårdar som har bra jägare som går in och ut som de vill utan att rasera hemmet.
Så länge som de får just gå ut som de vill så klarar sig hemmet bra.
Men de måste få gå ut.
De är så livliga att de kan få de fastlimmade heltäckningsmattorna att krulla sig.
Den som inte har haft en stor, redig ladugårdskatt inne hemma hos sig har svårt att föreställa sig kraften i dessa djur.
RÅTT-FÅNGAREN sover utan vidare i våra sängar, han är söt och mild när han är trött.
 
Alltså när RÅTT-FÅNGAREN och Schäfern leker, så blir det litet för röjigt inomhus så då får de gå ut.
 
@skogaliten
Läste detta på Wikipedia på "Ras":
"Med en ras avses en population som är stambokförd och vars anatomiska särdrag är definierade i särskilda rasstandarder."
Tyvärr har inte Lantraskatten detta så jag vet inte riktigt om man kan kalla det för en ras..?
Inte än iallafall.

Du har ställt fel fråga, och därför fått fel svar:

Lantraser har en helt annan definition.

Här har du wikipedia entryn för Lantraser:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lantras
 
Personligen blir jag stressad av tanken på att någon skulle ta fram en sådan här katt :p Kanske för att jag spelat dynastydog så mycket de senaste dagarna (sidan ligger nere just nu dock) - ett spel som går ut på att man ska skapa nya hundraser baserat på utseende, hälsa, färger, pälsstruktur och temperament/instinkt/karaktärsdrag osv utifrån genetik som finns i spelet. Varje generation blir ju enorm när man letar efter ett visst temperament eller utseende eller vad det nu må vara. Har tagit bort 700 hundar senaste dagen :p

Och ett sånt här uppfödningsprojekt känns ju som att det skulle bli sjukt dyrt (dna testa och hälsoscreena) samtliga katter man ansett ha bästa förmågan för att få vara med i första generationen, för alla kända kattsjukdomar, och sålla bort de som inte håller måttet. Alt. matcha de med en som är fri från den sjukdomen, men då får man testa nästa generation också vilket lägger på ännu mer kostnader utan att man egentligen har kommit någon vart. Eftersom katterna ska vara utekatter som ska anpassas efter svenskt klimat så ska ju katterna gå ut och ränna vilket medför att det blir svinn i populationen när katterna blir överkörda, instängda hos grannar eller drabbas av hiv och dylikt. Sen så är ju Sverige ett klimatiskt stort land med helt olika förhållanden i olika delar av landet. Katterna i Karesuando skulle ju om de finge klimatanpassas till de temperaturerna inte passa i Ystad. Därtill ska man ju ha, lämpligen lantbrukare som är villiga att ha okastrerade katter så att jaktförmågan kan testas i den form man nu försöker avla fram mot. Frågan är då vad man skulle göra med alla nya katter som föddes som kanske inte skulle vara "rasäkta" (för man ser ju inte om sin utekatt parar eller paras av något som man inte "godkänt").

Att hålla projektkatterna som innekatter för att kontrollera populationen tar ju bort hela meningen med projektet (för då får man ju testa jaktförmågan genom tammöss och det kanske man inte vill föda upp vid sidan av, och frågan är om dessa är lika street smarta som vildmöss?). Det är omöjligt för de flesta lantbrukare att ha en kattpopulation som inte influeras av grannarnas katter eller katter som smyger runt mellan gårdar när de blivit bortstötta från sin egen.

Skulle jag ha ett jordbruk med behov av musjakt även i kallaste vintern skulle jag nog hellre sett till att köpa en råttjagande hund, känns ju lite lättare med något som själv vill gå ner i husgrunden och bita ihjäl möss, råttor, sork och dylikt.
Du är inte medveten om att sådana här projekt utförs och är pågående?

Projekten finns dels på varje svensk djurpark, men också, och framförallt, inom de föreningar som tar hand om resterna av våra inhemska husdjursraser, raserna som slutat att vara vara kommersiellt gångbara för länge sedan.

Genom föreningar som: Föreningen Allmogekon, Gutefårakademin, Svenska Lanthönsklubben, Föreningen Landtsvinet, Föreningen Gotlandskaninen m.fl.

Här finns mer info:http://www.lantrasforum.se/styled/index.html

Och orora dig inte över innekatt/utekatt och problemet med "annan katt kommer och parar sig". Ett sådant här kattprojekt, måste göras på landet. De gårdar som får vara involverade behöver ju inte ligga i bymiljö, utan kan ligga som min gård t.ex. 7 km från närmaste bebodda gård (två-tre sommarstugor oräknade). Finns det fertila djur på gården, så är risken liten att de går så långt. Vi har aldrig sett främmande katter här (eller hört något kattbråk).
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 248
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 128
Senast: morgaine
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 380
Senast: Korven
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp