Bukefalos 28 år!

Seriös icke raskatts avel

Jag har väldigt svårt att se behovet av att starta upp ett sådant här projekt. Det är väl främst gårdar som behöver brukskatter och det håller de redan. Folk som vill ha en jagande katt skaffar väl ofta en från en gård också. Överskottet avlivas så projektet som målas upp sker ju redan och det är något de flesta av vi kattmänniskor motsätter oss. Måhända sker det inte organiserat men jag ser inte hur det skulle göra saken bättre. Behövs verkligen detta avelsprojekt? Råder det verkligen brist på katter som kan jaga?

Man måste haft sjukt otur om man lyckas få en katt som inte kan/vill jaga.

Kontrollerad avel på djur som går lösa är dessutom något av en paradox.
Vad är det som "kattmänniskor" motsätter sig? Att man avlivar om det blir för många katter?
 
Det är stor skillnad på en huskatt och en ladugårdskatt.
En riktig stall/ladugårdskatt kan man inte ha inne någon längre tid.
Då så river de huset.
Våra kommer in och äter och sover, de som vill, vissa vill bara vara ute.
Vi har lyckats med att flytta med våra katter, även de som bara vill vara ute.
De håller sig runt oss och älskar när vi är ute tillsammans med dem.
Den största hankatten, RÅTT-FÅNGAREN, kan sova inne men är opraktisk i formatet.
Han ser ut som en europeisk vildkatt.
Hihi, de två katter jag har idag, bodde från början hos min bror i hans tvåa. Du kan tänka dig hur deras lägenhet såg ut. :angel:
En natt väckte dem mig när jag sov i sovrummet och passade lägenheten. Öppnade dörren med handtaget, klösmärken i tapeten och rev ner en lampa. Envetna. :love:
 
Vad är det som "kattmänniskor" motsätter sig? Att man avlivar om det blir för många katter?

Ja. Att man låter katterna reproducera sig fritt och sedan (i bästa fall) avlivar överskottet. Det bidrar till en slit och släng mentalitet som gör att katter far väldigt illa. Katterna avlivas dessutom ofta med kostnadsfria och alldeles för ofta även inhumana metoder. Eftersom katterna trots sin arbetsinsats inte får kosta mer ön absolut nödvändigt.

Och visst är det provocerande att vissa massproducerar katter när det finns över 100000 hemlösa katter i Sverige. Och nej, det är inte 100000 katter som inte kan jaga.
 
Det är stor skillnad på en huskatt och en ladugårdskatt.
En riktig stall/ladugårdskatt kan man inte ha inne någon längre tid.
Då så river de huset.
Våra kommer in och äter och sover, de som vill, vissa vill bara vara ute.
Vi har lyckats med att flytta med våra katter, även de som bara vill vara ute.
De håller sig runt oss och älskar när vi är ute tillsammans med dem.
Den största hankatten, RÅTT-FÅNGAREN, kan sova inne men är opraktisk i formatet.
Han ser ut som en europeisk vildkatt.

Med huskatt menar jag alla oregistrerade katter av bondkattyp, oavsett hur de lever.
 
Jag har väldigt svårt att se behovet av att starta upp ett sådant här projekt. Det är väl främst gårdar som behöver brukskatter och det håller de redan. Folk som vill ha en jagande katt skaffar väl ofta en från en gård också. Överskottet avlivas så projektet som målas upp sker ju redan och det är något de flesta av vi kattmänniskor motsätter oss. Måhända sker det inte organiserat men jag ser inte hur det skulle göra saken bättre. Behövs verkligen detta avelsprojekt? Råder det verkligen brist på katter som kan jaga?

Man måste haft sjukt otur om man lyckas få en katt som inte kan/vill jaga.

Kontrollerad avel på djur som går lösa är dessutom något av en paradox.
Ja, det går inte att ha en kontrollerad avel på utekatter och om man inte har dem ute så blir projektet meningslöst. Om man nu inte lyckas med konststycket att hägna in en hel gård kattsäkert O_o
Detta förblir nog ett mest hypotetiskt projekt men det är lite kul att diskutera även om det är bara teoretiskt :p
 
Du har ställt fel fråga, och därför fått fel svar:

Lantraser har en helt annan definition.

Här har du wikipedia entryn för Lantraser:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lantras
Ett område var det ja, men hur stort område? Blir det tex Skånsk Lantraskatt?
Problemet är dock att katter har i alla tider försvunnit från gårdar för att de har flyttat någon annanstans på egen hand eller dragit på långa resor för att para sig så man kan inte garantera att ett område har "isolerats" och därmed skapat en egen lantras. Andra djur är lättare att försäkra sig om det då man håller dem inhägnade.
Om man nu skulle hitta en sådan gård så undrar jag om inte de är isåfall så djupt inavlade att det vore inte bra att avla vidare på dem som en lantras.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Du är inte medveten om att sådana här projekt utförs och är pågående?

Projekten finns dels på varje svensk djurpark, men också, och framförallt, inom de föreningar som tar hand om resterna av våra inhemska husdjursraser, raserna som slutat att vara vara kommersiellt gångbara för länge sedan.

Genom föreningar som: Föreningen Allmogekon, Gutefårakademin, Svenska Lanthönsklubben, Föreningen Landtsvinet, Föreningen Gotlandskaninen m.fl.

Här finns mer info:http://www.lantrasforum.se/styled/index.html

Och orora dig inte över innekatt/utekatt och problemet med "annan katt kommer och parar sig". Ett sådant här kattprojekt, måste göras på landet. De gårdar som får vara involverade behöver ju inte ligga i bymiljö, utan kan ligga som min gård t.ex. 7 km från närmaste bebodda gård (två-tre sommarstugor oräknade). Finns det fertila djur på gården, så är risken liten att de går så långt. Vi har aldrig sett främmande katter här (eller hört något kattbråk).
Tyvärr så tror jag att 7 km är ingenting för en katt om den vill. Har hört om alltför många katter som gett sig på långa resor, och jag kan tänka mig att könsdriften är stark. Man skulle inte kunna garantera.
 
Ja. Att man låter katterna reproducera sig fritt och sedan (i bästa fall) avlivar överskottet. Det bidrar till en slit och släng mentalitet som gör att katter far väldigt illa. Katterna avlivas dessutom ofta med kostnadsfria och alldeles för ofta även inhumana metoder. Eftersom katterna trots sin arbetsinsats inte får kosta mer ön absolut nödvändigt.

Och visst är det provocerande att vissa massproducerar katter när det finns över 100000 hemlösa katter i Sverige. Och nej, det är inte 100000 katter som inte kan jaga.
Nu pratar vi inte allmänna lösa katter i samhällen, utan om gårdskatter. På landet. Som absolut inte lämnas vind för våg.
Sådant finns i tätorter/samhällen/större byar. Jag har nästan aldrig sett till halvförvildade katter på landet där den huvudsakliga bebyggelsen är gårdar, utan alla katter har ägare som tar hand om katterna. Men de bor inte nödvändigtvis inne i bostaden, utan bor, utfodras, och ses till i lagården eller motsvarande utrymme.

Som jag skrev tidigare i tråden, är det numera ovanligt att man låter ladugårdskatter reproducera sig fritt.
Man väljer ut de (subjektivt) "bästa" som får reproducera sig -1-2 honor, en hanne (man skaffar ny hanne från annan gård då och då), övriga säljs, behålls kastrerade (på en större gård med djurhållning kan man vilja ha 6-8-10 katter som musfångare), men råkar det bli stora kullar, och ingen köpare hittas, så avlivas överskottet. Nuförtiden så använder man veterinär, och passar på när veterinären ändå kommer på besök. Om det dyker upp fall med folk som slår ihjäl kattungar med spaden, eller dränker dem i vattentunnan, så finns det sannolikt andra tveksamheter med djurhållningen också.
De springer heller inte "fritt", utan håller sig hemmavid. Eftersom katterna på moderssidan är släkt, så bildas kolonier. Och eftersom eventuellt behållna unga hanar kastreras, så utvandrar dessa inte, inte heller ställer de till bråk om makten på gården.

Att många s.k. kattmänniskor föraktar lantras bland katter är lätt att förstå. Det gäller de flesta lanbruksdjur också: de som håller på med kommersiella raser av är helt och hållet av den åsikten att det är onödigt att hålla Hedemorahöns, att ha Lappgetter (eller getter alls), eller för den delen att avla Russ...
 
Du har ställt fel fråga, och därför fått fel svar:

Lantraser har en helt annan definition.

Här har du wikipedia entryn för Lantraser:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lantras

Problemet är att den lösgående kattpopulationen i Sverige inte varit fri rätt omfattande inblandning av andra raser till skillnad från de relativt isolerade populationer som det varit fråga om när man hittat och tagit tillvara på svenska lantraser i modern tid(t ex Bjurholmshöna och Mellerudskanin).
Eftersom okastrerade hankatter kan röra sig över stora områden och okastrerade honkatter inte är knussliga med vem de parar sig med så har man för det mesta inte haft kontroll på vem som egentligen är pappa till kattungarna(något som också orsakat problem med inavel på en del ställen). Min första katts pappa var på rymmen en hel sommar, vilket kan innebära att det finns Cornish Rex-gener i bondkattspopulationerna i området. Så länge de inte dubbleras kommer det inte att märkas annat än att katterna är lite slankare och elegantare än annars. Inblandning av andra raser än den ursprungliga huskattstypen visas också genom att färger som t ex maskad förekommer.
 
Ett område var det ja, men hur stort område? Blir det tex Skånsk Lantraskatt?
Problemet är dock att katter har i alla tider försvunnit från gårdar för att de har flyttat någon annanstans på egen hand eller dragit på långa resor för att para sig så man kan inte garantera att ett område har "isolerats" och därmed skapat en egen lantras. Andra djur är lättare att försäkra sig om det då man håller dem inhägnade.
Om man nu skulle hitta en sådan gård så undrar jag om inte de är isåfall så djupt inavlade att det vore inte bra att avla vidare på dem som en lantras.

Precis, den typ av isolering man behöver för att undvika okontrollerad inblandning av okända katter är svår att nå. Katten har ju spritt sig framgångsrikt just för att den är duktig på att jaga, vandra långa sträckor och på att producera många avkommor. Katten är ju baske mig berömd för att bara vandra iväg så det här med att hålla en population isolerad utan stängsel... Lättare sagt än gjort.

När man planterar ut bestånd av europeiska vildkatter går man in och rensar ut enorma areal innan man släpper ut dem. Man skjuter alltså av allt i kattväg (som inte är europeiska vildkatter). Det skulle krävas något liknande för ett den typ av projekt som beskrivs här. Att man inte har sett andra katter än de egna betyder i te så mycket. Förvildade katter är duktiga på att hålla sig undan.
 
Nu pratar vi inte allmänna lösa katter i samhällen, utan om gårdskatter. På landet. Som absolut inte lämnas vind för våg.
Sådant finns i tätorter/samhällen/större byar. Jag har nästan aldrig sett till halvförvildade katter på landet där den huvudsakliga bebyggelsen är gårdar, utan alla katter har ägare som tar hand om katterna. Men de bor inte nödvändigtvis inne i bostaden, utan bor, utfodras, och ses till i lagården eller motsvarande utrymme.

Som jag skrev tidigare i tråden, är det numera ovanligt att man låter ladugårdskatter reproducera sig fritt.
Man väljer ut de (subjektivt) "bästa" som får reproducera sig -1-2 honor, en hanne (man skaffar ny hanne från annan gård då och då), övriga säljs, behålls kastrerade (på en större gård med djurhållning kan man vilja ha 6-8-10 katter som musfångare), men råkar det bli stora kullar, och ingen köpare hittas, så avlivas överskottet. Nuförtiden så använder man veterinär, och passar på när veterinären ändå kommer på besök. Om det dyker upp fall med folk som slår ihjäl kattungar med spaden, eller dränker dem i vattentunnan, så finns det sannolikt andra tveksamheter med djurhållningen också.
De springer heller inte "fritt", utan håller sig hemmavid. Eftersom katterna på moderssidan är släkt, så bildas kolonier. Och eftersom eventuellt behållna unga hanar kastreras, så utvandrar dessa inte, inte heller ställer de till bråk om makten på gården.

Att många s.k. kattmänniskor föraktar lantras bland katter är lätt att förstå. Det gäller de flesta lanbruksdjur också: de som håller på med kommersiella raser av är helt och hållet av den åsikten att det är onödigt att hålla Hedemorahöns, att ha Lappgetter (eller getter alls), eller för den delen att avla Russ...

Hur håller de pappa katt på hemmaplan?
 
Problemet är att den lösgående kattpopulationen i Sverige inte varit fri rätt omfattande inblandning av andra raser till skillnad från de relativt isolerade populationer som det varit fråga om när man hittat och tagit tillvara på svenska lantraser i modern tid(t ex Bjurholmshöna och Mellerudskanin).
Eftersom okastrerade hankatter kan röra sig över stora områden och okastrerade honkatter inte är knussliga med vem de parar sig med så har man för det mesta inte haft kontroll på vem som egentligen är pappa till kattungarna(något som också orsakat problem med inavel på en del ställen). Min första katts pappa var på rymmen en hel sommar, vilket kan innebära att det finns Cornish Rex-gener i bondkattspopulationerna i området. Så länge de inte dubbleras kommer det inte att märkas annat än att katterna är lite slankare och elegantare än annars. Inblandning av andra raser än den ursprungliga huskattstypen visas också genom att färger som t ex maskad förekommer.
Jag inser problemet, och håller med dig om att så kan vara fallet.

Men att söka efter lämpliga ställen, där det med stor sannolikhet varit en liten risk för inblandning av "raskatter", är den metod som använts när man "hittat" en hel del av våra upphittade lantrasdjur.

Isolerade gårdar, ofta bebodda av ett syskonpar som aldrig flyttat hemifrån, inom glesbebyggda områden, är en väldigt vanlig fyndplats för ursprungsdjur till våra lantraser.

Och så finns det väl inget som säger att de katter man eventuellt hittar måste vara 100 % perfekt "rasrena". Det räcker med att utgå från något tillräckligt bra.
Det är få av vare sig korna, eller fåren man hittat som varit 100 % rasrena, utan man har tagit dit någon "standard" tjur eller "vit" bagge någon gång under resans gång...Men med hjälp av både DNA-testning och fenotypen, så kan man se skillnaden mot andra raser.
 
Hur håller de pappa katt på hemmaplan?
Det gör de naturligtvis inte, eftersom pappa katt kommer att gå längre sträckor om det finns intressanta honor.

Även i lagårdsmiljö, så har kattens status stigit enormt, och man är rädd om sina katter. Man gör sitt bästa helt enkelt.

Men till skillnad från när jag var liten, och det sprang runt katter överallt, och var ett jädrans oväsen på våren, så är det inte så längre.

De få kullar med ungar som föds är välkomna och planerade. Att man sedan inte kan vara bergsäker på om det är grannens hankatt eller ens egen, ser man som underordnat.
Få honkatter får mer än två kullar. Sedan kastrerar man.

Mycket av det jag beskriver, råkar stämma in på hur man i alla tider hanterat lantraser, inser jag medan jag skriver. Man ser till att ha lagom många djur, överlevnadsförmåga och funktion är viktigare än utseende. Och det är inte värst petnoga med vilken pappa, bara resultat blir bra.
 
Det gör de naturligtvis inte, eftersom pappa katt kommer att gå längre sträckor om det finns intressanta honor.

Även i lagårdsmiljö, så har kattens status stigit enormt, och man är rädd om sina katter. Man gör sitt bästa helt enkelt.

Men till skillnad från när jag var liten, och det sprang runt katter överallt, och var ett jädrans oväsen på våren, så är det inte så längre.

De få kullar med ungar som föds är välkomna och planerade. Att man sedan inte kan vara bergsäker på om det är grannens hankatt eller ens egen, ser man som underordnat.
Få honkatter får mer än två kullar. Sedan kastrerar man.

Mycket av det jag beskriver, råkar stämma in på hur man i alla tider hanterat lantraser, inser jag medan jag skriver. Man ser till att ha lagom många djur, överlevnadsförmåga och funktion är viktigare än utseende. Och det är inte värst petnoga med vilken pappa, bara resultat blir bra.

Precis, de vandrar långa sträckor så hur ska aveln kunna vara kontrollerad? Pappan kan vara en bondkatt, siames, maine coon, brittisk korthår, en värdelös jägare eller en grym jägare.

Så själva konceptet med avel på kattens bruksegenskaper blir tillintetgjort av att katterna ska gå lösa. Då tappar du kontrollen på minst 50% av generna.

De flesta (alla?) lantraser är flockdjur som kan kontrolleras mycket lättare även när de går lösa. Det kommer inte lösdrivande tuppar, baggar eller tjurar och betäcker hondjuren eftersom djuren lever i stabila flockar som inkluderar ett fåtal handjur som sköter betäckandet.

Katter är solitära djur som inte bildar denna typ av flockar och de är svåra att kontrollera i löst tillstånd.
 
Precis, den typ av isolering man behöver för att undvika okontrollerad inblandning av okända katter är svår att nå. Katten har ju spritt sig framgångsrikt just för att den är duktig på att jaga, vandra långa sträckor och på att producera många avkommor. Katten är ju baske mig berömd för att bara vandra iväg så det här med att hålla en population isolerad utan stängsel... Lättare sagt än gjort.

När man planterar ut bestånd av europeiska vildkatter går man in och rensar ut enorma areal innan man släpper ut dem. Man skjuter alltså av allt i kattväg (som inte är europeiska vildkatter). Det skulle krävas något liknande för ett den typ av projekt som beskrivs här. Att man inte har sett andra katter än de egna betyder i te så mycket. Förvildade katter är duktiga på att hålla sig undan.

Har du några referenser till alla de där vildkatterna som finns på den glesbefolkade delen av landsbygden?

Alltså inte till hemlösa katter i Broby, Alsterbro, Tösse, Finnerödja, Vingåker, Duved eller Dorotea, utan där det är långt mellan gårdarna?

Det fanns gott om katter med tveksam status, hemlös eller ej, när jag bodde i förort till Stockholm. Det fanns också en och annan som hade halvvilda katter, som reproducerade sig hej vilt. Sådant ser jag inte här, utaom som kortvariga undantag. Uppstår det en sådan situation för katter (fanns ett fall för 10 år sedan med an man som hade psykiska problem), så går grannarna in och hjälper till, för katternas skull om inte annat.
 
Precis, de vandrar långa sträckor så hur ska aveln kunna vara kontrollerad? Pappan kan vara en bondkatt, siames, maine coon, brittisk korthår, en värdelös jägare eller en grym jägare.

Så själva konceptet med avel på kattens bruksegenskaper blir tillintetgjort av att katterna ska gå lösa. Då tappar du kontrollen på minst 50% av generna.

De flesta (alla?) lantraser är flockdjur som kan kontrolleras mycket lättare även när de går lösa. Det kommer inte lösdrivande tuppar, baggar eller tjurar och betäcker hondjuren eftersom djuren lever i stabila flockar som inkluderar ett fåtal handjur som sköter betäckandet.

Katter är solitära djur som inte bildar denna typ av flockar och de är svåra att kontrollera i löst tillstånd.
Vem köper en katt för 10000 kr, håller den okastrerad, och släpper ut den vind för våg?
Ingen här håller raskatter.
Smiter, ja kanske, men här i grannskapet finns inte en enda raskatt, det finns en påstått 50% Norsk Skogskatt (helsvart, kastrerad), men det kan lika gärna vara en slumpmässigt långpälsad individ.

Sedan har du lite fel, mammakatterna i lagårdsmiljö bildar något slags matriarkatsflockar, där kattgruppen består av en fertil hona, samt kastrerade syskon, kusiner, morbröder och farbröder.
Det är lugnt och fint när flocken fungerar, med visst bistånd av ägaren, som har att se till att flocken fungerar.

Och vi pratar mindre grupper, max ca 10 katter.

Ingen som bor här just nu skulle välja att köpa en jättedyr katt, släppa ut den, för att riskera att få den dödad av: bilar, traktorer, lodjur, varg, räv, grävling eller bara att den kommer vilse och svälter ihjäl.
 
Och visst är det provocerande att vissa massproducerar katter när det finns över 100000 hemlösa katter i Sverige. Och nej, det är inte 100000 katter som inte kan jaga.
Men det är faktiskt svårt att hitta dem med de rätta egenskaperna för att fungera som ladugårdskatt.
Lättast är det att besöka en ladugård och fråga om de har några kattungar.
Vi har fått vår anmoder från en ladugård och RÅTT-JÄGAREN är hennes son.
 
Det är stor skillnad på en huskatt och en ladugårdskatt.
En riktig stall/ladugårdskatt kan man inte ha inne någon längre tid.
Då så river de huset.
Våra kommer in och äter och sover, de som vill, vissa vill bara vara ute.
Vi har lyckats med att flytta med våra katter, även de som bara vill vara ute.
De håller sig runt oss och älskar när vi är ute tillsammans med dem.
Den största hankatten, RÅTT-FÅNGAREN, kan sova inne men är opraktisk i formatet.
Han ser ut som en europeisk vildkatt.
Jag förstår inte skillnaden du säger att det är på en huskatt och en ladugårdskatt.

Vår katt (svart som natten för övrigt, eftersom nån undrade om röda katter var bättre på att jaga) är en mästarjägare. 400-grams råttor, vuxna ekorrar eller husmöss spelar ingen roll. Grannen är väldigt tacksam att han gärna är hos dom och jagar, de har haft problem med råttor. Vissa dagar har han tagit ett par vuxna och flera ungar på ett par timmar. Ibland, när han verkar ha hittat ett bo, har jag kallat det att han går och handlar. Fyra råttungar på en halvtimme....
Och han äter sina byten med god aptit. Samtidigt som han får bra mat inne (med minskad ranson de dagar jaktlyckan är extra god :p). Han är dessutom inte fet, eller ens särskilt stor. 4 kg huskatt. Och världens kelgris :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 213
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 105
Senast: morgaine
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 337
Senast: Korven
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp