Seriös icke raskatts avel

Har läst tråden och vet inte riktigt vem jag ska citera gällande "jaktkatter". I höstas köpte vi en s.k stallkatt, utmärkt jägare sa säljaren. Jojo, redan första dagen här hemma följde hon varje steg vi tog, hetsåt sitt torrfoder så vi valde att alltid ha torrfoder framme. Sambon fångade en mus här inne några månader efter att hon flyttat in, men hon ställde sig bakom sambons fötter och ville inte alls hjälpa till att döda musen. Nu hade vi visserligen även köpt en sällskapskatt men vi blev lite snopna när denna utlovade utmärkta jägare uteblev. Vi bor på en lite enslig gård så hon började gå ut redan när hon bott här två veckor, ibland var hon ute på nätterna och ibland inne. Men aldrig några synliga byten och attackerade matskålen som om hon aldrig sett mat när hon kom in.

Tills i våras när den yngsta katten också fick börja gå ut. Den äldsta katten "K" började komma med byten, och har sedan dess runt 2- 3 synliga byten per natt på sitt offerbord (vår veranda). Lillkatten "S" kunde inte jaga utan tog sats redan flera meter innan offret och blev lika snopen varje gång de försvann. Små fågelungar som misslyckats flyga bar hon bara i munnen. Tills sista helgen i juli då vi såg på avstånd hur "K" hämtade in offer som "S" fick öva på, om byten lyckades fly så bar "K" tillbaka dem. Nu 1 månad senare har vi fått bekräftat att de jagar båda två, allt från flugor till större fåglar.

De är kastrerade så några gener går inte vidare, men i detta fall har gener inte spelat någon större roll eftersom de är obesläktade och köpta från två olika ställen. Däremot vill aldrig "S" vara ute själv medan "K" mest är inne nu under sommaren vid dåligt väder eller för att ta igen missad sömn. "S" går dessutom aldrig fram till främlingar medan "K" gärna försöker få en stund med kel och gos av alla på gården. Så man kan undra vem den självständige katten är ;):laugh:
 
Jag kommer inte att delta i en sådan belägring iaf. ;) Nu menar jag dock inte bara att det kommer att produceras katter som har fysiska defekter(den risken tror jag faktiskt är väldigt liten) utan alla de katter som inte ska gå vidare i avel. Kastrerade eller ej så kommer dessa katter att komma ut på en marknad som är överfylld.
Jag har svårt att se att man skulle kunna få några EU-bidrag eftersom det inte handlar om att rädda någon lantras. Jag har också svårt att se att man skulle kunna få ihop tillräckligt med personer för att rodda ihop det jätteprojekt som det är att starta ett helt nytt avelsarbete. Folk ska vara villiga att hålla hankatter fertila tillräckligt länge för att de ska gå i avel - och det ska göras på ett sätt så man inte riskerar oönskade kullar. För att utvärdering av jaktinstinkten ska vara meningsfull måste den vara oberoende. Inavel är något man måste ha koll på även hos huskatter eftersom stallkattspopulationer kan ha väldigt hög inavel och man kan därför vara tvungen att åka långt för parningar. Av den anledningen måste också någon form av stambok upprättas.

Och jag ifrågasätter som sagt fortfarande att behovet av detta.
Du kanske inte behöver en jaktkatt, men det behöver andra. Jag förstår egentligen inte varför man ska avla fram raskatter som inte kan vara ute, eller som har problem p.g.a. utseende m.m. Fast jag förstår inte varför man ska hålla på med kortnosavel t.ex. inom hund. (ännu mindre förstår jag inte varför man inte bara kan ge ultimatum om att andningsproblemen måste bort, annars "förbjuds" rasen)

Jag ser behovet av att kunna skaffa en katt som är anpassad till ett liv som musjägare, till att vara utomhus, och till att vara lite lagom gosig, men det är minst viktigt.

Man kan få EU-bidrag för olika vällovliga projekt inom husdjursavel. Det beror på hur man formulerar projektet helt enkelt. Vill man, så går det.

Men appropå det där med "lantras" katt, så vet faktiskt inte jag, om någon delmängd av "bondkatts"-populationen någonstans är så pass särskild från "allmän blandras på landet" att den skulle kunna ses som en lantras... Det skulle vara intressant att veta om studier gjorts i modern tid, och vad dessa i så fall kommit fram till. Det är mycket enklare och billigare att testa på DNA idag, än det var för några decennier sedan. Att få bidrag till en sådan studie, ser jag inte ens som kontroversiellt, det handlar mest om att skapa ett rimligt upplägg.

Det hittas nya lantraser av diverse husdjur lite av och till, även rejält stora sådana som kor. Höns, getter, kaniner, ankor, bin...Så varför inte katt?

Och skulle man börja med ett avelsprojekt/hitta en lantras, så är ju en stambok självklart...
 
Du kanske inte behöver en jaktkatt, men det behöver andra. Jag förstår egentligen inte varför man ska avla fram raskatter som inte kan vara ute, eller som har problem p.g.a. utseende m.m. Fast jag förstår inte varför man ska hålla på med kortnosavel t.ex. inom hund. (ännu mindre förstår jag inte varför man inte bara kan ge ultimatum om att andningsproblemen måste bort, annars "förbjuds" rasen)

Du verkar ha missförstått mig totalt. Det jag menar är att de som behöver en katt som jagar borde kunna få det behovet tillfredsställt i den befintliga populationen av huskatter, eftersom lusten och förmågan att jaga är så stor till och med i raser som avlats enbart för sällskap. Ingen avel där djur far illa är berättigad enligt mig, så det är nog ingen diskussion som vi behöver ta här.

Angående lantras så är europén en svensk ras baserad på den gamla huskattstammen och den finns med i Jordbruksverkets bevarandeplan. Eftersom rasen avlats sedan 40-talet så är det nog svårt att hitta någon huskattspopulation som är fri från inkorsning av andra raser och kan ses som bättre representant för en svensk lantras
 
Mycket intressant tråd! Skulle en sådan ras skapas hade jag inte tvekat på att köpa en. Har en katt som är sisådär på att jaga, men han sitter och passar väldigt mycket iaf. Kan ju va så att vi inte har så mycket möss där vi bor nu. Vintertid vill han dock mestadels vara inne. Ingen bra vinterpäls på den kissen. Går inte fram till främmande utomhus vilket jag tycker är bra, en katt ska vara lite rädd utomhus, då aktar den sig för bl.a trafiken mer. Ingen bra vinterpäls på den kissen. Hade ett kullsyskon till honom (som vi tyvärr fick ta bort p.g.a epilepsi) han sov gärna ute i höet på natten mitt i vintern, mycket robustare modell av katt, tjockare päls och bättre jägare. Tog en ganska stor harunge en gång innan han var fullvuxen.

Angående jaktinstikt: har en bekant som påstår att röda katter har mer jakt i sig och "djävlar anamma". Någon mer som hört detta? Hans katt är röd och det är en jäkel på att ta möss och katig är han oxå :D
 
Du verkar ha missförstått mig totalt. Det jag menar är att de som behöver en katt som jagar borde kunna få det behovet tillfredsställt i den befintliga populationen av huskatter, eftersom lusten och förmågan att jaga är så stor till och med i raser som avlats enbart för sällskap. Ingen avel där djur far illa är berättigad enligt mig, så det är nog ingen diskussion som vi behöver ta här.

Angående lantras så är europén en svensk ras baserad på den gamla huskattstammen och den finns med i Jordbruksverkets bevarandeplan. Eftersom rasen avlats sedan 40-talet så är det nog svårt att hitta någon huskattspopulation som är fri från inkorsning av andra raser och kan ses som bättre representant för en svensk lantras
Jag har suttit en stund och tittat på bilder och läst om Europé, men sorry, det är förstörda katter.
Så fort "folk" håller på med utställning verkar det alltid gå åt pipsvängen.

De ser inte ens ut som vettiga katter längre, utan man verkar ha strävat efter ett tillplattat ansikte, och för övrigt rundade former... Om användbarhet står inte ett skvatt i rasstandarden.
Och så håller man på men en totalt vidrig färgavel. Bort, bort...

Om du på allvar tror att det man gjorde på 40-talet, är och var det enda vettiga sättet att bevara en sund Lantraskatt, så blir jag ytterst misstrogen. Jag är insyltad i nutida bevarandeprogram, så jag har åtminstone lite grann insyn i det moderna, och kan jämföra med äldre ansatser.
Kunskapsnivån då, och de ambitioner man hade då, vilka var det? Vem/vilka var initiativtagare? Och varför ser den stackars katten ut som den gör? Varför har man avlat kortnos på den? Jag har skäl att titta på många bilder från den tidiga 1900-talet från lantlig miljö, och där katter förekommer, så inte sjutton ser de ut som bilder på "Europé".

Den senaste lantrasen avseende får, hittades för bara ett par år sedan, alltså under 2010-talet, Under 2000-talet har man hittat en spillra av en gammal mjölkko ras... Uppräkningen av nyligen identifierade husdjursraser kan göras mycket längre.

Men som sagt vill man inte, så går det inte...

Jag hittar tyvärr inte en enda vettig sida, via mina försök till googlande, som antyder vilka eventuella studier som gjorts om "Bondkatter" i modern tid (=tillgång till DNA-teknik m.m.).

Den som kan hitta något, skicka gärna länkar till mig...
 
Jag har rätt bra koll på lantraser och genbanksprogram både historiskt och i nutid eftersom jag själv har en lantras här hemma.

Vad menar du med att europén har kort nos? Det brittiska korthåret har kort nos, det europeiska har samma längd på nosen som de huskatter som vi haft i familjen. De enda färger man inte vill ha är väl de som inte anses ursprungliga för rasen, i övrigt får de ha en massa färger. Om enskilda uppfödare sedan färgavlar så är det ju olyckligt.

Vad i den här katten ser inte ut som en vettig katt?

katterna
 
Är det här en vettig katt?

ForumPhoto_76473.jpg


Den här?

i283445314523200778._szw425h320_.jpg


Den här?

jenny2.jpg


Eller den här?

Sayid.jpg


Personligen tycker jag att alla ser väldigt fina och sunda ut(även om jag är så rex-skadad att jag numer föredrar ett mer orientaliskt utseende).
 
I synnerhet nedersta
Är det här en vettig katt?

ForumPhoto_76473.jpg


Den här?

i283445314523200778._szw425h320_.jpg


Den här?

jenny2.jpg


Eller den här?

Sayid.jpg


Personligen tycker jag att alla ser väldigt fina och sunda ut(även om jag är så rex-skadad att jag numer föredrar ett mer orientaliskt utseende).
I synnerhet nedersta bilden visar en "plattnos" katt (dock inte kortnos a la Brittiskt Korthår), och dessutom den där "rundade" formen.
Skulle jag se en sådan katt, hos någon av mina grannar, så skulle jag undra var den kommer ifrån, och om de varit på katthemmet och hämtat en blandras...
På översta bilden kan jag inte avgöra, ansiktet är väldigt framifrån, men ser rätt OK ut, bild två ger ett platt intryck, men inte bild tre.

Gårdskatterna (lagård) har oftast mer "långsträckta" och kantiga ansikten, och ger ett kantigare intryck överlag, än de bilder jag hittat på nätet över Europé.

Jag har tittat på utställningschampions, och på uppfödarhemsidor (slumpmässigt urval) där katterna ser för jävliga ut. Och så säljer man katter där ett viktigt säljargument är vilka färggener man har i dem.
Ohh, vad jag avskyr utställning, till skillnad från bruks...

Jag misstänker att de goda intentionerna när man började ta till vara "Bondkatter" åkte ner i det vanliga gamla eländiga avloppet under 1950-60 talet. Då, den ohämmade modernitetens, tidevarv, så glömde man bort vad det var man skulle bevara. Färgavel är det värsta som dykt upp med utställningsraseriet, som hade sin egentliga början som folkligt och populärt då.

Men åter till frågan: Om det nu händelsevis råkat bli lite fel med Europé:n (jag stipulerar inte att det är så, utan hypotetiserar), varför skulle inte ett gäng entusiaster få ditt godkännande för att åka runt i (o)bygderna och söka efter Den Svenska Lantraskatten? Givet då att de jobbar seriöst på alla sätt?
 
Apropå jaktkatter - jag har tre katter för tillfället två ragdoll och en somali. Den som jag tror jagar bäst är den tjocka lata ragdollhanen. Han kommer med diverse byten och visar upp. Somalin är antagligen mer skillad för han är snabbare, men han har aldrig hämtat hem något som han visat mig (nu är han på rymmen tyvärr och jag hoppas av hela mitt hjärta att han kan jaga bra nog för att fylla sin lilla mage)
 
I synnerhet nedersta

I synnerhet nedersta bilden visar en "plattnos" katt (dock inte kortnos a la Brittiskt Korthår), och dessutom den där "rundade" formen.
Skulle jag se en sådan katt, hos någon av mina grannar, så skulle jag undra var den kommer ifrån, och om de varit på katthemmet och hämtat en blandras...
På översta bilden kan jag inte avgöra, ansiktet är väldigt framifrån, men ser rätt OK ut, bild två ger ett platt intryck, men inte bild tre.

Gårdskatterna (lagård) har oftast mer "långsträckta" och kantiga ansikten, och ger ett kantigare intryck överlag, än de bilder jag hittat på nätet över Europé.

Jag har tittat på utställningschampions, och på uppfödarhemsidor (slumpmässigt urval) där katterna ser för jävliga ut. Och så säljer man katter där ett viktigt säljargument är vilka färggener man har i dem.
Ohh, vad jag avskyr utställning, till skillnad från bruks...

Jag misstänker att de goda intentionerna när man började ta till vara "Bondkatter" åkte ner i det vanliga gamla eländiga avloppet under 1950-60 talet. Då, den ohämmade modernitetens, tidevarv, så glömde man bort vad det var man skulle bevara. Färgavel är det värsta som dykt upp med utställningsraseriet, som hade sin egentliga början som folkligt och populärt då.

Men åter till frågan: Om det nu händelsevis råkat bli lite fel med Europé:n (jag stipulerar inte att det är så, utan hypotetiserar), varför skulle inte ett gäng entusiaster få ditt godkännande för att åka runt i (o)bygderna och söka efter Den Svenska Lantraskatten? Givet då att de jobbar seriöst på alla sätt?

Lägg gärna upp en bild på en katt som ser för jävlig ut avseende nosen. (Jag håller för övrigt med dig vad gäller utställningsavel.)

Det är väl inget som behöver mitt godkännande? Om europén är fel ute tycker jag att det är bättre att man rättar till den aveln. Jag förstår inte varför det är så viktigt att försöka ändra min åsikt om att det är ett behövligt och bra projekt att avla fram en jaktkattsras/svensk lantkattras..
 
Européer från sidan. Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att de har kort nos när jag jämför med de traditionella bondkatter som bor i grannskapet. Men jag antar att det inte är någon idé att fortsätta den diskussionen.

BMikki03_0907_1v7kk.jpg


alma9kk_13092015_678x.jpg

1.jpg
 
Fast jag tror att om man skulle avla fram "jaktkatter" så skulle man nog främst använda renrasiga katter, som europén.

Det främsta problemet som jag ser det är kontrollen. Man kan isåfall inte släppa ut sina avelsdjur, för då skulle de ju kunna para sig med vilken katt som helst när man har planerat för en viss duktig kattjägare. Men då blir det svårt att kunna veta om ens katt är duktig för just sån jakt när man inte kan släppa ut dem. Måste man typ stänga igen en lada så att katten inte kan smita ut därifrån men ändå få sin träning där?
Hundar är ju lite lättare i det då man har dem i koppel för det mesta.
Fast tanken (min tanke) är att ta tillvara de katter vi har, även om de "bara" är "bonnkatter".
Sedan vet jag inte (alls) hur det fungerar med kemiskkastrering på katter?
Borde finnas alternativ till p- piller, men som säkerligen är dyrare.

Jag tror faktiskt att de hela är en god idé. Men att vi ligger lite före i tiden. :p
 
De katter @Dentaku visar bilder på tycker jag ser ut som "riktiga bondkatter" som jag minns från min barndom på 60-talet. Numera är många bondkatter uppblandade med orientaler och ser ut därefter. Av våra katter är Måns en typisk "gammaldags" bondkatt, runt ansikte, små öron, gråtigrerad med haklapp och vita tassar. Samt fet så han svämmar över...men jaga kan han. Ettåriga slyngelkatterna är typiska orientalblandningar: långsmala huvuden med enorma öron, långa kroppar, långa ben och långa svansar. De jagar också, av alla döda näbbmöss jag hittar att döma. (Och idag hittade jag halvätna rester av något sorkaktigt på verandan.)

Måns blev dumpad från en bil på vår uppfart - vi bor ute på landet. Slyngelkatterna skulle avlivats om vi inte tagit hand om dem. Tidigare katter vi haft har vi antingen köpt för en femkrona, eller så har de bara dykt upp.
 
Européer från sidan. Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att de har kort nos när jag jämför med de traditionella bondkatter som bor i grannskapet. Men jag antar att det inte är någon idé att fortsätta den diskussionen.

BMikki03_0907_1v7kk.jpg


alma9kk_13092015_678x.jpg

1.jpg
Dom här katterna ser "normala" ut.

De jag sett, som drar åt Brittiskt korthår till, har varit på bilder hos uppfödare.

Men, hur som helst, så vore det väldigt intressant med en studie av vad som finns för DNA i dagens lagårdskatter. Skiljer det sig åt i Lappland jämfört med Skåne? Vad finns i Värmland? Och hur är det jämfört med "Europé"?

Nu skulle jag ju vilja att "brukskatter" inte fick ställas ut, utan enbart skulle värderas utifrån "användbarhet". Därför passar Europé inte riktigt in..

Ingen som sett/hört något om några studier?
 
Dom här katterna ser "normala" ut.

De jag sett, som drar åt Brittiskt korthår till, har varit på bilder hos uppfödare.

Men, hur som helst, så vore det väldigt intressant med en studie av vad som finns för DNA i dagens lagårdskatter. Skiljer det sig åt i Lappland jämfört med Skåne? Vad finns i Värmland? Och hur är det jämfört med "Europé"?

Nu skulle jag ju vilja att "brukskatter" inte fick ställas ut, utan enbart skulle värderas utifrån "användbarhet". Därför passar Europé inte riktigt in..

Ingen som sett/hört något om några studier?

Bilderna tagna från sidan är också från uppfödarsidor.

Jag tror inte att det finns någon studie över katt-DNA, jag känner inte till någon.
 
Jag har nu skummat Jordbruksverkets startegidokument/projektkatalog "handlingsplan för långsiktigt uthållig förvaltning av svenska husdjursgenetiska resurser under perioden 2010-2020".

Där finns två katter med på listan över bevarandevärda husdjursraser/viktiga husdjursgenetiska resurser:
Europé och Lantraskatt.

Det som skiljer dessa katter åt i dokumentet, är att Europé:n har en standard och alltså är förädlad, medan Lantraskatten är den oförädlade varianten.
Bland husdjuren i allmänhet, så tas både kommersiella men genuint svenska raser upp (t.ex. Svensk Röbrokig Boskap), såväl som raser som inte så värst gångbara kommersiellt för närvarande (t.ex. svensk Blå Anka)

Till skillnad från de flesta övriga djurslagen som diskuteras i dokumentet, så finns det väldigt lite skrivet om katterna alls.

Det nämns att Europé saknar avelsplan, vilket är något av det första som behövs göras när man vill vara med i ett bevarande program. Jag hittar inte heller nu någon avelsplan för Europé genom googlande. Européringen publicerar enbart en rasstandard.

Inte heller Lantraskatt har en avelsplan, den finns helt enkelt inte, ingen förening, ingenting ...Men ändå finns de, alla de där lagårdskatterna, som funnits på gårdarna i decennier...

Det är lätt att hitta kattsidor via googling, där man anser att Lantraskatter är mest att likna vid något som katten släpat in, att alla lagårdskatter borde kastreras, och att lagården är en olämplig miljö för katter. Mycket lättare än att hitta FAKTA om Lantraskatten.

Egentligen är det nog så att ingen riktigt vet vare sig vad en Lantraskatt är, eller att det ännu gjorts några undersökningar...
 
@Dentaku Jag kan inte heller se att katterna skulle vara mer kortnosad än en annan vanlig katt. :confused:

Har haft katter med kort nos, lite längre nos. Runt huvud, finare anletsdrag, lång svans, vanlig svans, långa ben.
Det enda gemensamma har varit vid övervikt (tillfällig) så har de en tendens att se ut som en likadan heffaklump. :cautious:
 
@Dentaku Jag kan inte heller se att katterna skulle vara mer kortnosad än en annan vanlig katt. :confused:

Har haft katter med kort nos, lite längre nos. Runt huvud, finare anletsdrag, lång svans, vanlig svans, långa ben.
Det enda gemensamma har varit vid övervikt (tillfällig) så har de en tendens att se ut som en likadan heffaklump. :cautious:

Min mamma hade en bondkatt som var av den rundare typen och med ett litet huvud - hon såg ut som ett williamspäron bakifrån. :D
 
@Asko
Absolut :D Vi hade ett stort musbestånd. Efter att ha kommit med möss orimligt många gånger om dagen hade både vi och grannen garanterat musfritt. Numera är vår jägare iväg mer eller mindre dygnet runt, hemma typ två gånger om dagen för att få en klapp, lite mjölk och titta på torrfodret. Bytena ser man aldrig, antagligen fångar han dem långt hemifrån. Han har alltså anpassat sitt jaktområde efter menyn.
Oj, det var sannerligen en skicklig musjägare! :up: En sådan behöver man bara en av :D
 
Ni som tycker att man ska utgå från raskatt (typ europé) för att ta fram en Jaktkatt, varför det?

Det är en brukskatt vi är ute efter, så en seriös inventering bland sveriges bondkatter (alltså lagårdskatter/gårdskatter) vore väl också en möjlig startpunkt?

Alltså att börja med att söka efter härdiga katter med lättskött päls, friska och långlivade, goda mödrar, vana att vara ute, rimligt sociala med människor m.m. förutom goda musfångare (absolut viktigast), och så göra hälsotester på individerna, kolla med ägarna om hur kattpopulation på gården fungerat, och så ta fram kattungar ur detta.

Parallellt med inventering och insamling av kandidater till avelsdjur, så skapar man ett projekt för att skapa ett system för "jaktprov" för katter. Någon skissade förtjänstfullt på detta tidigare i tråden.

Det gäller dock att se detta som kattvärldens Border Collie, färg, päls och övrigt utseende ska vara underordnat förmågan som Jaktkatt. Att kattens ska vara frisk, både fri från ärftliga defekter och allmänt är förstås viktigt.
@Dentaku har redan svarat mycket väl och bra men jag ville bidra med min lilla slant också. Jag förstår din synpunkt till fullo då jag tänkte/tänker lite likadant men jag tycker att det finns ett par bra punkter att tänka på.
1) Även raskatter har sina jaktinstinkter kvar, tar man reda på vilka katter som har bäst såna så är det nog rätt troligt att de är lika duktiga som bondkatterna. Eller borde kunna bli det.
2) Vi har kommit en lång väg till att äntligen få allt fler att kastrera sina katter. Och jag är lite rädd att om man börjar prata om avelsdjur bland bondkatterna så kanske det bromsas upp. Även om man såklart menar väl och vill göra en noggrann undersökning så finns det alltid såna som inte bryr sig och avlar på utan det. Detta kanske kan få dem att känna en till anledning till att avla på deras fina katt som har fångat ett par möss men inte gått något bruksprov, men det kommer att passa jättebra ändå!
De som har redan den här aveln du nämnde i ett annat inlägg kan man inte hjälpa dock men ...
3) ... Om man lyckas få fram fina rasrena jaktkatter som bevisligen fungerar jättebra till detta ändamål, till slut kanske t.o.m bättre än den "vanliga" bondkatten, så kanske dessa vill då köpa en sådan jaktkatt. För de vill ju ha just dessa resultat; mindre möss. På så vis har man då kanske kunnat få bönder som annars haft bondkatter som mössjägare till att köpa rasrena katter för just detta ändamål. Vilket skulle innebära att det blir färre bondkatter som tyvärr så lätt kan bli hemlösa katter.

Det blev väldigt hypotetiskt där mot slutet då jag inte vet hur folk skulle reagera egentligen :o jag ber om ursäkt. Men även om jag förstår din synpunkt så tänker jag att det kan vara väl värt att få fram en bra jaktinstinkt hos raskatter istället för att ta de bondkatter som finns.
Men som sagt, @Dentaku har nämnt andra bra fördelar till det också :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 878
Senast: Hedinn
·
Övr. Katt Jag har för mig att detta har diskuterats här förut men när jag sökte efter någon tråd så hade jag svårt att hitta något, hänvisa gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 047
Senast: morgaine
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 983
Senast: Korven
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp