Bukefalos 28 år!

Sv: Seriöst?

Och vad är inför arbete, inför ett vanligt träningspass eller inför en tävling?

Visst kan man ha hur många som helst som glor på hästen innan tävling eller köp eller vad de må vara, men det är trots allt inget annat än veterinärens bedömning som gäller i dessa sammanhang.
 
Sv: Seriöst?

Choklad skrev:
Och vad är inför arbete, inför ett vanligt träningspass eller inför en tävling?

Visst kan man ha hur många som helst som glor på hästen innan tävling eller köp eller vad de må vara, men det är trots allt inget annat än veterinärens bedömning som gäller i dessa sammanhang.
Givet vis gör man en viss besiktning av hästen före allt arbete. Det är väll självklart!
Står man bara och "glor" vid hästköp behöver man verkligen hjälp!
 
Sv: Seriöst?

Guard skrev:
Givet vis gör man en viss besiktning av hästen före allt arbete. Det är väll självklart!
Står man bara och "glor" vid hästköp behöver man verkligen hjälp!
Om du räknar en vanlig vistering som en besiktning så har vi helt skilda uppfattning om vad en riktig besiktning innebär, ja, jag visterar självklart hästarna för ridning.

När jag köpt häst så är det veterinären som sköter besktiningen inte jag, jag glor faktiskt bara och ställer frågor, jag har full tilltro till den utbildade veterinären vilket jag inte skulle ha av en massör efter en snabbkurs.
 
Sv: Seriöst?

Vad är snabbkurs? Jag kycker synd om dig efter snack med vet.
 
Sv: Seriöst?

Sorry, felslag.
Vad är snabbkurs? Jag tycker synd om dig efter snack med vet.
 
Sv: Seriöst?

Guard skrev:
Sorry, felslag.
Vad är snabbkurs? Jag tycker synd om dig efter snack med vet.

Varför är det synd om mig, var snäll att utveckla.
 
Sv: Seriöst?

Cambrie skrev:
Fast då är det väl praktik och hemmaläsning mellan förmodar jag??

Jag tror, överhuvudtaget, att man ska fundera både en och två gånger över utbildningar / skolor som utbildar inom alternativa behandlingmetode för djur... Att jämföra med människor är kiropraktorutbildningen 5 år, naprapat 4 år, akupunktur 4 år, homeopati 2 år...
Kiropraktorutbildningen i USA för häst är femårig, akupunkturutbildningen för häst i England är fyraårig (dock på distans) och då måste du vara veterinär innan du kommer in... Hur kan det komma sig att alla alternativbehandlingar på djur i Sverige / Norden är så korta?! :confused:

Det finns jätteduktiga massörer / equiterapeuter och så vidare i Sverige, det är inte det jag säger, men däremot funderar jag hur utbildningarna kan vara så korta och ändå godkännas för diplomering...

Vad beträffande trådskaparens fråga är det nog bättre att kolla upp utbildningen än hennes företag... Jag har framföarallt svårt för utbildningar som dissar alla andra utbildningar inom samma yrke. DET tycker jag är oseriöst...
Vad mer du med dissar?
 
Sv: Seriöst?

arabia skrev:
Jag sa till henne att det är hennes skyldighet att anmäla om hästarna är halta under ett lopp, då har ju inte banveterinären gjort sitt jobb, men jag fick inte henne till o göra det.
Har du aldrig varit på en travbana. Själv såg jag V-75 för ett par veckor sedan och även komentatorerna reagerade på hästens aktion. Så visst är det många ofrächa härstar som får tävla.
 
Sv: Seriöst?

Ja visst förekommer det hästar som går orent på banan, men är 90%av hästarna halta så får man nog börja fundera lite.
Jag skulle oxå vilja veta vem du skuklle anlita för att besiktiga en häst vid ex. köp? Veterinären som kan skriva ut ett bes. protokoll eller en massör som bara går igenom hästen och du inte får något protokoll? Vilken besiktning tror du ett försäkringsbolag skulle godkänna?
 
Sv: Seriöst?

Kan du inte skicka ett PM med namnet på skolan till mig också?

Tack,

Grapewine
 
Sv: Seriöst?

Trackar ner på... Tycker illa om...

Eftersom utbildningarna är så fruktansvärt olika, tycker jag att det är upp till var och en av varje hästägare vilken / vilka och OM de vill använda dessa...

Om den ena utbildningen totalt dömer ut den andra, då drar jag själv oftast öronen åt mig på den förstnämnda, eftersom jag anser att den skolan inte vill ha någon konkurrens... Tror de på sig själv och vad de lär ut så borde de även kunna lära ut till sina elever att ha ett öppet sinne... Finns tyvärr flera utbildningar som själper sig själva på detta sätt.
 
Sv: Seriöst?

Cambrie skrev:
Trackar ner på... Tycker illa om...

Eftersom utbildningarna är så fruktansvärt olika, tycker jag att det är upp till var och en av varje hästägare vilken / vilka och OM de vill använda dessa...

Om den ena utbildningen totalt dömer ut den andra, då drar jag själv oftast öronen åt mig på den förstnämnda, eftersom jag anser att den skolan inte vill ha någon konkurrens... Tror de på sig själv och vad de lär ut så borde de även kunna lära ut till sina elever att ha ett öppet sinne... Finns tyvärr flera utbildningar som själper sig själva på detta sätt.


Håller med.
En seriös skola hackar inte på andra skolor.:mad:
Man kan ju undra varför Axelsons är godkända av både försäkringsbolag (IF är det väl) och hästmassörernas förbund, medan inga andra skolor är det....än i alla fall :angel:

Min kompis läser på axelsons och där är de noga med att tala om för eleverna att massage inte handlar om något alternativ till veterinärbehandling utan enbart är ett komplement.....massörer är bra på muskler och kan känna om något är tokigt, men en veterinär ska kolla hästen om man misstänker t.ex ledskador eller annat som måste behandlas.

Massörer jobbar väl med "friska" hästar eller med eftervård av tidigare skadade hästar?
 
Sv: Seriöst?

melev skrev:
massörer är bra på muskler och kan känna om något är tokigt, men en veterinär ska kolla hästen om man misstänker t.ex ledskador eller annat som måste behandlas.

Massörer jobbar väl med "friska" hästar eller med eftervård av tidigare skadade hästar?

Ja, precis så är det. Det är tjänstefel av en massör att inte skicka hästen vidare till veterinär om man misstänker någon skada eller sjukdom som kräver behandling. Men ett av problemen man möter som massör är att reda ut vad som är vad när det inte finns något "tydligt" typ en hälta.

Normalfallet ser ut såhär: Hästen gör motstånd i arbetet av något slag. Massören lossar på muskelspänningen mha stretching och några intensivbehandlingar. Hästen blir märkbart bättre och ägaren tycker att massagen har "hjälpt". Hästen är mjukare och rör sig bättre och då kommer ryttaren också till bättre ridning och det blir lättare för båda att göra ett bra jobb och hålla problemen borta.

Jag brukar rekommendera skadeförebyggande friskvårdsmassage någon gång då och då eftersom det gör alla hästar gott.

Återkommande spänningar, inte tillräcklig effekt av massagen på problemet - detta indikerar för mig att spänningarna inte är grundproblemet utan att man måste leta vidare. Och då handlar det ofta om smärta någonstans, tyvärr.
 
Sv: Seriöst?

Har nu förstått att det gäller oss.
För att ge klarhet i denna diskussion och inte utsätta andra utbildare för misstanke att vara oseriösa vill vi på Svensk Terapeut Utbildning klargöra att det är vår utbildningsverksamhet som avses. Flera av våra fd. elever har hört av sig till oss och velat dementera dessa påståenden. Även den utpekade stallkamraten har förklarat och dementerat dessa rykten om oseriös verksamhet.
Vi ställer gärna upp och förklarar det som debattören kallar oseriös utbildning.
Personligen ser jag inget fel i att eleven lär sig ”om hovslageri”, lär sig läsa en hov, hur och varför den slits och formas si och så beroende på arbete, vinklar osv. Jag ser heller inget fel i att eleven lär sig hovens byggnad och funktion, ev. problem i hoven och vilka skador en felvinklad hov kan medföra. I prospektet och på hemsidan www.stuab.com eller www.massageutbildning.net står det klart att denna del handlar ”om hovslageri”.
Den ”saknade delen” som nämndes men inte förklarades i er diskussion var hästens framknä som anatomiskt inte finns, men som ofta kallas så i folkmun. Givetvis avses här hästens carpalled. Det kan även vara gallblåsa som avses. Hästen saknar, som alla vet, gallblåsa.Om eleven i fråga benämnde detta felaktigt ser jag det inte som särskilt allvarligt med tanke på att hon vid det tillfället endast genomgått 4 av 36 veckor. Och således 1½ vecka lärarledd undervisning.
Vidare vill jag även förklara att eleven lär sig att göra en besiktning, ej veterinär besiktning, för att upptäcka ev. hälta, aktionsstörning, muskulära problem, led eller senproblem. Vid denna procedur är det inte ovanligt att man även tillkalla veterinär för vidare utredning och sedan i samråd med ägare / tränare avgöra vad terapeuten kan hjälpa hästen med.
Tyvärr är det sällan man som terapeuten endast ska massera fullt friska hästar eller hästar som redan diagnosticerats. Det vanliga är att man blir ombedd att diagnosticera och behandla hästen för ex. aktionsproblem. Därför ingår orsaksdiagnostik som en stor del i utbildningen.
Vad gäller påståendet om smutskastning av andra massageutbildningar förekommer detta inte från vår sida. Vi vet vår kompetens och anser oss inte behöva prata illa om andra för att klara oss på marknaden. Däremot stämmer det att, vissa av våra elever läst andra utbildningar innan de kommit till oss och de har naturligtvis rätt att diskutera med varandra om vad de har för åsikter om dessa. Vi varken vill eller kan påverka deras privata och interna samtal. Det samma gäller samtal då eleverna själva var på trav och påpekade att Gidde Palema var den häst som såg bäst ut. Ett gemensamt uttalande av klassen.
Som sagt, du / ni är välkomna med synpunkter och kritik så ska vi förklara oss. Välgrundad kritik är alltid nyttig. Ni kan även skicka e-post direkt till info@stuab.com

Ulf Eriksson
Utbildningsansvarig.
 
Sv: Seriöst?

Eftersom det är jag som är den korkade, urblåsta och totalt blåögda inackorderingen som det handlar om så tänkte jag härmed komma med lite svar...

För det första: Jag har ALDRIG påstått att en hästmassör "tar över" en veterinärs arbete! Veterinär och massör kompleterar varandra, och varje seriös massör säger omedelbart till sin kund att uppsöka veterinär när problem som inte kan avhjälpas med massage upptäcks.
Vid besiktningar kollar veterinär och massör på olika saker, veterinären kollar om hästen är frisk (t.ex hältfri, lungor, hjärta) och massören på muskler och hästens lämplighet för ett visst arbete. Detta gör väl att det är alldeles utmärkt att ha med båda två när man t.ex funderar på att köpa en viss häst? För även om det är veterinärens utlåtande som protokollförs så kan det väl knappast skada att få en bild av hela hästen?
Man kan även på ordet veterinärbesiktning höra att den görs av en veterinär...

För det andra: Jag har inte heller påstått att vi kommer att lära oss att verka och sko, detta lämnas med varm hand över till utbildade hovslagare. Däremot kommer vi att få föreläsningar av hovslagare för att lära oss att se hovproblem. Detta för att man som massör ska kunna påtala det för kunden, så att kunden i sin tur kan kontakta en UTBILDAD HOVSLAGARE för att få hjälp med problemet. Men det är ju nästan samma sak som om vi skulle få behörighet till att sko... Hmm...
Anledningen till att jag berättade om detta för "arabia" är för att jag blev eld och lågor då jag är mkt intresserad av hovvård och funderat på att söka till Hovslagarskolan.

För det tredje: En gång var jag (tydligen) dum nog att komentera att de flesta (även jag) säger framknä om carpallederna... Hästar har inga framknän, utan det är som sagt carpallederna. Detta går att kolla upp i vilken bok som helst som handlar om hästens anatomi. Något annat som inte finns hos hästar är gallblåsa (vilket finns hos t.ex människor och hundar). Detta var något jag hört talas om redan innan jag börjat kursen, och än en gång var jag dum nog att komentera detta för någon som uppenbarligen anstränger sig allt hon kan för att missuppfatta mig...

För det fjärde: Skolan har inte på något sätt snackat skit om Axelssons utbildningar! Anledningen till att jag (dum...men man tror ju sig kunna prata med sina "vänner") komenterat det är för att några som gått både och komenterat skillnaderna och djupet på det man lär sig. Detta för att det är OLIKA FORMER AV MASSAGE. Jag sa då, och jag säger det fortfarande, att jag är glad att jag valde denna utbildningen eftersom jag får lära mig det jag var ute efter.
Men som sagt, vill man missuppfatta så är det väldigt lätt att göra det...

Fem: En bekant till mig är LEGITIMERAD (för dem som inte vet så är det det "finaste") massageterapuet för människor, hennes utbildning var en intensivkurs på tre (!!!) månader hos ett helt annat företag. Och hör och häpna; trots att hon gått en så kort utbildning så är hon skitduktig på det hon gör.
När ska folk inse att det inte handlar så mycket om längden på utbildningen utan förmågan från skolan att lära ut, förmågan från eleven att lära in, och plugga, plugga, plugga... Funkar inte det så klarar man inte sin diplomering, vare sig man går en utbildning på en vecka (nu tog jag i i underkant, så folk behöver inte trilla av sina stolar av förskräckelse) eller på fem år. Plugga och väg noga allt du lär dig så klarar du dig, detta oavsett om du läser till massör, läkare eller stadsvetare.

Sex: Kolla upp skillnaderna på massage och t.ex kiropraktik, kanske?

Sju: När vi var på trav (som en kul grej) och "arabia" ringde så var det några hästar som gick orent på värmningen. Eeehh...trodde jag kunde säga det.
Senare på kvällen gjorde Gidde Palema sin årsdebut. När jag kom hem var jag helt extas eftersom det var sån otrolig skillnad. (Verkligen konstigt att en häst som sprungit in runt 30 miljoner rör sig bättre än nån som sprungit in några hundratusen...) Jag tyckte att det var roligt eftersom JAG -med mina otränade nybörjarögon- så lätt kunde se alla skillnader. Men det är ju verkligen samma sak som att alla andra var halta (och färdiga för slakt, måtro?)...
Man hör vad man vill höra.


Detta var den absolut sista droppen i bägaren för skitsnack och "arabia" kommer att få se ännu en inackordering argt flytta därifrån... Med vänner som henne behöver man inga fiender (eller hur man nu säger).
Lycka till nästa gång det krisar- då är du själv...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 402
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
883
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp