Bukefalos 28 år!

sexobjekt eller flickvän?

Eller det jävla faktumet att det finns män i västvärlden som fortfarande inte vet var klitoris sitter eller som rentav förnekar den kvinnliga orgasmens existens.

God damnit jag blir så jävla sur, man kan ju skriva en hel jävla roman om det här ffs :arghh:
*hoppar in i tråden egentligen helt utan något på benen* men jag måste bara tillägga att jag var tvungen att förklara för en 30+ man att mödomshinnan inte existerar :banghead::cautious:
 
*hoppar in i tråden egentligen helt utan något på benen* men jag måste bara tillägga att jag var tvungen att förklara för en 30+ man att mödomshinnan inte existerar :banghead::cautious:
Jag är inte förvånad!! I mitt jobb pratar vi mycket mödomshinna och sjukt mycket män som kvinnor är helt clueless.
 
Jag fick lära mig om mödomshinnan i skolan, dvs att den fanns. Man pratade om den med det ordet, och blödning vid penetration etc. Jag har också för mig att gynekolog/barnmorska pratade om mödomshinna någon gång när jag var sådär 15+ (kan ha varit 1981 eller så).

Men när var det sedan som man slutade prata om mödomshinna? Jag kommer ihåg att jag hörde något på radio om att mödomshinna inte finns, och det lät väldigt rimligt genast. Men när kan det ha varit? När ändrade man sätt att prata om det?
 
Jag fick lära mig om mödomshinnan i skolan, dvs att den fanns. Man pratade om den med det ordet, och blödning vid penetration etc. Jag har också för mig att gynekolog/barnmorska pratade om mödomshinna någon gång när jag var sådär 15+ (kan ha varit 1981 eller så).

Men när var det sedan som man slutade prata om mödomshinna? Jag kommer ihåg att jag hörde något på radio om att mödomshinna inte finns, och det lät väldigt rimligt genast. Men när kan det ha varit? När ändrade man sätt att prata om det?

Är den ändrad då?
https://www.svd.se/landstinget-utfor-oskuldsingrepp
 
Ja, det får man väl ändå säga? Mödomshinnan omtalas ju som den så kallade mödomshinnan i artikeln.

Att det sen existerar kulturella föreställningar som innefattar att mödomshinnan anses existera, det tror jag att vi kan hitta många exempel på.

Plastikkirurgi, eller estetisk kirurgi eller vad man ska kalla det, verkar ju vara rätt skrupelfri i många avseenden, inte alls bara detta. Men man skulle ju gärna se att de förlorade sina förmåner på det.
 
Saxat från artikeln:
"Är det rimligt att individer genom fysisk och psykisk misshandel ska tvingas till kirurgiskt ingrepp för att upprätthålla och vidmakthålla en myt?"

Länkat till denna artikel längst ner på sidan:
"Mödomshinnan ingen hinna
Myten om mödomshinnan som spricker vid samlag slår hårt mot de kvinnor som tvingas bevisa att de är oskulder när de ska gifta sig. Mödomshinnan existerar inte som ”hinna” och går därför inte att återskapa."
https://www.svd.se/modomshinnan-ingen-hinna/om/sverige
 
Ja, det får man väl ändå säga? Mödomshinnan omtalas ju som den så kallade mödomshinnan i artikeln.

Att det sen existerar kulturella föreställningar som innefattar att mödomshinnan anses existera, det tror jag att vi kan hitta många exempel på.

Plastikkirurgi, eller estetisk kirurgi eller vad man ska kalla det, verkar ju vara rätt skrupelfri i många avseenden, inte alls bara detta. Men man skulle ju gärna se att de förlorade sina förmåner på det.
Jo men samtidigt kan man ju fethaja att jag skulle göra en sådan operation om alternativet var skam och vanära. På sätt och vis ger ju operationen en trygghet att kunna rida och gunga och uhm utöva samlag utan att vara orolig för att den inte skulle finnas där när det gäller, trots att den inte finns, om man har föräldrar och släkt som inte är helt på det klara med att den inte finns. (Det finns ju tydligen? samhällen där flickor ska röra sig försiktigt för att den inte ska råka försvinna av sig självt. Inte rida, inte gunga, inte springa.)

(inte så konstigt kanske iofs att det finns en myt om att någonting som inte finns kan försvinna, med tanke på att det måste hända rätt ofta att någonting som inte finns liksom bara inte finns när det gäller.)

På ett sätt så urholkar möjligheten att operera dit någonting som inte finns idén om att den finns och är värd någonting.

Men i övrigt håller jag med att hela konceptet är idiotiskt. Men samhället verkar idiotiskt dåligt på att skydda dem som verkligen behöver ha mödomshinna... eller illusionen av den. Och det verkar ju kunna vara en livsavgörande fråga. Så då måste de få skydda sig själva.
 
Senast ändrad:
Saxat från artikeln:
"Är det rimligt att individer genom fysisk och psykisk misshandel ska tvingas till kirurgiskt ingrepp för att upprätthålla och vidmakthålla en myt?"

Länkat till denna artikel längst ner på sidan:
"Mödomshinnan ingen hinna
Myten om mödomshinnan som spricker vid samlag slår hårt mot de kvinnor som tvingas bevisa att de är oskulder när de ska gifta sig. Mödomshinnan existerar inte som ”hinna” och går därför inte att återskapa."
https://www.svd.se/modomshinnan-ingen-hinna/om/sverige
Nej men det enda som räknas är väl egentligen om "man" blöder eller inte blöder vid ett första samlag. Om ens liv hänger på att det blöder så vill man nog se till att det gör det. Eftersom samhället inte lyckas upplysa om lagar och regler och icke existerande mödomshinnor, socialen inte lyckas förhindra tvångsäktenskap och polisen inte klarar att snabbt förhindra plötslig ihjälslagning eller fall från balkong, så verkar landstinget ta på sig den biten och livräddning är ju lite av deras grej.

Så det häpnadsveckande revolutionerande med mödomshinnans icke existens är inte så revolutionerande när man tänker sig att ca hälften? (fler? färre?) av kvinnor, fortfarande blöder vid första samlaget och det är livsviktigt att göra just det. Och det som folk som gillar mödomshinnor pratar om är ju egentligen bara just det* -att det blöder och med lite tur gör ont första gången.

(Även de måste ju ha fattat att mensblod kommer ut någonstans och ergo, deras ev hinna är ett veck/slidkrans och inte heltäckande. Och de har väl varit där och grävt i århundraden vid "oskuldskontroller" Så frågan/upptäckten är nog mer semantisk än man kunde hoppats. Dvs de har kanske vetat hur det ser ut hela tiden men kallat det hinna ändå.)
 
Senast ändrad:
När jag hade undervisning i sex och samlevnad under grundskolan hette det slidkrans och man lärde ut att den inte täcker. Sen på läkarprogrammet där jag läser nu hette det också slidkrans, man gick igenom att den kan se ut på olika sätt, och att den absolut inte måste blöda vid första samlaget, så länge penetrationen går lungt till så att den hinner anpassa sig och inte spricker (eller om man själv utfört penetration förut, med fingrar/leksak). Sen kan den dra ihop sig och riskera att blöda igen om man inte har penetrativt sex på tillräckligt länge. Och som vissa redan påpekat kan den ju också spricka och blöda vid tex hård träning.

Sen finns det visserligen de med heltäckande "mödomshinna" också. Dessa personer får aldrig menstruationsblödning, får extrema måntliga buksmärtor och kan om tillståndet inte upptäcks, hinnan penetreras och allt gammalt mensblöd dräneras, dö på grund av detta.

Så myten om blodet som var obligat vid det första samlaget kan ju komma från en tid då
1. Män inte visste var mensen kom ut
2. Kvinnor inte förväntades träna särskilt hårt
3. Män struntade i om de gick på för hårt så att det gjorde ont för kvinnan
Sen att den lever kvar idag är vedervärdigt :wtf:
 
OT
I min ungdom träffade jag en kväll en riktig goding. Det här var på annan ort så det bar sig inte bättre att jag blev med hem till godingen. Godingen bodde superflott och hade en lägenhet i familjens villa... Vi hade jättekul hela natten. Vaknade på morgonen. Känner att det fuktar i lakanen... Anar oråd...
Tusan! Jag hade blodat ner halva sängen! Inga tamponger hade jag med mig heller! :o
När han vaknar ser jag lite generad ut (vilket jag iof var, hade blött igenom till madrassen med) och sa att: Vi har visst blodat ner lite..... Du förstår... Det var första gången för mig! :angel:

Kan säga att det var tur att det här var före mobiltelefonernas tid och före sociala media!
Det var nämligen inte lätt att bli av med honom! Men det är klart, han måste ju ha tyckt att jag var en naturbegåvning värd att förvalta, när det blev så lyckat redan när oskulden rök! ;)

Så snacka om att karlar kan vara totalt ovetandes om hur kvinnokroppen fungerar...:sneaky:
 
Eller som mannen sa när vi pratade om ämnet: "Hur fan kan man INTE bryta om man märker att tjejen inte vill!?".

Min man säger samma sak. Tyvärr har jag ofta problem med torra slemhinnor (det är så kul med mediciner med det som biverkning :meh:) och det är klart att han bryter om jag säger att det inte funkar längre. Något annat finns inte på världskartan.

Dessutom, är inte jag på g vill han inte ha sex med mig och vice versa.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 361
Senast: Whoever
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 762
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp