Bukefalos 28 år!

Sexskämt på jobbet?

Unsure

Trådstartare
Jag funderar lite i banorna kring jargong på jobbet, och vad som är acceptabelt och inte. Var går gränsen för att man är för känslig, och helt enkelt borde bli mer hårdhudad och inte reagera på när jargongen blir för tuff. Jag arbetar på ett företag där det är mestadels män i övre medelåldern. Det finns några kvinnor, men det är få, och av dessa är vi bara två som är under femtio (läs 25-30 år gamla). Jag tycker att jargongen mot oss unga tjejer ibland är ganska rå.

Skulle ni ha reagerat på något av följande?

Du har varit sjuk, och kommer tillbaka till jobbet. Chefen sitter i fikarummet tillsammans ett gäng andra män, när du går förbi och säger hej. Chefen skrattar åt att du varit sjuk, och säger "aj, sjutton, då borde du och jag ha inte gjort det-där-du-vet! Nu kommer jag att bli sjuk!". Han blinkar med ena ögat, och du försöker lite trött att skratta med de andra.

En konflikt uppstår på jobbet. Din chef kommer in och pratar med dig privat, och säger om två andra kollegor: "Ja, jag vet inte om han knullar henne eller vad fan det är frågan om. Det hade inte förvånat mig!" (Det handlar alltså om en manlig och en kvinnlig kollega).

Ett av jobbets nätverk är döpt till "Lucy Wongs dirty massage". Det är alltså ett av de nätverken som används internt på jobbet.

Du kommer till jobbet i samma kläder som du bar dagen innan (eftersom du sovit över hemma hos pojkvännen), och chefen kommenterar detta högt i fikarummet "Ah, är det walk of shame? Hoppas du gjorde honom nöjd!"

Det förekommer också högvis med rasistiska skämt och kommentarer, i stil med att "taxi 020 i Stockholm anställer bara blattar, och alla vet att negrer inte kan köra bil. Jag går hellre än åker bil med dom!"

Just eftersom det här är min chef som yttrar de allra flesta av dessa kommentarer, så känns det som att det är omöjligt att göra något åt det. Vi arbetar för en internationell koncern, som flera gånger per år tvingar oss anställda att genomgå utbildningar för att motverka all typ av etikproblem på arbetsplatsen . Dessa utbildningar genomförs, men det är med en ryckning på axeln och en hel massa gnäll om att det är onödigt.

Sen är det högvis med kommentarer i stil med "kvinnor kan inte köra bil", "det svagare könet" etc etc. Men dessa kommentarer är mer generellt hållna.

Hade ni reagerat på något av ovanstående scenarier?
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Nej det där känns inte okej någonstans.

Jag är inte särskilt känslig allt men bara att du funderar på om det är rätt eller fel säger mig att det är fel.

Om ni tillhör en koncern så finns det ju personer över din chef.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag hade reagerat på allt. Helt oacceptabelt. Chefen borde inte ha det jobb den har.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag blir illa berörd när jag läser vad du skriver. Jag tycker inte det är okej, och om det pratas om att en är "överkänslig" tycker jag det handlar om härskartekniker och förminskande.

Svårt att ge något råd dock, när det verkar vara en sådan cementerad jargong. Är ni fler anställda som uppmärksammat det här och tycker det är jobbigt tror du? Kanske kan vara skönt att ha någon att bolla med.

Personligen skulle jag aldrig vilja jobba på en sådan arbetsplats, jag tycker det är på gränsen till diskriminering, som faktiskt är olagligt, men jag förstå att det inte är så enkelt som att bara byta jobb.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Inte ett enda av dina exempel hade varit ens i närheten av OK på mitt jobb.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Absolut INTE ok!!!
Jag är grov i mun och kan vara jättesnuskig bland mina närmaste vänner, men sånt har ingen plats på en arbetsplats.

På min förra arbetsplats blev jag otroligt illa berörd över att diskuterades silikonpattar och f*ttor hela tiden, tog upp det med min ledare och det resulterade i total utfrysning. SKITJOBB. Sa upp mig och tog ut semesterdagar för att komma därifrån ASAP.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Alltså, det fortsätter ju som det gör för att ingen säger någonting. Chefen tror i sin enfald att ni också tycker att det är kul.

Ge tillbaka! Det blir bara töntigt att säga att man blir illa berörd eller att man tycker att det är dålig stil. Det vinner man ingenting på. Kom istället med en motkommentar.

Säger han att kvinnor inte kan köra bil, så skrattar du och utmanar honom på att backa med släp!
Säger han att folk knullar, så skrattar du och undrar ifall han är kvarterets fönstertittare.

Komik och lättsamhet är ledorden. En vacker dag kommer du att se skillnad. Rom byggdes inte på en dag.

Skulle du "sätta ner foten" så blir det bara vatten på deras kvarn att kvinnor är det svagare könet.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Det där skulle jag aldrig orka med. Gå runt och dra vulgära skämt hela dagarna i hopp om att nån tar illa vid sig.

Skulle hellre säga upp mig faktiskt.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Fast gör en så tycker jag att det snarare kan bidra till jargongen.

Jag blir illa berörd men är inte töntig för det, jag tar illa upp av sexism, rasism och sexuella trakasserier.

Klart alla på arbetsplatsen bidrar till stämningen men som chef har en ett annat ansvar och det är inte alltid lätt att ta upp sånna här saker såklart.

Till ts, jag tycker ändå att du ska försöka påpeka för din chef, själv eller ihop med annan anställd som tycker som du. Bestäm ett möte, skriv ner konkreta saker, som det du skrivit här, kräv en förändring.

Händer inget efter det tycker jag du ska gå vidare.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Nej, tvärtom verkligen. Hur mycket styrka krävs det för att haka på, inte sticka ut, spela med? Och hur mycket styrka krävs det att säga ifrån och stå för vad man tycker?
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Alltså, det fortsätter ju som det gör för att ingen säger någonting. Chefen tror i sin enfald att ni också tycker att det är kul.

Ge tillbaka! Det blir bara töntigt att säga att man blir illa berörd eller att man tycker att det är dålig stil. Det vinner man ingenting på. Kom istället med en motkommentar.

Säger han att kvinnor inte kan köra bil, så skrattar du och utmanar honom på att backa med släp!
Säger han att folk knullar, så skrattar du och undrar ifall han är kvarterets fönstertittare.

Komik och lättsamhet är ledorden. En vacker dag kommer du att se skillnad. Rom byggdes inte på en dag.

Skulle du "sätta ner foten" så blir det bara vatten på deras kvarn att kvinnor är det svagare könet.

Jag håller inte med. Bättre är att säga som det är; "jag tycker inte det är roligt så kan du vara snäll att sluta skämta med anspelning på sex?"

Om inte chefen förstår och fortsätter så får man väl ta upp det igen och påminna om att han nu vet hur skämten tas emot och därmed utmana honom; "när du vet detta, varför fortsätter du? Jag upplever att du inte respekterar min önskan."

Klart att man då kan bli sedd som värdens torrboll men ingen kan anklaga en för att vara med på det eller "du skämtar ju tillbaka".

Det är svårt när chefen sätter normen och det hjälper inte alltid att gå till nästa chef. Lättast är att vara två eller tre personer som säger samma sak på ett sakligt sätt.

Tyvärr är oddsen emot ts eftersom jargongen också indikerar att det saknas respekt för att man kanske inte tänker lika.

Jag hade övervägt att byta arbetsplats och i samband med det vara snäll nog att lämna de paragrafer som talar om att sexuella trakasserier och diskriminering reglerad enligt lag.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Klart att man då kan bli sedd som värdens torrboll men ingen kan anklaga en för att vara med på det eller "du skämtar ju tillbaka".
Och är det egentligen det värsta som kan hända? Att en grupp män med extremt dålig humor tycker att man är tråkig?

Jag hade övervägt att byta arbetsplats och i samband med det vara snäll nog att lämna de paragrafer som talar om att sexuella trakasserier och diskriminering reglerad enligt lag.
Jag med.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Hade min chef hållit på med sådana dumheter hade jag satt ner foten direkt, det är som sagt reglerat i lag hur man ska uppföra sig på en arbetsplats.

Jag är inte pryd och i rätt grupp kan jag väl delta i en grövre jargong men skulle aldrig göra det om det inte kändes bra eller om jag trodde någon tog illa upp.

De senaste fem åren har jag jobbat med enbart män och jag har faktiskt intrycket att de är väldigt försiktiga med vad de säger när jag är närvarande.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Nej det är inte okej. din chef verkar vara en riktig skitstövel- byt jobb...om du orkar kan du informera honom varför-vissa fattar inte vad de håller på med.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag hade absolut kunna svara med Ramonas mynt, på ett sätt som klart plockar poängen från den som ville sätta den. Det är en stor del av vardag för mig, men det stör mig inte.

Å andra sidan kan jag också fräsa ifrån och be folk kamma sig och växa upp, kravla upp ur sandlådan och läsa en tidning någon gång.

Det beror på dagsform, humör och givetvis hur situationen ser ut. Jag hade dock inte stillatigande accepterat den situation TS befinner sig i, är jag obekväm låter jag omgivningen förstå att det är bättre att inte hamna där.
 
Sv: Sexskämt på jobbet?

Jag håller inte med. Bättre är att säga som det är; "jag tycker inte det är roligt så kan du vara snäll att sluta skämta med anspelning på sex?"
Har du gjort så någon gång till en medelålders sexistisk man som tycker att han är kung i världen? Jag tror inte det, för då hade du vetat att svaret man får tillbaka är ett högt skratt full av makt, och en kommentar om att du visst har PMS idag eller att det var värst vad du var känslig idag då.

Verklighetsförankring tack!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 048
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 754
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 710
Senast: Sander
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 391
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp