Bukefalos 28 år!

Sharpei -erfarenheter?

Jag försökte svara så gott jag kunde. Det mesta i samhället som kostar pengar eller hintar om att man har tid till annat än arbete tenderar att hamna i statusfacket. Nu har jag äran att ha en avelstik som tillhör SPAID projektet som du kan läsa om här: https://www.uu.se/en/news/archive/2016-04-27-a-genetic-test-for-shar-pei-autoinflammatory-disease

Så även om jag inte är någon expert, så är jag lite insatt. Förbud är oftast resultat av kortsiktigt tänkande. Det bästa man kan göra är att verkligen läsa på och ta bildade beslut och köpa hund från seriösa uppfödare som månar om rasen och individernas hälsa så att förbättringarna kan fortsätta.
 
Vissa tycker kanske det är lite status att ha hundar som är dyra i både inköp och underhåll.

Måste vara väldigt "udda" personer som tycker det höjer den egna statusen, att äga en sjuklig hundras.

Snarare att de tycker rasen är "frän/tuff", vilket den naturligtvis inte är, just pga den är så sjuklig.

Totalt obegripligt att 1) folk avlar på eländet och 2) att det finns de som köper dem.
Gäller alla sjukliga raser, inte enbart dessa.
 
Jag försökte svara så gott jag kunde. Det mesta i samhället som kostar pengar eller hintar om att man har tid till annat än arbete tenderar att hamna i statusfacket. Nu har jag äran att ha en avelstik som tillhör SPAID projektet som du kan läsa om här: https://www.uu.se/en/news/archive/2016-04-27-a-genetic-test-for-shar-pei-autoinflammatory-disease

Så även om jag inte är någon expert, så är jag lite insatt. Förbud är oftast resultat av kortsiktigt tänkande. Det bästa man kan göra är att verkligen läsa på och ta bildade beslut och köpa hund från seriösa uppfödare som månar om rasen och individernas hälsa så att förbättringarna kan fortsätta.

När det gått så långt som med Sharpei anser jag att det är försent.
Vägen till sunda individer kommer vara full av sjukliga djur.
Eller menar du att du köpt din valp från en oseriös uppfödare?
 
Vi har tre stycken jag ser rätt frekvent här i byn och de är såvitt jag märkt trevliga alla tre. Lite som shiban och stör ingen, utan knatar på med husse/matte... det är dock inga hundar jag känner nära så jag vet inte hur de är hemma i huset eller i hanteringen men jag ser dem då och då i affärerna eller puben så helt hemska kan de ju inte vara mentalt.
De är allesammans av den mindre rynkiga varianten, och rätt små.

Vi hade under flera år en tant som kom och bodde på hotellet där jag jobbar ett par gånger per år, med sin Shar pei och det var en jättesnäll jycke... men jisses vad den stank. Jag gissar på hudproblem.
 
Jag försökte svara så gott jag kunde. Det mesta i samhället som kostar pengar eller hintar om att man har tid till annat än arbete tenderar att hamna i statusfacket. Nu har jag äran att ha en avelstik som tillhör SPAID projektet som du kan läsa om här: https://www.uu.se/en/news/archive/2016-04-27-a-genetic-test-for-shar-pei-autoinflammatory-disease

Så även om jag inte är någon expert, så är jag lite insatt. Förbud är oftast resultat av kortsiktigt tänkande. Det bästa man kan göra är att verkligen läsa på och ta bildade beslut och köpa hund från seriösa uppfödare som månar om rasen och individernas hälsa så att förbättringarna kan fortsätta.
Jag tycker att du förklarar dina erfarenheter av rasen bra. Inte försvarar, utan just förklarar. Men du blir bemött som om du försvarade den, det uppfattar jag inte att du gör.
 
Jag tycker att du förklarar dina erfarenheter av rasen bra. Inte försvarar, utan just förklarar. Men du blir bemött som om du försvarade den, det uppfattar jag inte att du gör.

Nejmen precis. Det här är just exakt varför jag inte är så aktiv på buke längre och när jag är det så hoppar jag gärna bara in i en tråd svarar endast på huvudfrågan. Jag är inte här för att försvara rasen, jag är en människa som tycker kommunikation och pedagogik med djur men specifikt hundar är intressant som råkar ha två Shar peis just nu.
 
Då har du alltså köpt en jättesjuk hund från en enligt dig seriös uppfödare?

Som sagt, vägen till hälsa som vara full av sjuka djur med usel livskvalite. Det är djurplågeri.
Nej. Han är inte köpt eftersom även dom är seriösa och inte vill sälja hundar som inte håller kvalitet. Jag har fått honom gratis eftersom vi har så god hand om tiken och tiken behövde en kompis. Så även om han inte rent genetiskt bidrar till en förbättring av rasen så blir han en god representant av den "ute i samhället".
 
@Diabetikern Är hunden i/från Sverige och vet du varför han är kastrerad? Samt om han är testad för SPAID, eller tidigare sjukdomshistorik? Eventuella beteendeproblem hos denna individ? Jag antar att du inte skulle behöva stå för veterinärkostnader, gäller det även ev. resekostnader till och från klinik? Detta tänker jag är viktiga frågor, så du inte får dig en väldig överraskning om du väljer att bli jourhem.
 
Valpen är mycket rynkigare och han fick typ helkroppssvamp så fort hösten kom med regn och jag har accepterat att jag kommer behöva bada honom en gång i veckan i resten av hans liv. Han är inte ens ett halvår och han har redan en AM-PM hudvårdsrutin.

även om han inte rent genetiskt bidrar till en förbättring av rasen så blir han en god representant av den "ute i samhället".

För mig och många andra utesluter det fetade i stycke 1, det fetade i stycke 2.

En god rasrepresentat är-utöver att den uppfyller standarden, både exteriört och mentalt- frisk

Jag förstår verkligen att man tycker om sina hundar och -kanske omedvetet- bortser från deras brister, men nånstans kanske folk bör börja fundera lite när en hund som redan från späd ålder drabbas av kroniskt, rasbundet problem ses som en god rasrepresentant.

Menar inte att vara elak på något vis, men nej, en hund med kroniska hälsoproblem av något slag är faktiskt inte en god representant, hur snäll, glad och trevlig den än är 🤷‍♀️
 
För mig och många andra utesluter det fetade i stycke 1, det fetade i stycke 2.

En god rasrepresentat är-utöver att den uppfyller standarden, både exteriört och mentalt- frisk

Jag förstår verkligen att man tycker om sina hundar och -kanske omedvetet- bortser från deras brister, men nånstans kanske folk bör börja fundera lite när en hund som redan från späd ålder drabbas av kroniskt, rasbundet problem ses som en god rasrepresentant.

Menar inte att vara elak på något vis, men nej, en hund med kroniska hälsoproblem av något slag är faktiskt inte en god representant, hur snäll, glad och trevlig den än är 🤷‍♀️
Ska man vara petig är ju hanen en bättre "rasrepresentant" än tiken. Han representerar hur otroligt sjuk rasen som helhet är. :(

Och ärligt talat så tror jag inte att du är uppriktigt nyfiken.
Fast det är ju intressant. Jag är ofta uppriktigt nyfiken på vad som står bakom beslut jag verkligen inte kan förstå och läser det som att @Bison tänker i liknande banor som jag.
 
Just svamp är iofs inte "rasbundet". Jag förstår vad du försöker säga. Som hundtant skrev så försöker jag inte försvara rasen. Jag försöker bara svara så gott jag kan. Även det sista du citerar är svaret på en fråga som ställts. JAG säger inte att han är en god representant. Jag säger att jag fått honom för att dom vet att jag inte kommer låta honom gå runt och vara halvskabbig och rabiat ute bland folk.
 
Och ärligt talat så tror jag inte att du är uppriktigt nyfiken. Jag tror faktiskt att du bara är grälsjuk. Det här är andra eller tredje gången du är processlysten mot mig i trådar här på buke. Och jag misstänker att du säkert är det med andra här åxå. Men hos mig kommer du inte hitta något fördoldt mellan raderna.

Jag är är uppriktigt nyfiken på hur man kan motivera sig att köpa en hund som kommer behöva utstå livslångt lidande.
Det finns så många raser och flera har liknande egenskaper.
Varför väljer man då att köpa den mest sjuka?

Dessvärre har du fel även när det kommer till ditt andra påstående.
Jag har ingen aning om vem du är 😄
Men om du känner så är det bättre att du sätter mig på ignorera.
 
Jag är är uppriktigt nyfiken på hur man kan motivera sig att köpa en hund som kommer behöva utstå livslångt lidande.
Det finns så många raser och flera har liknande egenskaper.
Varför väljer man då att köpa den mest sjuka?

Dessvärre har du fel även när det kommer till ditt andra påstående.
Jag har ingen aning om vem du är 😄
Men om du känner så är det bättre att du sätter mig på ignorera.
Men jag har ju inte köpt någon shar pei? Jag har inte ens valt. Jag råkar bara ha två eftersom jag är ansvarfull och har ett gott rykte som hundägare. Jag har även fått förfrågningar från bla. boston terrier uppfödare och från en uppfödare av borzoi. Men nu vart jag ingift i shar pei intresset så nu råkade det vara shar pei jag har nu. Sen försökte jag svara rent generellt hur jag tror folk tänker när dom specifikt vill äga shar pei. Men då ifrågasatte du det åxå? Och av att jag ärligt berättar att jag antagligen kommer behöva bada den ena av dom kontinuerligt i resten av hans liv, så drar du slutsatsen att han är jättesjuk trots att jag skrivit att det var svamp han fick. Så det känns som att du har alldeles för mycket fördomar för att vara "uppriktigt nyfiken".

Och nej. Jag är 100% säker på att du inte känner mig. Men jag är rätt säker på att det är nåt i mitt sätt att skriva som stör dig eftersom det här inte är första gången.
 
Men jag har ju inte köpt någon shar pei? Jag har inte ens valt. Jag råkar bara ha två eftersom jag är ansvarfull och har ett gott rykte som hundägare. Jag har även fått förfrågningar från bla. boston terrier uppfödare och från en uppfödare av borzoi. Men nu vart jag ingift i shar pei intresset så nu råkade det vara shar pei jag har nu. Sen försökte jag svara rent generellt hur jag tror folk tänker när dom specifikt vill äga shar pei. Men då ifrågasatte du det åxå? Och av att jag ärligt berättar att jag antagligen kommer behöva bada den ena av dom kontinuerligt i resten av hans liv, så drar du slutsatsen att han är jättesjuk trots att jag skrivit att det var svamp han fick. Så det känns som att du har alldeles för mycket fördomar för att vara "uppriktigt nyfiken".

Och nej. Jag är 100% säker på att du inte känner mig. Men jag är rätt säker på att det är nåt i mitt sätt att skriva som stör dig eftersom det här inte är första gången.

Ja, jag ifrågasatte hur det kan vara status att ha en sjuk hund.

Att vissa bolag inte ens försäkrar rasen säger ganska mycket. Det är inga fördomar, det är en av de sjukaste raser man kan välja.
Att inte kunna vara ute i solen är ju helt galet 😅
Att rynkor ger svamp är inget unikt. Att då påstå att det inte är rasrelaterat på en hund som enligt standard ska vara rynkig blir för mig väldigt konstigt.
Precis som svamp i nosveck på mops och fralla är rasrelaterat iom deras anatomi.
 
JAG säger inte att han är en god representant.

Fast det var ju exakt det du gjorde, såvida inte någon annan skrev under ditt nick.
Vilket jag inte håller för troligt

Att vara hel, ren och kan bete sig är ju sant för den absoluta majoriteten av landets hundpopulation, men det innebär ju inte att alla dessa hela, rena och någorlunda vettigt uppfostrade individer är goda rasrepresentanter.

Vi definierar uppenbarligen begreppet "god rasrepresentant" helt olika, så jag ser ingen direkt poäng i att harva det vidare.
 
Ja, jag ifrågasatte hur det kan vara status att ha en sjuk hund.

Att vissa bolag inte ens försäkrar rasen säger ganska mycket. Det är inga fördomar, det är en av de sjukaste raser man kan välja.
Att inte kunna vara ute i solen är ju helt galet 😅
Att rynkor ger svamp är inget unikt. Att då påstå att det inte är rasrelaterat på en hund som enligt standard ska vara rynkig blir för mig väldigt konstigt.
Precis som svamp i nosveck på mops och fralla är rasrelaterat iom deras anatomi.
Ja, men det kan ju inte jag svara på mer än det jag skrev att vissa saker som kostar eller visar att man har tid till annat än arbete tenderar att vara status-symboler.

Jag säger inte att du har fördomar kring rasen. Jag säger att du har fördomar och/eller förutfattade meningar om mig som hundägare/bukefalist.

Jag menade med att svamp inte är rasrelatetat iom att alla hundar kan få svamp oavsett rynkor eller veck. Men jag förstår att du gärna vill vinkla det jag säger så att det passar din konfrontations-agenda. Eller om det är dom förutfattade meningarna som hindrar dig att läsa det jag skriver obehindrat?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 033
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp