Sharpei -erfarenheter?

Diabetikern

Trådstartare
Kanske kanske (stort kandke)ska bli ett jourhem åt en kastrerad hane renrasig.

Jag har dålig koll mer än det jag läst på skk

Någon som har/har haft Sharpei och kan berätta om dem.
 
Kanske kanske (stort kandke)ska bli ett jourhem åt en kastrerad hane renrasig.

Jag har dålig koll mer än det jag läst på skk

Någon som har/har haft Sharpei och kan berätta om dem.
En bekant har ett halvdussin.
De har tyvärr mängder av hälsoproblem. Allt från sharpei-feber till ögonbekymmer. En av grannens tål inte gluten. En del genetiska bekymmer men seriös uppfödare har säkerligen koll.

Det är jättetrevliga hundar. Ganska mycket vakt. upplever jag det som. Men som sagt väldigt trevliga.

Aveln är uppdelad i SKK-reggade och icke reggade. De som inte är reggade i SKK är nog seriösa, men de är i konflikt med SKK
 
Kanske kanske (stort kandke)ska bli ett jourhem åt en kastrerad hane renrasig.

Jag har dålig koll mer än det jag läst på skk

Någon som har/har haft Sharpei och kan berätta om dem.
Har aldrig träffat en trevlig. De är hemska hos veterinären. Träffade en senast igår som matte inte ens kunde sätta på munkorg hemma för att hon var rädd för hunden.
Förutom mentaliteten så är de inte särskilt friska så jag hade absolut velat träffa hunden innan jag bestämmer mig samt läst på mycket om rasen och dess sjukdomar.
 
En bekant har ett halvdussin.
De har tyvärr mängder av hälsoproblem. Allt från sharpei-feber till ögonbekymmer. En av grannens tål inte gluten. En del genetiska bekymmer men seriös uppfödare har säkerligen koll.

Det är jättetrevliga hundar. Ganska mycket vakt. upplever jag det som. Men som sagt väldigt trevliga.

Aveln är uppdelad i SKK-reggade och icke reggade. De som inte är reggade i SKK är nog seriösa, men de är i konflikt med SKK
Nä dom är i konflikt med ls och sjv pga att dom avlar på sjuka hundar och föder upp hundar som eye tucks
 
Har aldrig träffat en trevlig. De är hemska hos veterinären. Träffade en senast igår som matte inte ens kunde sätta på munkorg hemma för att hon var rädd för hunden.
Förutom mentaliteten så är de inte särskilt friska så jag hade absolut velat träffa hunden innan jag bestämmer mig samt läst på mycket om rasen och dess sjukdomar.
Jag har träffat någon enztaka zom är trevlig mot folk o väldigt få zom går ihop med andra hundar än zin ev flock, och dom använder gärna tänderna :nailbiting:
 
Kanske kanske (stort kandke)ska bli ett jourhem åt en kastrerad hane renrasig.

Jag har dålig koll mer än det jag läst på skk

Någon som har/har haft Sharpei och kan berätta om dem.
För några år sedan hade jag äran att på vara hundvakt åt en ibland. En UNDERBAR hund :love: ! Han hade dock ett stort fel, och det var att han inte klarade av att vara ensam hemma. Men i övrigt var han supertrevlig, positiv och mysig. Älskade att komma ut på promenader. Han var snäll mot både människor och hundar. Tyvärr blev han inte så gammal utan gick bort alldeles för tidigt i cancer.... :(
 
En bekant har ett halvdussin.
De har tyvärr mängder av hälsoproblem. Allt från sharpei-feber till ögonbekymmer. En av grannens tål inte gluten. En del genetiska bekymmer men seriös uppfödare har säkerligen koll.

Det är jättetrevliga hundar. Ganska mycket vakt. upplever jag det som. Men som sagt väldigt trevliga.

Aveln är uppdelad i SKK-reggade och icke reggade. De som inte är reggade i SKK är nog seriösa, men de är i konflikt med SKK
Är det detta som SKK gör fel då? Eller hur menar du att de som håller sig utanför SKK skulle vara de seriösa?
 
Våra två är svintrevliga och supermysiga. Vi var och socialtränade valpen i djuraffären senast idag och dom fick beröm för att dom var så fina och lugna. En liten flicka ville hälsa på valpen med mammans översyn och hon fick ge honom en godis och det blev en positiv upplevelse för valpen.

Jag som varit upp i hundar i hela mitt liv tycker att dom är intressanta och charmiga i jämförelse. Man kommer verkligen ingenvart med halvmesyrer i vardagslydnad och pedagogik. Jag vet att vissa shar pei ägare säger att man måste vara stenhård och bestämd. Men jag håller nog inte riktigt med där. Visst man kan säkert tvinga dom till att göra som man vill med hårda metoder och dom har tillräckligt med psyke att klara av det utan synbara men i beteendet.

Jag/vi har valt att gå force free med våra så långt det inte går ut över deras hälsa. Dvs vi fick brottas en hel del med valpen innan han gick med på ögondroppar när han var sjuk. Men med tex klo-dremeln så ska dom frivilligt ge tassen så att man bekvämt kan sitta och ha klosalong. Dom är väldigt intelligenta, egensinniga och trevliga. Så jag anser att force free passar shar pei riktigt bra och skapar väldigt glada och harmoniska hundar. Men vi kommer nog aldrig vinna några lydnadspriser med dom. (Den vuxna hunden, tiken, kommer jag nog aldrig ha en 100%ig inkallning på.) Tiken skulle aldrig drömma om att sätta sig ner på kall och blöt mark. Jag gav sitt-kommando en gång i hundgården iom en annan övning så hoppade hon upp och satte sig på bänken bredvid mig istället. Och sånadär lösningar har dom på mycket så det gäller verkligen att vara snabb i tanken så att man själv inte gör fel med pedagogiken. Jag personligen tycker det är superintressant. Men min sambo, vars fel det är att vi har just shar pei hade lite svårt för just den egenskapen när det gällde lydnad.

Men det är verkligen en high maintenance hund. Tiken som är den sundaste av dom, har lite sådär härligt diffusa magproblem som känns som om att ju dyrare maten är, desto bättre mår magen. Och precis när hon är ok i magen då ledsnar hon på smaken och man får börja om. Hahaha.

Valpen är mycket rynkigare och han fick typ helkroppssvamp så fort hösten kom med regn och jag har accepterat att jag kommer behöva bada honom en gång i veckan i resten av hans liv. Han är inte ens ett halvår och han har redan en AM-PM hudvårdsrutin. Det klagar jag inte så mycket på. Jag älskar att pyssla med dom. Men pengarna däremot...

Sen är det väldigt motsägelsefullt att dom behöver komma ut och aktiveras men dom gillar inte regn, snö eller kyla. Och iom rynkorna så är inte full sol heller optimalt av flera olika anledningar. Då kan dom bli understimulerade och börja försöka vakta "mer". Det är inget jag är intresserad av iom att vi bor i hyreslägenhet. Jag skulle skämmas ihjäl om vi haft två hundar som blir rabiat varje gång nån går i trapphuset. Eller står i fönstret och skäller hela dagarna... Så det är aktivering-aktivering-aktivering för att hålla det nere. Nu har vi tiken som håller span i vardagsrummet och "joddlar" lite för sig själv om hon ser nåt intressant. Hon kollar även igenom sovrummet innan hon hoppar upp i sängen på kvällen för vi har den dörren stängd på dagtid. När hon börjar patrullera lägenheten så brukar det vara ett tecken för mig att vi legat på latsidan för länge.

Ingen av dom har haft problem med vänner på besök och dom sitter/ligger oftast i soffan och är sociala på en avslappnad nivå och uppskattar att bli klappade. Tiken har vid fyra tillfällen morrat på arbetskollegor vid jobbet som dykt inpå henne för att hälsa. Sen har hon försvarat mig ordentligt när det blev fel i kommunikationen mellan mig och han som skulle installera våran diskmaskin.
Jag trodde jag bara skulle släppa in installationskillen. Men han kom direkt in med diskmaskinen på eltrilla så från hennes synvinkel nedifrån så öppnar jag dörren och in kommer ett eldrivet stort vitt monster. Och hela situationen blev bajs. Hon drömde tom mardrömmar den natten sen. Så det finns en ordentlig skärpa där.

Vad mer kan jag berätta.. Dom är väldigt snälla med våra katter. Innan valpen försökte tiken alltid ge tugg-godisarna hon inte gillade/orkade till dom. Även leksaker bar hon till dom för att dom skulle vilja leka med henne. Det är därför vi har två hundar nu. Hon leker även fint med andra hundar så länge dom orkar leka med henne, sen kan hon bli lite påträngande. Med oss är dom supergoa och vill alltid vara nära. I skrivande stund är jag ihopklämd mellan dom i soffan. Väldigt, väldigt pussiga. Valpens godnattrutin är att i princip hångla sig trött med min sambo. Jag vill inte bli slickad i ansiktet alls och jag tycker det är intressant att tiken väcker mig genom att slicka mig på skuldran istället för att ta tillfället i akt. Även valpen respekterar den regeln och har typ klurat ut att om jag är nytvättad och insmord så får man inte pussas. Men om man är försiktig vid rätt tillfälle så kan jag gå med på att bli slickad på på hakan litegrann. Tiken vet på nåt magiskt sätt vilka tuggben man ska äta på golvet och vilka som är ok I soffan? Här vill jag påminna om att jag är väldigt mild i pedagogiken och sparar dom stora bokstäverna till skarpa lägen som tex bita i elsladdar.
 
Dom har inga problem att vara själva. Dom båda har charmat alla veterinärer dom träffat. Speciellt valpen för han är så himla glad, medgörlig och dödligt gullig. Tiken blir dom mest impade över för hon ser verkligen ut som hur en frisk shar pei ska se ut. Båda är registrerade i SSK. Hon är från en riktigt seriös uppfödare och han från en systerkennel. Om jag kommer ihåg rätt så är dom typ sysslingar. Men dom är verkligen från båda ändar av sundhetsspektrumet. Vi fick verkligen en av varje.
 
Dom har inga problem att vara själva. Dom båda har charmat alla veterinärer dom träffat. Speciellt valpen för han är så himla glad, medgörlig och dödligt gullig. Tiken blir dom mest impade över för hon ser verkligen ut som hur en frisk shar pei ska se ut. Båda är registrerade i SSK. Hon är från en riktigt seriös uppfödare och han från en systerkennel. Om jag kommer ihåg rätt så är dom typ sysslingar. Men dom är verkligen från båda ändar av sundhetsspektrumet. Vi fick verkligen en av varje.

Intressant att en hund med magproblem räknas som sund 😅
Varför köper man rasen? Jag är uppriktigt nyfiken?
Att få livslånga hälsoproblem redan som valp låter helt fruktansvärt och det är ju inte ovanligt.
 
Intressant att en hund med magproblem räknas som sund 😅
Varför köper man rasen? Jag är uppriktigt nyfiken?
Att få livslånga hälsoproblem redan som valp låter helt fruktansvärt och det är ju inte ovanligt.

Hahaha. Ja. Hon håller vikten, bajsar bra och är pigg och glad. Det är kanske i relation till rasen?

Nu är jag ingift i Shar pei intresset. Så jag kommer nog inte kunna ge ett riktigt genuint svar. Min drömhund är en välavlad leonberger..
Vissa tycker kanske det är lite status att ha hundar som är dyra i både inköp och underhåll. Att hålla våran valp på hög livskvalitet så kommer det alltid gå pengar och tid. Så det i sig blir ju någon sorts statussymbol kan jag tänka mig?
Andra tycker antagligen att dom ser coola ut.
Jag personligen tycker att det är intressant att få sätta min kunskap och träningsmetoder på prov samtidigt som dom inte kräver min ständiga uppmärksamhet när vi bara är hemma och myser. Det duger gott åt dom att bara ligga nära utan att söka stimulans hos mig. Jag uppskattar åxå att dom knappt hårar mellan fällperioderna. Man badar i hår i två-tre veckor och sen går det nästan ner till noll till nästa fällperiod.

Nu vet jag inte riktigt om frågan blev besvarad eftersom jag liksom bara råkade bli med just Shar pei.
 
Hahaha. Ja. Hon håller vikten, bajsar bra och är pigg och glad. Det är kanske i relation till rasen?

Nu är jag ingift i Shar pei intresset. Så jag kommer nog inte kunna ge ett riktigt genuint svar. Min drömhund är en välavlad leonberger..
Vissa tycker kanske det är lite status att ha hundar som är dyra i både inköp och underhåll. Att hålla våran valp på hög livskvalitet så kommer det alltid gå pengar och tid. Så det i sig blir ju någon sorts statussymbol kan jag tänka mig?
Andra tycker antagligen att dom ser coola ut.
Jag personligen tycker att det är intressant att få sätta min kunskap och träningsmetoder på prov samtidigt som dom inte kräver min ständiga uppmärksamhet när vi bara är hemma och myser. Det duger gott åt dom att bara ligga nära utan att söka stimulans hos mig. Jag uppskattar åxå att dom knappt hårar mellan fällperioderna. Man badar i hår i två-tre veckor och sen går det nästan ner till noll till nästa fällperiod.

Nu vet jag inte riktigt om frågan blev besvarad eftersom jag liksom bara råkade bli med just Shar pei.

Jo, det känns verkligen som hög status att ha en sjuk hund som inte kan leva ett normalt liv.
Det finns ju en anledning till att vissa försäkringsbolag nekar dem helt.
Jag hoppas det kommer ett förbud mot dem.
 
Sharpei är en av de mer sjuka raserna, så jag vill nog varna dig för det. Risken finns att du får mer jobb än vad du räknat med som jourhem, om hunden har autoimmuna problem, får svampinfektioner i hudveck och dylikt. Deras hälsoproblem är kopplade till överproduktionen av hyaluronsyra som triggar sjukdom (rynkorna) och eventuell autoinflammation är inget man kan bota utan bara behandla i en evighet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 820
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 599
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 559
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp