Sharpei -erfarenheter?

Ja, men det kan ju inte jag svara på mer än det jag skrev att vissa saker som kostar eller visar att man har tid till annat än arbete tenderar att vara status-symboler.

Jag säger inte att du har fördomar kring rasen. Jag säger att du har fördomar och/eller förutfattade meningar om mig som hundägare/bukefalist.

Jag menade med att svamp inte är rasrelatetat iom att alla hundar kan få svamp oavsett rynkor eller veck. Men jag förstår att du gärna vill vinkla det jag säger så att det passar din konfrontations-agenda. Eller om det är dom förutfattade meningarna som hindrar dig att läsa det jag skriver obehindrat?

Som sagt, jag vet inte vem du är och har inget minne av att ha svarat dig tidigare 😅

Jag läser vad du skriver. Precis som när du skrev att hanen är en bra represent för att sedan ändra dig och inte alls ha skrivit så 😁

Men eftersom du har bestämt dig för att jag är grälsjuk med dig som utvalt offer så sätter jag punkt här för vidare diskussion.
 
Nämen herregud. Jag skriver att jag fått en hund för att han inte kan säljas eller medverkas i avel för att uppfödarna vet vilken stämpel rasen har, så är det bättre att han kommer någonstans där han tas väl omhand och beter sig trevligt bland folk så även om han inte kan bidra genetiskt så representerar han det goda hos rasen? Jag har jättesvårt att tro att seriösa uppfödare ba "Nämen denhär blev inte så bra. Vi säljer denhär på blocket till överpris istället till nån som vill ha en cool hund".

Har ni aldrig hört talas om produktplacering?
 
Nämen herregud. Jag skriver att jag fått en hund för att han inte kan säljas eller medverkas i avel för att uppfödarna vet vilken stämpel rasen har, så är det bättre att han kommer någonstans där han tas väl omhand och beter sig trevligt bland folk så även om han inte kan bidra genetiskt så representerar han det goda hos rasen? Jag har jättesvårt att tro att seriösa uppfödare ba "Nämen denhär blev inte så bra. Vi säljer denhär på blocket till överpris istället till nån som vill ha en cool hund".

Har ni aldrig hört talas om produktplacering?

Och då väljer dom att den får bo hos mig eftersom DOM tycker att han kommer representera rasen bra hos mig eftersom jag har god hand med hundar och orkar pyssla med dom. Jag vet inte hur mycket tydligare jag kan bli?
 
Vart har JAG skrivit att den ÄR sjuk? Den enda jag har skrivit är att den fick ordentligt med svamp i höstas. Däremot har jag skrivit att dom är väldigt high maintenance och att jag är beredd på att bada och smörja i den mån det krävs. Valpen fick jag för att den är en CNV 10 vilket betyder att den TROLIGEN kan utveckla shar pei feber senare i livet. Men det är ingen garanti att den gör det. Valpen är ju fortfarande från vettiga och välplanerade föräldrar. Och det är bättre att den är hos mig och är en god vän åt tiken än att bli såld till eventuellt oseriösa köpare så att det är ytterligare en Shar pei därute som bidrar till det dåliga ryktet. Hos mig är det en nästintill 100% garanti att hunden blir korrekt skött och har stor chans att utvecklas till en go individ. Det är klart att man som seriös uppfödare inte chansar?

Dessutom om ni nu ändå ska tolka det jag skriver som att jag försvarar rasen, så kan jag lika gärna ställa frågan att är skillnaden så väldans stor att jag måste pyssla om hundens hud så att den ska må bra, i jämförelse med att ha tex, en afghan eller annan hundras med hög pälsvårdfaktor?
 
är skillnaden så väldans stor att jag måste pyssla om hundens hud så att den ska må bra, i jämförelse med att ha tex, en afghan eller annan hundras med hög pälsvårdfaktor?


Jag förstår att det är automatisk reaktion att gå i försvar, men allvarligt...

Jämför du verkligen extremt överdrivet hudskrövel där svamp och allsköns bakterier frodas och ställer till med lidande, med borstande av päls? O_o
 
Jomen det gör jag. Valpen är inte nån blocket-hund från början. Sköter jag huden och pälsen så håller jag den fri från svamp och bakterier och han håller sig glad och frisk. Anledningen till varför jag tog exemplet just Afghan så är det åxå en nischad ras som det inte räcker med att "bara borsta". Speciellt inte om den ska ställas ut.
 
Jomen det gör jag. Valpen är inte nån blocket-hund från början. Sköter jag huden och pälsen så håller jag den fri från svamp och bakterier och han håller sig glad och frisk. Anledningen till varför jag tog exemplet just Afghan så är det åxå en nischad ras som det inte räcker med att "bara borsta". Speciellt inte om den ska ställas ut.
Fast en "naturlig" afghan har inte den sortens päls och den blir inte sjuk utan specialvård. I värsta fall får en överpälsad hund klippas om man inte gitter hålla ordning på den.
Jämförelsen tryter vill jag påstå utan att hoppa på dig på något vis.
 
Alltså för att än en gång klargöra. Jag råkar ha två välplanerade shar peis här hemma. Tikens linje var säkert planerad flera år innan hon var född och jag misstänker att hanarna till henne började planeras så fort testet visade CVN 2.
Valpens pappa och mormor vet jag åxå är extremt välplanerade. Mamman är väl åxå planerad naturligtvis men just den kullen är mest baserad på att få ut mer genbas ur mormorn. Även om dom inte ingår i SPAID projektet så har det fokuserats hårt på sundhet och hållbarhet. Men genetik är inte alltid linjärt och det ploppade ut en CVN 10 trots att båda föräldrarna är CVN 6. Valpens syster råkade tydligen bli en CVN 2 har jag hört rykten om.

Så ingen av mina hundar har detdär extrema äckelskrövlet som skräckexemplaren har.
 
Ja, det är kanske inte min bästa jämförelse. Men jag tror nog att man förstår den om man vill.
Det går inte jämföra att hålla en sjuk hund symptomfri med att hålla en frisk hund i utställningspäls tänker jag, även om jag förstår vad du är ute efter.
Jag kan ju ha en allergihund och se efter vartenda gram hen äter hela livet så att hen kan leva drägligt - det betyder Inte att hunden är frisk eller att jag kan jämföra det med päls eller klovård.
Men det blir OT. Det Ts frågade efter var ju inte vården av just dina hundar. :)
 
Nej. Den frågade efter erfarenheter kring shar pei överlag och jag var så ärlig jag kunde. Sen som vanligt så spårar det ur och jag drogs med trots att jag brukar försöka hålla mig borta från sånt här.
 
@Diabetikern Är hunden i/från Sverige och vet du varför han är kastrerad? Samt om han är testad för SPAID, eller tidigare sjukdomshistorik? Eventuella beteendeproblem hos denna individ? Jag antar att du inte skulle behöva stå för veterinärkostnader, gäller det även ev. resekostnader till och från klinik? Detta tänker jag är viktiga frågor, så du inte får dig en väldig överraskning om du väljer att bli jourhem.
Hej. Ja hunden är svensk och i dagsläget kan jag inte svara på varför kastrerad eller tidigare sjukdomar. I dag är hunden iallafall frisk till vår kännedom.

Till alla - Jag hat valt att avstå. Känner att min egna hälsostatus inte är tillräckligt bra för att kunna bli jourhem..

Tusen tack för alla svar. Guld värt!
 
Nej. Den frågade efter erfarenheter kring shar pei överlag och jag var så ärlig jag kunde. Sen som vanligt så spårar det ur och jag drogs med trots att jag brukar försöka hålla mig borta från sånt här.
Trådar har ju en tendens till att spåra ur/vända och vrida sig 😊
Stort tack för ditt svar.
 
Nämen herregud. Jag skriver att jag fått en hund för att han inte kan säljas eller medverkas i avel för att uppfödarna vet vilken stämpel rasen har, så är det bättre att han kommer någonstans där han tas väl omhand och beter sig trevligt bland folk så även om han inte kan bidra genetiskt så representerar han det goda hos rasen? Jag har jättesvårt att tro att seriösa uppfödare ba "Nämen denhär blev inte så bra. Vi säljer denhär på blocket till överpris istället till nån som vill ha en cool hund".

Har ni aldrig hört talas om produktplacering?
Produktplacering? snarare lämpa över problemet på någon annan.
 
Vart har JAG skrivit att den ÄR sjuk? Den enda jag har skrivit är att den fick ordentligt med svamp i höstas. Däremot har jag skrivit att dom är väldigt high maintenance och att jag är beredd på att bada och smörja i den mån det krävs. Valpen fick jag för att den är en CNV 10 vilket betyder att den TROLIGEN kan utveckla shar pei feber senare i livet. Men det är ingen garanti att den gör det. Valpdladesen är ju fortfarande från vettiga och välplanerade föräldrar. Och det är bättre att den är hos mig och är en god vän åt tiken än att bli såld till eventuellt oseriösa köpare så att det är ytterligare en Shar pei därute som bidrar till det dåliga ryktet. Hos mig är det en nästintill 100% garanti att hunden blir korrekt skött och har stor chans att utvecklas till en go individ. Det är klart att man som seriös uppfödare inte chansar?

Dessutom om ni nu ändå ska tolka det jag skriver som att jag försvarar rasen, så kan jag lika gärna ställa frågan att är skillnaden så väldans stor att jag måste pyssla om hundens hud så att den ska må bra, i jämförelse med att ha tex, en afghan eller annan hundras med hög pälsvårdfaktor?
Det haltar lite här: vettiga och välplanerade föräldrar, nej för då hade dom testat föräldrarna INNAN parning.
Och svamp är ett rasproblem pga rynkorna , har själv fött upp både mops o fralla + dobbisar bla, dom 2 förstnämda har oxå svampproblem pga div rynkor, nu har jag varit förskonad från svampen då dom individerna inte ingår i min avel, mopsen med svamp i nosvecket vid ett tillfälle behandlades med atamon ett par dagar o maten byttes, så var det löst, det var ingen status behandling.
 
Nej. Han är inte köpt eftersom även dom är seriösa och inte vill sälja hundar som inte håller kvalitet. Jag har fått honom gratis eftersom vi har så god hand om tiken och tiken behövde en kompis. Så även om han inte rent genetiskt bidrar till en förbättring av rasen så blir han en god representant av den "ute i samhället".
Vad menas med "god representant" i det här fallet?

Generellt när folk pratar om just en god rasrepresentant så menas hundar som är så genomgående bra att de kan gå i avel. Jag tror det där därför det blev lite knasigt i tråden här, för uppenbarligen har du eller åtminstone de du känner en annan tanke kring vad det innebär?

När jag är ute med mina två hundar i samhället eller på hundevenemang så får jag ständigt vara noga med att prata om skillnaderna mellan dem, för att få folk att förstå att bara för att båda är glada och trevliga betyder det inte att de är lika bra. På så sätt är det guld värt att ha två hundar av samma ras som ändå är olika. För när folk är uppriktigt intresserade så kan jag peka på skillnaderna som finns.

Jag älskar mina båda hundar mer än allt annat i universum, men det är samtidigt inga tvivel om att det bara är den ena av dem som jag kan klassa som en utmärkt rasrepresentant. Den andra är den snällaste, gosigaste, hund som finns. Hon är en duktig tävlingshund, rolig att leva med och har en sundare exteriör än många andra. Men pga problemen hon har så blev det otänkbart att ha henne i avel när hon var ung nog att ha rätt ålder för det. Hon var helt enkelt inte tillräckligt bra.
 
Men genetik är inte alltid linjärt och det ploppade ut en CVN 10 trots att båda föräldrarna är CVN 6. Valpens syster råkade tydligen bli en CVN 2 har jag hört rykten om.
Jag vet inte om du vet detta, men jag skriver det för allmän kännedom för att klargöra:
CNV står för copy number variation och betyder att en del av genomet upprepas många gånger. CNV 6 betyder att hunden bär på en risk-allel för SPAID (att ha 5 kopior på ena allelen är kopplat till att utveckla SPAID). När två hundar med CNV 6 (varsin risk-allel) paras kommer alltså statistiskt sett 25% av avkomman bära båda föräldrars risk-allell och bli CNV 10. 25% blir CNV 2 och 50% CNV 6.
CNV 10 hundar kommer troligtvis få SPAID, de löper åtta gånger högre risk än någon utan risk-allel (CNV 2).
 
Intressant att en hund med magproblem räknas som sund 😅
Varför köper man rasen? Jag är uppriktigt nyfiken?
Att få livslånga hälsoproblem redan som valp låter helt fruktansvärt och det är ju inte ovanligt.
Du känner inte alls att du kastar sten i glashus nu? Med tanke på eget rasval? Visst finns det grader i helvetet men jag tycker att det är väl magstarkt att kritisera så hårt när man själv har köpt en hund som är kraftigt deformerad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 440
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 599
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 561
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp