Bukefalos 28 år!

Shettistråden del II

Funderar på att köpa ett fleecetäcke och ett regntäcke till mini. Har regnat varje dag typ i 2 veckor nu. Dom har tom fått sova inne nån natt för att torka lite.
lägg på minnet att skälet till att de inte torkar är att pälsen isolerar så bra att kroppsvärmen inte når ut till den blöta pälsen för att hjälpa till att torka den. Av samma skäl ser vi inte sällan tjocka snötäcken på våra ponnyers ryggar.
Mer kortpälsade hästar har inte samma isolering. De blir blöta inpå huden men torkar fortae, medan snön smälter på dem.
 
lägg på minnet att skälet till att de inte torkar är att pälsen isolerar så bra att kroppsvärmen inte når ut till den blöta pälsen för att hjälpa till att torka den. Av samma skäl ser vi inte sällan tjocka snötäcken på våra ponnyers ryggar.
Mer kortpälsade hästar har inte samma isolering. De blir blöta inpå huden men torkar fortae, medan snön smälter på dem.
Det här är så intressant! Mina är små lertroll just nu. Allt regn, lera och sen torv som strö hjälper ju inte direkt till för att hålla vita hästen vit 🙄
Men sen när det slutar regna och torkar upp lite brukar de magiskt liksom bli renare igen även utan borstning.
 
Vad ska man ha för täcke till en smäcker shettis egentligen? :arghh:
Har provat flera olika men typ alla blir för stora i bogen. Jag blir tokig!
Söker ett lätt fodrat/ofodrat regntäcke att ha vid behov (=inte så ofta).
 
Vad ska man ha för täcke till en smäcker shettis egentligen? :arghh:
Har provat flera olika men typ alla blir för stora i bogen. Jag blir tokig!
Söker ett lätt fodrat/ofodrat regntäcke att ha vid behov (=inte så ofta).
Jag är antagligen inte mycket till hjälp, men..

Vad har shettisen för storlek?
Mumma är ju inte direkt smäcker och rätt stor men tänkte om bogen minskar med storlek också. Hon har 105 och Bucas ligger fint.
 
Jag är antagligen inte mycket till hjälp, men..

Vad har shettisen för storlek?
Mumma är ju inte direkt smäcker och rätt stor men tänkte om bogen minskar med storlek också. Hon har 105 och Bucas ligger fint.
Provade ett Fairfield 95 cm förra året - för litet.
Bytte till 105 som var för stort i bogen. Det åkte bakåt och blev bara fel (ett Mulle -fairfield funkar däremot utmärkt på den grövre shettisen).

Har för mig Fairfield funkar bättre till grövre och att jag hade samma problem på stora hästen..
 
Vad ska man ha för täcke till en smäcker shettis egentligen? :arghh:
Har provat flera olika men typ alla blir för stora i bogen. Jag blir tokig!
Söker ett lätt fodrat/ofodrat regntäcke att ha vid behov (=inte så ofta).

Har du testat någon av modellerna som är för miniatyrer, typ de från Horseware?

Min kille är inte jättegrov om bogen men ganska standard, Mulle fairfield sitter bra på honom.

Jag hade en inhyrd med miniatyrer som körde på HW mini och Globus mini, dom satt bra.
 
Har du testat någon av modellerna som är för miniatyrer, typ de från Horseware?

Min kille är inte jättegrov om bogen men ganska standard, Mulle fairfield sitter bra på honom.

Jag hade en inhyrd med miniatyrer som körde på HW mini och Globus mini, dom satt bra.
Nope, tack för tipset!
 
Vad ska man ha för täcke till en smäcker shettis egentligen? :arghh:
Har provat flera olika men typ alla blir för stora i bogen. Jag blir tokig!
Söker ett lätt fodrat/ofodrat regntäcke att ha vid behov (=inte så ofta).
Globustäcken har funkat bra här.
 
Globustäcken har funkat bra här.
Här är det ett föl, ca 10 månader, som fått låna ett Globus-täcke stl 95 över natten inför utställning.
1700144827740.png
 
Det var inte bara glittrigt i kylan förra söndagen. På morgonen hade mini kolik. Väntar på den härliga räkningen.
Tack och lov svarade hon bra på behandlingen och har mått bra sen dess, för hon var riktigt dålig när veterinären kom.
 
IMG_20231124_192606.jpg

Borstade prinsess-svans ikväll. Försökte också borsta de lerinpackade benen men det gick bara inte. Hon hade tjocka klumpar av den hemska leran och eftersom de små ändå skulle sova inne så fick hon duscha ben och mage tills varmvattnet tog slut.. sen ett nytt försök med att borsta blöt lera så nu hoppas jag att det värsta är borta.
 
Mumma och Eikar fick en ny leksak idag.
Tog inte lång tid innan de började samarbeta, för om de är på varsin soda så håller den sog still så de kan få ut något.

Men de har övat på samma sak med saltstenen förr.
 

Bifogade filer

  • 20231125_081501.jpg
    20231125_081501.jpg
    366,3 KB · Visningar: 36
Varit väldigt tyst från mig men nu kände jag att jag behöver lite goda råd och kanske ett nytt perspektiv. Har uppstått en konflikt med personen jag delar min ponny med, började väl egentligen när hon fick föl och har eskalerat sedan dess. Så nu står jag utan halvfodervärd, var svårt nog redan innan med skola och allt att orka/hinna och ha råd men nu vet jag inte vad jag ska göra. Känns så tråkigt att sälja hingstfölet men vet inte vad jag har för alternativ. Hingstflock? Någon som känner till en i Västmanland med omnejd? PMa gärna i så fall 🙂
Att sälja stoet tar verkligen emot, skulle hellre låna ut henne på foder då men kanske svårt att hitta någon med så kort varsel och så är det väl svåraste tiden på året dessutom..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 884
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 010
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 662
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp