Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För du hade inte trott på det.... :p

Själv var jag och hämtade hem en godkänd hingst i fredags. Ett samarbete med en kompis - hon äger men den bor hos mig...
Spännande!

Jag lånar bara nummer två, min lille behövde en egen liten kompis och redan efter två timmar stod de och kliade på varandra ♥️
Gick en promenad med båda två idag och de är verkligen helt fantastiska i temperamentet, så fina små hästar ⭐
 
Vilken då, om du vill svara på det? :)
Det är Kilskogens Mojito som går i hagen härute numera. 💕 Tillsammans med min irländare - de blev bästisar direkt...
1664796264504.png
 
Jag köpte plattorna och pillade ihop en Hackamore variant från löderdelar jag hade hemma.
Funkar riktigt bra.

Ska bara komma ihåg att köpa hakar till tömmarna. Det har vi till tyglarna och det funkar bättre. Och smidigare att byta emellan tygel och töm.

Om ni tycker hackamoret ser ut att sitta lågt kan jag garantera att nodryggen faktiskt är hård där. Har känt och klämt massor.

Hon sov medan jag spände för. Men sen var det full fart som vanligt 😅.
 

Bifogade filer

  • IMG_20221009_111016.jpg
    IMG_20221009_111016.jpg
    551 KB · Visningar: 53
Har tyvärr fått inse att jag inte kommer att hinna med att hålla igång min ponny nu när jag är ensam i huset med två hundar som också behöver sin stimulans. Funderar på att sälja av utrustningen men är det marknad nu? Känns som att folk håller hårt i pengarna med tanke på inflationen. Är dessutom kvalitetsutrustning så kostar ju en del…
 
Har tyvärr fått inse att jag inte kommer att hinna med att hålla igång min ponny nu när jag är ensam i huset med två hundar som också behöver sin stimulans. Funderar på att sälja av utrustningen men är det marknad nu? Känns som att folk håller hårt i pengarna med tanke på inflationen. Är dessutom kvalitetsutrustning så kostar ju en del…
Man kan väl alltid prova. Jag upplever att en del i min närhet köper saker fortfarande...

Men sälj inte saker du ångrar sedan bara. Ibland är det värt att hålla i saker. Finns några få jag ångrat att jag sålt..
 
Man kan väl alltid prova. Jag upplever att en del i min närhet köper saker fortfarande...

Men sälj inte saker du ångrar sedan bara. Ibland är det värt att hålla i saker. Finns några få jag ångrat att jag sålt..
Håller med här! Sålde allt när barnet var bebis för jag hann inte. Men han blev ju större, och nu finns tiden igen. Har fått börja om helt… ångrar verkligen allt jag sålde! Nu behöver jag inte så mycket grejer, men ändå. Jag hade så mycket bra saker!
 
Min lille buse har börjat prova sina vingar… allra helst när hans medryttare sitter på 🤦🏼‍♀️
Han har både bockat av henne och lagt sig ner 👀

Putan passar inte längre, den glider fram på honom. (men den har suttit där den ska när han busat till det)
Han skulle behöva banta lite, men får i princip inget mer än bete, har ju fortfarande gräs som växer bra här i Skåne.
Som det är nu får han arbeta fyra dagar i veckan, har tyckt det var lagom för en otränad femåring men får kanske öka upp motionen lite på honom..
 
Min lille buse har börjat prova sina vingar… allra helst när hans medryttare sitter på 🤦🏼‍♀️
Han har både bockat av henne och lagt sig ner 👀

Putan passar inte längre, den glider fram på honom. (men den har suttit där den ska när han busat till det)
Han skulle behöva banta lite, men får i princip inget mer än bete, har ju fortfarande gräs som växer bra här i Skåne.
Som det är nu får han arbeta fyra dagar i veckan, har tyckt det var lagom för en otränad femåring men får kanske öka upp motionen lite på honom..
Kanske svårt om han bockar med min medryttare rider hellre i barbackapaden än putan nu.
Inte mig emot, tycker putan ligger sådär numera.

Största problemet jag har är att magen puttar fram alla gjordar till precis bakom armbågen. Både på sele, sadel och pad.
Visst behöver hon gå ned, men det tycks vara svårt att bli av med helt även när hon varit lite slankare.
Nån som har hittat nåt sätt att fixa det? Svängd gjord till shettis, är det något ni sett?
 

Bifogade filer

  • 1665340414137.png
    1665340414137.png
    124,6 KB · Visningar: 12
Kanske svårt om han bockar med min medryttare rider hellre i barbackapaden än putan nu.
Inte mig emot, tycker putan ligger sådär numera.

Största problemet jag har är att magen puttar fram alla gjordar till precis bakom armbågen. Både på sele, sadel och pad.
Visst behöver hon gå ned, men det tycks vara svårt att bli av med helt även när hon varit lite slankare.
Nån som har hittat nåt sätt att fixa det? Svängd gjord till shettis, är det något ni sett?
Jag tror bara det är en klassisk ”unghästfas” han går igenom, när jag hjälpte dem igår gick det bättre.
Han är ju inte inriden och ”skolad”. Bara insutten, så att han provar sig fram är helt normalt. Måste bara stävja det, och få medryttaren att känna sig trygg ♥️

Med en halsrem och korta tyglar försökte han bara bocka en gång igår och la sen ner helt och uppförde sig exemplariskt.
Svårt att hitta rutinerad ryttare som är lagom liten 🙈

Jag funderar på att klippa och täcka, med mer päls nu verkar putan glida ännu mera. Ska han arbeta fyra dagar i veckan hela hösten/ vintern behöver han ju vara torr också. I somras gled den inget alls..
 
Kanske svårt om han bockar med min medryttare rider hellre i barbackapaden än putan nu.
Inte mig emot, tycker putan ligger sådär numera.

Största problemet jag har är att magen puttar fram alla gjordar till precis bakom armbågen. Både på sele, sadel och pad.
Visst behöver hon gå ned, men det tycks vara svårt att bli av med helt även när hon varit lite slankare.
Nån som har hittat nåt sätt att fixa det? Svängd gjord till shettis, är det något ni sett?
Svanskappa tycker jag hjälper mycket, men det kanske du har redan? :)
 
Har ni börjat fodra era hästar ännu? Hur ser det ut med bete?
Här är det fortfarande varmt/betestillväxt och hästarna går på gräs. Den stora får hö men inte de små. Kallare dagar har de fått halm, samma när ena blev lite lös i magen.
Tycker det är så himla svårt, tuggtider, hull, sen massa päls på det..
 
Har ni börjat fodra era hästar ännu? Hur ser det ut med bete?
Här är det fortfarande varmt/betestillväxt och hästarna går på gräs. Den stora får hö men inte de små. Kallare dagar har de fått halm, samma när ena blev lite lös i magen.
Tycker det är så himla svårt, tuggtider, hull, sen massa päls på det..
Fodrar nästan full dos faktiskt. Finns en del kort gräs men tycker inte det växer mkt. Möjligt att jag borde fodra lite mindre. Men den mest svårfödda (isisen) får vara riktmärke.
Mumma hade väl kunnat behöva mindre men ja.. Inte smällfet iaf.
 
Fodrar nästan full dos faktiskt. Finns en del kort gräs men tycker inte det växer mkt. Möjligt att jag borde fodra lite mindre. Men den mest svårfödda (isisen) får vara riktmärke.
Mumma hade väl kunnat behöva mindre men ja.. Inte smällfet iaf.
Så fort det blir lite mer blött kommer mina alltså gå in i grushage....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 299
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 762
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp