Bukefalos 28 år!

Sista gången att klippa hästen innan våren?

CA

Trådstartare
När är det? Viljen månad ungefär,kan man klippa sista gången april eler är det för sent?Kan man klippa av hästen all päls innan våren kommer om man för övrigt klippt täckesklippning?
 
Jag tycker inte man bör klippa efter nyåret, så du är försent ute.

Varför skall du klippa nu? För att slippa hårfällningen eller?

Det finns ju ingen anledning gentligen att klippa nu, hästarna får ju snart en kortare päls och då tar det ju inte lika länge innan de torkar upp?
 
en tumregel är tycker jag att man inte ska klippa hästarna när de har börjat fälla eftersom du då stör deras egna pälsrytm och de då kan får tjock päls mitt i sommaren eller sätter päls tidigt på hösten.
 
Det är klart du kan klippa din häst nu! Det har jag gjort flera ggr och även HELKLIPPT...
Vet många andra också som gjort det ända fram till april, det spelar ingen roll. Jag har inte märkt att något konstigt skulle ske efter det... :confused: Sommarpälsen blir precis som vanligt.

Skönt att slippa så mkt hår vid fällningen... så varför inte?! :)
 
Finns självklart många spekulationer om detta, men själv så har jag lärt mig att inte klippa efter februari månad...då det blir dax att fälla vinterpälsen...för klipper man senare så stör det fällningen och jag menar varför klippa nu??? Hästen har ju snart ändå tunnare päls :) Har hästen tjocka täcken på sig så sätter den inte lika mkt päls heller...men som sagt många spekulationer
 
Har också lärt mig att inte klippa efter februari månad pga att man förstör hästens vinterpäls och deras pälssättningsrytm. Själv har jag bara behövt klippa min pålle en gång denna vinter.
 
hästen är klippt sen oktober i täckesklippning, och nu tänkte jag bara klippa honom en sista gång med helklippning, han har inte börjat fälla, är det då försent om jag klipper honom denna månaden?
 
nä inte om han inte har börjat fälla men behöver han klippas då om han har varit täckad ? Har sjäkv en shettis som har varit halvklippt och varit täckad fäller iof sig som attan nu men hon behöver inte klippas för pälsen skull om man säger så . Fast jag tycker att man få göra som man vill men jag klipper aldrig mina egna vid dena tiden. det är bara vad jag tycker själv men du ska göra det du själv tycker passar dig och din häst :)
 
han har inte börjat fälla, är det då försent om jag klipper honom denna månaden?

Det som kan bli synbart är att sommarpälsen blir randig, det som inte syns och kan bli ett elände är att man stör rytmen för sommarpälsen.
 
Har frågat veterinär med specialkunskaper i dermatologi och fått svar att det inte stör hästens pälssättning - man kan klippa när som helst!

Jag är dock inte helt övertygad ännu, eftersom så många "har hört" att man inte ska klippa framåt våren. Hästens pälssättning styrs främst, men ej enbart, av ljuset och jag är därför något benägen att tro att man inte ska klippa nu.

Finns det någon som antingen har egna erfarenheter eller kan hänvisa till en bra källa?
 
Jag klippte min valack i oktober och hans päls blev konstig, det är liksom klippt och växte ut långa hårstrån på detta. Det har aldrig hänt mig förr även fast jag klippt alla mina hästar.

Jag skulel vilja klippa hingsten, han tränas och blir sjöblöt men fäller lite och det har han gjort ett tag nu men pälsen verkar aldrig försvinna, lika mycket lurv som på en isbjörn... :crazy:
Han ska gå distans om mindre än en månad så pälsen skulle verkligen behöva åka av...är det jättedumt att klippa honom? Hals, bog och mage tänkte jag på inte helklippning
 
Har samma funderingar som du. Skulle behöva klippa min hitintills oklippta häst (nyköpt!), men många "vet" att man inte ska klippa framåt våren.
Dock har jag inte lyckats finna några mer vetenskapliga belägg för detta, har tvärtom fått från veterinärhåll att det är helt riskfritt att klippa.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Grazing
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
17 842
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 296
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp