Bukefalos 28 år!

Sitsträningshjälp

alazzi

Trådstartare
Jag har analyserat min ridning och min kropp och inser att mina problem med högergloppen beror på min egna snedhet. Jag ger hjälperna helt olika för höger respektive vänster galopp och ofta har jag problem att få högergalopp.

Åt vänster är jag rörligare i kropen och kan därför ge bättre hjälper. Åt höger är jag stum och låst.

Har en film där jag försöker mig på lite bytesträning, kanske är svårt att se vad som händer, men det är högergaloppen som jag har problem med.
http://www.youtube.com/watch?v=PG9Qk_Ap5t4&feature=BFa&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg&lf=plcp
 
Sv: Sitsträningshjälp

Då borde du kanske ta tag i att arbeta med snedheten avsuttet? Mha sjukgymnast tex? Väl uppe på hästen är det nog nästan bara balans och "muskelminne" man kan arbeta med tror jag? Och då behöver ju ev låsningar och spända/svaga muskler redan vara åtm på g att bättra sig för att man ska ha en chans att ens kunna börja lära om :)
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jag tror också att du kan jobba lite utanför sadeln med balansträning, stretching, yoga etc som ger dig kännedom om dig själv.

Försöker titta ordentligt på filmen men det är svårt att se...tror det skulle vara bra om du blev filmad både rakt framifrån samt även rakt bakifrån. Det jag tror mig se är att du är lite låst i axelpartiet och det ger genomslag i hela kroppen. Prova att byta tygelhand, alternativt släpp helt...
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jo, du har rätt. Jag började med yoga på Wii fit men jag blev så sliten i kroppen så jag blev tvungen att sluta. Jag bör börja igen och se till att inte träna lika ofta.
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jag ska prova att byta tygelhand. Filmen är inte så tydlig, tyvärr. Min man filmade för att vi skulle kunna titta på hur bytena blir.
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jag tycker kanske eventuellt att det ser ut som att du inte riktigt kan lyfta ditt högra sittben?
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jag tycker kanske eventuellt att det ser ut som att du inte riktigt kan lyfta ditt högra sittben?

Ja, det är precis den känslan jag har. Vad kan man göra åt det? Jag tränar nu dagligen på en pilatesboll och det ger effekt.
 
Sv: Sitsträningshjälp

Har ni inga motsvarigheter till sjukgymnaster eller liknande där nere?

Jag känner massor med grejer när jag rider, snedhet, stelhet och obalans/fel inlärd balans. Men om jag inte är tillräckligt mjuk i kroppen så kan jag öht inte ändra på min sits. Mao är besök hos sjukgymnasten och massa egen stretching jätteviktigt för just mig. Men det går framåt iaf :D
 
Sv: Sitsträningshjälp

Edit: För mig är det liksom en sak att känna vad som är fel och en annan sak att kunna göra något åt det.

Dessutom måste man ju känna "rätt" fel/grundfelet, DET vill jag hitta en sitsnördstränare till :bump: Även om jag känner mycket mer "rätt" fel nu efter alla diskussioner och övningar med sjukgymnasten :)
 
Sv: Sitsträningshjälp

Kan du göra den där övningen du vet man fick göra på gympan som barn? Sitta på gumpen m benen rakt fram och så "gå" på gumpen framåt genom att gå växelvis med sittbenen? Får du in känslan då?
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jo, jag har ju en sitsträningsboll. Jag tackar för tipset på övning, det ska jag prova!
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jag är också låst i högerhöften och har svårare för högerfattning för sits, det blir lätt underskänklen som måste tydliggöra. Jag tror att i mitt fall beror det på att höftböjaren är kort på högersidan, och min högra höftled alltså något mer framåtroterad och låst än vänster.

Prova stretcha och se om du är liksidig. Jag ska se om jag hittar en superstretch på bild, har väldigt svårt att förklara i ord.

Sedan tror jag att axlarna är svåra att hålla lika om man har tyglar bara i en hand? Jag rider ju med tyglar i båda händerna, men viker mig lättare åt höger än vänster, tex.
 
Sv: Sitsträningshjälp

Jo, det är ju klart att det blir svårt att vara rak när man rider enhändigt. Många gör så att de håller den fria handen i höjd med tygelhanden för att få bättre balans. Jag har provat med det också på träning men det blir väldigt svajigt för mig när jag rider, den fria handen flaxar iväg för mig och det blir osnyggt. På träning kan jag klart göra så, men på tävling blir det för fult. Men jag ska träna vidare på det så kanske jag får en lugnare fri hand.

Det här med kroppskontroll är svårt.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 675
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 890
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Western Nu lämnar jag ut mig fullständigt igen eftersom jag inte har någon tränare på hemmaplan som kan hjälpa mig. Jag tränar enbart för min...
2
Svar
21
· Visningar
4 308
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp