Bukefalos 28 år!

Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

alazzi

Trådstartare
Nu lämnar jag ut mig fullständigt igen eftersom jag inte har någon tränare på hemmaplan som kan hjälpa mig. Jag tränar enbart för min man. Och jag blir inte klok på vad jag ska göra för att förbättra våra byten? En bra dag så fixar vi bytena, men oftast får jag stök i några av bytena och jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Jag vet att jag rider krattigt men jag ber om hjälp för att bli bättre.
http://www.youtube.com/watch?v=56UClH2hOvA&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg&index=1&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=PG9Qk_Ap5t4&feature=BFa&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg&lf=plcp
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Gud vilken bra och spännande tråd du har gjort, jag tycker du är modig! :bow: Och jag själv har samma problem fast värre ändå, så jag väntar med spänning på svar från andra.

En tanke (som jag inte alls vet om det är rätt eller inte, men som jag kanske skulle ha provat i alla fall): kan man kanske prova att göra det lättare för hästen genom att göra enklare byten? T.ex. så är det ju lättare att göra dem om man rider i en 8:a än om man rider på rakt spår. Då kanske man kan köra byten på 8:a tills hästen känner sig helt säker, och först då gå vidare till rakt spår?

Men som sagt, jag är helt klart inte rutinerad på galoppombyten :p.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Jag tycker för det första att det ser trevligt ut! Så glöm nu inte det när du fortsätter läsa! Det ser myclet bättre ut än mycket man ser på tävling.

Men som jag ser det finns det några problem. Din häst är för framtung. Och då menar jag inte huvudpositionen, jag ser att du låter honom bli lite friare i den ibland (vilket är bra) men framdelen är fortfarande tung. Det är därför du inte får till bytena och spinnen riktigt. Det kan till viss del förklaras med att han är ganska lång i ryggen.

Nu vet jag inte om du red på enhandsfattning just för videon men för mig är denna hästen inte färdig för enbart enhandsfattning. Han lyssnar på neckrening men du får fel signal med stången, du skulle behöva rida mer på två händer och emellanåt snaffle för att kunna bredda händerna och framför allt jobba med att få honom mer på bakdelen med olika övningar.

Din häst ser välmusklad och välriden ut, välriden i den mennen att han är lydig och ser ut att lyssna på dig. Men han är för framtung. Sålänge han är det kommer du inte få till bytena! Du åste engagera bakbenen mer och få honom att sätta sig mer över hasorna i varje steg.

Och du rider inte alls krattigt. Skulle vilja att du tittade upp dock!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Jag rider ibland på snaffle och ibland på tvåhandsfattning. Mest just för att skola honom. Men det var ett klokt råd! Jag ska absolut se till att jobba mer tvåhändigt och inte låta honom bli så lång. Jag har varit lite rädd för att ta för mycket i munnen på stång utan har låtit honom falla framåt istället. Såna typiska fel som uppstår när man bara tränar hemma utan kunnig hjälp.

Tack för konstruktiv kritik! Det är så svårt att träna hemma utan tränare.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Mycker vet man egentligen, men man behöver ha någon på backen som står o tjatar på en.

Du har gjort ett bra jobb med din häst, du rider bra och det är modigt att lägga ut videos! Vad jag gillar är att din häst inte blir stressad av dig, när du korrigerar honom osv. Du behöver bara träna lite styrka och samling/teknik och eftersom han är väl grundriden har ni en bra platå att utgå ifrån. Jag hade avvaktat lite med byten tills han är mer förberedd för att inte få in ett stressmoment. Och då menar jag inte att du inte "får" byta, lägg in ett byte där det känns bra o naturligt men avvakta med bytesträningen och serierna.

Samma med stången/enhandsfattningen, jag menar inte att du inte ska rida på det för det märks att han är fördig för det i vissa avseenden, men inte just i denna delen av träningen ännu.

Jag skulle inte dra mig för att rida lite "dressyr" i detta läget - dvs snaffle och kort tygel i mer dressyrform och dressyrrörelser/övningar, givetvis med lätt hand osv.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Samma med stången/enhandsfattningen, jag menar inte att du inte ska rida på det för det märks att han är fördig för det i vissa avseenden, men inte just i denna delen av träningen ännu.

Jag skulle inte dra mig för att rida lite "dressyr" i detta läget - dvs snaffle och kort tygel i mer dressyrform och dressyrrörelser/övningar, givetvis med lätt hand osv.

Nu måste jag ju fråga över "det märks att han är fördig för det i vissa avseenden"
Blir ju jättenyfiken på vad det är som är "färdigt"? Neckreingen sitter inte, det är helt sant. Vi har även rakriktningsproblem, jag får jobba för att ha honom rak och ibland blir det pannkaka och han börjar gå snett.

Det är så intressant att höra vad ett skolat öga ser.

Jag är nog inte så modig, jag förstår nog bara inte bättre:o
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Ja alltså jag menade kanske inte "show färdig" utan att han lyssnar på din guidning, det ser ut som du kan styra honom med en hand men när det ska kombineras med samling och andra grejer blir det problem (vilket är normalt). Och att då låta samlingen, balansen och övningarna låta gå före neckreiningen, om du förstår vad jag menar?

Det är ju helt ok att skifta mellan enhands och tvåhandsfattning ofta under träning. Och lika viktigt som att man stärker och tränar hästen med tvåhandsfattning är att rida emellanåt på en hand för det kräver också "teknikträning".
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Nej, jag förstår att du inte menade showfärdig, han behöver fortfarande mycket hjälp för att stanna i formen. Egentligen är vi inte tävlingsmässiga men jag tycker att det är så kul att tävla så vi åker iväg ändå. Vissa tycker ju inte om att man tränar på att tävla, men jag gör så. För mig är tävlandet en viktig morot under vintern, om jag inte tränar så kan jag inte tävla under sommaren.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Här är en video från när jag och mitt sto fick träna galoppfattning första gången för tränare. Det handlar mycket om det där med bakbenen och att svara för hjälperna. Fick göra ett par övningar som var väldit bra - kanske hjälper det dig också!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Jag povade att rida på tränsbett och 8-volter i galopp.I kort tempo, Gick riktigt bra! Min man hjälpte mig på marken, han är viktig för både mig och hästen. Jag får aldrig lika bra pass utan att han är med på marken.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Säger som Wrangler, det ser överlag trevligt ut. Det verkar vara små detaljerna som är problemet :D

Det jag kan se när jag tittar på filmen är att i vänster till höger galopp så verkar det som att han gissar till sig bytena. Och när de gissar till sig bytet är för att man oftast inte sluter om med det "nya galoppbenet" För då känner de direkt när man börjar lägga till det för bytet och då gissar dom att det är då de ska byta.

Sedan i höger till vänster ser man tydligt att han skjuter ut sin vänsterbog mot din skänkel istället för att ge efter. Ett tips är att träna på drawreins när du tränar galoppombyten, iallafall i börjar då det hjälper till att sätta hästarna lite mer på rumpan och se kommer inte lika högt med huvudet. Det är bara lite av mina synpunkter... Men jag tyckte det såg väldigt trevligt ut! :idea::D:D
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Draw reins sätter väl ändå inte hästen på rumpan. Du får en häst som blir betydligt mer framtung. Dessutom har han ingen som helst möjlighet att visa för ryttaren om han känner obehag eller tappar balansen. Att fixera en huvudposition är för mig helt oförståligt. Det finns en orsak att hästen håller huvudet högt.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Hej. Vad duktiga ni är, och vad modig du är som lägger ut filmerna.
Säger precis som dom andra, ta inte mina kommentarer som kritik utan bara som en hjälp :)
Håller helt klart med wrangler. Du har en jättetrevlig häst och rider bra. Din häst fungerar bra på stång men orkar inte bära sig helt. Galoppen när du ska byta i serpentinerna där i början är för loj för vad din häst orkar byta galopp i än. Jag hade velat se en bättre och taktmässigare galopp med en häst mer på bakdelen innan han kan byta i den farten.

Träna mycket rumpövningar som flytta in rumpan, flytta ut osv. Massa samlingsövningar. Gå tillbaka till två tyglar och enklare byten där du kan träna samlingen bättre :)

Med lite träning löser du det där. Hästen vet ju vad den ska göra, men den orkar helt enkelt inte få med sig bakbenen i bytena just nu.

Mvh Höstmåne
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

*kl* bara fem cent,

hade jag varit du hade jag raknat "en-tva-tre BYT" det ger dig mer chans att "plocka" upp honom fram och fa galoppombytet i bak forst, han forsoker byta i fram for dig nagra ganger i filmerna och tar da nagra travsteg bak. Sen skulle jag garna se lite langre perioder mellan bytena pa rakspar ett tag, sa ni bada far en chans att "hitta" galoppen innan du forbereder for nasta byte :) Bra jobbat med honom forresten, for visst ar det den lille studsbollen? :)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

snalla, om du ska rida med bakgjord, spann den hardare an du har den i filmen... sa latt hant med en los bakgjord att hasten far in ett bakben om den sparkar efter en fluga under buken. Vill inte vara den som ar den, men sadana olyckor ar sa hemska och sa enkla att forebygga :heart
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Utan att ta det fel vill tillägga vad Bewildered säjer, bak gjörd finns där för ett anledning. Sen vill jag förslå du sitta ner i sadeln, trycka ner hälen och bli uppmarksom på hästens "led"! konstig att instruktorn inte sa nåt?
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

*kl* bara fem cent,

hade jag varit du hade jag raknat "en-tva-tre BYT" det ger dig mer chans att "plocka" upp honom fram och fa galoppombytet i bak forst, han forsoker byta i fram for dig nagra ganger i filmerna och tar da nagra travsteg bak. Sen skulle jag garna se lite langre perioder mellan bytena pa rakspar ett tag, sa ni bada far en chans att "hitta" galoppen innan du forbereder for nasta byte :) Bra jobbat med honom forresten, for visst ar det den lille studsbollen? :)

Jo, det är samma knashäst. Det är min man som stressar mig och vill att jag ska byta snabbare. Har inte haft någon annan tränare på flera år tyvärr. Utbudet av offentliga träningar är litet, jag måste åka väldigt långt (mitt i vintern dessutom)för att komma till en clinic och det har inte varit genomförbart.

Tack för tips!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Film galoppombyten

Bewildered svara på bright_star men jag tror hon sikter på dig.
Jag gick in till bright_star, förlåt om det bliv en blandning.

Till dig är det bara att säjer "det se bra utt, förtsätta att träna ditt 1-hand reining, om gubben göra dig nervous, skicka in han ta koka kaffee så du kan träna i frid
 

Liknande trådar

Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 655
Senast: Sylvatica
·
Western I min senaste pleasure var det uppfödaren till en av de startande hästarna extremt missnöjd med sin uppfödnings placering. Hon klagade...
Svar
5
· Visningar
1 383
Senast: Snubbelfot
·
Dressyr Har alltid haft den åsikten att blandad träning är super förr alla hästar och skaffade därför en medryttare som kunde hålla igång min...
2
Svar
32
· Visningar
5 734
Ridning Jag har analyserat min ridning och min kropp och inser att mina problem med högergloppen beror på min egna snedhet. Jag ger hjälperna...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp