Sjuk beslutsångest

MissFideli

Trådstartare
Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig nämnvärt, sen får jag ångest av det istället. Och i få fall, går det jättebra. Det kan vara beslut här och nu, det kan vara beslut längre fram. Jag har ett stort beslut att ta om nått år eller så och redan nu har det tagit över mycket av min vakna tid.
Min psykolog pratade om att släppa kontrollen, det är visst lättare sagt än gjort 😎

Är den nån mer än jag som har dessa problem?
 
Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig nämnvärt, sen får jag ångest av det istället. Och i få fall, går det jättebra. Det kan vara beslut här och nu, det kan vara beslut längre fram. Jag har ett stort beslut att ta om nått år eller så och redan nu har det tagit över mycket av min vakna tid.
Min psykolog pratade om att släppa kontrollen, det är visst lättare sagt än gjort 😎

Är den nån mer än jag som har dessa problem?
Jag har extrem beslutsångest i mitt privatliv. Vilket är besynnerligt eftersom jag har ett jobb som bygger på att jag tar en massa beslut hela tiden om ibland väldigt jobbiga/allvarliga saker. Men där har jag ramar, riktlinjer och praxis att stödja mig mot.

Jag kan bli så vansinnigt trött på mig själv att så många, små beslut kan ta så otroligt mycket energi.
Jag har i säkert i tre månader försökt förmå mig själv att köpa en ny vardagssryggsäck men har först nu kommit till skott eftersom det fanns att välja som julklapp från jobbet.
Men att köpa ny ryggsäck innebär så mycket beslut, Först och främst att landa i att jag verkligen behöver en ny ryggsäck. Är den verkligen så sliten att den behöver kasseras? Det vore kanske bäst att försöka laga det som är slitet? HUR sliten ryggsäck kan jag ha innan det ser för oprofessionellt ut? Vad ska jag ha för ny ryggsäck?Storlek? ska jag ha en liten för typ matlådan eller ska jag kunna få med träningskläder och annat? Ska jag försöka se lite vuxen/elegant ut? Jag känner mig ofta som jag har ett lite för lodisutseende men jag GILLAR ju praktiska saker bäst. Vilken väska är mest optimal? Jag gillar Ospreyväskor, den rygga jag haft nu har jag använt varje dag i ungefär 10 år, men de är ju också dyra. Jag borde kanske köpa en billigare väska, det borde ju räcka med att lägga 500 spänn på en väsk? Men det blir kanske dyrare i längden? Jag vill helst köpa en ryggsäck i en fysisk butik men inte hittat nån jag gillat i de butiker jag gått i...' Jag har tittat på oändligt med websidor om olika ryggsäckar. Ni fattar inte hur många timmar av mitt liv som gått åt att ha beslutsångest över en djälva ryggsäck.

Typ så. Jag kan få total härdsmälta bara av att bestämma vad jag ska äta på en restaurang och gå därifrån hungrig istället.
 
Jag har extrem beslutsångest i mitt privatliv. Vilket är besynnerligt eftersom jag har ett jobb som bygger på att jag tar en massa beslut hela tiden om ibland väldigt jobbiga/allvarliga saker. Men där har jag ramar, riktlinjer och praxis att stödja mig mot.

Jag kan bli så vansinnigt trött på mig själv att så många, små beslut kan ta så otroligt mycket energi.
Jag har i säkert i tre månader försökt förmå mig själv att köpa en ny vardagssryggsäck men har först nu kommit till skott eftersom det fanns att välja som julklapp från jobbet.
Men att köpa ny ryggsäck innebär så mycket beslut, Först och främst att landa i att jag verkligen behöver en ny ryggsäck. Är den verkligen så sliten att den behöver kasseras? Det vore kanske bäst att försöka laga det som är slitet? HUR sliten ryggsäck kan jag ha innan det ser för oprofessionellt ut? Vad ska jag ha för ny ryggsäck?Storlek? ska jag ha en liten för typ matlådan eller ska jag kunna få med träningskläder och annat? Ska jag försöka se lite vuxen/elegant ut? Jag känner mig ofta som jag har ett lite för lodisutseende men jag GILLAR ju praktiska saker bäst. Vilken väska är mest optimal? Jag gillar Ospreyväskor, den rygga jag haft nu har jag använt varje dag i ungefär 10 år, men de är ju också dyra. Jag borde kanske köpa en billigare väska, det borde ju räcka med att lägga 500 spänn på en väsk? Men det blir kanske dyrare i längden? Jag vill helst köpa en ryggsäck i en fysisk butik men inte hittat nån jag gillat i de butiker jag gått i...' Jag har tittat på oändligt med websidor om olika ryggsäckar. Ni fattar inte hur många timmar av mitt liv som gått åt att ha beslutsångest över en djälva ryggsäck.

Typ så. Jag kan få total härdsmälta bara av att bestämma vad jag ska äta på en restaurang och gå därifrån hungrig istället.

Åh vad jag känner igen mig! Angående maten, så väljer jag 95% samma mat hela tiden. Just för att slippa välja.
 
Jag känner delvis igen mig. Kan gå och fundera och försöka bestämma mig så länge att det till sist är försent, känns väldigt onödigigt.

Känner väldigt mycket igen mig i ditt köp av ryggsäck @escodobe! Jag har behövt köpa vinterskor sen snön kom i oktober men fastnade på en massa saker. När jag väl hittade ett par jag vill ha så kändes det för dyrt när jag var tvungen att betala frakt på 49 kr så gjorde ingen beställning. Nu hittade jag en rabattkod på 20% så beställde skorna i går. Sparar ca 250 kr men har fått gå i gamla skor i ett par månader och hade haft råd att betala de där extra kronorna.

Behöver köpa nya trädgårdsmöbler till stugan och tänkte köpa redan 2021 men inget känns rätt. Är dom snygga är det för dyrt, eller fel material eller 10 cm längre än den opitmala längden eller, eller, eller... Blir så less på mig själv.
 
Jag känner delvis igen mig. Kan gå och fundera och försöka bestämma mig så länge att det till sist är försent, känns väldigt onödigigt.

Känner väldigt mycket igen mig i ditt köp av ryggsäck @escodobe! Jag har behövt köpa vinterskor sen snön kom i oktober men fastnade på en massa saker. När jag väl hittade ett par jag vill ha så kändes det för dyrt när jag var tvungen att betala frakt på 49 kr så gjorde ingen beställning. Nu hittade jag en rabattkod på 20% så beställde skorna i går. Sparar ca 250 kr men har fått gå i gamla skor i ett par månader och hade haft råd att betala de där extra kronorna.

Behöver köpa nya trädgårdsmöbler till stugan och tänkte köpa redan 2021 men inget känns rätt. Är dom snygga är det för dyrt, eller fel material eller 10 cm längre än den opitmala längden eller, eller, eller... Blir så less på mig själv.
Jamen precis!
 
Lider också av beslutsångest! Hanterar det oftast genom att skjuta upp det så länge att det inte behövs (kan) tas något beslut längre, eller stressar fram ett i sista sekunden vilket sällan blir det bästa 🙄
 
Jag kan vad gäller vissa saker ha beslutsångest. Väska är ett sådant exempel
Behöver en lite större handväska till exempel som komplement till min mindre handväska. Var nog hrmmm 8 månader sen min förra stora handväska fick gå i bingen då den var utsliten och trasig. Men har hittills inte hittat något som mött alla mina krav och lär väl aldrig göra det heller. Måste nog sluta söka en kopia av den gamla. Den köpte jag för femton år sedan så går inte att hitta en likadan. Märket finns inte mer. Men har svårt att tänka mig någon annan också. Evighetsloop 😋
 
Jag har extrem beslutsångest i mitt privatliv. Vilket är besynnerligt eftersom jag har ett jobb som bygger på att jag tar en massa beslut hela tiden om ibland väldigt jobbiga/allvarliga saker. Men där har jag ramar, riktlinjer och praxis att stödja mig mot.

Jag kan bli så vansinnigt trött på mig själv att så många, små beslut kan ta så otroligt mycket energi.
Jag har i säkert i tre månader försökt förmå mig själv att köpa en ny vardagssryggsäck men har först nu kommit till skott eftersom det fanns att välja som julklapp från jobbet.
Men att köpa ny ryggsäck innebär så mycket beslut, Först och främst att landa i att jag verkligen behöver en ny ryggsäck. Är den verkligen så sliten att den behöver kasseras? Det vore kanske bäst att försöka laga det som är slitet? HUR sliten ryggsäck kan jag ha innan det ser för oprofessionellt ut? Vad ska jag ha för ny ryggsäck?Storlek? ska jag ha en liten för typ matlådan eller ska jag kunna få med träningskläder och annat? Ska jag försöka se lite vuxen/elegant ut? Jag känner mig ofta som jag har ett lite för lodisutseende men jag GILLAR ju praktiska saker bäst. Vilken väska är mest optimal? Jag gillar Ospreyväskor, den rygga jag haft nu har jag använt varje dag i ungefär 10 år, men de är ju också dyra. Jag borde kanske köpa en billigare väska, det borde ju räcka med att lägga 500 spänn på en väsk? Men det blir kanske dyrare i längden? Jag vill helst köpa en ryggsäck i en fysisk butik men inte hittat nån jag gillat i de butiker jag gått i...' Jag har tittat på oändligt med websidor om olika ryggsäckar. Ni fattar inte hur många timmar av mitt liv som gått åt att ha beslutsångest över en djälva ryggsäck.

Typ så. Jag kan få total härdsmälta bara av att bestämma vad jag ska äta på en restaurang och gå därifrån hungrig istället.

Lösningen kanske är en del av inlägget! Satsa en vecka på att ta fram ramar, riktlinjer och dokumenterad praxis för situationer (dvs så agerade jag och blev nöjd). Kan man sen ta till som backup när man känner att beslutsångesten kryper fram. Är dessutom nog lite roligt som reflektion över de val man gjort.
 
Lösningen kanske är en del av inlägget! Satsa en vecka på att ta fram ramar, riktlinjer och dokumenterad praxis för situationer (dvs så agerade jag och blev nöjd). Kan man sen ta till som backup när man känner att beslutsångesten kryper fram. Är dessutom nog lite roligt som reflektion över de val man gjort.
Det där funkar ju för större beslut, som jag generellt inte har några stora bekymmer med, det är oftast lättare än små beslut

Jag kör istället fast i de mycket mindre besluten. Jag skulle tex köpa muggar till ett projekt. Sådana där flergång i plast. Det slutar med att jag åker runt till fyra-fem butiker och är frustrerad över att jag inte kan bestämma mig för vilka jag ska köpa, jag vill ju göra bästa möjliga valet. Vilken storlek, ska de ha handtag eller blir det konstigt för dom som dricker saft, ska jag köpa saftglas och muggar för varma drycker, vilka är bäst julas eller biltemas?Böst jag kollar vad som finns på rusta! De på rusta är 4 kronor dyrare än biltemas, bäst jag åker tillbaka dit, det är ändå projekts pengar som måste hanteras så ekonomiskt som möjligt.
Sammantaget är det en helt orimlig mängd energi och tid för att fatta ett beslut om 20 plastmuggar.
 
Känner igen mig jättemycket! Har så svårt för alla beslut även fjuttigt små. Med efterföljande dåligt samvete för vilket beslut jag än vänjer. Idag t.ex ska vi på julbord och både mormor/morfar och farmor/farfar har erbjudit sig att passa dottern. Så fjuttigt och dessutom lyxigt beslut som jag förstorar upp 😅 så vet precis men har inte lyckats hitta någon lösning på det..
 
Jag har JÄTTEsvårt att fatta beslut - som innefattar andra, min familj framförallt. Jag lämnar gärna över besluten till dem; bestämmer jag så har jag ångest att ha fattat fel beslut eller rentav ett beslut som skadar någon av dem.

Detta gäller alltså inte beslut som är viktiga för mig själv som person, utan allmänna beslut som rör hela familjen. Fast jag HAR blivit bättre på det (också...)!
 
Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig nämnvärt, sen får jag ångest av det istället. Och i få fall, går det jättebra. Det kan vara beslut här och nu, det kan vara beslut längre fram. Jag har ett stort beslut att ta om nått år eller så och redan nu har det tagit över mycket av min vakna tid.
Min psykolog pratade om att släppa kontrollen, det är visst lättare sagt än gjort 😎

Är den nån mer än jag som har dessa problem?

Lite, men inte så att jag skulle kallade det för ångest. Jag uppfattar det som att du faktiskt har en ångestproblematik kopplad till det. Då tror jag att det handlar just om att släppa kontrollen. Att fatta ett beslut trots att man inte vet om det är helt rätt beslut (för det kan vi ändå aldrig veta på förhand) och lära sig leva med osäkerheten om det var rätt beslut.
 
Lite, men inte så att jag skulle kallade det för ångest. Jag uppfattar det som att du faktiskt har en ångestproblematik kopplad till det. Då tror jag att det handlar just om att släppa kontrollen. Att fatta ett beslut trots att man inte vet om det är helt rätt beslut (för det kan vi ändå aldrig veta på förhand) och lära sig leva med osäkerheten om det var rätt beslut.

Det stämmer, jag har GAD och obeslutsamheten är troligen mycket kopplad till den. Men samtidigt har jag alltid varit extremt osäker och med en närstående som gärna haft åsikter om valen jag gör, så har det blivit extra svårt. Varit otroligt blyg som liten och alltid haft social fobi, men jag vet inte om jag skulle säga att jag hade ångest som liten.
Du säger exakt som min psykolog gör förresten 😅 Det sista.
 
Det stämmer, jag har GAD och obeslutsamheten är troligen mycket kopplad till den. Men samtidigt har jag alltid varit extremt osäker och med en närstående som gärna haft åsikter om valen jag gör, så har det blivit extra svårt. Varit otroligt blyg som liten och alltid haft social fobi, men jag vet inte om jag skulle säga att jag hade ångest som liten.
Du säger exakt som min psykolog gör förresten 😅 Det sista.

Har man GAD så är osäkerhet en plåga, men ju mer man trotsar desto lättare blir det. Jag kan föreställa mig att det är jättesvårt eftersom det tillslut inte riktigt går att avgöra vad som är ett viktigt beslut och vad som är ett mer banalt beslut.
 
Nu ska jag välja en julklapp från jobbet på en sajt dit vi fått en länk, går att välja till slutet av februari. Fått 100-tals saker att välja på och har galet mycket beslutsångest, är mest tänk om jag väljer fel och ångrar mig när jag valt? Så fånigt egentligen det är ju gratis och bara att välja liksom. Men näpp har kört fast i detta O_o
 
Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig nämnvärt, sen får jag ångest av det istället. Och i få fall, går det jättebra. Det kan vara beslut här och nu, det kan vara beslut längre fram. Jag har ett stort beslut att ta om nått år eller så och redan nu har det tagit över mycket av min vakna tid.
Min psykolog pratade om att släppa kontrollen, det är visst lättare sagt än gjort 😎

Är den nån mer än jag som har dessa problem?
Ja och min terapeut sa förutom det där med kontroll att ha beslutsångest kan också vara för att man vill slippa ta beslut. Och sen blir det nästan som beslutet tag sig själv fast egentligen har du avstått att ta ett beslut.
 
Jag har extrem beslutsångest i mitt privatliv. Vilket är besynnerligt eftersom jag har ett jobb som bygger på att jag tar en massa beslut hela tiden om ibland väldigt jobbiga/allvarliga saker. Men där har jag ramar, riktlinjer och praxis att stödja mig mot.

Jag kan bli så vansinnigt trött på mig själv att så många, små beslut kan ta så otroligt mycket energi.
Jag har i säkert i tre månader försökt förmå mig själv att köpa en ny vardagssryggsäck men har först nu kommit till skott eftersom det fanns att välja som julklapp från jobbet.
Men att köpa ny ryggsäck innebär så mycket beslut, Först och främst att landa i att jag verkligen behöver en ny ryggsäck. Är den verkligen så sliten att den behöver kasseras? Det vore kanske bäst att försöka laga det som är slitet? HUR sliten ryggsäck kan jag ha innan det ser för oprofessionellt ut? Vad ska jag ha för ny ryggsäck?Storlek? ska jag ha en liten för typ matlådan eller ska jag kunna få med träningskläder och annat? Ska jag försöka se lite vuxen/elegant ut? Jag känner mig ofta som jag har ett lite för lodisutseende men jag GILLAR ju praktiska saker bäst. Vilken väska är mest optimal? Jag gillar Ospreyväskor, den rygga jag haft nu har jag använt varje dag i ungefär 10 år, men de är ju också dyra. Jag borde kanske köpa en billigare väska, det borde ju räcka med att lägga 500 spänn på en väsk? Men det blir kanske dyrare i längden? Jag vill helst köpa en ryggsäck i en fysisk butik men inte hittat nån jag gillat i de butiker jag gått i...' Jag har tittat på oändligt med websidor om olika ryggsäckar. Ni fattar inte hur många timmar av mitt liv som gått åt att ha beslutsångest över en djälva ryggsäck.

Typ så. Jag kan få total härdsmälta bara av att bestämma vad jag ska äta på en restaurang och gå därifrån hungrig istället.
Jag är precis likadan. Jag velar hit och dit och kan inte bestämma mig, och så slutar det med att jag inte köper något alls.
Jag kan inte ens gå på rea och köpa kläder på billigaste tänkbara stången, utan att fundera på om jag verkligen behöver en skjorta, som skall strykas, som egentligen verkar lite stor, och kanske förresten inte är så snygg, och vad skall den passa till?

Jag spontanköper egentligen bara torv/spån/foder till valfritt djur, eller torrvaror, utan att blinka.

Så fort det är något lite mer specifikt... usch, jag lider.


Så beslutsångest, @MissFideli .... du är inte ensam!

Precis som @escodobe så fattar jag beslut på jobbet, och det är så enkelt där. Jag vet i regel vad som behöver göras.

Men i privatlivet..... bläää....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp