Bukefalos 28 år!

Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och du är flitig läsare av samtliga, förstår jag. Du verkar ju veta allt om innehållet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja nu är det fullt möjligt att få insikt i ett ärenden under utredning, dock tror jag inte att man lämnar ut allt men en del finns att tillgå.

Alla offentliga uppgifter är fullt möjliga att ta del av så vida man nu vill ha fakta. I bland blir fakta lite för obekväm utifrån vad man själv tidigare har "påstått" vilket mer än en förmodligen kommer få svårt att reda ut utifrån den fakta som finns under denna länk.

http://hovslagarforum.phpbb2.se/viewtopic.php?t=20&start=45

Kopierar aktuellt inlägg:
Delger här lite information utifrån det klinikbesök denna individ befann sig på den 30/3-07 ur journalblad.

OBS!! Detta är helt offentliga handlingar för dagen och den som i avsaknad av tro att detta är fakta kan själv kräva in handlingarna utifrån Länsstyrelsen i Gävleborgs län. DNR 282-2934-07.

Kommentarer från undersökande Veterinär.

* Palpation: Lindrig puls HF där en hovböld tidigare skurits upp på sulan. Nytt horn har bildats.

* Kotsenskidegallor BB.

* Lindrigt öm för visitertång över tån BF. Måttligt öm där sulan är tunn (hovbölden HF)

* Lindrig bärrandsröta i lamellhornet.

* Hästen är på löpargången ohalt i skritt och trav.

* Böjprov visar lindriga reaktioner upp till 1/2 grads hälta falanger runt om och högt HB.

* Hästen har underhull och vinterpäls.

* Rtg av hovarna visar lindrig hovbensrotation där hovbensspetsen närmat sig sulan.

* Diagnos: Kronisk fång.

* Hästen är oskodd. Ett visst slitage har skett i ytterkant av vägghornet i tån pga detta.

* Sulan är normalt välvd. Bärranden, som består av vägghorn,lamellhorn och yttre randen av sulhorn, belastas på normalt sett, dvs hästen går ej på sulhornet i onormal omfattning.

* Råd: Hästen skall utfodras med bra HÖ i förhållande riklig mängd. Inget kraftfoder tills vidare. Hästen får gå i rasthage och motioneras korta stunder för hand och ska då ha skor på framhovarna som man spänner fast. Om inte dessa skor används ska hästen skos med sula BF. När hästen står på box ska underlaget vara mjukt. Hästen ska inte ridas. Tån bör kortas. Dessa råd kan komma att ändras om förutsättningarna ändras.

* Dock har jag svårt att se att "ridförbudet" hävs.

Slut!

Sammanfattnings vis kan man här tydligt konstatera att Herr O.L. utifrån detta påstående:

Citat: Varför ska hästen "tas in på klinik för professionell vård" när den inte ens är halt längre? Tre veterinärer har varit och undersökt hästen på plats. Vad skulle bli bättre av att köra den till klinik nu?

En ganska intressant detalj är att Aftonbladet första rubrik i detta ämne var "Hästägare anmäld efter barfotaverkning" men nu är man nere i att problemet är att en halt häst (grad 1 i skritt och grad 3 i trav) som gick på smärtlindring lastades och kördes i transport till ett stall där den blev problemfri inom en vecka.
Slut citat:

tydligen än i dag trots att det nu gått mer än en månad inte har kunskapen om att denna individ inte är problemfri .
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Undrar hur OL ska kommentera det här nu då...? Han brukar ju vara så tvärsäker hela tiden i alla frågor...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men coari, här står det inte att hästen skall skos?!
Det står att man skall använda boots vid motioneringen men om man inte använder boots skall hästen skos med sula. Inte så konstigt i mina ögon då hästen nyss haft fång!
I grunden ohalt! Förutom vid böjprov, vilket inte är så mystiskt då hästen var gammal och, av länsstyrelsen, tvingats stå på boxvila (vilket inte är särskilt bra för att hålla igång lederna)

Enda är ju då hullet vilket vi har diskuterat förut.

Problemfri i hagen är inte lika med helt frisk, men det är det väl ingen som har hävdat heller? Följderna av ett fånganfall läker inte på en dag även om hästen kan bli smärtfri relativt snabbt och det är väl smärtan för hästen som är den stora grejen, eller hur?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Känner vi OL rätt så tycker han nog att han kommit lindrigt undan.
Undrar hur det sett ut om dom åkt in när dom beordrades?
Dom hade i allafall sluppit en väldig massa berättigad kritik.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag är flitig läsare av allt som berör mitt yrke.
Men jag kan inte påstå att varken Jamie eller Pete har kommit med något nytt eller revolutionerande.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men coari, här står det inte att hästen skall skos?!
Det står att man skall använda boots vid motioneringen men om man inte använder boots skall hästen skos med sula. Inte så konstigt i mina ögon då hästen nyss haft fång!
I grunden ohalt! Förutom vid böjprov, vilket inte är så mystiskt då hästen var gammal och, av länsstyrelsen, tvingats stå på boxvila (vilket inte är särskilt bra för att hålla igång lederna)

Enda är ju då hullet vilket vi har diskuterat förut.

Problemfri i hagen är inte lika med helt frisk, men det är det väl ingen som har hävdat heller? Följderna av ett fånganfall läker inte på en dag även om hästen kan bli smärtfri relativt snabbt och det är väl smärtan för hästen som är den stora grejen, eller hur?

Det står klart och tydligt att hästen skall ha beslag när den motioneras. Hur man sätter dit dessa beslag är väl i sammanhanget oväsentligt?

Hur mycket smärta som denne häst fått utstå under tiden den förvägrats veterinärvård och mat vet väl ingen?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag syftade på tidningen du jämförde med Hänt i veckan o en porrblaska. Eftersom du kan göra det så antar jag att du är flitig läsare av både nämnda tidning, Hänt och porrblaskor. Det var dessutom totalt irrelevant för tråden i övrigt.:eek:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Aha det var så du menade...
Varken hästfocus porrblaskor eller hänt i veckan tillhör det jag läser.
Jag har läst hästfocus eller som den tidigare hette hästfynd men den gav mig absolut ingenting då jag tyckte att den mer eller mindre var ett reklamblad för hästvärldens samlade oseriositeter.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

tycker iof inte att det låter så hemskt för dagen. finns nog tyvärr många hästar som får liknande diagnos. det man undrar är ju såklart hur veterinärutlåtandet hade varit om dom åkt in med hästen direkt. vi kan ju anta att dom gjort allt i sin makt (och kunskap) för att få hästen så fräsch som möjligt innan dom åkte in - tyckér annars inte att det finns någon anleding att dra ut på det.
nu får vi hoppas att ägaren tar sitt förnuft till fånga och hämtar hem hästen och låter den få en värdig ålderdom...
naturligtvis väntar jag även med spänning på det rättsliga efterspelet, antar att det blir det pga otillåten transport?

tack coari för att det äntligen kom konkreta svar med bra källhänvisning!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det står klart och tydligt att hästen skall ha beslag när den motioneras. Hur man sätter dit dessa beslag är väl i sammanhanget oväsentligt?
Det är väl i högsta grad väsentligt? I aftonbladet står det att veterinär beordrat att hästen skall skos med sula när han i själva verket förordat boots vid motionering, inget annat.

Hur mycket smärta som denne häst fått utstå under tiden den förvägrats veterinärvård och mat vet väl ingen?
Vart läser du att hästen förvägrats veterinärvård? De har haft ute veterinär ett flertal gånger! Men det har inte räknats eftersom länsstyrelsen hakat upp sig på att hästen måste in på klinik och röntgas.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vart läser du att hästen förvägrats veterinärvård? De har haft ute veterinär ett flertal gånger! Men det har inte räknats eftersom länsstyrelsen hakat upp sig på att hästen måste in på klinik och röntgas.

Men ta och ge dig nu, varför tror du att det gått till åtalsprövning?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vaddå inget annat?
"och om dessa inte används så skall hästen skos med sula BF"...
Och??? Även boots är beslag om än i mitt tycke dåliga sådana.
Anledningen till att hästen utsattes för en plågsam transport var att förhindra att den undersöktes av vet. Om hästen inte hittats så hade den inte fått vård.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Enligt vad ägaren tror, så skedde transporten av nöd, för att hästen inte skulle dö av fång. Jag vet inte vem har ansvaret för att situationen trissades upp så att ägaren kände sig tvungen att fly. Ägaren själv? Eller "hovvårdarna"? eller andra "aktörer". Alla har ändå gjort det de har gjort utifrån en stark känsla av att försöka göra det bästa för hästen.

Man hade ju hoppats att ett entydigt svar skulle komma från kliniken, men här finns ju ett fynd av kroniskt fång från röntgen. Det verkar ju vara det som påståtts från ägarens sida. Den där sucken av lättnad - att det blev helt klart att hovvårdarna hade fel -kommer av sig. Och det kan inte ha varit smärtfritt för hästen att åka så långt. Men visst hade väl hästen fått smärtlindring redan på plats i det första stallet? Oklart dock hur mycket som var kvar efter lastningen på 7 timmar.

Att hästen magrat av så mycket är anmärkningsvärt, inte bra för en gammal häst med så snabb ändring - blir svårt för hästen att komma igen. Långhårig - jag tror att det är en vanlig åkomma på äldre hästar - Cushings disease? med ett antal symptom.

Hur det än är, jätteskönt att klinikveterinär har fått röntga och göra en ordentlig undersökning, samt kommit med rekommendationer.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om transporten skedde av nöd för att hon var rädd att hästen skulle dö så verkar det väl naturligare att transportera till närmaste hästklinik?

Om inte cushing så kanske svält?
Svältande hästar behåller också sin päls.
Cushing borde dom ha kollat på kliniken om den är i detta skicket.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Långpäls har den hästen haft länge, minst fem år.

Klipper in en länk:

http://www.laminitis.org/cushings.html

som handlar om cushings på häst. Står rätt mycket om vad som händer, lång päls och fång.
"Failure to shed their coat in Spring, the coat becomes long, thick and matted."
En risk att banta hästen, om man tror att fånget beror på övervikt:

"Their body shape changes so that they lose muscle mass, developing a dipped back, poorly muscled neck and quarters with a pendulous abdomen. There is a re-distribution of fat depots. The horse looking thin ("ribby") but gaining a rather "blocky" appearance. This is particularly evident if it has been dieted in the mistaken belief that it's laminitis is due to obesity."

Har man gjort blodprov? - Ni som vet!?!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Cushinghästar brukar väl få krullig päls o fett ovanför ögonen:confused:

hästar som är tunna o /eller får lite mat- sätter mkt mer päls.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ang päls så har mina en hel del kvar, förmodligen pga vädret som hela tiden skiftar (det snöade här i natt) Vårpälsen är iallfall påväg eftersom de fäller tonvis. Men mina har fri tillgång så inte har de kvar pälsen pga svältkost iallfall :angel:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Man hade ju hoppats att ett entydigt svar skulle komma från kliniken, men här finns ju ett fynd av kroniskt fång från röntgen. Det verkar ju vara det som påståtts från ägarens sida. Den där sucken av lättnad - att det blev helt klart att hovvårdarna hade fel -kommer av sig. Och det kan inte ha varit smärtfritt för hästen att åka så långt.

Jag förstår inte vart du vill komma???

Denna individ har mig veterligt aldrig påvisat fångsymtom under dom drygt tio år den varit uppstallad i Mellansverige. Heller under inga omständigheter uppvisat symtom på fång så sent som i Nov-06 då den skoddes av till barfota av sin sedan många år tillbaka traditionella hovis.

Hade det förelegat misstanke om ev. fång vid den avskoningen så skulle under inga omständigheter hästen skotts av utan omgående remiterats in till kompetent klinik med Digitalröntgen,magnetkamera för klinisk undersökning och utfört av två av landets främsta experter på fång stationerade på SLU.

Varken hovvårdaren eller hästägaren har fel då båda är mkt väl medvetna om att dom och endast dom utifrån sin hastigt ändrade foderstat,verkningsmetod samt inte minst den transport på drygt 30 mil + lastningsövning i drygt sju timmar utfört under den absolut mest känsliga tidpunkten för denna häst utlöst den för dagen kroniska fång den vid klinikbesöket uppvisade.

Jag skulle själv gärna ha sett ett mer entydigt svar från detta klinikbesök utifrån flertalet motsägelse i redovisade uppgifter. Ett ex är ju den så kallade hovbölden i sulan, ingen hovböld kan uppkomma i en sula utan uppkommer den i sulan så har vi helt enkelt en perforerad sula med secundär varbildning.

Och hur uppkommer då en perforerad sula??? Jo enbart genom att sulan perforerats utifrån för stor primär belastning och icke tillräckligt starkt (tjockt) sulhorn.

Kronisk fång går heller inte att vid endast en kontroll och röntgen fastställa utan kräver återkommande kontroller och då endast med hjälp av digitalröntgen och magnetkamera.

Slutligen så är det oxå för dagen den mest tillförlitliga metoden för att konstatera om det rör sig om foderfång eller belastningsfång samt hur länge denna sk. kroniska fång pågått och vad som utlöst rotationen.

För att denna undersökning skall anses som tillförlitlig bör man även ta hänsyn till hela hästen, d.v.s. inte glömma bort bakdelen.

Vi bör ha i åtanke att hästen för dagen reagerar för visitertång i tådelen BF!!! Den belastning en människa med visitertång klarar av att utföra rör sig om ca max 80kg tryck. En hov i full belastning utsätts för en påfrestning på drygt ett ton!!!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vart läser du att hästen förvägrats veterinärvård? De har haft ute veterinär ett flertal gånger! Men det har inte räknats eftersom länsstyrelsen hakat upp sig på att hästen måste in på klinik och röntgas.

Den första Veterinären som besökte denna individ på "fältet" satte omgående in smärtlindring och rekomenderade endast transport till närmaste klinik för grundlig undersökning och vård.

Hade så skett så hade dels inte två ytterligare Veterinärer varit inblandade, ej heller Länsstyrelsen.

Kallar du inte det för att hästen vägrades Veterinärvård ja du skriver du själv under din egen dödsdom som hästägare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp