Bukefalos 28 år!

Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja men ta reda på fakta själv då, allt här är väl lika mkt hörsägen i så fall
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och hur ska man kunna göra det, kliniken ger väl inte ut information om fall till utomstående?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nä men kontakta djurskyddsinsp. eller länsstyrelsen det är offentliga handlingar
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men tyvärr så är det nog bara ett helt vanligt fall av djurplågeri utfört av SANHCP.

Jag litar inte på hörsägen men fakta tyder på att ändras inte hela denna individs förutsättningar sedan års skiftet så rubriceras det väl som vållande till annans död.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men jag vill ha FAKTA inte en massa hörsägen från aftonbladet. Jag vill veta vad som har hänt och vilken status hästen har och varför. Och det har jag inte fått. Vad AB säger berör mig inte alls 90 % av allt som står där är felcitat och skit.

Mumin

Jag har en känsla av att om det kom en artikel i t ex. Hästfocus som totalt sågade AB´s artikel och där man beskrev ett scenario om att detta bara är ett påhitt utav hovslagare veterinärer och djurskyddsinspektörer. Och att hästen inte bara var fullt frisk utan dessutom i en fantastisk form så skulle du inte vara lika källkritisk.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast nu är det tyvärr inte så.:cry: Även om det var en önskan man har haft, så hade det för min del kunnat få bli publicerat i Kalle Anka.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Beror på vem som skrivit artikeln och dess källor givetvis. Jag är alltid vetenskapligt källkritisk till saker jag läser. De forskare jag talat med värderar dock oftast artiklar i hästtidningar som hästfocus och ridsport mfl högre än kvällstidningen ja. Men det beror på att författarna oftast har källor till sina påståenden till skillnad från AB

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast i just detta fall har AB och Ridsport samma källa, så var är skillnaden?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du kan inte mena allvar när det gäller Hästfocus:eek: :eek: :eek: det är ju i hästvärdens svar på Hänt i Veckan! Lika seriös som en porrblaska.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var inte min kommentar utan en forskare som lärde oss krtiskt granskning. Så länge artikeln är skriven av en person som lämnar källor som anses trovärdiga för texten anses inte tidningens titel spela mindre roll, dock undantages kvällsblaskerna från detta då de inte lämnar refernser, eller liknande. Med andra ord, det beror på vad det är och vem som skrivit.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Kalle anka eller Hästfocus det hade varit lika osant vart det än hade stått. Men det var det som var min poäng, Jag menar att hålla för ögon och öron bara för att artikeln i AB är obehaglig för de som har OL som guru hjälper inte. Och det föringar inte vad SANHCP har gjort även om man bara går på det som är ren fakta som att hästen gömdes och transporterades så långt i sitt tillstånd.


P.S
Fast jag hade nog litat mer på kalle än på hästfocus
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Är det verkligen offentliga handlingar medans ärendet är under utredning? Jag tvivlar...
Därför är det fortfarande suspekt att publicera en sådan "uppdatering" utan att ange någon källa... men eftersom det numera bara skrivs i bloggform kan AB förmodligen friskriva sig allt ansvar för det publicerade.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja nu är det fullt möjligt att få insikt i ett ärenden under utredning, dock tror jag inte att man lämnar ut allt men en del finns att tillgå.
Jag har hämtat uppgifter förr under pågående utredning, man får då ta del av sådant som har konstaterats dock inte av den del som fortfarande utreds eller kräver särskild omsorg/hantering.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja nu är det fullt möjligt att få insikt i ett ärenden under utredning, dock tror jag inte att man lämnar ut allt men en del finns att tillgå.
Jag har hämtat uppgifter förr under pågående utredning, man får då ta del av sådant som har konstaterats dock inte av den del som fortfarande utreds eller kräver särskild omsorg/hantering.

Jo du har rätt här, dock så krävs det att man själv är engagerad i att ta del av ofentlig fakta i stället för att sitta här och i brist på eget kunskaps intagande påstå att allt som skrivs är hörsägen.

Hörsägen är enbart antingen när den som åberopar hörsägen i egen egenskap är så bekväm att man inte själv orkar ta del av fakta som bestider hörsägen.

Eller att man tagit del av fakta och till varje pris bestrider all "obekväm" fakta och omvandlar det till hörsägen. Allt utifrån sitt eget ego och okunnighet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Oj du gör det verkligen svårt för mig

svensk oförskämd hovslagare
eller

Högmeriterad Chefsveterinär på Michigan State University som forskat i ämnet i över 10 år.
:love: :love: :love:

:angel: :smirk: :p

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast Ramey hade ju tänkt om bara för ett par år sen ang. trakthöjd o hur sulan skulle skålas ur-inte alls.
Vad är det som säger att han är rätt ute nu?
Det finns nog utrymme för ytterligare förändringar i utförandet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Han har tagit till sig vissa saker som den nya forksningen har visat ja, dom är helt öppna för förändring och personliga påhitt, anser inte att man ska följa en modell och så får absolut ingen vika sig från denna utan man får komma fram till olika saker längst med så att säga. Visst kan det säkerligen finnas detaljer som kommer att ändras längst med vägen-.. absolut. Men så är det med alla metoder eller? Har inte verkningsmetoden ändrats på hovslagarskolan sedan den startade menar du?

Jag tar till mig saker som Ramey säger tex att allt som poppar upp snabbt igen - under loppet av någon vecka ska vara kvar. Hästens skyddsmekanism sätter igång tillverkningen av ex hörstöd osv om dessa behövs och har tagits ned.
Får man hela tiden ta ned någonting ska man genast börja undra... varför

Sedan att han ändrat detaljer innebär inte att han gått ifrån principen i stort. Det finns skillnader mellan hovvårdare,

Sedan har jag inte hört något om trakterna att han vill spara mer på dessa, dock att han sparar 1 / 16 inch av hovväggen runt om ( detta är en halv mm )
Referera gärna.

Sedan var det någon som skrev till mig att man ska hålla tårna korta i alla lägen men om hästen är obekväm ska man inte bekymmra sig över att ta ned trakten om den inte är så pass hög att den skapar obehag. Att låta hoven få tid att anpassa sig. Allt löser sig med tiden.


Sulan skålas ur??? Förstår jag INTE alls, det har aldrig varit ett mål inom aanhcp? Vad jag vet har vi alltid lämnat sulan ifred.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

När jag först kom i kontakt med dessa sk. alternativa verkningsmetoder så var det faktiskt en enda sak jag reagerade på, det var deras massiva smått aggressiva marknadsföring.

Intresserade kunniga hovslagare har i alla tider skrivit böcker om metoder som kan av den traditionsbundne uppfattas som alternativa.
Men detta har gjorts mer eller mindre för att de skall upplysa om hur de har sett på verkningar och skoningar utifrån den erfarenhet som dom skaffat sig.

Detta har inte varit fallet med Pete Ramey och Jamie Jackson.
Tittar man på vad som är primärt och sekundärt i dessa rörelser (SANHCP AANHCP STRASSER) så är själva verkningsmetoden och att verka hästar helt sekundärt. Det primära har varit att sälja kurser, många kurser. Dyra kurser. Kurser där man framställer sig som hästens frälsare och att man står för det NYA FRISKA!!!

Vem som helst som inte tagit på sig rörelsernas skygglappar och tittar på det utifrån ser att det är bussiness det handlar om. Absolut ingenting annat. Verkningsmetoden är bara en vara som riktar sig till en mycket känslig och köpvillig grupp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp