Bukefalos 28 år!

Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu sitter jag här och gråter. Jag orkar inte se, lr läsa om sådant här utan att totalt bryta ihop. Hur kan man göra så här?:cry:
Varför har människor som har så lite kunskap (läs människor som är total befriade från djurkunskap, och som inte borde få ha en vandrande pinne i sin ägo) häst? Och varför lyssnar dom inte på veterinärer, djurskyddsinspektörer, och andra hästkunniga????? De måste väll ngn gång ha läst/hört hur farligt och smärtsamt detta är för hästar...? Hur kan en människa bli så "manipulerad" att den tror på det här?
Och, har inte veterinären och djurskyddsinspektören befogenheten att direkt ta hästen ifrån dess ägare i ett sådant här läge...? Det är vad jag har trott hela tiden. Jag lägger verkligen inte ngn skuld på dom i detta, var bara en fråga, för att jag inte vet hur det ligger till ang detta. Förstår att de först måste ge ägaren en varning, men det hade de ju gjort, utan resultat. Jag hoppas verkligen att ägaren och hästen kommer att hittas, och att hästen får hjälp, och ägaren sitt straff. (För visst räknas detta som djurplågeri, lr?)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tyvärr är detta allt för vanligt o så länge "sektledaren" får gå lös kommer detta o fortsätta
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja jag antar att det är så det ligger till. Men så otroligt fruktansvärt att se. Och jag antar också att det är lika svårt att få tag i "sektledarna" som det är i alla andra "sekter" som finns. Det enda man kan göra verkar det som, är att fortsätta anmäla fall som dessa, så fort man bara kan. Och jag önskar så innerligt att reglerna kunde ändras till det bättre, så att dessa djur skulle få omhändertas bums, så fort det anmäls!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*kl*

En lite stilla undran... Undrar hur många fler hästar som står i samma situation hemma hos folk?
Den här stod ju uppenbarligen i ett stall med flera personer.
Alla dessa hästar som står hemma, där inte det finns andra som ser!

Det är beklämmande att se hur dessa "barfotaverkare" hanterar hästarna. Oftas har dom ingen grundläggande kunskap om hästar. Bara att åka på kurs i två veckor och sen kan man allt!
Sen att det finns så många som är villiga att utsätta sina hästar för sådant djurplågeri, det går över mitt förstånd.

Det liknar faktiskt en sekt... Synd att det ska vara djur inblandade.

Jag tycker att dessa förespråkare för barfota verkning verkligen ska ta sig en tankeställare, lär er lite om hästen först...

MVH Russin8 som är helt emot barfota till varje pris!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

ja, varför får inte djurskyddsinspektörer omhänderta hästar i detta skick? Tycker absolut att dom ska ha mycket mer befogenheter än va dom har idag. Borde va som i Huston USA där djurinspektörerna har polisbefogenheter. Då skulle de kanske bli lite ordning å reda i detta land!

Fattar inte hur dom kan göra på detta vis. Åka från platsen när hon SER att dom försöker lasta hästen å sticka med den. Då åker hon till kontoret :devil: Varför inte ringa polis?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

I hä*tfo*us nr 10 finns en läsvärd artikel i ämnet. Läs den :p (John Moore som skrivit den)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

OBS granska gärna texten lite kristiskt iaf.

Jag är inte på något sätt för sånt här beteende men jag tror inte ett skit på vad som står i den tidningen skrivit av henne.

Trevligt med lite debatt om detta ämne, nu är det så att allt som står i artikeln är riktigt då det är jag som blivit citerad av tidningen och har själv sett detta i verkligheten !!!!!! Det är inte journalisten som "hittat" på nån artikel om detta utan det är den grymma verkligheten som tyvärr finns ute i stallarna runt om i landet.[/B]
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

ja, varför får inte djurskyddsinspektörer omhänderta hästar i detta skick? Tycker absolut att dom ska ha mycket mer befogenheter än va dom har idag. Borde va som i Huston USA där djurinspektörerna har polisbefogenheter. Då skulle de kanske bli lite ordning å reda i detta land!

Fattar inte hur dom kan göra på detta vis. Åka från platsen när hon SER att dom försöker lasta hästen å sticka med den. Då åker hon till kontoret :devil: Varför inte ringa polis?

Hej, jag tycker du ska ställa dessa frågor till Djurskyddsmyndigheten då det är dom som har satt upp dom lagar som för dagen gäller.

Fråga dom gärna oxå vad som hände med utredningen om alternativa verkningsmetoder som skulle varit klar och ofentlig våren 2006 men som under hösten 2006 helt frös inne.

här är länken till vart du ska vända dig.http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har sett liknande grejer. Hästar som stått och haft problem länge och ägaren blundar för problemet. Hoppas det blir åtgärder snart, för det gjorde ont i mig länge efteråt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej!

Kan bara hålla med. Artikeln är väldigt vinklad och det är mycket tydligt vad författaren själv tycker, något jag tycker inte ska framgå.. Journalisten ska väl ändå vara något lite opartisk..

/ Lavinia, som rent allmänt inte tror nånting skrivet i den tidningen:-)

Nu är det så ALLA ni som inte riktigt förstår denna artikel. Det är inte journalisten själv som skrivit den utan blivit citerad/berättad av MIG som har sett/upplevt och anmält denna händelse så allt som står i artikeln är sant och godkänt av Mig !!! Detta är den bistra sanningen om dessa "barfotametoder" som tyvärr finns och utövas av kreti och pleti runtom i stallarna.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??



Trevligt med lite debatt om detta ämne, nu är det så att allt som står i artikeln är riktigt då det är jag som blivit citerad av tidningen och har själv sett detta i verkligheten !!!!!! Det är inte journalisten som "hittat" på nån artikel om detta utan det är den grymma verkligheten som tyvärr finns ute i stallarna runt om i landet.[/B]

Halååå kollega, tack för ditt deltagande och hoppas det blir långvarigt. Jag har stångats här i över två år mot folk som påstår att jag hela tiden ljuger.

En sak har jag under denna tid lärt mig, en troende har sin tro och går omöjligt att omvända. Dom som i sin tvivlande tro kan vi däremot genom att publicera verkligheten förhoppnings vis omvandla från troende till kunskap.

Som jag skrev i en annan tråd så har startskottet gått och nu får det vara nog, allt som upptäcks kommer att dokumenteras och anmälas för en opartisk utredning. Vi finner dom på fältet och anmäler det till berörda myndigheter,sedan tar dom över och utreder ärendena. Ju mer vi dokumenterar och anmäler där en anmälan är befogad, ju snarare kommer allmänheten kräva att legitimeringen prioriteras för hästarnas väl.

Jag tycker det hela är bra då dessa alternativa barfotametodernas framfart dels kommer tvinga fram en lagändring,likväl påskynda legitimeringen.:bow: :bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

I hä*tfo*us nr 10 finns en läsvärd artikel i ämnet. Läs den :p (John Moore som skrivit den)

Jag har inte läst denna artikel men just hästfocus tidigare hästfynd
är det organ som har ett mycket stort ansvar för detta vansinne då dom har fungerat som rena reklampelaren med helt okritiska artiklar som hyllat alternativa verkningsmetoder.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har inte läst denna artikel men just hästfocus tidigare hästfynd
är det organ som har ett mycket stort ansvar för detta vansinne då dom har fungerat som rena reklampelaren med helt okritiska artiklar som hyllat alternativa verkningsmetoder.

fast den här artikeln är faktiskt bra! kritisk åt alla håll.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

fast den här artikeln är faktiskt bra! kritisk åt alla håll.

Som riktig journalistik menar du:eek:
Då måste jag läsa den. Det måste vara första gången i den blaskans historia.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som riktig journalistik menar du:eek:
Då måste jag läsa den. Det måste vara första gången i den blaskans historia.
Jo faktiskt den enda artikeln som varit bra i den blaskan;) ,men det är ett gammalt nr som John Moores artikel är med i.
Jag har citerat utdrag ur den flera ggr men kan inte kopiera in texten här,är dålig på data,bättre på att verka häst.:angel:
Tack o lov för det, man kan ju inte va bra på allt.:D
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

På tal om artiklar i ämnet: Min Häst har just nu en artikelserie om barfotaverkningar. Ren propaganda rakt i nosen på småtjejerna. Jag är väldigt förvånad över artikelserien och har tipsat min hovis om den.
Vore bra om fler hovslagare ville ta en titt och skicka kommentarer till tidningen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har inte läst denna artikel men just hästfocus tidigare hästfynd
är det organ som har ett mycket stort ansvar för detta vansinne då dom har fungerat som rena reklampelaren med helt okritiska artiklar som hyllat alternativa verkningsmetoder.


Jag håller med om att de väldigt ofta har artiklar som bara förespråkar den ena sidan, ofta då barfotaverkare. Nu senast en artikel där en veterinär berättade hur toppen det är med barfotahästar.

Men, jag tycker också att de har artiklar som är lika vinklade, fast från andra sidan. För ett tag sedan hade de en artikel som propsade för skoning, och där barfota inte nämndes om jag inte minns fel. Jag tycker att jag saknar vetenskapliga belägg allt som oftast, och det märks verkligen vad skribenterna/författarna själva tycker. Men jag håller inte med om att de endast propsar för barfotaverkning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Hade jag varit stallägare hade jag hängt upp ett hönät o satt kedja o hänglås på boxdörren- Ja egenmäktigt förfarande, när hästägaren är en djurplågare.
Ringt VET o hovis o fakturerat ägaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
926
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 052
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 028
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp