Bukefalos 28 år!

Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Jag har svårt att släppa den här tråden. Jag tycker det är otäckt när alternativare uppnår gudsstatus så till den milda grad att folk inte vågar kritisera eller ifrågasätta vad hen gör. När den fantastiska healaren får kritik så rusar de troende till undsättning för att skrämma kritiker att hålla tyst. Man måste vara troende för att förstå och uppskatta vad hen åstadkommer. Sekt är ett ord som passar in här.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Ser mig om efter gilla knappen.

De kraftiga reaktionerna på en icke namngiven utövare är skrämmande.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Allt stöd till Dig. Detta är en demokrati, låt dom inte mobba dig eller trakassera dig för att du ställer kritiska frågor och önskar andras åsikter, kanske byta stall?
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Vänta nu, du har beskrivit vad du upplevt och nu får du skit för det. Jag vet inte vem du är eller vem hen är. Du har all rätt att säga vad du upplevt och dina vidskepliga vänner får ta det. Backa aldrig från vad du upplever är rätt och riktigt även om din omgivning trycker på. Att dina vänner sköter sina hästar väl är det nog ingen som tvivlar på. Att dom sedan köper dravel utan bevis är ju deras problem. Be inte om ursäkt för att du är en sund, förnuftig och tänkande människa.

Håller fullständigt med! Att ventilera sina åsikter på ett forum är verkligen inte att gå bakom ryggen. Man har rätt till sin upplevelse och åsikt. Jag har ett öppet sinne såtillvida att jag inom rimliga gränser är beredd att prova saker som jag kanske inte förstår fullt ut, men om jag inte upplever att det ger något uppenbart resultat så får det vara, oavsett vad andra säger.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Jag både skrattar och svär...roligt att få höra så mycket dumt på en och samma gång men förbaskat illa är det att du behövt betala för eländet...

Det finns mycket vi inte vet så att tvärt säga att allt som går under "alternativ" är humbug är att ta i för mycket. Jag har själv anlitat ET som la nålar på min häst + magnettäcke + jobbade med muskulatur och leder. Hästen svarade märkbart positivt på det. Jag har också anlitat en som använder IR-terapi och där blev jag till och med förundrad över vad som hände...det händer inte ofta...Det dessa personer har gemensamt är att dom först kartlagt hästen, rörelser, muskulatur och hur dom svarar på nervstimulering. Sen har det varit 1000-frågor om hur hästen funkar i arbete samt att dom studerat när jag arbetat hästen. DET kändes seriöst!

Precis! Men när det kommer en "kiropraktor" som skrävlar med hur bra hen är och ställer diagnos på 5 min och sen knäcker till lite och efter 10 min tackar för sig och vill ha 1000 kr då drar jag öronen åt mig.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Det är helt otroligt vad den här tråden har spårat ur...

Och det som jag är ännu mer förundrad över är varför Cesar inte kan stå upp för vad som är sant och försöka förklara hur det egentligen ligger till. Det sårar mest.

Vet att ni som inte är inblandade i detta skiter i det, men Cesar och jag har en speciell realtion och det är väl därför det sårar.

Hon har skrivit saker som inte är sant, tänkte att hon kunde få chansen att berätta det själv men senaste inlägget vet jag inte om det gjorde någon skillnad direkt. Bara fegt att få det att låta som en bekännelse under pistolhot (typ).

Klart att vi använder veterinär i första hand.
Självklart köper man inte allt med hull och hår.
Självklart är man kritisk och analyserar.
Jag behöver inte försvara den här behandlaren, det jag blir arg på är att Cesar låter er tro att vi är helt blåsta.
Jag använder mig inte av allt som denna behandlare säger. Jag köper inte några örter eller moxastavar.

Jag har varit med mina hästar hos veterinär massor med gånger och fortsätter självklart med det, en är opererad och ska på återbesök här i vår. Jag har jättebra relation med samtliga i mitt hästteam. Detta är en liten del av mitt hästteam som har rått på ett par grejar som ingen av de andra har gjort. Därför ingår nu denna personen i mitt hästteam.
Jag har numera en snubbelfri häst, som varken veterinär eller equterapeut rådde på. Veterinär är jättebra till de saker som den kan, absolut! Och denna behandlare förespråkar naturligtvis också veterinärvård!
Hältutredningar, röntgen, ultraljud mm mm använder man ju veterinär till.
Men när veterinären inte hittar något och man känner i magen att något saknas... då letar i alla fall jag vidare lite för att försöka få min häst så välmående som möjligt.
En frisk häst kontra en välmående häst... åter igen.
Ta en person med migrän... det är inte alltid som det syns utanpå. Personen ser frisk ut. Den äter och mår bra i övrigt, bra fötter, bra hår osv... men personen är ändå inte välmående...
Det är ju inte så att man skippar att gå till doktorn då bara för att man kanske provar något annat för att få bot med migränen? Bryter jag foten eller får ett skärsår går jag väl till läkaren i alla fall?

Cesar, vore jättetacksam om du också kunde gå in och förklara hur läget är egetligen. Och jag lovar att ingen som var på denna "utbildnings/behandligns-dag" hade slängt ut dig eller tvingat dig att komma tillbaka eller blivit sur och arg. Du får sälvklart lämna tillbaka dina preparat också om du ångrar köpet (vilka du dessutom inte har betalat hela summan för) och förrästen som någon tidigare har sagt så går självklart dessa preparat att köpa ex. över nätet om du hellre vill och skippa i att handla direkt från bahandlaren.

Den bilden som har målats upp är helt felaktig. Detta är en seriös person och jag tror att majoriteten av de tusentals patienter som blivit behandlade håller med. Som sagt, finns högt uppsatta och framgångsrika referenser...

Man är inte blind och dum i huvudet för att man vågar kika lite vid sidan av västerländsk tradition.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Och varför skulle TS komma med nån slags bekännelse eller ändra beskrivningen av sin upplevelse för att du tycker det? Ingen här vet ju vad det är för person som omtalas ändå så hon har inte baktalat någon, du är den som lägger ut mest info om vederbörande faktiskt.

TS har upplevt något på sitt sätt, om du känner för att diskutera det med henne så kan du ju göra det IRL eftersom ni uppenbarligen känner varandra.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?


Åter igen, det är inte hennes åsikter om behandlingen, de kan jag ta för det är fler som har varit skeptiska förut. Men det är hennes sätt, att hon hånar oss andra, det är fel. Det sårar...

Alla inlägg efter huvudinlägget där hon bara driver med oss...

Exempelvis ett citat nedan:

"När jag träffar personen som samordnar de här behandlingarna kommer jag att ge en lugn och saklig förklaring till varför jag inte kommer att varken följa de rekommendationer jag fått av behandlaren eller komma tillbaka på behandling. Det kan bli en del sura miner kanske eftersom behandlaren är upphöjd till närmare gudsnivå hos den personen, men det får jag väl ta i så fall. Kan bara inte fatta hur de köper det här rakt av!!?? Men det kanske är skillnaden när man har en häst som man VET inte är fräsch, då kanske man griper minsta lilla halmstrå och det uppstår någon slags placeboeffekt. Vad vet jag... "

Med fina smileys och allt möjligt... dessutom högre upp i samma inlägg har hon yttrat sig om fler personer som hon inte vet hela sanningen bakom heller....

Det är den fina attityden jag pratar om... hur hon sårar och hittar på...
och så ska hon vara lärare....

Första huvudtråden börjar också med en lögn... för att få allt att låta lite bättre...

Har pratat med henne "IRL". Hon har erkänt och sagt att det blivit helt fel och väldigt tokigt. Men hon kan inte säga det här... vilket är fegt.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Ju mer du går ut och dissar på Cesar ju mer går mina sympatier till henne. Hon berättade vad hon upplevde och det handlade inte om dig utan om henne. Du gör detta till en vendetta.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Ju mer du går ut och dissar på Cesar ju mer går mina sympatier till henne. Hon berättade vad hon upplevde och det handlade inte om dig utan om henne. Du gör detta till en vendetta.

Kanske, men att gå ut och berätta vad man upplevde är en sak. Att spä på och rulla och gotta sig i den är en annan...
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Så vad du egentligen har att klaga på är påståendet att du tror väldigt mycket på behandlaren, skrivet på ett under alla omständigheter överdrivet sätt.
Jag utgår från att du är samordnaren o den som fick med Ts.
Din reaktion tyder verkligen på att Ts har åtminstone delvis rätt.
I övrigt är det ju du som tagit tråden från en mer allmän o anonym diskussion till en personlig diskussion!
Jag undrar fortvarande om du var med under behandlingen.
PL
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Ju mer du skriver i tråden desto märkligare framstår detta. Hade du inte sagt någonting så hade tråden varit begravd. När en person anstränger sig så för att misskreditera en annan utan grund så framstår du faktiskt som lite nojig. Hon har sagt vad hon upplevde och du säger att det har hon inte alls??
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Det var ingen som "fick med" Cesar... hon anmälde sig frivilligt. Och det var inte mig hon anmälde sig till, nej.
Jo, jag var delvis med under behandlingen. Fler frågor?
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Westerntjej; Har pratat med henne "IRL". Hon har erkänt och sagt att det blivit helt fel och väldigt tokigt. Men hon kan inte säga det här... vilket är fegt.[/QUOTE skrev:
Jag tycker visst att jag var tydlig med att det blivit fel och dumt plus att jag bad om ursäkt här i tråden igår.

Sedan vill jag som tillägg till min tidigare ursäkt rikta ytterligare en uppriktig ursäkt speciellt till behandlaren:

Jag ber än en gång om ursäkt till dig eftersom det jag skrivit tydligen kränkt och sårat mycket djupt. Det har inte varit min mening att hänga ut någon. Jag trodde att jag kunde vara anonym/neutral i min berättelse, men beskrev tydligen det hela på ett sådant sätt att det gick att förstå vem det handlade om. Jag hade många funderingar och frågor efter behandlingen som växte allteftersom dagarna gick. Jag kunde ha kontaktat dig eller mina bekanta med dem istället för att ventilera dem här i forumet.

Till mångt och mycket berodde nog min starka reaktion efter behandligen av min häst på att jag informerat mig för dåligt om vad behandlingen innehöll och inte fattade vad den gick ut på och därför inte heller förstod eller kunde ta till mig mycket av varken det som sades eller gjordes. Om jag hade vetat mer om vad behandlingen innehöll hade jag helt enkelt avstått från att gå dit, vilket med facit i hand ju varit bäst för alla inblandade.

Som svar till dig westerntjej kan jag skriva att jag självklart skriver under på att ni är måna om era hästar, det skrev jag ju i min tidigare ursäkt. Vad gäller era hästar så vet jag att ni ALLTID i första hand har vänt er till kunniga och erkänt duktiga veterinärer/kliniker och ibland åkt långt och många gånger och lagt ner massor med tid och pengar på att försöka ta reda på vad som varit fel. Ni tar även väldigt allvarligt på när det är något som för den delen bara känts lite ”skumt” i ridningen och försöker ta reda på vad det är och åtgärda det. Något annat har jag aldrig menat och jag är uppriktigt ledsen om det har framstått som det.

Eftersom jag nu har avgett flera offentliga ursäkter och förklaringar (varav den här definitivt är den sista) så skulle även jag, i skrift iden här tråden, vilja veta tydligt vad som menas med att min häst är ”frisk men inte välmående” som individ och varför jag fick ta emot så många nedlåtande kommentarer och ifrågasättanden om min hästs ridbarhet (behandlaren har aldrig sett min häst ridas eller vet något om hur den är att rida eller hantera till vardags), temperament/stressnivå och mitt handhavande med honom under behandlingen.

Nu har jag diskuterat det här ärendet nog och det här är det sista jag har att säga i den här saken. Jag tänker inte lägga vare sig mer tid eller energi på att älta det här. Jag har bett er om ursäkt flera gånger på flera olika sätt och det får räcka!

Jag kommer inte att diskutera eller kommentera detta ytterligare någonstans. Skadan är redan skedd, och det som sagts och gjorts som kränkt och sårat kan inte göras ogjort från endera håll. Tyvärr.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Tråden hade inte varit begravd. Eller jo, kanske om jag inte hade skrivt första inlägget.
Men då brann det, ber om ursäkt för det.
Den här tråden eldades bara på... folk blev mer och mer anti och det var det jag ville stoppa nu. Detta är ingen hälsosam diskussion. Misstolka det inte nu igen, man ska vara kritisk. Men man kan inte dra den ena slutsatsen efter den andra bara ur intet... för att man tror och tycker själv att det borde vara så. Exempel att bara för vi har haft ute denna behandlaren så använder vi aldrig veterinär? Vad har det kommit ifrån? Och att vi är sekt-liknande?
Och aledningen att jag är arg från början är inte att hon har uttryckt vad hon tyckte utan sättet, och att alla drar förhastade slutsatser.
Att hon inte sagt sanningen och desutom sagt saker om mig som jag inte hade en aning om att hon tyckte, bakom min rygg. För inte hade hon räknat med att vi skulle se detta...
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Åter igen, det är inte hennes åsikter om behandlingen, de kan jag ta för det är fler som har varit skeptiska förut. Men det är hennes sätt, att hon hånar oss andra, det är fel. Det sårar...

Alla inlägg efter huvudinlägget där hon bara driver med oss...

Exempelvis ett citat nedan:

"När jag träffar personen som samordnar de här behandlingarna kommer jag att ge en lugn och saklig förklaring till varför jag inte kommer att varken följa de rekommendationer jag fått av behandlaren eller komma tillbaka på behandling. Det kan bli en del sura miner kanske eftersom behandlaren är upphöjd till närmare gudsnivå hos den personen, men det får jag väl ta i så fall. Kan bara inte fatta hur de köper det här rakt av!!?? Men det kanske är skillnaden när man har en häst som man VET inte är fräsch, då kanske man griper minsta lilla halmstrå och det uppstår någon slags placeboeffekt. Vad vet jag... "

Med fina smileys och allt möjligt... dessutom högre upp i samma inlägg har hon yttrat sig om fler personer som hon inte vet hela sanningen bakom heller....

Det är den fina attityden jag pratar om... hur hon sårar och hittar på...
och så ska hon vara lärare....

Första huvudtråden börjar också med en lögn... för att få allt att låta lite bättre...

Har pratat med henne "IRL". Hon har erkänt och sagt att det blivit helt fel och väldigt tokigt. Men hon kan inte säga det här... vilket är fegt.

Och tänka sig, du har precis visat att TS har 100% rätt i det som du citerar. Du beteer dig som du upphöjt behandlaren till gud här och gott om sura miner har du presterat också.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Det är dina inlägg som gjort folk mer och mer anti och att sympatierna för TS har ökat. Det du skriver visar att TS hade rätt i det h*n skrev.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

TACK!!! TACK Cesar!!! :heart
Precis detta som jag ville höra... Det där är för mig en ärlig ursäkt. Jag lägger helst också ner det här.
Men svaren på dina funderingar först:

Det jag menar med att din häst är frisk men kanske inte så välmående just nu är att den ju är öm i ryggen. Det såg vi ju. Den är också väldigt spänd när du rider, vilket tyder på något. Allt detta går att rätta till, inga konstigheter!

Varför du fick ta emot så många nedlåtande kommentarer och ifrågasättande om din hästs ridbarhet, temperament, handhavande osv:
Här är min version:
Ber om ursäkt för att det lät hårt. Men faktum var att hästen klev på dig otaliga gånger under behandlingen. Han var upprörd och stressad, stog inte still. När han klev på dig så gjorde du heller inte så mycket åt det. Men det är också lätt att fixa till! Bara att börja sätta gränser. Det är det bästa med hästar, de ändrar sig på en gång när du ändrar dig, även om det kräver energi och lite jobb. Din hästen har ett bra steg och bra temperament, men just nu syns det kanske bara till 50% (även om han rör sig bra så kan han så mycket mer, så han är lite blockerad. Det syns i hans rörelser.) Lika dant när du longerar eller när du skulle gå hem med honom. Han behöver mer regler och gränser. Jag tror du upplever det som att du inte ritkigt rår på honom i de situationerna... men jag hoppas verkligen att ni får till det bra och kämpar på. Det är en jättefin häst du har! Tack igen, tror vi kan lägga ett streck över detta nu. Den här sista ursäkten var äkta och känns genuin, tack.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

Tråden hade inte varit begravd. Eller jo, kanske om jag inte hade skrivt första inlägget.
Men då brann det, ber om ursäkt för det.
Den här tråden eldades bara på... folk blev mer och mer anti och det var det jag ville stoppa nu. Detta är ingen hälsosam diskussion. Misstolka det inte nu igen, man ska vara kritisk. Men man kan inte dra den ena slutsatsen efter den andra bara ur intet... för att man tror och tycker själv att det borde vara så. Exempel att bara för vi har haft ute denna behandlaren så använder vi aldrig veterinär? Vad har det kommit ifrån? Och att vi är sekt-liknande?
Och aledningen att jag är arg från början är inte att hon har uttryckt vad hon tyckte utan sättet, och att alla drar förhastade slutsatser.
Att hon inte sagt sanningen och desutom sagt saker om mig som jag inte hade en aning om att hon tyckte, bakom min rygg. För inte hade hon räknat med att vi skulle se detta...

Det är inte tråden som eldar på, det är din attityd, du försvara blint men samtidigt så kan/vill du inte beskriva hur det gick till. Det gör dig inte direkt trovärdig och definitivt inte när du beter dig som om vi kritiserar din husgud.
 
Sv: Ska en seriös alternativ behandling gå till så här?

TACK!!! TACK Cesar!!! :heart
Precis detta som jag ville höra... Det där är för mig en ärlig ursäkt. Jag lägger helst också ner det här.
Men svaren på dina funderingar först:

Det jag menar med att din häst är frisk men kanske inte så välmående just nu är att den ju är öm i ryggen. Det såg vi ju. Den är också väldigt spänd när du rider, vilket tyder på något. Allt detta går att rätta till, inga konstigheter!

Varför du fick ta emot så många nedlåtande kommentarer och ifrågasättande om din hästs ridbarhet, temperament, handhavande osv:
Här är min version:
Ber om ursäkt för att det lät hårt. Men faktum var att hästen klev på dig otaliga gånger under behandlingen. Han var upprörd och stressad, stog inte still. När han klev på dig så gjorde du heller inte så mycket åt det. Men det är också lätt att fixa till! Bara att börja sätta gränser. Det är det bästa med hästar, de ändrar sig på en gång när du ändrar dig, även om det kräver energi och lite jobb. Din hästen har ett bra steg och bra temperament, men just nu syns det kanske bara till 50% (även om han rör sig bra så kan han så mycket mer, så han är lite blockerad. Det syns i hans rörelser.) Lika dant när du longerar eller när du skulle gå hem med honom. Han behöver mer regler och gränser. Jag tror du upplever det som att du inte ritkigt rår på honom i de situationerna... men jag hoppas verkligen att ni får till det bra och kämpar på. Det är en jättefin häst du har! Tack igen, tror vi kan lägga ett streck över detta nu. Den här sista ursäkten var äkta och känns genuin, tack.

TS har förklarat beteendet mycket tillfredsställande sätt varför hästen inte stod som ett ljus, om den är ouppfostrad så har det knappast med hälsotillståndet att göra. Personligen mår jag mest illa av att folk behöver be om ursäkt för sina åsikter för husfridens skull även om jag kan förstå det. Det TS egentligen ångrar är att hon lät sin häst undersökas och det känns sunt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har tid till hudspecialist på torsdag då hästen har envis rasp som vi kämpat med sedan november. Var in innan jul men behandlingen vi...
Svar
11
· Visningar
1 836
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 486
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 040
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp