Bukefalos 28 år!

Ska jag köpa honom??

R

Recole

Hejsan!,

Min mors kusin äger ett fint stall med en massa mysiga nordsvenska travhästar.
När jag var där och hälsade på så blev jag helt förälskar i en häst, men det verkar inte ha varit den bästa hästen att bli förälskad i...
Han är en 1 årig hingst med bara ett öga.
Han blev av med ögat när han var ett föl och råkade bli sparkad av sin mor i ögat..

Han var riktigt charmig och mysig, inte alls som hans halvbror som var lite vimsig av sig.
Och när min mor och hennes kusin pratade om honom, så sa kusinen att hon tyckte synd om honom, eftersom ingen troligen skulle vilja köpa honom på grund av sitt öga. Och om ingen gör det ... Skulle en sista utväg bli att han avlivas. Fast dom vill såklart inte det, eftersom de gillar honom.
Men de har varken råd eller tid att ha en häst på gården som bara står...

Så då tänkte jag... Om ingen vill ha honom, varför kan inte jag få köpa honom?

Jag har ridit i många år, i ca 6 år och har haft 3 medryttarhästar de senaste åren.
Jag har ingen erfarenhet av att rida in eller uppfostra unghästar, men jag vet många som jag kan vända mig till om jag behöver hjälp och jag kommer lägga ner kropps och själ i det hela med horseman ship.
En som jag känner är mkt duktig på horseman ship och har lektioner, har varit i nästan samma sitatuion som jag. Hon köpte sitt sto när stoet var mkt ung, och nu har de ett otroligt band ihop.

Och Hela min släckt har häst erfarenhet ....

Så vad tkr ni? Borde jag köpa honom? Eller ska jag hoppas på att han hamnar någon annan stans..?
Han är ju så underbar, och jag fick verkligen en sorts kontakt med honom..

tacksam för svar =)
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Om vi leker med tanken att du inte hade träffat den här hästen, glöm bort honom i en minut. Hade du då varit intresserad av att köpa häst och hade du valt en halvblind unghingst? Jag förstår att det är lockande och du klarar säkert av det om du gör det, men det är inte heller kul att stå där sedan med en häst som du förmodligen får svårt att lämna ut på foder/sälja om du med tiden upptäcker att det inte funkar för dig.

Tänk igenom scenariot: vad gör jag om det inte funkar som jag hoppas? Har du svar på det och har reservplaner som känns ok - kör på.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag är ledsen men så som du beskriver det så är mitt svar Nej. Du bör inte köpa en unghäst.

Varför? För att du är väldigt ung (13 vad jag förstår det som) och även oerfaren.

Att du kan vända dig till hästkunniga andra är bra, men inte tillräckligt bra. Ska du köpa denna häst vill jag påstå att du måste kunna ha en daglig garanti för hjälp - d v s en vuxen som tar sig an dig och unghästen varje dag. En vuxen som har huvudansvaret för att hästen mår bra och får en bra utbildning samt ser till att ingen av er far illa åt.

Så, om du hittar en vuxen som är villig att ta sig an både dig och hästen på heltid så säger jag ja. Annars nej.

tyvärr.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

om det är nära till din mors kusins stall så kan du ju åka dit nån gång i veckan och hjälpa till och sköta hästen och vara med då den rids in, (om de inte tänker sälja den innan den är inriden förstås) då får du mer häst erfarenhet och lär känna hästen ordentligt och kan se om du verkligen vill ha honom.

har dina föräldrar erfarenhet av att ha hästar?
har du stall hemma eller ska du ha den inaccorderad?
om du köper hästen nu, har du råd med stallplats, inridning, utrustning, vacinationer, vetrinär, foder och tränare?
det är dyrt och tidskrävadne att ha häst, och det blir dubbelt så ansträngande då det är en halvblind unghingst som behöver uppfostras och ridas in.
tänk över alla nackdelar och fördelar med att köpa just denna hästen.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Av det du skriver skulle jag säga nej.

dels pga anledningar de andra skrivit om att du är ung, och vad man gör med hästen om det inte går som man vill osv...

Men oxå för den korta tiden du ridit. Du skriver många år, men om jag söker medryttare så kan jag säga att en person som ridit 6 år inte kvalificerar sig speciellt högt, iaf inte om de ridit på ridskola. Har de haft egen häst och tränar för duktiga tränare så kanske jag skulle fundera på saken.

Men 6 år är inte långt tid, framförallt inte om man ridit på ridskola.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag säger både ja och nej..

Beror på hur du är som person. Och hur mycket du har ridit utanför ridskola.

Jag vet hur jag var i din ålder.
Om du är som jag var då så kommer du att klara det! Den kommer ju även vara äldre när han ska ridas in.

Om du har någon vuxen som kan finnas till hand hela tiden om du skulle behöva hjälp eller dte skulle hända något!

Dock så borde du nog kastrera honom isf..

Om jag hade haft cgansen att få äga en ett åring när jag var 13 så hade jag varit överlycklig!
Vilket band ni kommer att få!

Men tänk efter noga hur mycket du egentligen kan och hur hästvan du egentligen är.
Då kommer du själv fram till om du klarar det eller inte är redo för det just nu!!

Var ärlig mot dig själv!!

Lycka till!!
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag missade att du var 13. I så fall bör du inte köpa hästen om du inte har en vuxen som kan hjälpa dig på daglig basis.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag skulle vilja säga att om du har uppbackning runt om hästägandet och råd att fortsätta rida och utbilda dig själv under tiden fram tills det är dags att rida in honom. Ja då der jag ingen anledning till att du inte skulle köpa för då har du två till tre år till att lägga till ditt eget ridande och har även tid skaffa dig mer kunskap om just unghästar.
Men har du inte råd med det så ska du inte heller köpa en oriden unghäst. Det vanligaste felet som ovan unghäst köpare gör att köpa en unghäst och sedan inte ha ekonomin att fortsätta rida själv under tiden hästen växer upp. Man hamnar då i en väldigt svår situation där ens egen kunskaper i ridning minskar samtidigt som kraven ökar på en för att man kunna börja rida sin egen häst.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Ta en ordentlig funderare för det är alltid mer krävande att köpa en "deffekt" häst och det finns så mycket fina hästar därute!

Att hästen är blind kanske inte alls påverkar dess kapacitet, eller så gör det de.

Vill du ha hästen så prata med dina föräldrar och din mors kusin.
Kanske finns det en lösning? Kan hästen stå kvar där den står och du åker ut till den ett par dagar i veckan, hanterar den under uppsikt av din mors kusin? Ja då kan det fungera.


Att köpa häst att rida in är inget jag rekommenderar, det är tidskrävande, och du måste vänta med att rida den tills den är nog gammal för inridning, dvs om 2 år tidigast. (KBL växer långsamt, min KBLiga unghäst var inte redo att ridas införänn den var 4).

Men med hjälp så är dte ju inte omöjligt. Men en 1 årig hingst, med ett öga är inte en lämplig förstahäst för en 13 åring utan hjälp! Så hjälp Varje dag är viktigt!
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Många har lämnat bra svar.

Men ville bara säga det att vi har en fullblods vallack som går i löp inom galoppen med bara ett öga. Han funkar lika bra som vilken annan häst som helst, men blir lite besvärad när han "hör och ser" saker som inte finns på den blinda sidan, mao kan hoppa till och behöver ett ordentligt förtroende för den som hanterar honom.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag missade också att du är bara 13. Tycker du kan åka dit och pyssla med honom under överseende av ägarna.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Tack för alla svar =)
Jag har funderat en hel del sedan jag skickade det första inlägget, både på fördelar och nackdelar.

Jag vet att jag bara är 13 år, men jag är mkt seriös i vad jag säger.
Och jag vet att det är mkt ovist av mig att köpa honom....

Men tanken är så att OM jag köper honom, kmr han stå kvar hos min kusin och blir inkörd samt inriden där, eftersom det är sånt de sysslar med förutom travtävlingar o sånt. Jag kmr såklart åka upp så ofta jag kan, dock är det en bit emellan, då han står i Hälsingland och jag bor i Stockholm.
Och under de tre-fyra åren som han är där uppe, så kmr jag utbilda mig själv.

Jag vet att det säkert finns extrem många underbara hästar där ute, men innan jag såg just honom hade jag ingen tanke alls på att köpa häst...
Det kanske är svårt att förstå, och det kanske låter löjligt, men det känns som om vi är menade för varandra x'D Hehe ....

Tack för alla svar, och jag kmr fortsätta fundera =D
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Men tanken är så att OM jag köper honom, kmr han stå kvar hos min kusin och blir inkörd samt inriden där, eftersom det är sånt de sysslar med förutom travtävlingar o sånt. Jag kmr såklart åka upp så ofta jag kan, dock är det en bit emellan, då han står i Hälsingland och jag bor i Stockholm.
Och under de tre-fyra åren som han är där uppe, så kmr jag utbilda mig själv.

Vill dem det då? Anledningen till att hästen riskerar slakt var väl för att de ville bli av med honom och låta platsen gå till en ny häst.

Hur mycket vill de ha betalt för det jobbet?
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag tror att de skulle vilja det, eftersom de gillar honom och de kommer såklart få betalt.
De måste ju ha pengar, eftersom annars blir det i huvudtaget svårt att driva en hästgård, så varför skulle de inte vilja träna honom mot betalning? ;)

Jag vet inte hur mycket de vill ha för jobbet, eftersom jag väntar och ser i fall någon vill köpa honom och om ingen vill det, så ska jag ta mig ett snack =).
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Jag tror att de skulle vilja det, eftersom de gillar honom och de kommer såklart få betalt.
De måste ju ha pengar, eftersom annars blir det i huvudtaget svårt att driva en hästgård, så varför skulle de inte vilja träna honom mot betalning? ;)

Jag vet inte hur mycket de vill ha för jobbet, eftersom jag väntar och ser i fall någon vill köpa honom och om ingen vill det, så ska jag ta mig ett snack =).

Nej det är ju det jag menar. Att köpa en häst för att stalla upp honom hos tränare med planen att själv "hälsa på ibland" (med en lång resväg) låter inte helt realistisk om jag ska vara ärlig. :) Varför betala 3000-4000kr/mån för det? Vilket väl är normalpris för helinackordering med fullservice.
 
Sv: Ska jag köpa honom??

Finns bara ett ord har. NEJ. Gor det inte. hur mkt du tycker om hasten.

Forst det ar en hingst, som ar handicapped, och kommer att vara for alltid. OM du skulle kopa honom, bor han kastreras till att borja med.

Second, det ar avstand mellan dig och hasten. Tror du att det verkligen ar ngt som du vill gora? Kanske se den varanna manad eller sa?

Third, varfor inte fortsatta pa ridskolan, kanske hitta en foderhast/halvfoder/medryttarhast och ha NARA dig som du kan pyssla med pa daglig bas.

Och som ngn sa, hur mkt du tycker om den har hasten, skulle du tycka lika mkt om den om den hade 2 ogon?? Kanske ar det medkansla.. Visst han kan bli en bra hast med aren men for hastens egen skull skulle jag som agare nog avliva honom. Det ar dock min tanke..och endast min.

Nej, igen fortsatt pa ridskolan och sok en hast lokalt dar du bor i stallet. Det finns massor av hastar som kanske skulle passa dig battre..

OCH pengar, vem skall betala det har aventyret? Formodligen dina foraldrar for barnbidraget racker inte det kan jag tala om.. PLUS o han blev sparkad och forlorade ogat, vem sager att det inte var ngt annat som var skadat samtidigt som inte har visat sig annu...

Jag forstar dig fullstandigt att du vill ha hasten, men en val utbildad hast ar nog vad du behover battre just nu.

Lycka till
 

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 154
Senast: Nielaa
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 002
Senast: Hemi
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 961
Senast: moon
·
Hästmänniskan Usch, jag vet inte hur jag ska börja. Väldigt kortfattat så köpte jag en häst i maj förra året. Han var livrädd för människor och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 628
Senast: MistyT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp