Bukefalos 28 år!

Ska köpa westernhäst!

Sv: Ska köpa westernhäst!

Vad menas med besiktigas av ägarens vän? Som är veterinär?

Att nånmer har provridit är helt normalt, eftersom hästen är till salu. Om ägaren ger dig förtur för att du tittade först, och du får ta hem hästen på prov tycker jag det verkar vara en seriös säljare. Om den besiktigas av en riktig veterinär givetvis, helst kanske inte ägarens "kompis"....
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Nu har jag fått godkännandet att jag får ta dit en veterinär som jag väljer. Han är friröntgad men om jag vill se plåtar friskrivningsintyg måste jag vända mej till den klinik som tog han om honom vid skadan och tydligen kostar det ganska mycke å få uttlämnat, och det verkar som om jag vill se dom får jag betala det.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Själv skulle jag aldrig köpa en häst med en gammal skada hur det än låter från ägaren...

En HEL häst vill jag ha och jag vet kommer hålla!
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Kolla med kliniken först så att det verkligen är så att dom tar betalt! När jag har haft hästar inne på klinik har det inte kostat ett öre att få ut journalerna, utan de har kommit på posten bara någon dag efter att jag ringt och velat ha dem...
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Kostar det att få journalen utlämnad?
Dessutom"ganska mycket"? Porto samt kopieringskostnad kan jag ju förtstå men annars?
Aldrig varit med om faktiskt......:confused:
Men det kanske är olika på olika kliniker?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Att det skulle kosta o få rgn-plåtar kollade av sin vet har jag inte varit med om...
Jag tog en exp-rgn på min då jag köpte henne...plåtarna blev (skulle så va) kvar på den kliniken, men min vet här nere fick dom skickat till sig, för o kolla på dom, så han kunde oxå bilda sig en uppfattning om hur hon så ut....
Utan kostnad, men dock fick han skicka tillbaka dom igen...
Varför den kliniken ville behålla dom, fattar jag inte?
Så det vore konstigt, om inte den vet du anlitar, skulle få göra det samma....
Jag har förrästen hört, att nuförtiden kan de skicka bilder via data....stämmer det?
Nån som vet?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hallojs!! Hur går det då? Blir det något köp?
Har följt din tråd lite och är lite nyfiken!
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Nu har jag tackar nej till Laban. Tycker inte han var värd pengarna ridmässigt och han hade även varit skadad i våras oxå.

Så nu letas det vidare...
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Lycka till!

Själv ringde jag till många westerntränare och "la ut trådar" när jag var på jakt efter min valack.
Jag blev jättenöjd! med en vältränad 4-åring (ja ja smakar det så kostar det!)
Känns som en seriös affär att tränaren "går i god" för hästen. Ingen seriös tränare säljer en dålig häst! Det skulla sprida sig väldigt fort, om man säljer dåliga hästar tror jag!

Om inte annat här på buke...:smirk:
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Det var ju synd...men kanske bäst som skedde....:crazy:
Lycka till i framtida sökande...
Kanske är det bäst och lägga till de extra pengar det kostar att få en "färdigutbildad" häst?
Det kostar att skicka hästen på tillridning oxå....vilket man kanske måste göra...
Hur som...lycka till..hoppas du hittar rätt till slut:)
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Var inte det ganska billigt för att vara en paint som bara är nio och med en sadel som följer med (jag vet ju iofs inte alls vad det är för prisklass på den sadeln...)? Annars lät det ju bra.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Har dock en pålagring i bäckenleden, men har varit hur fräsch som helst sen april i år då hon behandlades i den leden. Har t o m gått en distansritt felfritt efter det.

Jag vet ingenting om den sortens skada,någon som vet.
Får ta henne på prov i ett halvår-år om jag vill
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Om hästen har en försäkring som täcker eventuella framtida problem med denna skada skulle jag chansa! Himla bra pris, en vettig häst får du i vanliga fall ge det dubbla för...

Stallet vi köpte våran nyaste häst ifrån har en trevlig paint till salu som är tävlad, också där bra pris: HÄR
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hu så mycket vitt! dödens inför tävlingar.....
Annars låter det billigt tycker jag, skulle aldrig sälja en 9-åring till det priset. lynne?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Får ta hästen på prov om jag vill i ett år men...det är nog för mkt med den med oxå tyvärr..bla har hon dock en pålagring i bäckenleden.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Grattis till hästköpet:bow: ...när hade du tänkt o berätta för oss här på w,forumet?;)
Skall du rida western på honom sen då?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag har gjort ett felköp i velan att jag ville ha en häst på en gång. Åkte och köpte en hbl/conne. Tyvärr så passade inte hästen mej och till den andvändningsområde nu jag entligen har kommit fram till som passar mej. Efter snart 3 månaders ägo så har jag satt ut en annons och och provridningskedde idag och jag fick handpenningen på en gång och hästen skall hämtas efter vetbes i januari.

Jo så för 2 veckor sedan köpte jag även en arabhingst på 1 år 7månader. (nu kastrerad förra veckan). Han-Phigalle är jättefin och helt underbar. Men nu är det dax att leta vidare för en westernhäst runt 40.000kr så hjälp mej gärna och leta!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp