Bukefalos 28 år!

Ska man "potträna"?

Men alltså, det är ingen skillnad på de tygblöjor vi hade och engångs. Kardborre och ett stycke. Vad är problemet? Enda skillnaden är var man lägger dem när de är smutsiga. Man måste själv stå för blöjorna och då anser jag att jag som förälder inte ska ha extrakostnader för detta vilket det blir om jag också ska ha engångs att lämna med, lika lite som de kan kräva att alla barn har med sig just Pampers särskilda modell.
Är det inte så att det är lämpligt att skölja ev bajsblöjor direkt? Det, samt lägga i påse och lägga i barnets fack, är definitivt ett extra moment.

Jag kan nog tycka att om det handlar om ett i princip torrt barn som bara har blöjan som extra skydd om en olycka skulle ske så bör det väl vara helt ok för personalen att hen har tygblöja (och i första hand ska ju pers hjälpa barnet med toa/potta). Om det är ett riktigt litet barn som verkligen utnyttjar blöjan har jag fullaste förståelse för att de vill ha engångsblöjor.

I vår kommun köper man blöjor själv men i grannkommunen ingår det. Verkar olika. Hos oss vill de helst ha vanliga blöjor så självklart skaffar vi det trots att vi hemma kör up and go.
 
Jag är inte så insatt i ju det funkar med tygblöjor. Hur gör man då med bajset, inte kan man väl förvara blöjor med bajs i i en plastpåse vid barnets fack? Det kan ju röra sig om fler blöjor under en dag. Ska man skrapa loss bajset från blöjan först? Det är ju långt ifrån alltid det bara är att stjälpa över det i toaletten?! För isf tycker jag nog att det medför extra jobb för personalen.
 
Jag är inte så insatt i ju det funkar med tygblöjor. Hur gör man då med bajset, inte kan man väl förvara blöjor med bajs i i en plastpåse vid barnets fack? Det kan ju röra sig om fler blöjor under en dag. Ska man skrapa loss bajset från blöjan först? Det är ju långt ifrån alltid det bara är att stjälpa över det i toaletten?! För isf tycker jag nog att det medför extra jobb för personalen.

Jag använder tygblöjor och begär inte att någon som passar min dotter ska behöva göra rent dem (varken sanera bajsblöjor eller tvätta dem). Jag skickar med en PUL-påse (luktfri) att lägga de använda blöjorna i och sedan fixar jag det när barnet kommer hem.
Dottern kommer att skolas in i nov-dec någon gång och jag hoppas att förskolan kommer att vara positiva till tygblöjorna. Vi använder allt-i-ett som jag brukar knäppa så de blir som ett par up&go, så det enda personalen behöver göra är att lägga blöjorna i hennes påse. Hon brukar för övrigt signalera tydligt när hon är bajsnödig och varken vi eller barnvakter brukar råka ut för bajsblöjor särskilt ofta.

När tygblöjor ändå är på tapeten kan jag tillägga att de sällan läcker avföring och till skillnad mot engångs inte luktar. Andra skäl till att jag valt dem är för att jag inte vill bidra till sopberget, dotterns hud blir inte irriterad av tyget och framför allt känner hon när hon kissat.

Till TS, vi började med EC när dottern var ett par dagar gammal och för henne är det inget konstigt att gå på toaletten. Vi håller inte på och berömmer eller ger henne presenter för att hon gör ifrån sig, utan nöjer oss med "vad skönt det var att kissa på toa" eller dylikt. Pottan har hon inte riktigt ro att sitta stilla på (14 mån) så toaringen fungerar bättre. Förstnämnda står dock alltid framme och hon kan sitta på pottan även om hon inte gör någonting på den. Vi brukar prata om saker vi ser eller sjunga lite under tiden. Vill hon inte sitta på toa/potta så slipper hon givetvis, men vi börjar se ett mönster att hon hellre gör sin business på toa än i blöjan.
 
Jag är inte så insatt i ju det funkar med tygblöjor. Hur gör man då med bajset, inte kan man väl förvara blöjor med bajs i i en plastpåse vid barnets fack? Det kan ju röra sig om fler blöjor under en dag. Ska man skrapa loss bajset från blöjan först? Det är ju långt ifrån alltid det bara är att stjälpa över det i toaletten?! För isf tycker jag nog att det medför extra jobb för personalen.
Inte plastpåse. En PUL-påse (som föräldern såklart tillhandahåller) som andas utan att lukta. Inga problem med bajsblöjor, dock hade vi aldrig bajsblöjor eftersom hon sa till när hon behövde bajsa.
 
Ok! PUL- påse har jag faktiskt aldrig hört om men då förstår jag! :) Då borde det inte vä vara nåt problem. Och för övrigt är det väl en av förskolans uppgifter att främja barnets självständighet så jag tycker verkligen inte det är ok att ha blöja på ett torrt barn/ eller på nåt sätt "hålla tillbaka" potträningen av bekvämlighetsskäl.
 
Intressant tråd! :o:D (Gah jag har verkligen blivit en Morsa inser jag när jag tycker att sånt här är intressant).

Enligt mina erfarenheter med två kids (och ja läser man den här tråden drar man ju också samma slutsats) så är barn väääldigt olika på den här fronten, som med mycket annat. Med stora tjejen fick vi stå på oss och vara vääldigt uppmuntrande och hon fick både välja potta (den utvalda modellen gick loss på nästan 400 spänn :eek:) och kattklistermärken innan hon insåg fördelarna med att gå på pottan. Så vi körde med positiv förstärkning och en hel del andra knep också. Skulle jag hamna i samma sits igen med en extremt bestämd och viljestark pottvägrare hade jag inte gjort på samma sätt, utan ärligt talat kört med positiv förstärkning från början :o När hon förstod hur bra det var att gå på pottan gick det dock jättefort och hon var helt torr vid knappt 2,5 års ålder. Hon hade nattblöja något halvår till men kissade i princip aldrig i den.

Sen har vi lillebror som jättegärna suttit på pottan sedan han var typ 6 månader (jättekul att göra allt som storasyster gör ju :)) och både kissat och bajsat hejvilt i den. När han var runt ett år började han säga till ibland när han behövde kissa eller bajsa och då var det bara att sätta honom på pottan. Han är nästan 1,5 år nu och har blöja, men kissar flera gånger per dag i pottan och bajsar ofta i den också, så han går stadigt mot att bli torr, utan någon som helst ansträngning från vår sida :o Vi har ingen brådska och det gör inget om det tar ett tag till innan han slutar helt med blöja, men skönt att han använder pottan och att vi inte gör av med så mycket blöjor :) Bra för både miljön, honom och oss :)
 
Intressant tråd! :o:D (Gah jag har verkligen blivit en Morsa inser jag när jag tycker att sånt här är intressant).

Enligt mina erfarenheter med två kids (och ja läser man den här tråden drar man ju också samma slutsats) så är barn väääldigt olika på den här fronten, som med mycket annat. Med stora tjejen fick vi stå på oss och vara vääldigt uppmuntrande och hon fick både välja potta (den utvalda modellen gick loss på nästan 400 spänn :eek:) och kattklistermärken innan hon insåg fördelarna med att gå på pottan. Så vi körde med positiv förstärkning och en hel del andra knep också. Skulle jag hamna i samma sits igen med en extremt bestämd och viljestark pottvägrare hade jag inte gjort på samma sätt, utan ärligt talat kört med positiv förstärkning från början :o När hon förstod hur bra det var att gå på pottan gick det dock jättefort och hon var helt torr vid knappt 2,5 års ålder. Hon hade nattblöja något halvår till men kissade i princip aldrig i den.

Sen har vi lillebror som jättegärna suttit på pottan sedan han var typ 6 månader (jättekul att göra allt som storasyster gör ju :)) och både kissat och bajsat hejvilt i den. När han var runt ett år började han säga till ibland när han behövde kissa eller bajsa och då var det bara att sätta honom på pottan. Han är nästan 1,5 år nu och har blöja, men kissar flera gånger per dag i pottan och bajsar ofta i den också, så han går stadigt mot att bli torr, utan någon som helst ansträngning från vår sida :o Vi har ingen brådska och det gör inget om det tar ett tag till innan han slutar helt med blöja, men skönt att han använder pottan och att vi inte gör av med så mycket blöjor :) Bra för både miljön, honom och oss :)

Ja så mitt svar på frågan i trådstarten är helt enkelt: Ja, enligt min personliga erfarenhet kan vissa barn behöva en del uppmuntran/träning för att inse fördelarna med att bli torr, en liten hjälp på traven helt enkelt. Andra fixar det på egen hand :)
Personligen så blir jag mest förvånad över föräldrar som har lite större barn (över 3-4-5 år) som ser att barnet t.ex. står och bajsar i blöjan eller t.o.m kommer och säger att hen ska bajsa, och som inte ens försöker hinna till toan/sätta det på pottan. Har varit med om det flera gånger. Men jag antar att det finns någon bra anledning och alla gör givetvis som de själv vill :)
 
Det finns många som har tygblöjor för att barnet får utslag av engångsblöjor, har problem med UVI eller svamp med engångsblöjor, för att man inte vill ha kemikalier närmast barnets hud, för att man inte vill bidra till sopberget, för att man faktiskt har investerat en hel del i tygblöjorna och inte vill ha extrakostnaden för engångsblöjor (alla har inte ekonomi så att det är "försumbart"), dessutom tar det längre tid att få barnet torrt när det plötsligt inte känns när man kissar längre. Så nej, om jag nu haft tygblöjor på mitt barn hela tiden så vill jag inte byta bara för att personalen tycker det är besvärligt att lägga mitt barns blöjor i en påse istället för soptunna.
Som sagt mina barn är inte så känsliga och då min förskola är såpass bra och duktiga så hade de begärt att jag skulle ha en viss sorts blöjor så hade jag ställt upp på det. Om de hade begärt något sådant så hade jag litar på att de har välgrundade anledningar till sitt önskemål annat än att de tycker det är besvärligt. Jag litar på mina förskolepedagoger och har stor respekt för deras kunnande.

Jag har aldrig riktigt fattat varför de på vår förskola tycker att det alltid är så okomplicerat när det kommer till oss. Men jag börjar förstå varför nu.
 
Jag hade tyckt det varit enormt jobbigt om personalen krävde att vi skulle shoppa tygblöjor som vi ska hålla på och jobba med. Jag hade varit rätt så grinig då! Därför kan jag sätt mej in i hur det skulle vara åt andr hållet.

Något jag hade blivit superarg på hade varit om personalen ville ha blöja på mitt redan torra barn! Det hade jag hållit emot med näbbar och klor! Och även gått högre upp om personalen inte lyssnat! @orion_x Stå på dig!

Mvh Miks
Visst hade jag också tyckt det är jobbigt men om personalen kommer med ett önskemål så gör jag mitt bästa för att tillgodose det. Det är ju trots allt dom som jobbar med barnen och jag har fullt förtroende för vår förskolepersonal. Vill dom ha något på ett visst sätt så är det knappast för att jäklas med oss föräldrar. I alla fall inte på min förskola. Dom är bara helt otroligt fantastiska på alla sätt och vis.
 
Jag anser mig vara en enkel att ha att göra med också som lämnar mitt barn på dagis först nu när hon är helt torr så personalen behöver inte göra ett dugg. Vann jag nu?

Jag undrar varför barnen ska anpassa sig för att personalen ska ha det så enkelt som möjligt (utan att ens veta alternativen). Det är inte för att de ska ha jobb jag måste lämna mitt barn i andras vård. BARNEN är väl ändå högsta prioritet.
 
Jag anser mig vara en enkel att ha att göra med också som lämnar mitt barn på dagis först nu när hon är helt torr så personalen behöver inte göra ett dugg. Vann jag nu?

Jag undrar varför barnen ska anpassa sig för att personalen ska ha det så enkelt som möjligt (utan att ens veta alternativen). Det är inte för att de ska ha jobb jag måste lämna mitt barn i andras vård. BARNEN är väl ändå högsta prioritet.
Nej men om man förenklar jobbet för personalen i den mån man kan så får de mer tid och möjlighet att fokusera på ALLA barn och det vinner alla på...
 
Nej men om man förenklar jobbet för personalen i den mån man kan så får de mer tid och möjlighet att fokusera på ALLA barn och det vinner alla på...
Förklara igen hur det tog längre tid att lägga blöjan i en påse istället för i soptunnan...
 
Förklara igen hur det tog längre tid att lägga blöjan i en påse istället för i soptunnan...
Nu vet inte jag hur andra har det men går man på utflykter med barnen blir det ju större bekymmer om man inte kan dumpa i närmaste soptunna. Att släpa hem använda blöjor känns ju som onödig plats i packningen. Dessutom upplever jag att de tar mer plats. Där tycker jag nog att man bör ha med engångsblöjor. Annars kan jag inte riktigt se problemet så länge man inte öser ansvar att rengöra osv på personalen.
 
Förklara igen hur det tog längre tid att lägga blöjan i en påse istället för i soptunnan...
Nej men mecket att ha olika rutiner för alla barn, samt att jag inte ser någon anledning till att inte gå personalens önskemål till viljes då jag vet att de har rätt fullt upp ändå- oavsett om det gäller blöjor eller önskemål om att det alltid ska finnas gummistövlar på förskolan. Sen finns det såklart barn där man av olika anledningar måste köra olika speciallösningar men då tycker jag att det räcker med de barn där det verkligen är befogat- alltså det finns andra anledningar än föräldrarnas önskan.
 
Nu har jag noll koll på tygblöjor skall erkännas. Men slänger man ner hela blöjan med bajset kvar i en påse som sedan ska ligga en hel dag?
En påse som andas och ja, inga problem med vare sig lukt eller att få bort. Dock föredrar många med tygblöjor att potta sina barn tidigt så det är sällan det blir bajsblöjor. Det går även att ha ett löst "papper" i som man slänger tillsammans med bajset om man vill det.
 
En påse som andas och ja, inga problem med vare sig lukt eller att få bort. Dock föredrar många med tygblöjor att potta sina barn tidigt så det är sällan det blir bajsblöjor. Det går även att ha ett löst "papper" i som man slänger tillsammans med bajset om man vill det.

Tack för svaret. Är det särskilda påsar?
 
Oj vilken diskussion det blev! Nu kan jag säga som så att en bajsblöja har vi knappt haft sen hon var 6-8månader. Hon fyller snart två... Det finns enstaka kommuner som står för blöjor, men vår gör det inte. Man tar med sig den blöja man vill att barnet ska ha och sen har alla barn egna lådor med blöjor. Det finns inget önskemål om en speciell blöjtyp hos oss. Jag tror inte de vet hur dagens blöjor ser ut. Vårt dagis går inga längre utflykter. De har haft svårt att rekrytera utbildad personal så jag tänker stå på mig. Jag är ingen svår förälder på något sätt, men med det stora barnet kände jag att dagis var en bromskloss för att få honom blöjfri så den här gången tänker jag pusha. Jag är mer påläst om mina rättigheter. 2 pedagoger på en grupp om Max 8 barn bör lösa det här tycker jag.
För övrigt kan jag säga att problem med röda rumpor, svårigheter med potta osv har varit minimalt med tygblöjor. Med sonen använde jag upp otaliga tuber inotyol, med Lillan har vi tagit ur tuben Max 5 gånger, och det var under första halvåret.
 
För övrigt kan jag säga att problem med röda rumpor, svårigheter med potta osv har varit minimalt med tygblöjor. Med sonen använde jag upp otaliga tuber inotyol, med Lillan har vi tagit ur tuben Max 5 gånger, och det var under första halvåret.

Fast det där tror jag har mest med att barn är olika känsliga att göra. Jag tror absolut att tygblöjor kan hjälpa om barnet är känslig, men inte att det är så enkelt som att barn blir röda av engångsblöjor men inte av tyg. Vi har använt engångs och har knappt tittat åt inotyoltyben.

Men jag är absolut inte negativ till tygblöjor. Kan jag bara övertyga maken blir det tyg till nästa barn ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 799
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 465
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 257
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 874
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp