Bukefalos 28 år!

Skadestånd för brutna ben

E

Elena_M

Det var en kvinna på besök hos mig för några dagar sedan. Hon satt på golvet i mitt vardagsrum och tog upp min valp. En dvärg pudel tik på tre månader. 2 kilo stor. Sedan släppte hon valpen från brösthöjden som resulterades i att valpen hoppade och bröt ett ben på två ställen och var opererad och kommer att sitta i buren med en metall platta i benet i en månad och sedan måste vi gå igenom rehabiliterings program i sex månader.
Jag fick betala själv 3000 i självrisken och taxi kostnaderna.
Den kvinnan erbjöd mig att betala självrisken i första sekunden och även senare via SMS men senare har hon backat sig och säger nu att det är inte hennes fel. Att hon har pratat med en veterinär och fick veta att det är väldigt vanligt att valparna bryter benen i den åldern och att hon är inte skyldig mig något.
Från min sida tycker jag att det är bara hennes fel.
Vad tycker ni? Har jag rätt? För att jag tänker på att anmäla henne och lämna stämningsansökan till Tingsrätten.
Vad irriterar mig mest att hon inte ens bad mig om ursäkt för en valp skadat för livet! Som om det var helt Ok att komma och bryta ett ben och bara gå och inte känna sig ett dugg skyldig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadestånd för brutna ben

Det låter helt klart som hennes fel. Vadå "brukar bryta benen i den åldern", vad är det för skitsnack!? Klart du ska ha dina pengar!
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Att släppa en liten valp från brösthöjd låter som rent djurplågeri i mina öron. Jag hade anmält henne om hon inte vill betala. Prata med veterinär du också och berätta din version av storyn till vetten. Hon har säkert inte sagt att hon släppte den från så hög höjd till sin veterinär. Stackars valp :(
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Hon ska inte enbart betala självrisken, utan hela kostnaden. Du ska inte ta ut något från hundens försäkring. Tänk om hunden blir sjuk eller får en annan skada, då har du ingen försäkring att ta ifrån då. Hon har väl något slags hemförsäkring att ta ut kostnaden ifrån, och har hon inte det så är det bara att öppna plånboken. Oavsett hur gammal hunden är så kan den bryta benen om man släpper den från brösthöjd.

Stackars lilla valpen, bryta ben i valpålder och sitta stilla i bur är inte kul. Det är ju då de ska tränas att bli sociala mot både människor och andra hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skadestånd för brutna ben

Du har rätt att bli ersatt ekonomiskt till dennivån att skadan aldrig skett eftersom kvinnan vållat skada på din egendom. Försäkringspwngarna, resor, rehab, inkomstbortfall och mediciner ska hon stå för. backar hon så säg att du kan dra upp det i civilrättslig domstol och där få din ersättning.

vem var kvinnan och vad hade hon för relation till dig? Det låter inte som en vidare normal människa.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Man behöver ställa sig två frågor.
1. Skulle valpen ha brutit benet om hon inte hade släppt den från brösthöjd? Nej. Då har hon orsakat skadan.
2. Är det en godtagbar aktsamhetsnivå att släppa en liten valp från brösthöjd? Nej, absolut inte om man gör det med flit. Men jag förstår inte riktigt från ditt inlägg hur det gick till. Tappade hon valpen för att den sprattlade, eller vad var det som hände? Om hon bara har släppt valpen, eller inte har hållit ordentligt skulle jag säga att hon har varit oaktsam. Och då ska hon betala för skadan. Att valpar är ömtåliga och lätt bryter benet är verkligen inte till hennes fördel. Tvärtom innebär det ju att man måste vara än mer försiktig.

Oavsett vad som gäller juridiskt låter det som en praktidiot. Jag hade krupit på mina bara knän om jag hade bidragit till att skada någons valp, även om det var en total olyckshändelse. Jag hade betalat varenda spänn, skickat blommor, erbjudit hjälp. Allt! Tycker så synd om dig och om valpen.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Tack alla för era svar!
Jag har inte ens tänkt på att kräva hela kostnaden från henne. Men det låter väldigt smart för mig. Försäkringsbeloppet ligger på 50 000 och vi har redan använt 29 000. Tack för den iden dpmatte och Zartok!

Hellas. Du ställer exakt samma frågor som jag gör hela tiden till mig själv.
"Skulle valpen ha brutit benet om hon inte hade släppt den från brösthöjd?" NEJ, det skulle hon absolut inte göra! Så hur kan hon säga att det är inte hennes fel? Och även om valpen sprattlade en 23 år gammal kvinna är tillräckligt stark att hålla 2 kilo stor valp. Det är ingen vuxen bullmastiff alltså.
Men nu sitter hon framför mig, nästa stund ser jag min valp flyga och nästa sekund skriker valpen högt från ont.
Den kvinnan har aldrig haft någon hund i sitt liv så jag misstänker starkt att hon visste inte att så får man inte göra, att valapr är inga katter och klarar inte hoppa ner från höjden.

Men nu försöker hon att hitta ett kryphål att dra sig undan. Jag hade också krupit på mina knän och betalt och det är därför har jag svårt att förstå den kvinnan.

Och jag undrar hur är det rent juridiskt? Hittar ingen svar någonstans.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

https://lagen.nu/1972:207#K5P7
hunden är sakskada. drar ni det upp i domstol komler dock kvinnan komma billigare undan (men måste betala dina rättegångskostnader, något som kan kosta endel). lagen säger att hon måste ersätta hunden enl lagen om sakskada. problemet ligger i att det finns skälig reparationskostnad för sakens värde och valpen kommer inte anses vara värd 30000 kr. Är den renrasig och sånt så kan rätten se till det samt se till andra orsaker vilka höjer värdet lite, men du kommer aldrig få ut hela beloppet från en domstol i vilket fall som helst, även om man anser att du borde få det.

Så i dott fall skulle jag med ovannämda kunskap klippa ut de lagar som talar för dig, skriva ett brev till kvinnan och begära en summa pengar. Säg att du annars tar det till en civilrättslig domstol som kommer döma till din fördel. hennes hemförsäkring kommer täcka juridiskt ansvar, men hon kommer fortfarande inte komma undan helt, du kan säkert få ut mellan 10 och 15.000 på det.

Vi funderar igen, hur känner du idioten?
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Du skriver brösthöjd men också att kvinnan satt på golvet, så m a o en höjd på ca 40 cm? Eller hade hon ställt sig upp och valpen for i golvet från stående höjd?

Jag personligen tycker visserligen att kvinnan på ett sätt är ersättningsskyldig men å andra sidan, om man suttit på golvet och valpen sprattlar iväg från 40-50 cm's höjd, m a o, typ från en soffa, då hade det ju kunnat hända ändå när den själv hoppat ner från t ex en möbel.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

https://lagen.nu/1972:207#K5P7
hunden är sakskada. drar ni det upp i domstol komler dock kvinnan komma billigare undan (men måste betala dina rättegångskostnader, något som kan kosta endel). lagen säger att hon måste ersätta hunden enl lagen om sakskada. problemet ligger i att det finns skälig reparationskostnad för sakens värde och valpen kommer inte anses vara värd 30000 kr.

NJA 2001 s. 65 håller inte med dig.

"När det gäller att bestämma skadestånd i anledning av skada på ett sällskapsdjur kan detta i allmänhet inte betraktas som vilken sak som helst och det får därför anses rimligt att ägaren söker vård för djuret även om kostnaden härför kan beräknas komma att överstiga djurets ekonomiska värde."

Så länge vårdkostnaderna är veterinärmedicinskt grundade så ska de betalas av den som har orsakat skadan.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

https://lagen.nu/arn/1995-1507
ett faktiskt fall som håller med mig. ägaren fick inte hela beloppet betalt eftersom hunden inte ansågs ha ett värde på hela stämningsansökan. men man har vidgat skadeståndet pga att det är ett husdjur.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Fast det var 1995. År 2001 så sade alltså Högsta domstolen något annat beträffande hur liknande fall ska bedömas.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Du skriver brösthöjd men också att kvinnan satt på golvet, så m a o en höjd på ca 40 cm? Eller hade hon ställt sig upp och valpen for i golvet från stående höjd?

Jag personligen tycker visserligen att kvinnan på ett sätt är ersättningsskyldig men å andra sidan, om man suttit på golvet och valpen sprattlar iväg från 40-50 cm's höjd, m a o, typ från en soffa, då hade det ju kunnat hända ändå när den själv hoppat ner från t ex en möbel.


Valpen är 22 cm i mankhöjden. Vem kommer att släppa en sådan liten valp hoppa från en soffa?
Och om sprattlar. Är man inte tillräckligt stark att hålla en varelse på 2 kilo???
Hon den kvinnan har aldrig haft hund i sitt liv. Ni borde se hennes ögon när jag sa till henne att valpar får inte hoppa från soffa eller säng. Hon såg förvånad ut. Så när hunden ville hoppa ner släppte hon bara. Ja höjden var bara typ 50 cm men spelar det roll? :(
Normal position för en valp är att vara på golvet och så fort man tar upp valpen från den normala positionen måste man ta ansvar för vad som kommer hända tycker jag. Sprattlar valpen eller inte...
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

jag tänkte inte att du skulle säga vad hon heter, jag tror vi alla var intresserade av kuriosan över vad ni har för relation. om ni är släkt, vänner (före detta vänner naturligtvis) eller arbetskollegor typ ^^
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Vi är inga vänner och är bekanta bara:)
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

läser om domen lite granna just ^^

EDIT IGEN: det står lite granna om vad en hundägare rimligen kan tänkas lägga på sin hund, men om man resonerar efter försäkringens maxbelopp (vilket en nämdeman gjort i fallet) så är det kanske inte omöjligt att få tillbaka en del av summan. nu kommer efterbehandligen att kosta en hel del också, två till tre röntgenbilder samt risk för att man måste operera ut plattan längre fram, men det verkar inte vara omöjligt att få ut större summor tack vare domen ifråga.

skulle vara intressant att se om ts kunde få hela beloppet ersatt, vilket egentligen är det rätta att göra. det står i domen att hundens marknadsvärde är ungefär en fjärdedel av veterinärkostnaderna, och med den ration så är 35-37.000 kr rimligt.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Det var en kvinna på besök hos mig för några dagar sedan. Hon satt på golvet i mitt vardagsrum och tog upp min valp. En dvärg pudel tik på tre månader. 2 kilo stor.Vad var din kontakt med kvinnan) Vän, valpköpare? Var kvinnan innförstådd med att valpen inte fick lyftas?
Sedan släppte hon valpen från brösthöjden valpar kan vara synnerligen sprattliga och halasom resulterades i att valpen hoppade och bröt ett ben på två ställen och var opererad och kommer att sitta i buren med en metall platta i benet i en månad och sedan måste vi gå igenom rehabiliterings program i sex månader.
Jag fick betala själv 3000 i självrisken och taxi kostnaderna.
Den kvinnan erbjöd mig att betala självrisken i första sekunden och även senare via SMS men senare har hon backat sig och säger nu att det är inte hennes fel. Att hon har pratat med en veterinär och fick veta att det är väldigt vanligt att valparna bryter benen i den åldern och att hon är inte skyldig mig något.
Från min sida tycker jag att det är bara hennes fel. Ja om kvinnan var en totalfrämmling som bröt sig in och kastade upp valpen i luften

Vad tycker ni? Har jag rätt? För att jag tänker på att anmäla henne och lämna stämningsansökan till Tingsrätten.
Vad irriterar mig mest att hon inte ens bad mig om ursäkt för en valp skadat för livet! Som om det var helt Ok att komma och bryta ett ben och bara gå och inte känna sig ett dugg skyldig

tiotiotiotio
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

dåså, då lider du inte någon social skada av att stämma henne. du ska absolut kräva pengarna av henne och allt det du fått lägga ut själv ur egen ficka kommer du definitivt att få. se till att spara dina sms utifall att hon blånekar till att ha tappat hunden, så att du har bevis utifall att hon försöker göra sig omedveten i ärendet. enl fallet som P skrivit så verkar det ju som att domstolen kan anse att 4ggr hundens värde är rimligt och därför så finns chans att du får tillbaka hela beloppet.

tyvärr så måste du betala tillbaka till försäkringsbolaget, men fortfarande så kommer du att få ersättning till den grad som skadan ej skett.
... vill du vara riktigt söt så kan du kräva skadestånd för värdeminskning också, även om det beloppet inte blir alltför stort. hunden kommer troligtvis inte att få ett helt perfekt rakt ben, vilket skulle dömas ner på i utställningar. vår vovve som gick igenom samma sak när hon var sju månader har ett snett ben efter två operationer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 561
Senast: LuckyMe
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 274
Senast: moiran
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 255
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 164
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp