Bukefalos 28 år!

Skadestånd för brutna ben

Sv: Skadestånd för brutna ben

Ja. Det var ju en olyckshändelse. Dessutom, om hon nu inte visste att hon inte fick släppa valpen från sittande brösthöjd så borde det ha varit ditt ansvar att upplysa henne om det, alternativt be henne att inte ta upp hunden överhuvudtaget. Du har ju själv skrivit att hon inte var hundvan.

Ärligt talat gick allt så fort nästan på två sekunder. Upp- ner. Jag fick ingen tid alls att varna henne eller säga något. :(
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Det som folk här menar är att du borde sagt något redan innan hon lyfte upp valpen, kanske till och med direkt när hon kom innanför dörren. Pratat om hur valpar fungerar, vad man ska vara försiktig med. Samtidigt är det inte alltid man tänker på vad som kan hända om man själv aldrig skulle få för sig att göra något som kvinnan i ditt fall gjorde. Jag hade tex ALDRIG lyft upp någons hund (eller för den delen annat husdjur heller, undantagsvis katt eftersom de är kända för att alltid landa på fötter osv) utan att först fråga om lov, om det nu inte var en nära vän som hade hundarna (för då hade jag redan vetat om jag fick eller inte).

Jag skulle aldrig släppt en valp från någon höjd alls, trots att jag aldrig har träffat en valp i mitt liv än. Till och med mina katter blir nästan alltid burna till marken eller ca 1 dm ifrån! xD Kalla mig överbeskyddande men jag vill varken fresta på vår relation (=jobbigt att alltid bli "nedkastad") eller leder (de sköter det så bra själva så xD).

Jag tycker absolut man kan kräva en ursäkt även om det var helt och hållet en olyckshändelse! Om man råkar krocka in i en annans bil för att bromsarna plötsligt gått sönder så ber man ju ändå om ursäkt? Som ett exempel bara... Sen angående pengar tycker jag det är rimligt att kvinnan hade betalat något alternativt erbjudit annan hjälp men det är tyvärr inget man kan kräva tror jag... Du får väl vädja till hennes "goda vilja" och samvete :(
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Vart är hund ägarens ansvar?
Skulle jag ha valpar (känsligare typen) och en person som inte är van vid hundar kommer hem så annser jag att det är mitt ansvar att förklara vad som gäller. Säger jag inget när någon lyfter minna valpar så har jag väll god kännt det och har lika stor del i ansvaret.
Är det bara jag som tänker så eller flera?
Tråkig situation men varför inte dela på kostnaden istället, känns som om båda borde ha ansvaret här.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

varför inte dela på kostnaden istället, känns som om båda borde ha ansvaret här.

eusa_clap.gif
eusa_clap.gif
eusa_clap.gif
Verkligen, varför inte?
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Ja, även om jag inte tycker att man kan lasta den bekanta egentligen eftersom det var en ren olyckshändelse och BÅDA borde haft bättre vett så hör det väl till god ton att betala en del av kostnaden i alla fall?
Jag skulle känna mig svindum om jag hade sönder någon annans saker, även om det var av ren otur, desto värre när det är en levande varelse.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Varför bära hundar dessutom? Onödigt med en sådan ras som toypudel som uppenbarligen är lite skörare än många andra raser som valpar


Folk drabbas ju av babysjuka och valpsjuka.
Det ska fram och "naaaaawwwww", petas, bäras och lyftas.

När vi fick hem vår valp var det: se men inte röra, valpen kommer fram om den vill bli petad på och låt den stanna på golvet.


TS
Jag hade resonerat som så att det hela var olyckligt. Jag hade förbannat mig själv, inte personen jag lät ta upp och gulla med porslinshunden.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

KL

Tja, jag verkar ju avvika ifrån majoriteten här i att jag tycker att det askonstigt att bara släppa en hundvalp, eller någon hund, särskilt om man håller den med magen mot sig. Det hade jag aldrig drömt om att göra. Inte med någon levande varelse. Om man inte är helt hjärndöd så måste man väl förstå att risken att valpen landar olyckligt finns? Alla hundar är olika. Mopsvalpar mognar sent och är ganska drulliga. Hade man bara släppt Winston i den åldern helt oväntat tror jag säkert han hade kunnat landa fel och bryta benet. Han är inte ett smack skör, men han var klantig och okoordinerad ganska länge.

Jag är i och för sig väldigt försiktig med mina hundar, men det vette tusan om det hade föresvävat mig att jag skulle behöva tala om för någon att inte bara släppa hunden. Det framstår för mig som så självklart att det är ungefär som att säga till någon att inte slänga in den i väggen eller inte mata den med småmynt. Folk måste väl ändå använda sin egen hjärna en liten smula. Ger man sig på att bära på andras djur, så får man baske mig ta ansvar för att vara försiktig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 561
Senast: LuckyMe
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 274
Senast: moiran
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 255
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 164
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp