Bukefalos 28 år!

Skadestånd för brutna ben

Sv: Skadestånd för brutna ben

Vi pratar om en dvärg pudel valp här, inte om en toy.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Golddiger. Lätt att vara efterklok precis som du säger. Jag äger hundar av den rasen i snart 25 år och det är första gången någon av mina hundar har fått en fraktur.

Olyckan kan lätt vara framme. Jag håller tummarna för att det blir bra med valpen!
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Fel, ben som inte förkalkats, dvs är mjuka som i brosk går inte sönder lättare än förkalkade ben.

Fö finns det ingen anledning att avla på defekta raser.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Visst är det löjligt med den jämförelsen? Jag tycker att det är lika löjligt att sluta avla en hundras för att den riskerar att vara skör. alla kan inte ha bulldoggar som tål vad som helst. dom flesta små terriers och andra småhundar skulle kunna skada sig allvarligt om dom landade fel. en valp har som sagt mjikare ben när dom är små, då är det större risk att dom skadar sig. det gäller fö alla djur med skelett som växer. skelettet går lättare sönder under tillväxtperiod.

Fast alla hundraser riskerar väl att skada sig allvarligt om dom landar fel?! Och jag tycker det är sjukt att man avlar på sjuka bulldoggar också f.ö. :grin:
Jag fick skäll av en granntant här när min tik va yngre, "hon fick minsann inte gå i trappor själv för då kunde hon bryta benet!" Hon har haft chihuahua och andra miniatyrhundar och tydligen sjäv sett dom här benbrotten. Är det rätt att avla fram sånt?! Nej. En hund som måste aktas hela tiden och inte får göra dittan och dattan skulle för mig bara lita av att ha ett sånt liv.
Ursäkta trådkap!
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Jag uppmanade till strid om ts kunde lirka ut bevis i form av skriftligt erkännande av händelseförloppet i kvinnans nackdel, vilket hade kunnat användas emot henne inför en ev rättegång, men än bättre inför en överenskommelse där kvinnan slutligen skulle gå med på att betala ts kostnader, och det anser jag fortfarande. nu är problemet att ts varken verkar få erkännande eller något alls vilket är mycket störande. kan en människa inte något om en hund, varför plocka upp och släppa ner en över huvudtaget från första början? Det är ju ingen som tvekar på att hon vållade skadan, eller hur?
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Jag uppmanade till strid om ts kunde lirka ut bevis i form av skriftligt erkännande av händelseförloppet i kvinnans nackdel, vilket hade kunnat användas emot henne inför en ev rättegång, men än bättre inför en överenskommelse där kvinnan slutligen skulle gå med på att betala ts kostnader, och det anser jag fortfarande. nu är problemet att ts varken verkar få erkännande eller något alls vilket är mycket störande. kan en människa inte något om en hund, varför plocka upp och släppa ner en över huvudtaget från första början? Det är ju ingen som tvekar på att hon vållade skadan, eller hur?

Då vill jag vända på det hela. Hur kunde hundens ägare tillåta att kvinnan lyfta upp hunden? Min åsikt är att golvet orsakade skadan, men kvinnan var ansvarig för olyckan visst men lika väl var hundens ägare ansvarig för hunden.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1181
här står det att tillväxtplattorna är ett skört område på skelettet hos mänskliga subjekt. växer hundars skeöett på ett annat sätt än människors? Gör det inte det så får man anta att hundars skelett också har en svag zon i områden där skeöettet växer och således så är skeöettet svagare hos ej färdigvuxna individer, inte bara pga tjocklek.

Men har du källor som motsäger min så länka gärna.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Hundens ägare skulle inte ha släppt ner hunden från den höjden från början. Det måste ju anses som allmänkunskap att små djur är ömtåliga iaf, eller hur? Jag anser inte att ts måste skrika "rör inte hunden" åt alla som kommer in till henne, det äe ju befängt att ha en sån situation hemma. det var säkert inget erbjudande heller. ta upp hunden lär inte ts ha sagt direkt.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

kan en människa inte något om en hund, varför plocka upp och släppa ner en över huvudtaget från första början? Det är ju ingen som tvekar på att hon vållade skadan, eller hur?

Om man som hundägare vet om att bekanten inte kan något om hund, varför låter man denne då lyfta upp hunden?
Och jo, jag tvekar på att hon vållade skadan, det är för mig en olyckshändelse med ett levande ting och den som i mina ögon varit mest oaktsam är hundägaren som låtit sin sköra valp sitta i famnen på en ovan person.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

kl.
Om TS ska få ersättning eller ej tänker jag inte uttala mig om. Hade jag skadat någon annans hund hade jag betalt vården som krävdes.

Jag ville mest bara påpeka att jag känner en boxer som bröt benet som valp och senast nu i veckan var det en finsk lapphundsvalp som bröt benet här. Så det kanske inte är så extremt ovanligt, inte enligt min syster i alla fall som jobbar på veterinärklinik.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Du tvekar till om hon vållade skadan? Vem gjorde det då? Ts? Nej, hon rörde inte hunden. hunden? Nej, den släpptes bara från en höjd. sonen? nja, han kollade bara på. då återstår andra hundar ock kvinnan. vilka av dessa släpptr ner valpen från en för hög höjd? om jag bryter ryggen på en häst jag rider så har ju jag orsakat skadan även om hästen ska kunna bära mig, eller hur?
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Hon är vållande i den bemärkelsen att hon höll i hunden, men inte vållande till skadan anser jag, det var en olyckshändelse.
Hundägare har strikt ägaransvar och skulle därmed inte släppt sin väldigt sköra valp upp i famnen på en ej hundvan person.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Hade jag skadat någon annans hund hade jag betalt vården som krävdes.
Ja, det är vad jag tänker på hela tiden. Det finns lag. Och det är inte på min sida. Och det är bara att acceptera. Men finns det ingen moral??? Tydligen vet inte den kvinnan vad är det för något. :(
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Ja, det är vad jag tänker på hela tiden. Det finns lag. Och det är inte på min sida. Och det är bara att acceptera. Men finns det ingen moral??? Tydligen vet inte den kvinnan vad är det för något. :(

Vad önskar du egentligen skulle hända nu i framtiden, vad vill du ha från kvinnan? Vad ska hon betala anser du? Hon borde ha en försäkring som går in och täcker åtminstone en del av kostnaderna. Men vad skulle kvinnan göra för att du skulle känna att det löstes rättvist?
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Jag skulle absolut nöja mig med en ursäkt att börja med. Jag fick aldrig den från henne.
Och med 2500 som jag fick betala i självrisken.
Och som bonus programm med en fråga ( jag skulle aldrig tacka ja till det men frågan vill jag höra)"Vad kan jag hjälpa dig med nu? Vill du kanske att jag åker och byter valpens bandage på djurkliniken som ligger på andra sidan av stan under en hel månad eller med något annat när det kommer till rehabprogrammet?"
Är det mycket att be om?:o
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Är det mycket att be om?:o

Ja. Det var ju en olyckshändelse. Dessutom, om hon nu inte visste att hon inte fick släppa valpen från sittande brösthöjd så borde det ha varit ditt ansvar att upplysa henne om det, alternativt be henne att inte ta upp hunden överhuvudtaget. Du har ju själv skrivit att hon inte var hundvan.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Jag svarade på ditt inlägg, du kanske skall läsa det?

Visst är det löjligt med den jämförelsen? Jag tycker att det är lika löjligt att sluta avla en hundras för att den riskerar att vara skör. alla kan inte ha bulldoggar som tål vad som helst. dom flesta små terriers och andra småhundar skulle kunna skada sig allvarligt om dom landade fel. en valp har som sagt mjikare ben när dom är små, då är det större risk att dom skadar sig. det gäller fö alla djur med skelett som växer. skelettet går lättare sönder under tillväxtperiod.
Brosk går inte sönder lättare än förkalkade ben.

Att du inte ser skillnad på barn o hundar är tragiskt,m fö förstår jag inte varför man avlar på raser med inbyggda defekter.
 
Sv: Skadestånd för brutna ben

Att du inte ser skillnad på barn o hundar är tragiskt,m fö förstår jag inte varför man avlar på raser med inbyggda defekter.

Jag tror att det är bäst om ni öppnar ett separat tråd om det och diskuterar det där kanske?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 561
Senast: LuckyMe
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 274
Senast: moiran
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 255
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 164
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp