Skador på bilen

För många år sedan så fanns det något som kallades försäkringsbolagens försäkringsbolag, minns tyvärr inte vad det hette/heter och inte vet jag om det finns kvar idag. Jag fick min bil påkörd på en p-plats, hela fronten blev intryckt. Tror det var på 1980-talet. Visste inte vem som hade gjort det. Då fick jag ut ersättning från det bolaget, som tydligen var något slags bolag som alla s k vanliga försäkringsbolag avsatte en summa till per år. Kan ju vara värt att kolla om det fortfarande finns.

Om det blir så att du vill stämma motparten, så kolla noga med ditt försäkringsbolag om de täcker upp även om du förlorar annars kan det bli dyrt, mycket dyrare än självrisken.

Trafikförsäkringsföreningen heter det :)
 
Mm hade hyrbils-grej på förra bilen och behövde använda det så bad därför specifikt om det när jag tecknade försäkringen på bilen jag har nu. Men det fick jag ju inte tydligen med i försäkringen, borde läst försäkringsbrevet men det gjorde jag aldrig. Skitsamma två veckors hyrbil är inte världens jättekostnad trots allt.

En del bolag spelar in sina kundtjänstsamtal. Om det är så att du nämnde att du ville ha hyrbil på försäkringen, men det blev fel, kan du ha rätt till det iaf om bolaget har gjort fel. Skadar inte att fråga?
 
Har fått min bil "förstörd" (utsatt för skadegörelse, INTE påkörd utan en person har fysiskt gjort skada på min bil). Idag var jag på verkstad som uppskattade skadorna till ca 25000. Ev mer. Det är bucklor som måste knackas ut. Ev byta en dörr. Bilen måste lackas om med, ca 50 % av bilen ska lackas (stor suv dessutom).

Mannen som gjorde det är polisanmäld såklart, jag såg ju allt. Tyvärr inga vittnen. Men om han inte åker dit får alltså jag betala ca 5000 i självrisk. Visst det är bra mycket mindre än att behöva betala allt men 5000 är ändå en del.

Visst han kanske åker dit, men det är så förbannat osannolikt, polisen lägger ju ner allt. Jag känner mig rätt ledsen över det här. 5000 hade jag kunnat göra annat roligt för. Inte lägga på min bil pga en dum jävla rövhatt-idiot-människa.

Är man helt rättslös? VARFÖR ska jag bli ekonomiskt drabbad av att en annan person är dum i huvudet och går loss på min bil? Han gjorde det alltså med avsikt. Och skadorna är rejäla.

Jag hoppas det löser sig för dig! Men visst blir man arg och ledsen :(. Jag har precis blivit bestulen på min nya fina 10 000 kr cykel och igår ringde en vän som jag har en massa möbler hos och berättade att hans hyresgäster har brutit sig in i hans förråd och stulit alla hans saker + mina saker. De är polisanmälda så klart, men en del saker hade ett jättestort affektionsvärde för mig och dem kan inga pengar ersätta. Bl a en antik norsk barnsäng som jag hade när jag var barn, och som det var meningen att mina framtida barn skulle få sova i, och en tavla som min mamma har målat. Det finns så mycket puckon där ute! Kanske är det ren tur att man inte träffar på dem oftare?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 095
Senast: Skjøldur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 744
Senast: kryddelydd
·
Äldre Min bil blev nyligen utsatt för skadegörelse och efter ytterligare en tripp till verkstad visade det sig att skadorna är så omfattande...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Minett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • lära sig tömköra
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp