Bukefalos 28 år!

Skäckfärgade travhästar?

Sv: Skäckfärgade travhästar?

Via skrev lite tidigare i posten

Jag undrade om stickelhår på kotorna räknades dit.

Har en annan liten intressant herre, tyvärr har jag inte hunnit med att ta någon ny bild ännu. Han är reggad som mörkbrun med strimbläs, snopp, vita kotor bak och vit fläck i yttre & bakre kronranden vänster fram. Nu hör saken till att herrn har som synes en halvt vit underläpp, väldigt tydlig i mina ögon samt har blivit väldig stickelhårig och har fått melrerad svans.

Sabino tro?
FaksNils.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Min favoritgrabb på jobbet (också gammal bild) som 3-åring
ManaGlans.JPG


mamman är mörkfux med vita fläckar under buken och något stickelhårig, tydlig sabino
ManaBra.jpg


Hon lämnade den övre med Lome Elden som då är känd att ge färgglada avkommor. Lite överraskad blev jag att hon då lämnade en ännu tydligare sabinounge med Fakse som inte vad jag vet har gett några färgade. Lite tjurig är jag över att hon inte har fått nå fler ungar sedan 2007, skulle vara intressant och se om det kommer en lika tydlig då också.

Manfaksa.JPG


Färgklick!
rockbitz1.jpg


Vad ska detta kallas? Miss i produktionen? :D e.newforest u.engfullblod
AngelofNorth.JPG


nu halkar jag iväg helt åt olika håll...
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

*knappar mig själv*


Ska rätta mig själv. Pappan till min har vita hår i manen och några små flikiga vita fläckar på ena benet. De på benet har jag alltid trott har kommit fårn felaktig blistring eftersom jag som ung hade ett vbl som hade vita fläckar på frambenen som sades komma från felaktig blistring.

Manen har jag liksom inte tänkt på övht.
Jag har dock insett att Eldur har fått så mkt mer vita hårstrån än tidigare.

Jag tog några närmare bilder när jag var i stallet idag. Tyvärr är min kamera inte så där superbra.

Hårrem (bilden är upp och ner, håret som synns längst ner är manke och mankam, bilden är tagen ovanifrån på hästens rygg)
31333204.jpg


Virvel bak
31333205.jpg


Svansen högst upp, han har vita hår i både svans (mer än detta) och man.
31333206.jpg


Och framkotan, som sabinoanlaget synns bäst på.
31333203.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Kan inte hitta att jag skrivit det ngnstanns men jag använder uttrycket melerad svans för en svans som har vita hårstrån i sig. (se näst sista bilden i inlägget ovan)
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Antar att du menar detsamma som flax?

Dålig bild men en där svansen syns. Han är fyra år idag och har fortfarande en del vitt i svansen.
Avkomma till mitt halvblodssto som är minimal sabino.

061229-12.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Vilken sötis! :love:

Så, Sabino är om de har skäckfläck eller stickelhår medans flaxgen är om de blir vita i man och svans?

Eller har jag missförstått det? =)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag och Ceder tackar för det!

Flax är det vita i svans och eventuellt man.

Sabino är först och främst flikiga vita tecken, ofta stora och uppåtrinnande strumpor, men kan också vara som Ceders lillasyster på min avatar, och ofta ihop med bukfläckar eller stickelhår. Ceders mamma har stickelhår nu på sommaren och lillasyster har börjat få det på rumpan. Hon har också flax i svansen. Men varken mamma eller avkommor har bukfläckar.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Ingen av mina har några stora tecken. Båda har en stjärn, i Eldurs fall formad som en eldsflamma (därav namnet):
(inte den bästa bilden)

31333209.jpg


Vad innebär flikig? Kanske kan den räknas som att den rinner uppåt?

Kan inte komma på hur pappans stjärn ser ut, de har ju så rusktigt mycket pannlugg så jag ser så sällan deras panna... Och änmindre finns de på kort utan att pannluggen täcker panna. :D (såvida jag inte arrangerat det som på kortet ovan).

Båda har stickelhår, sonen mer än fadern, och vita hår i man och svans, även här sonen mer än fadern.
Inga bukfläckar vad jag kunnat se. (så nej).

Pappan har vita fläckar (3 st små tror jag det är) på ena benet som jag trott kommit från felaktig blistring (tror jag skrivit det redan *minne som en guldfisk*), dessa är som sonens stjärn, "suddiga" kanter då vita hår spretar ut från mitten.

Sonen har en vit fläck här:
31333208.jpg




Är det detta du menar med "flikiga" tecken?

:)

Hör Flax och Sabino ihop? Eller är det så att jag(?) (och du) har hästar med 2 olika genanlag, dvs flax och sabino, samtidigt.

Om jag skulle få fler avkommor, från någon av dessa hästar, skulle det då finnas en möjlighet att denna avkomma kunde få bukfläckar?

Helt vit man (som hästen på en bild här i tråden har) är det vanligt på flaxgenen? *djupt avis på den hästens man*


1000 frågor...
Är tacksam för all information du kan (och orkar) ge mig, är väldigt nyfiken på detta. Och tyvärr väldigt okunnig men äter all information.
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Hallihallå.
Nu blev det konstigt här.
Flax är en fux med ljus man och svans, inget annat.
Flaxanlaget syns bara när det förekommer i dubbel upplaga, och bara på fuxar.
Namnet kommer av det engelska flaxen. (flax= lin). På svenska skulle vi kunna säga linfuxar.

Vår uppfödning Alfas Abe Lincoln som är fux med flaxgen:
DSC_0705_redigerad-1.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag måste ju säga att ID-kontrollanten som var ute kallade hans svans för flax:confused:
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Om hästen är fux med vit svans och ljusare röd man, typ rödblond:D, med en del vita hårstrån i då? Är det flax?

Kanske ska tillägga att hästen också är sabino (?) (vita fläckar lite överallt).
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag måste ju säga att ID-kontrollanten som var ute kallade hans svans för flax:confused:

Dessa verkar inte alltid ha koll på färger har jag fått erfara. Senast för någon vecka sedan sen såg jag två AVBLEKBARA skimmlar på travet, den ena stod som svartskimmel och den andra brunskimmel... Men visst, vid låg ålder är det väl inte det lättaste med färger. Dessutom brukar de regga de flesta svarta hästar som mörkbruna.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Det där med svart förvirrar mig (även det).

Somliga travfolk kallar en mkt mörkbrun häst (som är svart i pälsen men med ljusare skiftningar) för svart medans jag på genetiken på NBSskolan (för 12 år sedan...) fick höra att svart var en genetisk färg och att det då inte fick finnas några ljusa hårstrån alls (kommer inte ihåg vad som gällde med tecken).

Någon som vill förklara?
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Det jag främst tänkte på var att många svarta ofta är solblekta och därför istället tas för mörkbruna. Svartbruna hästar är svarta på kroppen och har ljusare på partier på ljumske och mule osv. Mörkbruna hästar kan ju vara riktigt mörka men har alltid svarta och mörkare ben, pannlugg, svans och man.

Till att börja med en bra sida: http://www.angloarab.se/undersidor/farger_svart.htm

ttyysson.jpg

Svart (och reggad som det)

ob.jpg

Svart (tycker jag!) men reggad som svartbrun.

DSC_2008.jpg

Också svart enligt mig, men även denna reggad svartbrun.
På denna bilden är han dessutom väldigt solblekt.


Om jag inte minns fel var det benämningen rapp som inte fick ha knappt några ljusa hår? Sen är det väl en del raser, som t.ex. frieser som inte godkänner vita tecken. I grunden stämmer ju det du har lärt dig.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Genetik och färg är verkligen inte min grej så jag vet inte...

Sen var det som sagt en evighet sen, gick ut naturbruksgymn. -99 *gammal tant!*(och stolt över att få vara tant!)

Men å andra sidan, ingen kan vara bra på allt. :)


Den sista pållen var verkligen trevlig. vacker blick!
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Om hästen är fux med vit svans och ljusare röd man, typ rödblond:D, med en del vita hårstrån i då? Är det flax?

Kanske ska tillägga att hästen också är sabino (?) (vita fläckar lite överallt).

Det är ju svårt att säga utan att se en bild, men det låter som en flaxfux tycker jag.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag måste ju säga att ID-kontrollanten som var ute kallade hans svans för flax:confused:

Dessa kontrollanter verkar inte ha full koll har jag fått erfara på många hästar :p

Blackberry: Melerad betyder blandning av flera färger så melrerat tagel är då tagelstrån med flera färger och har ofta en metallisk glans. Den här herrn hade detta halva manen ner emot manken, vid manken hade han enbart melrerat tagel som glänste som brons i solen :love:

PrinceBest.jpg


Prinsen.jpg


ignorera att hästen är sjukligt fet på den här bilden, bilden här ovanför är efterbild :p
PrinceBest2.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 161
Senast: MaRomer
·
Avel Nu har jag inga planer på att betäcka inom överskådlig framtid men man vet ju aldrig. Är det bra att visa sitt sto först? Premiering...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 480
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp