Avel med egen hingst?

MaRomer

Trådstartare
Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar.


Har en hingst som blir tre till våren. Jag kommer kastrera honom. Men tanken finns att om jag nu haft honom som hingst så länge så varför inte få tag på ett passande sto. Jag vet även några som tjatat från dag ett att de skulle vilja ha honom på sitt sto. Om de nu menar det när det väl kommer dit, låter jag vara osagt.

Tanken är att behålla ev föl..

Men till den praktiska biten. Han kommer kastreras och detta till våren. Om något inte inträffar som ändrar planen.

Då avkomman enbart är tänkt till mig, så är jag inte super intresserad av diskussion om huruvida han är lämplig ur stam synpunkt. Utan jag vill veta hur man går till väga, för att få en avkomma med gröna papper.

Både hingst och sto är hbl. Jag har ju inte ens ett sto i nuläget, så detta är alltså enbart en fundering och just nu enbart i tanken.

Så hur går man tillväga om man har en hbl hingst och vill använda denne på egna ston? Alt låna någon annans sto? Går det ens få gröna papper på en sådan avkomma? Och är det inte någon knstig grej med att om hingsten betäckt naturligt så kan den inte gå på semin sen? Eller blandar jag ihop något.

Visst kan man "bara släppa ihop" hingst och sto. Mn jag ser inget syfte med det då jag enbart vill ha med full stam isf.


Bring it on!
 
Oavsett om båda föräldrarna är SWB med godkänd stam kommer avkomman aldrig att få gröna papper eftersom hingsten inte är godkänd.

Att låta en oerfaren hingst betäcka utan att man själv har erfarenhet av att hantera betäckningar är vansinne. Det är som uppgjort för skador på både hingst och sto.
 
Det blir grå papper när fölet är efter en icke godkänd hingst oavsett om du registrerar avkomman med stam eller inte.
 
Visst kan man "bara släppa ihop" hingst och sto. Mn jag ser inget syfte med det då jag enbart vill ha med full stam isf.


Bring it on!


Jag kan inget om halvblodsavel, men jag skulle INTE "bara släppa ihop dem". Jag har bara erfarenhet av att vara stoägare, men jag har också erfarenhet av vad EN hingst kan göra med ETT sto. Hingsten hade då betäckt i säkert 10 år, så ovan var han inte heller. Stoet hade ett tidigare föl.

Mitt sto kom dit helt, friskt, oskott, som de ska..
När hon hämtades hem upptäckte vi att hon hade blivit sparkad på ena benet , hingsten hade gått ensam med henne och jagat henne så mycket att hon fått stressutlöst eksem.

För mig gäller handbetäckning (semin finns knappt inom rasen) eller stor flock så det blir dynamik.
 
Jag kan inget om halvblodsavel, men jag skulle INTE "bara släppa ihop dem". Jag har bara erfarenhet av att vara stoägare, men jag har också erfarenhet av vad EN hingst kan göra med ETT sto. Hingsten hade då betäckt i säkert 10 år, så ovan var han inte heller. Stoet hade ett tidigare föl.

Mitt sto kom dit helt, friskt, oskott, som de ska..
När hon hämtades hem upptäckte vi att hon hade blivit sparkad på ena benet , hingsten hade gått ensam med henne och jagat henne så mycket att hon fått stressutlöst eksem.

För mig gäller handbetäckning (semin finns knappt inom rasen) eller stor flock så det blir dynamik.


Med bara släppa ihop menar jag naturlig betäckning för hand. Skulle aldrig släppa ihop i hage. Speciellt inte med en ung och oerfaren hingst. Därav citationstecken.
 
Bra då är mitt problem ur världen då jag inte vill ha några grå papper. Tack för svaret!

Bara för att förtydliga så är syftet med grå papper att tala om att stammen är okvalificerad.

Vill man använda sin icke godkända hingst och registrera avkommorna med stam på grå papper löser man licens hos SWB för hingsten.
 
Bara för att förtydliga så är syftet med grå papper att tala om att stammen är okvalificerad.

Vill man använda sin icke godkända hingst och registrera avkommorna med stam på grå papper löser man licens hos SWB för hingsten.


DEt är inget som är aktuellt för min del. Skulle det bli ett sto och jag någon gång skulle behöva sälja det så kommer de grå papperna automatiskt ge avdrag om hon ska gå i avel. Om jag fattat rätt så ommer ev avkomma till detta sto även få grå papper.
 
DEt är inget som är aktuellt för min del. Skulle det bli ett sto och jag någon gång skulle behöva sälja det så kommer de grå papperna automatiskt ge avdrag om hon ska gå i avel. Om jag fattat rätt så ommer ev avkomma till detta sto även få grå papper.

En avkomma till ett sådant sto efter godkänd hingst får vita papper. Blir det ett sto som betäcks med godkänd hingst får den avkomman också vita papper. Betäcks den i sin tur med godkänd hingst blir det gröna.

Lite rörigt kanske, jag kan ta mitt eget gamla sto som exempel för att förtydliga. Hon har vita papper, har godkänd pappa och morfar. Mormorsfar var inte godkänd men av godkänd ras. Mormorsmor var stamboksförd. Mitt stos avkommor efter godkänd hingst har fått gröna papper.
 
En avkomma till ett sådant sto efter godkänd hingst får vita papper. Blir det ett sto som betäcks med godkänd hingst får den avkomman också vita papper. Betäcks den i sin tur med godkänd hingst blir det gröna.

Lite rörigt kanske, jag kan ta mitt eget gamla sto som exempel för att förtydliga. Hon har vita papper, har godkänd pappa och morfar. Mormorsfar var inte godkänd men av godkänd ras. Mormorsmor var stamboksförd. Mitt stos avkommor efter godkänd hingst har fått gröna papper.


Hur blir det med breeders och treårs osv?
 
Har du ett äldre erfaret sto som är van vid betäckning vid hand så brukar en ung gosse kunna fixa det bra. Inte oerfarna ston till oerfarna hingstar.
 
Har du ett äldre erfaret sto som är van vid betäckning vid hand så brukar en ung gosse kunna fixa det bra. Inte oerfarna ston till oerfarna hingstar.

Jag har en äldre hingst så har haft ston hemma innan. Så själva avelsdelen är jag med i. MEn hade ingen kunskap gällande å avla på egen hingst osv. MEn blir inget med det då jag vill ha gröna papper på ev avkomma.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 145
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp