Bukefalos 28 år!

Skäckfärgade travhästar?

Sv: Skäckfärgade travhästar?

Men alltså det här med flaxbenämning, är det nån nytt? Har aldrig hört eller kunnat läsa mig till det då man var yngre:confused:

Har en stickelhårig fux med ljus man och svans (som jag tidigare nämnde hade bara typ svartbruna hästar i stammen tills vääääldigt långt tillbaka) Stickelhåret syns inte på bilderna men de finss lite överallt. Hon har även en stor vit fläck på ena sidan på ryggen, en ansamling av stickelhår som jag tänkte att hon måste ha fått skavsår eller nåt men då sa morsan att hon hade det då hon föddes. Man kommer ju inte ihåg:laugh:

Är hon en flaxfux?

29753878.jpg


31008202.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Hon har ljus man, svans och hovskägg, och bör såvitt jag begriper därmed klassas som flaxfux.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Generellt är det också så att vita tecken breder ut sig mer på fuxar än på svart/bruna hästar. Varför det är så vet man mig veterligen inte.

Jag har hört att det beror på att det är två olika pigment som skapar brun/svart jämfört med fux. AV någon anledning är det svårare för det vita att "tränga igenom" svart.

Vilket gör att jag misstänker att mitt svarta sto med två vita, flika kotor, stjärn och lite stickelhår är minimalsabino. Särskilt som hennes bruna fölunge hade halvstumpor på de flesta ben och en jättestjärn...
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Ja vi får väl se vad som sägs om årets unge. Hon är fux med vitt i svansen men inte i manen och har börjat få stickelhår på rumpan fast hon inte är tre månader ens.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag skulle slå till direkt om det kom en fläckig eller tom vit travhäst. Har alltid sagt att om det föds ett föl (trav) i avvikande färg så skall jag överväga att köpa det. :love:
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Här i hagen går det en fölunge som kommer bli skimmel. Han var svart när han föddes men blir bara mer och mer vit. Han har en bror som är skimmel. Dock är han ej till salu.;)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

*kl*

Nacoma M.B.

Trodde inte mina ögon när jag såg henne första gången. Hon blev mörkare som mamma ungefär som äldre, våldsamt stilig pålla bidde det. :love:
31399158.jpg
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Gudars så söt:love:!
Läckert med den vita bakdelen:D!

Jag tänker mig att min häst såg ut ungefär sådär som liten (i huvudet iallafall)

Har du någon bild på henne som vuxen också?
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Den är ju brun på öronen och halsen, en svart häst har inget brunt. ;)

Jag ser inget brunt på halsen? Nej, han är svart. Det extremt lilla bruna vid örat är solblekt. Du kan kika på länken till en sida jag lade in längre bak, där förklarar de väldigt bra. Denna hästen är kolsvart i övrigt. En svarbrun häst är ljusare vid ljumske, öron och mule. Du ser att denna är kolsvart där, vid mulen. En Mörkbrun häst har svarta ben och "ljusare" kropp, denna är kolsvart hela han ;)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

NacomaM.B..JPG


Tyvärr har hon inte gjort så mycket alls ännu, 2 starter utan pengar och gick på en 46-tid i den start hon gick felfri som 3-åring. Skulle nog inte vara så svår att sälja som ridhäst när den dagen kommer om dom inte ska avla på'na :p
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

*kl*

Många travare är ju felaktigt reggade som svartbruna, däribland även min svarta tant. :D

Men hennes unge blir nog röd. Huruvida sabino-anlaget slår igenom får vi se!
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Äsch då, med den färgen behöver man inte vara bäst på travet:d!
Mäkta snygg som vuxen också:love:!

Nej säkerligen inte, finns nog många spekulanter på henne!
Det var ju samma med min, vet inte hur många som letade upp var han fanns nånstans efter de sett honom på travbanan och kom och knackade på och ville köpa honom, endast på grund av färgen...

Hoppas hon får nåt föl i framtiden, det skulle vara mycket spännande att se:)!
 

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 161
Senast: MaRomer
·
Avel Nu har jag inga planer på att betäcka inom överskådlig framtid men man vet ju aldrig. Är det bra att visa sitt sto först? Premiering...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 480
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp