Bukefalos 28 år!

Skäckfärgade travhästar?

Nosgrimma

Trådstartare
Vet ju att det finns en brunskäck, Macahan Loss vet någon om det finns någon annan? :D Så jäkla tufft :D längtar tills man får se honom på tävlingsbanorna :D
Eller om det finns några hingstar med anlag för att kunna ge Skäck föl?

"Mitt" sto har en vit "fläck" på magen, kanske går det att hitta en hingst med "skäck anlag" eller sabino anlag och få en "mönstrad" travhäst?

Har väll egentligen inga planer på det.. Bara en fundering som ligger å pyr i huvudet.. :D
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Vad jag vet så finns det ingen annan skäckfärgad travhäst, och egentligen existerar inget anlag för det heller i rasen. Jag minns inte riktigt om de kom fram till något i detta fallet?

Sabino-anlag existerar, ja, så det är inte omöjligt att få någon bukfläck eller utrunna vita tecken. Men en skäck-travare kan du nog bara drömma om ;)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Jag minns inte riktigt om de kom fram till något i detta fallet?
Vad menar du med kom fram till något?
Men säg att mitt stos "fläck" är ett "resultat" av sabino genen.. om jag då betäcker med en hingst med sabino gen, är Chansen stor då att avkomman blir "lite lustigt" färgad eller typ prickig?
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

"Typ prickig" lär den knappast bli. :)
Dock är det så att sabinoanlagen kan "plussas på", så betäcker du en sabino med en sabino är det ganska troligt att avkomman får mer vitt än vad föräldrarna har. Det finns ju till och med helvita sabinos, eller sabinos där hela hästen utom tex en mössa är vit. En annan sak som sabinoanlaget kan föra med sig är en massa stickelhår.
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Vad menar du med kom fram till något?
Men säg att mitt stos "fläck" är ett "resultat" av sabino genen.. om jag då betäcker med en hingst med sabino gen, är Chansen stor då att avkomman blir "lite lustigt" färgad eller typ prickig?

...och? "Lustigt färgade" travare är snabbare, hållbarare och mer lämpade som travhästar än bruna? Så om det fanns en avelshingst som skulle lämna "Sambino", så skulle det finnas de som avlar travhästar på dessa för att få lustiga färger? :confused::confused::confused::confused::confused:
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

...och? "Lustigt färgade" travare är snabbare, hållbarare och mer lämpade som travhästar än bruna? Så om det fanns en avelshingst som skulle lämna "Sambino", så skulle det finnas de som avlar travhästar på dessa för att få lustiga färger? :confused::confused::confused::confused::confused:

Nä vem har påstått det? Men som jag skrev förut;
Har väll egentligen inga planer på det.. Bara en fundering som ligger å pyr i huvudet..

Och säg att jag(eller någon annan) när det väl är dax att ta föl på stoet igen kanske sitter och väljer mellan några stycken varav en hingst som man tycker passar det stoets blodlinjer och som dessutom kan antas besitta just sabino genen, Varför INTE betäcka med den hingsten?

Och vad finns det som säger att den avkomman (om det nu blir ett "sabino tecknad") Skulle prestera sämre än en helbrun avkomma av den hingsten och ett random sto?
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

"Typ prickig" lär den knappast bli. :)
Dock är det så att sabinoanlagen kan "plussas på", så betäcker du en sabino med en sabino är det ganska troligt att avkomman får mer vitt än vad föräldrarna har. Det finns ju till och med helvita sabinos, eller sabinos där hela hästen utom tex en mössa är vit. En annan sak som sabinoanlaget kan föra med sig är en massa stickelhår.
Hehe ok.. kanske inte just prickig men fläckvis vit då.. :P

Kanske borde tillägga igen att det inta är något jag planerar utan enbart en tanke som slagit mig då det ändå är relativt ovanligt med travhästar med mkt vita tecken.. (bortsett från i huvudet och kanske benen)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

finns nån annan... hm var det Lugdunum som hade en vit fläck på magen??? Nån relativt välkänd häst var det iaf
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

I Saw You har väl det ?

snodd från naffa

blixtverk1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

kan varit både exchequer och i saw you:) Mindes bara att jag sett den på tv:)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Klart I Saw you har varit med på TV :D
Han är ju en duktig pålle!!

blixten20sept07eta.jpg



Blixten kallar vi honom p.g.a. det roliga tecknet i huvudet

mollyihop05.jpg


blixtenvinter1.jpg


AM
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Kapar tråden lite........ har kommit en mkt annorlunda tecknat kallblod till världen :D blir kul om den kommer ut på banorna i framtiden :)

bifogar en länk till lilla "Sondre" sötnosen...:)
http://www.lundfrigg.se/2010.html
hoppas det är okej med ägaren;)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

Med både Lome Kongen och Lome Elden...
Då har man ju ökat chansen markant i alla fall! ;)
 
Sv: Skäckfärgade travhästar?

. En annan sak som sabinoanlaget kan föra med sig är en massa stickelhår.


Jag är inte bra på färganlag.

Min ena hingst har stickelhår på ena kotan. (Kbl travare stammässigt, används till ridning).
Är detta ett sabinoanlag? Varken mamma eller pappa har dessa stickelhår. (Pappan har börjat få det i pannan men det är pga ålder).

Jag har hört uttrycket silverkota.

Om han har Sabinoanlag, vad skulle det innebära då om jag betäckte i generationer med andra sabinohästar?'

Kan sätta in bild på stickhelhåren i framtiden.


1 dag gammal denna färg:
5251021.jpg


2 år.
H kota. Synns väldigt dåligt (se nästa bild)
8459987.jpg


Nu 5 år gammal, man kan se på hans kota. H fram. Det har bara blivit mer och mer vita hår för varje år.
(Hingsten till vänster, andra är pappan... Lika som bär)
30567888.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäckfärgade travhästar?

(skulle så klart stå att jag kan sätta in en Bättre bild på stickelhåren i framtiden)
 

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 172
Senast: MaRomer
·
Avel Nu har jag inga planer på att betäcka inom överskådlig framtid men man vet ju aldrig. Är det bra att visa sitt sto först? Premiering...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 481
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp