Skaffa en hund till?

Fast det beror ju helt på ras, jag har två hundar och tycker många gånger att det är enklare än bara en.
Fast var dina båda valpar/unghundar då du skaffade dem? Och så antar jag att de är lite enklare hundar än t.ex. Boxer eller någon annan brukshund
 
När det gäller själva grejen att ha två hundar, då är jag väldigt positiv och det behöver verkligen inte bli dubbelt så jobbigt som med en och absolut inte dubbelt så tidskrävande. Vet inte hur andra gör, men jag tar tex inte dubbla promenader bara för att jag har två hundar och det tar inte dubbelt så lång tid att mata två hundar som att mata en.

Att ha två valpar samtidigt kan säkert också gå lätt och fint, men ja, två unghundar... Min Wahidah började inte bli riktigt jobbig förrän hon var ca ett halvår, min Aysu kom ut på annons först när hon var 8 månader, mina vänner brukar bli tokiga på sina hundar när de är i ungefär samma ålder (framförallt de vänner som har flera hundar kan tilläggas).
 
Du kommer att ha två hundar som behöver kurser, träning, spårläggning, utrustning etc. Det tar dubbelt så lång tid med två, och blir dubbelt så dyrt också. Har man gott om tid och pengar, och inga andra intressen kan det naturligtvis fungera, men hade inte du häst också?

Jag kommer inte att ha två hundar, utan vi kommer att ha två hundar. Kostnaden är inget problem inte tiden heller, då vi kan ta varsin när det gäller kurser osv.

Jag har en unghäst, men jag får inte rida just nu och planen är att om allt går bra så ska hon ridas nästa år igen samt lämnas bort på inkörning. Hon tar liksom ingen tid. Hon står med uppstallad med fullservice dessutom.
 
Även ganska erfarna hundmänniskor brukar tveka inför att ha mer än en unghund i huset, och det är av en anledning. Jag tycker också du ska vänta eller möjligtvis köpa en äldre omplacering. Börja fiska lite nu så kanske det dyker upp något efter sommaren :). Bra hundar kryllar det inte av men det är väl värt väntan.

En sak som man också får tänka på är att hundar i liknande storlek lever ungefär lika länge. Är de supertighta och mer bundna till varandra än till er så kanske den ene blir helt deprimerad när den andre försvinner, eller så tvingas ni ta bort båda inom något år. På äldre dar kommer ni också ha två hundar med ålderskrämpor, två hundar att oroa sig för. Vill ni ha någon yngre hund som livar upp det hela så sitter ni plötsligt med tre hundar varav minst två stora och vid det laget har ni kanske barn också.

Jag sitter själv i samma sits som @kladdkaka. Det skiljer 6 månader mellan hundarna för hund nr 1 var inte så bra som jag hade hoppats på, och då blev hund nr 2 till salu. Hund nr 2 är verkligen precis en sådan hund som jag önskat mig och jag kunde bara inte låta bli att köpa honom. Men jag hade aldrig gjort det "för skojs skull", helst vill jag ha en 6-7 år mellan hundarna för att slippa ha tre hundar så länge.

Tack för svaret!

Ang antalet hundar så vill vi ha minst 3 stycken i framtiden. Jag är uppvuxen med att ha tre-fyra hundar hela tiden och trivs bra med det.

Barn blir det inte. :)
 
När det gäller själva grejen att ha två hundar, då är jag väldigt positiv och det behöver verkligen inte bli dubbelt så jobbigt som med en och absolut inte dubbelt så tidskrävande. Vet inte hur andra gör, men jag tar tex inte dubbla promenader bara för att jag har två hundar och det tar inte dubbelt så lång tid att mata två hundar som att mata en.

Att ha två valpar samtidigt kan säkert också gå lätt och fint, men ja, två unghundar... Min Wahidah började inte bli riktigt jobbig förrän hon var ca ett halvår, min Aysu kom ut på annons först när hon var 8 månader, mina vänner brukar bli tokiga på sina hundar när de är i ungefär samma ålder (framförallt de vänner som har flera hundar kan tilläggas).

Det är just två unghundar jag undrar över! Att torka bajs och ägna sig åt bebisträning är inget problem för mig.

Jag är lite van vid unghundar en och en då jag gått på valp och lydnads kurser med unghundar som varit mina föräldrars när jag var yngre, men de har varit milda raser, goldens och en chihuahua mix och vi har aldrig haft någon direkt trotsålder på någon av deras golden. Vi valde en dalmatiner nu för att jag tycker att goldens är lite för "slöa".
 
Jag säger också vänta med valp ;) Jag köpte för några veckor sig mig en unghund på knappt ett år och har sedan innan en fyraåring. Det hade varit en mardröm att ha båda dem som unghundar samtidigt! Valptiden, precis som du säger, inga problem. Men när hunden en dag vaknar upp och tycker världen är bra mycket mer spännande än matte... Det är så skönt att ha en vuxen hund som kan hjälpa till att uppfostra den andra, som gör som jag säger och som funkar i nästan alla situationer. Jag har två hanar, och det är en del gnabb mellan dem trots åldersskillnaden, så jag kan bara föreställa mig hur det hade varit med två jämngamla... (om du nu vill ha samma kön).

Sen tror jag också man måste ha lite tålamod när man väntar på en omplacering :) Det kan ta månader innan helt rätt hund dyker upp :)
 
Jag har hyfsat tätt mellan mina, det skiljer knappt 2 år, 22 månader, mellan dem. Jag tycker det är ganska lagom :) (haha, det låter som att det är barn vi pratar om :D ) Det är ju dock ändå stor skillnad mot två unghundar samtidigt.
Jag tycker det är en klar fördel när de kan underhålla varandra!
Herrejisses så mycket enklare valplivet är när han tar ut sina crazy-anfall någon annanstans än på mina underarmar :angel:

Nackdelar är dels ensamhetsträningen, men även att de gärna blir väldigt bundna vid varandra och inte har alls samma behov av dig som människa. Både Ladda och Otis gillar ju varandra mycket, och jag får vara ganska noggrann med att träna, ta med dem var för sig, utveckla belöningar osv för att upprätthålla mitt eget värde.
 
Jag har hyfsat tätt mellan mina, det skiljer knappt 2 år, 22 månader, mellan dem. Jag tycker det är ganska lagom :) (haha, det låter som att det är barn vi pratar om :D ) Det är ju dock ändå stor skillnad mot två unghundar samtidigt.
Jag tycker det är en klar fördel när de kan underhålla varandra!
Herrejisses så mycket enklare valplivet är när han tar ut sina crazy-anfall någon annanstans än på mina underarmar :angel:

Nackdelar är dels ensamhetsträningen, men även att de gärna blir väldigt bundna vid varandra och inte har alls samma behov av dig som människa. Både Ladda och Otis gillar ju varandra mycket, och jag får vara ganska noggrann med att träna, ta med dem var för sig, utveckla belöningar osv för att upprätthålla mitt eget värde.

Vår tar ju ut sina anfall på sin golden morbror. :D
Med våran är ensamhetsträningen det som gått lättast. Han kan utan problem ligga själv ute i trädgården och sova eller i ett annat rum. Han bara går och lägger sig. Sitta i bur går också bra (stänger man in honom medens man går och hänger tvätten så sover han när man kommer tillbaka.) så det känns som om det skulle fungera då han är väldigt självständig.

Jag och sambon kan även ta en hund var.

Får se hur vi gör, ska hålla utkik efter en vettig omplacering medens vi väntar och ser hur omöjligt Rollo blir.

Hårt arbete med två hundar är inget problem för oss då hundarna är ett stort intresse.

Jag oroar mig mest över att de ska slåss så som så många har sagt.
 
Vår tar ju ut sina anfall på sin golden morbror. :D
Med våran är ensamhetsträningen det som gått lättast. Han kan utan problem ligga själv ute i trädgården och sova eller i ett annat rum. Han bara går och lägger sig. Sitta i bur går också bra (stänger man in honom medens man går och hänger tvätten så sover han när man kommer tillbaka.) så det känns som om det skulle fungera då han är väldigt självständig.

Jag och sambon kan även ta en hund var.

Får se hur vi gör, ska hålla utkik efter en vettig omplacering medens vi väntar och ser hur omöjligt Rollo blir.

Hårt arbete med två hundar är inget problem för oss då hundarna är ett stort intresse.

Jag oroar mig mest över att de ska slåss så som så många har sagt.

Det är skönt :D
Med ensamhetsträningen menar jag mer att det är lätt att man alltid har dem tillsammans :) Även om valpen är ensamhetstränad i grunden så behöver den ju träna på det för att upprätthålla det. Men det är ju enkelt åtgärdat, bara man har det i bakhuvudet.

Jag hade nog tittat på en tik, jag tycker att det är enklare att hålla två av olika kön. Men, det är ju lite rasbetingat och även en personlig preferens :)
 
Jag kommer inte att ha två hundar, utan vi kommer att ha två hundar. Kostnaden är inget problem inte tiden heller, då vi kan ta varsin när det gäller kurser osv.

Jag har en unghäst, men jag får inte rida just nu och planen är att om allt går bra så ska hon ridas nästa år igen samt lämnas bort på inkörning. Hon tar liksom ingen tid. Hon står med uppstallad med fullservice dessutom.
Du kommer väl att börja rida hästen under den närmaste tioårsperioden i varje fall?

Jag har också två hundar, men med en åldersskillnad på 8,5 år. Det ÄR kul med två! Har hyfsad vardagslydnad på dem, en och en. Men när man går ut med två är det bra att kunna vara starkare än hundarna tillsammans, t ex när det springer fram främmande hundar eller tre harar hoppar upp framför fötterna. Du har en hund som kommer att väga 30+, och siktar tydligen på en 30+ hund till. De kan komma att väga mer än du tillsammans, och är definitivt starkare än du. Då behöver man gå promenad med en hund i taget i bland.

När du vet hur stark, och hur engagerad i omgivningen din nuvarande valp blir som färdigvuxen, kan du börja planera.
 
Jag tycker inte det är jobbigt med två eller fler hundar=)
Och du säger dessutom att du haft tre fyra hundar förr , då vet du ju att du trivas med det.
Jag tycker det är enklare med fler hundar än bara en, de har alltid varandra, lämnar jag dom ensamma så har de ändå varandra, de kan leka och umgås.
I mitt fall har det dessutom gått enklare med fostran och träning för de har konkurerrat om matte, inkallning tex- alla kommer som skott för att få godis först osv, jag har sett till att matte är nummer ett för allihopa, varje hund skulle välja mig först sedan varandra.
Beror nog mycket mycket på ras med, jag skulle kanske inte ha två jämngamla brukshundar,både pga den enorma tid det tar att aktivera dem ,samt att de ofta har lättare att bli osams än sällskapsraserna.
 
Du kommer väl att börja rida hästen under den närmaste tioårsperioden i varje fall?

Jag har också två hundar, men med en åldersskillnad på 8,5 år. Det ÄR kul med två! Har hyfsad vardagslydnad på dem, en och en. Men när man går ut med två är det bra att kunna vara starkare än hundarna tillsammans, t ex när det springer fram främmande hundar eller tre harar hoppar upp framför fötterna. Du har en hund som kommer att väga 30+, och siktar tydligen på en 30+ hund till. De kan komma att väga mer än du tillsammans, och är definitivt starkare än du. Då behöver man gå promenad med en hund i taget i bland.

När du vet hur stark, och hur engagerad i omgivningen din nuvarande valp blir som färdigvuxen, kan du börja planera.
Fast alla hundar blir inte monster bara för de är två:)
 
Fast alla hundar blir inte monster bara för de är två:)
Mina blir absolut inte monster, men tar ut svängarna mer. Två hundar är oftast kaxigare och känner sig ballare än en ensam. Men det beror ju på lydnadsnivå, och hundens omvärldsintresse.

Dessutom beror det på hundarnas storlek skulle jag vilja säga. Två tiokilos hundar som står på bakbenen och är vänligt intresserade, ger ett helt annat intryck än två 35kilos som gör likadant.
 
Risken för slagsmål är nog mindre än besväret att skilja på hundarna vid löp. Beroende på ras och styrning från ägaren då. Jag har samma kön på mina, har provat olika kön också men det tror jag inte att jag gör om. Det är ett himla meck att hålla dem åtskilda.

Jag tycker dock fortfarande att ni ska vänta med en valp till. I alla fall tills Rollo har hunnit bli vuxen och ni har skaffat er en bra relation med honom.
 
Du kommer väl att börja rida hästen under den närmaste tioårsperioden i varje fall?

Jag har också två hundar, men med en åldersskillnad på 8,5 år. Det ÄR kul med två! Har hyfsad vardagslydnad på dem, en och en. Men när man går ut med två är det bra att kunna vara starkare än hundarna tillsammans, t ex när det springer fram främmande hundar eller tre harar hoppar upp framför fötterna. Du har en hund som kommer att väga 30+, och siktar tydligen på en 30+ hund till. De kan komma att väga mer än du tillsammans, och är definitivt starkare än du. Då behöver man gå promenad med en hund i taget i bland.

När du vet hur stark, och hur engagerad i omgivningen din nuvarande valp blir som färdigvuxen, kan du börja planera.

Vad har hästen med saken att göra?

Då måste man ha olydiga hundar. Jag har regelbundet gått promenader med 3 golden
hanar samtidigt. Lösa och kopplade utan problem, det tillhör väl vanlig hunduppfostran? Jag förstår inte problemet?

Och ja, de kommer garanterat väga mer än mig tillsammans men det gör även hästen och där leder jag runt på 2 hästar ibland med full koll. Min höst skulle kunna dra ner mig hur lätt som helst men det handlar om träning. Eller avråder du alla från att skaffa djur större än människan själv är?
m
 
Risken för slagsmål är nog mindre än besväret att skilja på hundarna vid löp. Beroende på ras och styrning från ägaren då. Jag har samma kön på mina, har provat olika kön också men det tror jag inte att jag gör om. Det är ett himla meck att hålla dem åtskilda.

Jag tycker dock fortfarande att ni ska vänta med en valp till. I alla fall tills Rollo har hunnit bli vuxen och ni har skaffat er en bra relation med honom.

Tack för svar! Vi tänkernog avvakta ett tag för att se om han kommer att bli så hemsk som alla säger ;) sedan så kommer vi att ta ett beslut. Vi hade inte tänkt rusa in i ett hundköp med första bästa hund/valp. :)
 
Får be om ursäkt för alla stavfel och konstiga meningar. Skriver på telefonen och vi kommer inte överens. :cautious:
 
Vad har hästen med saken att göra?

Då måste man ha olydiga hundar. Jag har regelbundet gått promenader med 3 golden
hanar samtidigt. Lösa och kopplade utan problem, det tillhör väl vanlig hunduppfostran? Jag förstår inte problemet?

Och ja, de kommer garanterat väga mer än mig tillsammans men det gör även hästen och där leder jag runt på 2 hästar ibland med full koll. Min höst skulle kunna dra ner mig hur lätt som helst men det handlar om träning. Eller avråder du alla från att skaffa djur större än människan själv är?
m
Det går inte att jämföra hundar, som är smarta predatorer, med hästar som presterar på samma nivå som marsvin i intelligenstester. Vore hästar lika smarta som hundar är det tveksamt om det skulle gå att rida på dem.

Du kan heller inte jämföra golden, där den högsta önskan hos många exemplar är att vandra runt och dofta på kissfläckar, och en godbit i förarens hand är den starkaste retningen, med dalmatiner som är en självständigare och slugare ras, eller jag kanske ska uttrycka det som att dalmatinern inte har samma förarvekhet och will-to-please som retrievern. Lycka till, hur som helst!
 
Det går inte att jämföra hundar, som är smarta predatorer, med hästar som presterar på samma nivå som marsvin i intelligenstester. Vore hästar lika smarta som hundar är det tveksamt om det skulle gå att rida på dem.

Du kan heller inte jämföra golden, där den högsta önskan hos många exemplar är att vandra runt och dofta på kissfläckar, och en godbit i förarens hand är den starkaste retningen, med dalmatiner som är en självständigare och slugare ras, eller jag kanske ska uttrycka det som att dalmatinern inte har samma förarvekhet och will-to-please som retrievern. Lycka till, hur som helst!

Det är därför vi köpte en dalmatiner för att ha något mer energiskt. Mer att jobba med. I framtiden lär vi skaffa brukshund.

Men inte ser jag hundar som är helt rabiata så att de inte ens går att gå med två och två. Det låter ju helt galet att folk då ens vill ha de raderna om de inte ens går att träna till att uppnå bas och grundläggande lydnad. Typ att gå i koppel. Det låter skrämmande.

Jag undrar fortfarande vad min häst har med saken att göra?
 

Liknande trådar

Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
857
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 279
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 079
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp