Skaffa en hund till?

@Springsteen jag måste bara tillägga att jag inte är emot två hundar över lag. Jag har tre;) Men i fortsättningen kommer jag ha minst 2 år mellan hundarna så långt det är möjligt. Så jag röstar också på vuxen omplacering eller vänta lite.
 
Det är därför vi köpte en dalmatiner för att ha något mer energiskt. Mer att jobba med. I framtiden lär vi skaffa brukshund.

Men inte ser jag hundar som är helt rabiata så att de inte ens går att gå med två och två. Det låter ju helt galet att folk då ens vill ha de raderna om de inte ens går att träna till att uppnå bas och grundläggande lydnad. Typ att gå i koppel. Det låter skrämmande.

Jag undrar fortfarande vad min häst har med saken att göra?

Min erfarenhet är att hästar tar mycket tid och energi, särskilt om man tränar för tävling. Det gör hundar också, särskilt om man tränar för bruksprov. Lydnadsträning är enklare att få till någon kvart här och där. Om man dessutom av omständigheterna är tvingad till den där otroligt tids- och energikrävande aktiviteten som kallas heltids förvärvsarbete blir det väldigt ont om tid.

Själv har jag märkt att när jag haft gamla, nöjda hundar har jag satsat mer på ridningen och hästarna. Nu har jag en gammal, och en ung hund och hinner knappt rida alls, i varje fall de dagar jag jobbar.

Det är bara att lyckönska dig till din stålfysik, din alerta nervkonstitution och din hundförartalang om du utan betänkligheter tar ut två livliga unghundar av större modell på platser där det finns mycket som lockar och intresserar den typen av hundar.
 
Min erfarenhet är att hästar tar mycket tid och energi, särskilt om man tränar för tävling. Det gör hundar också, särskilt om man tränar för bruksprov. Lydnadsträning är enklare att få till någon kvart här och där. Om man dessutom av omständigheterna är tvingad till den där otroligt tids- och energikrävande aktiviteten som kallas heltids förvärvsarbete blir det väldigt ont om tid.

Själv har jag märkt att när jag haft gamla, nöjda hundar har jag satsat mer på ridningen och hästarna. Nu har jag en gammal, och en ung hund och hinner knappt rida alls, i varje fall de dagar jag jobbar.

Det är bara att lyckönska dig till din stålfysik, din alerta nervkonstitution och din hundförartalang om du utan betänkligheter tar ut två livliga unghundar av större modell på platser där det finns mycket som lockar och intresserar den typen av hundar.

Det finns ingen anledning att vara så fruktansvärt oförskämd.

Vi tycker helt enkelt olika.

Jag ser inte djuren som något som måste göras, de är en del av vår livsstil så det är inte ett problem att ha tid för dom. Men om man ser dom som en börda så förstår jag om du har problem.
 
Det finns ingen anledning att vara så fruktansvärt oförskämd.

Vi tycker helt enkelt olika.

Jag ser inte djuren som något som måste göras, de är en del av vår livsstil så det är inte ett problem att ha tid för dom. Men om man ser dom som en börda så förstår jag om du har problem.
Menar inte att vara oförskämd, själv uppfyllde jag med råge de två första kriterierna före en knäskada. Som hundförare är jag lite si och så, som bäst hyfsad när jag koncentrerar mig. Men vi vet ju alla att det finns personer med fantastisk timing, och förmåga att snabbt läsa och förstå hundar, och agera därefter. Varför skulle inte du kunna vara en av de talangerna?

Hur mycket man än njuter av och tycker om att umgås med sina djur, har dygnet bara 24 timmar. Vågar jag fråga vad du jobbar med, och hur långa arbetsresor du har?
 
Jag har två hundar just nu och tycker det är toppen. Skulle inte vilja ha bara en och jag kan förstå att du är sugen på en till!

Jag skulle jättegärna skaffa mig en tredje men just nu känner jag att jag inte skulle orka med en till unghund. Nu har jag ingen krävande brukshund eller så, men det är ändock en livlig hund med mycket spring i benen. Min hane är i dagsläget 1,5 år och jag kommer att vänta tills han minst är 2år.
Jag har dock inte lärt mina hundar att vara ensamma helt själva och jag tror inte att någon av dem skulle fixa det i dagsläget, så skulle någon av dem gå bort då får jag stora problem. Så ensamhetsträning kan jag verkligen rekommendera oavsett hur du väljer att göra!
Med det sagt så tror jag att de flesta inte vill ha två unghundar/valpar för att de flesta tycker att det blir för jobbigt. Men å andra sidan så finns det ju trots allt massor av människor som tycker att vi som har fler än en eller två hundar är helt galna. Så hur vida du orkar med känner du nog bäst själv. Det är nog klokt att, som du verkar göra, tänka igenom både en och två gånger innan, som alltid när man skaffar ett nytt djur.

Att hinna med flera djur ser jag dock inte som ett problem alls. Finns ju en hel hög med människor som har stora flockar med polarhundar och en väldig massa folk här på buke som hinner med att sköta både häst, jobb och hund. Det kanske inte är en livsstil som passar alla, men det är definitivt ingen omöjlighet.
 
Menar inte att vara oförskämd, själv uppfyllde jag med råge de två första kriterierna före en knäskada. Som hundförare är jag lite si och så, som bäst hyfsad när jag koncentrerar mig. Men vi vet ju alla att det finns personer med fantastisk timing, och förmåga att snabbt läsa och förstå hundar, och agera därefter. Varför skulle inte du kunna vara en av de talangerna?

Hur mycket man än njuter av och tycker om att umgås med sina djur, har dygnet bara 24 timmar. Vågar jag fråga vad du jobbar med, och hur långa arbetsresor du har?


Jag har 10 min till mitt första jobb.

Jag jobbar där med djurrelaterade produkter, butik/lager 7-11 där hundar kan följa med.

25-30 min till nästa jobb.

12-16/17 jobbar jag med hästar där hundar kan hänga med. Det är en privat anläggning med 14 hästar och just nu har jag minimalt med hästskötsel utan jag sköter anläggningen etc. Rollo brukar uppskatta att få ligga och sova ensam (med öppen dörr i sadelkammaren) när jag tar in hästarna. (1,5 h)

Jag brukar vara hemma 17-17.30.

Vardagslydnad kör vi med hela dagen om han är med (han hänger med kanske 1-2 ggr i veckan nu när han är så ung och sambon är alltid med för att vår valp ska få en bra introduktion till sitt vardagsliv)

Hästen sköter sig själv på bete, i framtiden blir det lite mer med den, men vi är två om hunden och sambon hänger alltid med till stallet och likaså hundarna. När jag ägnar mig åt hästen tränar sambon valpen/låne hunden.
 
@Liran

Jag tycker nog att du överdriver något enormt. Om det skulle vara så illa som du påstår skulle ingen ha mer än en hund och ändå finns det hur många som helst som har flera hundar utan bekymmer och det stora brukshundar.

Tycker du är både oförskämd och nedlåtande mot ts och det helt utan grund.
 
Jag ser inte heller problemet med att ha två hundar. Är de av liknande storlek och har fördel av varandra så aktiverar de sig ofta tillsammans genom lek och bus också.

Jag ser inte heller problem med att ha häst samtidigt. Kan ju inte bara vara jag som har med mig hundarna när jag rider? Två flugor i en smäll. Tycker inte heller att träning och liknande blir lidande av att ha igång två hundar. Ena får ligga plats medans andra tränar aktivt. Superbra störningsträning.

Det man bör tänka på är väl att man får kanske jobba lite mer på att vara bättre än hundpolaren, om man har två "tonåringar" kanske de är döva och ger dig fingret samtidigt, det kan bli gruff, de kanske måste tas bort hyffsat samtidigt vilket är extra jobbigt. Så lite olika åldrar har ju en fördel.

Men alltså, man ska nog inte förvänta sig katastrof bara för att man skaffar två hundar. Du är ju dessutom van vid fler hundar än så så du vet ju hur det är sen innan. Lycka till! :)
 
Kanske står redan, inte läst hela tråden. Men iallafall så sa uppfödaren jag köpte min hund av att man ska undvika att ha två valpar samtidigt, inte för att det är jobbigare rent aktivitetsmässigt utan att hundarna blir för självständiga och svårare att lära och få följsamma när dom har varandra att ty sig till. Tycker inte det låter konstigt egentligen.

Att ha två hundar i olika åldrar däremot är nog inte det minsta problem tror jag. Då kan dom nog ha en glädje av varandra också.
 
Kanske står redan, inte läst hela tråden. Men iallafall så sa uppfödaren jag köpte min hund av att man ska undvika att ha två valpar samtidigt, inte för att det är jobbigare rent aktivitetsmässigt utan att hundarna blir för självständiga och svårare att lära och få följsamma när dom har varandra att ty sig till. Tycker inte det låter konstigt egentligen.

Att ha två hundar i olika åldrar däremot är nog inte det minsta problem tror jag. Då kan dom nog ha en glädje av varandra också.
Bullshitt tycker jag...
 
Vi har tre hundar och det är fem år mellan varje. Det är skönt att ha en ordentligt vuxen hund när man skaffar nästa valp.

Jag tycker dock att tre är en för mycket. Det blir mer av en flock hundar plötsligt och det känns som om de inte ägnas så mycket tid som de önskar.

Då är vi ändå fem i familjen som engageras i våra djur.

Men värt att tänka på är att det inte bara är dyrare med två hundar. Det är också besvärligare att hitta hundvakt.

Men om du önskar en hund till. Har tiden, och energin, så go for it.

Det är ju bara två. :D
 
Vi har tre hundar och det är fem år mellan varje. Det är skönt att ha en ordentligt vuxen hund när man skaffar nästa valp.

Jag tycker dock att tre är en för mycket. Det blir mer av en flock hundar plötsligt och det känns som om de inte ägnas så mycket tid som de önskar.

Då är vi ändå fem i familjen som engageras i våra djur.

Men värt att tänka på är att det inte bara är dyrare med två hundar. Det är också besvärligare att hitta hundvakt.

Men om du önskar en hund till. Har tiden, och energin, så go for it.

Det är ju bara två. :D


Tack för svar!

Jag är van med många hundar, jag trivs med att ha en "flock" hemma. Två för mig och två för sambon är vad vi önskar i framtiden, Men det är ju bara två var. ;)

Mina föräldrar har inget problem med att passa vår valp nu. De har tre egna och brukar ha typ sex hundar som mest när de passar vänners hundar. Så att få hundvakt är inget problem. :)

Tid finns, energin finns. Vi är ju två stycken som delar på det hela och det skulle bli ungefär som att vi har en hund var.
 
Jag har två hundar just nu och tycker det är toppen. Skulle inte vilja ha bara en och jag kan förstå att du är sugen på en till!

Jag skulle jättegärna skaffa mig en tredje men just nu känner jag att jag inte skulle orka med en till unghund. Nu har jag ingen krävande brukshund eller så, men det är ändock en livlig hund med mycket spring i benen. Min hane är i dagsläget 1,5 år och jag kommer att vänta tills han minst är 2år.
Jag har dock inte lärt mina hundar att vara ensamma helt själva och jag tror inte att någon av dem skulle fixa det i dagsläget, så skulle någon av dem gå bort då får jag stora problem. Så ensamhetsträning kan jag verkligen rekommendera oavsett hur du väljer att göra!
Med det sagt så tror jag att de flesta inte vill ha två unghundar/valpar för att de flesta tycker att det blir för jobbigt. Men å andra sidan så finns det ju trots allt massor av människor som tycker att vi som har fler än en eller två hundar är helt galna. Så hur vida du orkar med känner du nog bäst själv. Det är nog klokt att, som du verkar göra, tänka igenom både en och två gånger innan, som alltid när man skaffar ett nytt djur.

Att hinna med flera djur ser jag dock inte som ett problem alls. Finns ju en hel hög med människor som har stora flockar med polarhundar och en väldig massa folk här på buke som hinner med att sköta både häst, jobb och hund. Det kanske inte är en livsstil som passar alla, men det är definitivt ingen omöjlighet.

Tack för svar!

Våran ensamhetstränas redan. Normalt så hart vi alltid sällskap i form av vår lånehund, men ibland åker han hem och då får Rollo vara ensam lite då och då. Men det är absolut inget problem. Vi testade häromdagen att låstas att åka till affären. Rollo fick gå en promenad, leka och trickträna i trädgården = trött valp. Nattades på soffan och så gick vi båda ut genom dörren. Sambon hade kamera framme och satt på trappen utanför huset och kollade medens jag åkte till affären. Rollo tittade efter oss, 2 minuter senare så sov han som en stock. Vaknade inte ens när vi kom in igen. :laugh:
 
Förstår att du längtar efter en till hund, kommer nog aldrig gå tillbaka till att bara ha en hund!
Dock skiljer 1,5 år mellan våra, men önskar egentligen att vi väntat lite till så vår äldsta hunnit växa i sina kläder lite mer, han är nu 3 år och först nu som tassarna börjar snudda marken.
Som många redan sagt tror jag inte det är så mycket att fundera på hur det är när de är små valpar som tultar omkring, utan sedan när de börjar bli trotsiga monster som odlar bomull i öronen.
Slyngelåldern är som bekant inte alltid så rolig att ta sig igenom, och dessutom två individer som kanske är slynglar på olika sätt är nog mer än mitt tålamod hade klarat åtminstone.

Vi agerade kolla åt en annan hund i samma ålder som vår yngsting förra sommaren, och det var verkligen inte någon rolig period.. Planerade nästan att rymma hemmifrån och vägra komma tillbaka förens extrahunden farit hem igen :angel:

Samtidigt, känner du att ni har tid, ork och tålamod inför framtiden med två hundar som kan komma till att bli tonårsmonster samtidigt, så varför inte:)

Oavsett om det blir en till valp, omplacering eller lillen får vara ensamhund ett tag till så, lycka till!:)
 
Det är superkul med två hundar och mina har mycket nöjde med varandra - men jag hade i efterhand önskat längre tid mellan dom än de 11 månader som det skiljer nu. Min äldre var en stöddig tonåring och var inte alls speciellt snäll när valpen kom hem och första veckorna blev rätt jobbiga. Hade jag väntat ett år till, så hade hon mognat mycket mer och även blivit mer lugn och stadig i sitt förhållande till små unga fyrbenta.

Nu är mina inte speciellt stora, men väl aktiva och med temperament vilket gjorde unghundstiden till en prövning - jag fick nog många nya grå hår under den tiden:p Oftast fungerar dom kanonbra tillsammans, trots att dom är så olika - trots samma ras. men det är nog olikheterna som gör att det fungerar bättre. Dom kan det bli spänningar ibland (två tikar med hett temperament och när i ålder), men det är ytterst sällan och mest under löptider då hormonerna slår lite spinn :) Har dock aldrig varit slagsmål och tror inte det kommer bli så heller.
 
Jag har också två hundar, men med en åldersskillnad på 8,5 år. Det ÄR kul med två! Har hyfsad vardagslydnad på dem, en och en. Men när man går ut med två är det bra att kunna vara starkare än hundarna tillsammans, t ex när det springer fram främmande hundar eller tre harar hoppar upp framför fötterna. Du har en hund som kommer att väga 30+, och siktar tydligen på en 30+ hund till. De kan komma att väga mer än du tillsammans, och är definitivt starkare än du. Då behöver man gå promenad med en hund i taget i bland.

När du vet hur stark, och hur engagerad i omgivningen din nuvarande valp blir som färdigvuxen, kan du börja planera.

När jag varit på "min" kennel och hjälpt till så har jag gått ut med 5-6 hundar i taget. Salukis, som väger 20-30kg per hund. Jag själv väger ca 60kg och det krävs alltså bara 3 salukis för att hundarna ska väga mer än mig. Färre än tre gick jag ytterst sällan med på kenneln, det var rena undantagsfall. Det hände också att det dök upp någon hare, vilket resulterade i att jag hade ett knippe sjövilda hundar som gjorde allt de kunde för att rusa efter haren (nej, de hade aldrig blivit tränade på att stanna om hare dök upp). Ändå stod jag alltid på benen och har aldrig tappat någon hund. När det handlar om sådant är det inte så jättemycket fysisk storlek och styrka som spelar in, det är teknik (när lydnaden brister). Jag förstod hur hundarna betedde sig, varför och hur jag kunde göra för att få stopp på dem.

Sätt mig istället med 30-35kg bruksschäfer (som jag ju då borde kunna hålla lätt, rent storleksmässigt) och jag flyger som en vante om den försöker göra ett rejält utfall mot annan hund. Det har hänt, och det var verkligen inte kul.

Näe, inte sjutton spelar storleken på hund speciellt stor roll när det handlar om hur promenaderna går till.
 
.
@Liran

Jag tycker nog att du överdriver något enormt. Om det skulle vara så illa som du påstår skulle ingen ha mer än en hund och ändå finns det hur många som helst som har flera hundar utan bekymmer och det stora brukshundar.

Tycker du är både oförskämd och nedlåtande mot ts och det helt utan grund.
Har du verkligen läst mina inlägg? Som jag skrivit har jag två hundar nu, och har haft två hundar i en annan konstellation förut. Två stora livliga STARKA hundar i åldern 8 månader-2,5 år med aptit på "allt som gör livet glatt " skulle jag däremot inte vilja ha samtidigt. Varje dag går jag ut med 50+kg hund i alla typer av miljöer, och det funkar bra eftersom den mindre hunden är äldre och förståndig.

Jag har inte varit oförskämd eller ironisk mot ts, vet man vad man sysslar med kan man ha både två, tre och fyra unghundar samtidigt, men jobbigt blir det nog. Däremot är jag avundsjuk på henne som hinner med både hund och häst och ridning, och har arbeten dit hunden får följa med. Vilken förmån!
 
När jag varit på "min" kennel och hjälpt till så har jag gått ut med 5-6 hundar i taget. Salukis, som väger 20-30kg per hund. Jag själv väger ca 60kg och det krävs alltså bara 3 salukis för att hundarna ska väga mer än mig. Färre än tre gick jag ytterst sällan med på kenneln, det var rena undantagsfall. Det hände också att det dök upp någon hare, vilket resulterade i att jag hade ett knippe sjövilda hundar som gjorde allt de kunde för att rusa efter haren (nej, de hade aldrig blivit tränade på att stanna om hare dök upp). Ändå stod jag alltid på benen och har aldrig tappat någon hund. När det handlar om sådant är det inte så jättemycket fysisk storlek och styrka som spelar in, det är teknik (när lydnaden brister). Jag förstod hur hundarna betedde sig, varför och hur jag kunde göra för att få stopp på dem.

Sätt mig istället med 30-35kg bruksschäfer (som jag ju då borde kunna hålla lätt, rent storleksmässigt) och jag flyger som en vante om den försöker göra ett rejält utfall mot annan hund. Det har hänt, och det var verkligen inte kul.

Näe, inte sjutton spelar storleken på hund speciellt stor roll när det handlar om hur promenaderna går till.
Visst sjutton spelar storleken roll. Tänk dig en ettrig Jack Russell som gör lika rasande utfall som bruksschäfern. Inte har du några problem med att hålla den?
 

Liknande trådar

Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
857
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 279
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 079
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp