Skaffa en hund till?

Jag hinner med nöd och näppe med mina två brukshundar, att arbeta heltid och att vara ganska aktiv inom klubben. Inte en chans att jag hade hunnit med häst också. Men om hunden mest ska agera bihang och inte huvudnummer så är det en annan femma. Själva motionen går ju att lösa, det är bruksträningen som tar längst tid. Jag har en sambo som går hemma, som rastar hundarna när jag jobbar och sköter markservicen. Har dessutom ingen pendlingstid att tala om. Det "enda" jag behöver göra är att handla och laga mat, motionera och träna hundarna. Samt fixa lite med klubbadministration. Ibland vill sambon och jag umgås lite med. Men tiden räcker verkligen bara precis till.
 
Visst sjutton spelar storleken roll. Tänk dig en ettrig Jack Russell som gör lika rasande utfall som bruksschäfern. Inte har du några problem med att hålla den?

Nej, jag skulle inte haft några problem mef en liten jrt, precis som jag inte hade problem med bruksschäfern jag nämnde när jag hade gått med den några gånger och lärt länna den lite bättre (åter igen, med rätt teknik kommer man långt). Men vad jag ville få fram, som du verkar ha missat(?) är att om man känner hundarna och har rätt teknik kan det vara enklare med 80-100kg sjövild hund än 35kg av detsamma. Därav att jag är övertygad om att storleken inte är allt. Men absolut, har jag en 5kg hund behöver jag inte ens tänka på att ha någon speciell teknik, det håller jag med om.
 
@Liran

Jag jobbar heltid, 30 minuter till jobbet. Har två hästar i tävlingskondition, ingen medryttare och två hundar. Inga brukshundar dock men de ska gå promenader och vi tränar rallylydnad och trickträning. Jag hinner även med att träffa vänner och ha ett liv med min man utöver hästar och hundar.
För mig är frågan snarare vad hör folk med all sin tid?

Har en bekant med två brukshundar, hon cyklar med dem till stallet. Lägger ett spår, rider och går sen spåret.
Alla nöjda utan att det tog en halv dag.
Dessutom är inte ts ensam med hundar och häst.
 
Nej, jag skulle inte haft några problem mef en liten jrt, precis som jag inte hade problem med bruksschäfern jag nämnde när jag hade gått med den några gånger och lärt länna den lite bättre (åter igen, med rätt teknik kommer man långt). Men vad jag ville få fram, som du verkar ha missat(?) är att om man känner hundarna och har rätt teknik kan det vara enklare med 80-100kg sjövild hund än 35kg av detsamma. Därav att jag är övertygad om att storleken inte är allt. Men absolut, har jag en 5kg hund behöver jag inte ens tänka på att ha någon speciell teknik, det håller jag med om.

Instämmer.

När vi talar om hästar så diskuteras aldrig hästens vikt.

Det är hästens fostran, temperament, eventuellt ras, ålder på hästen samt hästens erfarenheter av människor och livsmiljö som är avgörande.

Egentligen borde detsamma gälla hundarna?
 
@Liran

Jag jobbar heltid, 30 minuter till jobbet. Har två hästar i tävlingskondition, ingen medryttare och två hundar. Inga brukshundar dock men de ska gå promenader och vi tränar rallylydnad och trickträning. Jag hinner även med att träffa vänner och ha ett liv med min man utöver hästar och hundar.
För mig är frågan snarare vad hör folk med all sin tid?

Har en bekant med två brukshundar, hon cyklar med dem till stallet. Lägger ett spår, rider och går sen spåret.
Alla nöjda utan att det tog en halv dag.
Dessutom är inte ts ensam med hundar och häst.

Som aktivering duger det, men som träning? Det behövs hjälp av andra spårläggare mellan varven, man behöver träna på olika underlag, sedan tillkommer ju lydnaden också och ska man komma någon vart där så behöver man träningskamrater. För att de ska hjälpa dig så måste du hjälpa dem och då är du genast uppe i många fler timmar. När jag ska lägga ett spår så får jag köra bil i ca 1 timme, det tar ca 45 min att lägga två spår, sedan ska spåren gärna ligga i 1,5 timme och sedan tar det drygt 1 timme att gå två spår. Om inget går snett då, då kan det ta upp till 1,5 timme. Åker jag hemifrån kl 17 så finns det liksom inte mycket tid över till någon häst...

En vanlig dag när jag tränar lydnad med andra åker jag till klubben kl 18, promenerar och tränar med de andra, åker hem igen ca 21. När skulle jag rida menar du?
 
@Liran

Jag jobbar heltid, 30 minuter till jobbet. Har två hästar i tävlingskondition, ingen medryttare och två hundar. Inga brukshundar dock men de ska gå promenader och vi tränar rallylydnad och trickträning. Jag hinner även med att träffa vänner och ha ett liv med min man utöver hästar och hundar.
För mig är frågan snarare vad hör folk med all sin tid?

Har en bekant med två brukshundar, hon cyklar med dem till stallet. Lägger ett spår, rider och går sen spåret.
Alla nöjda utan att det tog en halv dag.
Dessutom är inte ts ensam med hundar och häst.
Det måste bli alldeles för enkelt och tråkigt för en begåvad spårhund (och för matte!) att mest spåra i samma område på samma underlag efter samma spårläggare. Antagligen kan de hundarna bli ännu nöjdare, även om ett rutinspår naturligtvis är oändligt mycket bättre än inget spår.

Jag är jätteimponerad av alla som har dels har hästar de tränar för tävling, plus hundar som faktiskt får sina behov tillfredsställda. Det är gott om hundar som sitter i bilar och väntar medan ägaren rider och stallpysslar, för att till sist få en femminuters kissrunda innan matte åker hem.

Det skulle vara roligt att veta om någon utövar båda intressena på tävlingsnivå, och samtidigt heltidsjobbar, (heltidsstudier räknas inte!).
 
Jag hinner med nöd och näppe med mina två brukshundar, att arbeta heltid och att vara ganska aktiv inom klubben. Inte en chans att jag hade hunnit med häst också. Men om hunden mest ska agera bihang och inte huvudnummer så är det en annan femma. Själva motionen går ju att lösa, det är bruksträningen som tar längst tid. Jag har en sambo som går hemma, som rastar hundarna när jag jobbar och sköter markservicen. Har dessutom ingen pendlingstid att tala om. Det "enda" jag behöver göra är att handla och laga mat, motionera och träna hundarna. Samt fixa lite med klubbadministration. Ibland vill sambon och jag umgås lite med. Men tiden räcker verkligen bara precis till.

Nu äger vi inte någon brukshund.

Men när vi kommer att göra det så kommer sambon ta träningen med hundarna de dagar jag ska rida (om jag ens börjar rida igen, ponnyn är ändå snäppet för liten för mig. Jag har inte ridit aktivt på tre år och har inte tävlat sedan 2008 och längtar inte tillbaka. Troligtvis blir det körning och då för hundarna följa med så att de får en promenad när hästen körs och sedan så blir det träning.) där jag har hästen så har de 500 ha skog vi får rida i och träna hundarna. Så det blir inte så långa resor för oss.

Vi har tiden. :)
 
Instämmer.

När vi talar om hästar så diskuteras aldrig hästens vikt.

Det är hästens fostran, temperament, eventuellt ras, ålder på hästen samt hästens erfarenheter av människor och livsmiljö som är avgörande.

Egentligen borde detsamma gälla hundarna?
Anledningen till att hästars vikt inte diskuteras i det sammanhanget är att ALLA hästar är mycket starkare än en människa. Det blir man varse när den väluppfostrade lilla ponnyn blir rädd för något. Det går inte att tvinga en häst till någonting med muskelkraft.

En ensam hund rår en normalperson vanligtvis på. Med två större hundar blir situationen en annan.
 
@Milosari @Liran
Nu sa jag inte att det är det enda hon gör med sin hund. Det var bara ett exempel på att det går att kombinera sina aktiviteter.

Mina sitter aldrig i bilen när vi är i stallet. De är med mig när jag mockar, borstar och fixar.
Rider mycket markarbete med bommar och små hinder och då passar jag på att träna lite agility och balansövningar med hundarna när jag ändå bygger.

Jag har valt att jobba oregelbundna tider och mycket kvällar just för att få mycket tid på dagarna med mina djur.
 
Anledningen till att hästars vikt inte diskuteras i det sammanhanget är att ALLA hästar är mycket starkare än en människa. Det blir man varse när den väluppfostrade lilla ponnyn blir rädd för något. Det går inte att tvinga en häst till någonting med muskelkraft.

En ensam hund rår en normalperson vanligtvis på. Med två större hundar blir situationen en annan.

Jo, så är det naturligtvis. Min poäng var inte att en hundförare inte rår på tyngden, utan principen - att hanteringen av djuret i första hand vilar på icke fysiska egenskaper/skicklighet hos föraren (eller ryttaren).

bara för att jag fysiskt kan lyfta en jack russell, så innebär det inte att jag har kontroll över den.
 
Jo, så är det naturligtvis. Min poäng var inte att en hundförare inte rår på tyngden, utan principen - att hanteringen av djuret i första hand vilar på icke fysiska egenskaper/skicklighet hos föraren (eller ryttaren).

bara för att jag fysiskt kan lyfta en jack russell, så innebär det inte att jag har kontroll över den.
Visst har du kontroll om du kan hindra den från att göra vad den vill med din tyngd och styrka. Om man resonerar som du har ingen förälder kontroll över sin två eller treåring som ligger på golvet vid godishyllan i affären och sparkar.

Visst är det ett fint ideal att ägaren alltid ska kunna styra sin hund med social kontroll. Med en hund fungerar det oftast, med flera framåt hundar är det mycket knepigare.
 
Visst har du kontroll om du kan hindra den från att göra vad den vill med din tyngd och styrka. Om man resonerar som du har ingen förälder kontroll över sin två eller treåring som ligger på golvet vid godishyllan i affären och sparkar.

Visst är det ett fint ideal att ägaren alltid ska kunna styra sin hund med social kontroll. Med en hund fungerar det oftast, med flera framåt hundar är det mycket knepigare.
Håller helt med dig.

Men jag menar kontroll/lydnad baserad på just lydnad och inte din fysiska styrka.

Visst har du kontrollerat situationen när du tagit din hund från det som orsakar vad det nu är.

Men egentligen så är det ju trevligare med just bara en trevlig hund som lyssnar.
 
Fortfarande sugen på en RR @Springsteen ?
Hittade detta på Facebook idag;

Hjälper att hitta nytt hem åt Yambo!

Tiden håller på att rinna ut för denna herre och är det ingen som välkomnar han i sitt hem så kommer han vara tvungen avlivas!

Stubborn Manor's Yambo.

Född:071015

Van vid barn, katter, hästar.
Yambo har bott på hästgård tidigare. Han är van vid att gå fritt på stor tomt. Har alltid fått mycket daglig motion i skog och gillar att spåra.
Han är storvuxen för rasen med mankhöjd på 70cm och vikt på 50 kilo. På det hela taget en tillgiven, intelligent hund med ett naturligt lugn.

Kastrerad snäll och följsam hane.
 
Fortfarande sugen på en RR @Springsteen ?
Hittade detta på Facebook idag;

Hjälper att hitta nytt hem åt Yambo!

Tiden håller på att rinna ut för denna herre och är det ingen som välkomnar han i sitt hem så kommer han vara tvungen avlivas!

Stubborn Manor's Yambo.

Född:071015

Van vid barn, katter, hästar.
Yambo har bott på hästgård tidigare. Han är van vid att gå fritt på stor tomt. Har alltid fått mycket daglig motion i skog och gillar att spåra.
Han är storvuxen för rasen med mankhöjd på 70cm och vikt på 50 kilo. På det hela taget en tillgiven, intelligent hund med ett naturligt lugn.

Kastrerad snäll och följsam hane.

Är han då 8 år? Känns tyvärr något för gammalt mot vad vi skulle önska då vi även vill ha en träningskamrat för många år framåt.

Tack för tipset dock!
 
Är han då 8 år? Känns tyvärr något för gammalt mot vad vi skulle önska då vi även vill ha en träningskamrat för många år framåt.

Tack för tipset dock!
Fast vore det inte toppen att börja med en äldre hund, just för sällskapets skull till valpen och känna på om det fungerar och finns tid och ork att träna två hundar? Känns det som ni ändå med två hundar har massor av tid över så har ni gott om tid att hitta en valp som verkligen passar er.
 
Fast vore det inte toppen att börja med en äldre hund, just för sällskapets skull till valpen och känna på om det fungerar och finns tid och ork att träna två hundar? Känns det som ni ändå med två hundar har massor av tid över så har ni gott om tid att hitta en valp som verkligen passar er.

Fast en hund som är 8 år och av den storleken känns inte som det optimala när det gäller att skaffa en tränings kamrat. Jag tänker även på att den inte kommer att kunna hänga med så länge till, när vi är ute och vandrar ett par veckor osv. Ev. Artros och ålderdoms besvär lär ju inte vara mer än 4 år bort.
 
Fast vore det inte toppen att börja med en äldre hund, just för sällskapets skull till valpen och känna på om det fungerar och finns tid och ork att träna två hundar? Känns det som ni ändå med två hundar har massor av tid över så har ni gott om tid att hitta en valp som verkligen passar er.

Håller faktiskt med :) Denna hunden blir åtta till senhösten om jag fattat det rätt. Åldern är ju egentligen optimal om man vill ha en hund som ska uppfostra en valp. Äldre, lugn och trygg i sig själv. Just RR och dalmatiner blir ju inte "vuxna" förrän runt 4 års ålder heller.
 
Håller faktiskt med :) Denna hunden blir åtta till senhösten om jag fattat det rätt. Åldern är ju egentligen optimal om man vill ha en hund som ska uppfostra en valp. Äldre, lugn och trygg i sig själv. Just RR och dalmatiner blir ju inte "vuxna" förrän runt 4 års ålder heller.

Vi vill inte enbart köpa en äldre sällskapshund, vi vill ha en hund att forma och träna. Det står att livslängden på en RR är 10-12 år. Inte alls många år kvar om hunden redan är åtta år. Såvida det inte är helt fel ute gällande åldern?
 
Det är det som jag tycker är fördelen, skaffa en äldre hund, kunna träna en hel del, men samtidigt så är det kanske bara 4 år som längst. Ni kan i lugn och ro hitta en valp som passar er något år framåt, eran nuvarande hinner växa upp och komma förbi slyngel åldern och ni kan känna på att ni orkar och har tid med två hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
857
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 270
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 079
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp