Bukefalos 28 år!

Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

Säger inte att du rider fel eller liknande. Är omöjligt att göra det utan att ha sätt dig rida live. Och jag tror inte heller att du gör det! :)

Men jag har sett väldigt många som rider på det sättet som jag beskrev tidigare i tråden, och visserligen har inte alla haft skarpa bett eller sporrar, men många. Och det är det som får mig lite att undra. Att man sätter på hästen ett skarpt bett (fungerar med vanligt också:cool:) och sedan sågar ned den samtidigt som man sitter och pickar med sporrarna för att få bukmuskeln aktiv och bakbenen in under hästen. Hästen kröker på nacken, trampar in under sig men gungar liksom från sida till sida, är inte i balans, har inte ett enda uns av lösgjordhet i kroppen, arbetar inte genom ryggen och bär upp sin ryttare, samt att den ofta tuggar febrilt på bettet.

Den ridningen reagerar jag på. Rider man så för att man är lat, för att man tävlar hoppning och "markarbetar" hästen så och inte har tid att arbeta hästen i form "på riktigt", för att man vill komma upp i höga dressyrklasser och måste då få hästen att trampa in under sig och kröka på nacken hela tiden eller är det av ren okunskap...

För det ser som sagt inte trevligt ut. Och har sett både "hoppryttare" och "dressyrryttare" som rider så, i större eller mindre utsträckning. Och det är ofta (inte alltid) kombinerat med sporrar och skarpa bett...

Sen har jag sett mssor av duktiga ryttare som rider jättefint på harmoniska hästar med skarpa bett och sporrar också! Där hästen verkligen är framme till handen pga av bakens aktivitet. Där ryttare och häst blir ett och bara dansar fram. :love:

Sen vet jag också dem som sitter och sliter och drar runt hästarna på t ex hoppbanor med sporrar och skarpa bett. Ingen mjukhet, flyt eller fin kontakt där inte... Och då tycker jag verlkligen att man borde börja om från början och lära sig rida sin häst med små fina signaler innan man ger sig ut och rider runt en hoppbana med en näst intill panikslagen häst. Sen finns det ju dem som rider snabbt, fint och lätt runt t ex en omhoppningsbana också, och kanske har ett skarpt bett och sporrar.

Men många skulle behöva rida mer utifrån grunden och lära sig stanna och styra sin häst när som helst med ett vanligt bett. Många borde hitta mjukheten, harmonin och samspelet och anstränga sig lite mer på att rida "rätt", än att koppla på hästen massor av skarpa bett, sporrar, hjälptyglar mm, för att hästen inte lyssnar. Det går ofta att lösa på ett mycket finare sätt, tror jag! :bow:

*min åsikt*
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Säger inte att du rider fel eller liknande. Är omöjligt att göra det utan att ha sätt dig rida live. Och jag tror inte heller att du gör det! :)

Men jag har sett väldigt många som rider på det sättet som jag beskrev tidigare i tråden, och visserligen har inte alla haft skarpa bett eller sporrar, men många. Och det är det som får mig lite att undra. Att man sätter på hästen ett skarpt bett (fungerar med vanligt också:cool:) och sedan sågar ned den samtidigt som man sitter och pickar med sporrarna för att få bukmuskeln aktiv och bakbenen in under hästen. Hästen kröker på nacken, trampar in under sig men gungar liksom från sida till sida, är inte i balans, har inte ett enda uns av lösgjordhet i kroppen, arbetar inte genom ryggen och bär upp sin ryttare, samt att den ofta tuggar febrilt på
bettet.

Den ridningen reagerar jag på. Rider man så för att man är lat, för att man tävlar hoppning och "markarbetar" hästen så och inte har tid att arbeta hästen i form "på riktigt", för att man vill komma upp i höga dressyrklasser och måste då få hästen att trampa in under sig och kröka på nacken hela tiden eller är det av ren okunskap...

För det ser som sagt inte trevligt ut. Och har sett både "hoppryttare" och "dressyrryttare" som rider så, i större eller mindre utsträckning. Och det är ofta (inte alltid) kombinerat med sporrar och skarpa bett...

Sen har jag sett mssor av duktiga ryttare som rider jättefint på harmoniska hästar med skarpa bett och sporrar också! Där hästen verkligen är framme till handen pga av bakens aktivitet. Där ryttare och häst blir ett och bara dansar fram. :love:

Sen vet jag också dem som sitter och sliter och drar runt hästarna på t ex hoppbanor med sporrar och skarpa bett. Ingen mjukhet, flyt eller fin kontakt där inte... Och då tycker jag verlkligen att man borde börja om från början och lära sig rida sin häst med små fina signaler innan man ger sig ut och rider runt en hoppbana med en näst intill panikslagen häst. Sen finns det ju dem som rider snabbt, fint och lätt runt t ex en omhoppningsbana också, och kanske har ett skarpt bett och sporrar.

Men många skulle behöva rida mer utifrån grunden och lära sig stanna och styra sin häst när som helst med ett vanligt bett. Många borde hitta mjukheten, harmonin och samspelet och anstränga sig lite mer på att rida "rätt", än att koppla på hästen massor av skarpa bett, sporrar, hjälptyglar mm, för att hästen inte lyssnar. Det går ofta att lösa på ett mycket finare sätt, tror jag! :bow:

*min åsikt*

Jag förstår vad du menar, jag har själv sett många många sådana ryttare och det är hemskt.

Du har rätt att många borde lägga mer krut på att rida hästen rätt och inte ta diverse genvägar. Därför är jag glad att jag kan säga att jag red dressyr lika ofta och ibland oftare för instruktör än hoppning även fast hon var hopphäst. Dressyren är ju ändå grunden till allt!

Men som jag tidigare sa så hoppade jag ändå på pelhamstång just för att hon trivdes bra på det!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Att man sätter på hästen ett skarpt bett (fungerar med vanligt också:cool:) och sedan sågar ned den samtidigt som man sitter och pickar med sporrarna för att få bukmuskeln aktiv och bakbenen in under hästen. Hästen kröker på nacken, trampar in under sig men gungar liksom från sida till sida, är inte i balans, har inte ett enda uns av lösgjordhet i kroppen, arbetar inte genom ryggen och bär upp sin ryttare, samt att den ofta tuggar febrilt på bettet.

Det här med att sitta och picka med sporrarna har jag aldrig hört talas om! finns det folk som faktiskt gör det!? :confused:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

visste att jag inte skulle ha gett mej in på att försöka förklara vad jag menar, jag ger verkligen dåliga förklaringar (trodde verkligen att jag hade blitt bättre men tydligen inte) :cool:

försöker igen:
jag menar självklart inte att man ska hacka hästen i sidorna elr slita den i munen!!! hoppas jag att ingen gör även om de inte har så här pass starka medel.:(
det är förfinanade av hjälperna. t.ex är hästen stenhård i sidorna (av orsaker som du inte kan hjälpa ex medryttar häst) så är det bättre att att ryttaren har sporrar (förutsatt att den kan hålla skänklarna stilla) och petar 1 gång och får en reaktion, än att den sitter där och gång på gång behöver peta på hästen för att den inte ska glöma rumpan/bakbena/ryggen. det jag menar med att bettet m. fler ringar är en förlängning av halsen är att de funkar som en hävstång.
klart att man ska kunna rida i´bra form och med balans och harmoni utan detta, men om man vill ha finare hjälper som tilllägg så blir de t lättere med dessa hjälper

hoppas att jag inte glömt förklara något om vad jag mena, och i mitt förra medd. så skrev jag i ungf den orningen sakerna ska hända.

/jag är inte korkad, jag bara låter så!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag har en het häst som behöver ett "skarpt" bett vid hoppning. Men hur pass skarpt det egentligen är beror ju på mig som ryttare. Jag använder pelham, och vanligt tredelat vid all övrig ridning. Jag är noga med dressyren och markarbetet för att få en lydig häst. Men trots att hon är en pigg och het häst kan sporrar behövas om jag ska hoppa lite högre hinder eller trixigare övningar, just för att förfina mina hjälper och förstärka min skänkel.

Jag vill inte få henne att springa på fortare, tvärtom. Jag vill att hon ska arbeta. Hon är het vilket betyder att det också behövs mycket skänkel på henne - bara för att hon har ett friskt tempo betyder det inte att hon jobbar med baken under sig och bjuder på hindren.

Det är dock sällan jag rider med sporrar, men det händer och det kan behövas ibland - oavsett vilket bett jag rider på.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Skarpa bett, sporrar och spö är redskap som används för att förfina ryttarens hjälper och rätt använda är de otroligt bra hjälpmedel. Inom hästsportens alla discipliner är målet att kunna styra hästen med så små signaler som möjligt. En dressyrryttare vill kunna rida sin häst så bra att ritten ser ut som en välkoreograferad dans. Häst och ryttare ska dansa med varandra tillsynes utan signaler. En hoppryttare vill att sin häst ska hoppa hindren i en så bra form att det ser ut som hästen flyger över. Det ska se lekande lätt ut och hästen ska kunna vända på en femöring. Detta är bara ett par exempel, det finns hur många som helst.

För att nå dit krävs träning, träning och åter träning. Men trots att du tränat och tränat kanske hästen inte reagerar så snabbt som du skulle önska. Halvhalten kommer ett steg försent och istället för att hästen samlar sig det där lilla extra och hoppar med kraft, blir den flack och har inte riktigt den kraft som behövs och river hindret. Eller skänkelhjälpen går igenom en sekund för sent och istället för att vända på en femöring, vänder hästen ett galoppsprång längre bort och du kommer tvåa i omhoppningen en tiondels sekund efter vinnaren. Hade ryttaren då använt ett lite skarpare bett eller ett par sporrar hade halvhalten gått igenom på en gång eller hästen hade vänt där ryttaren önskade.

Jag har ett sto som jag tävlar i hoppning. Hon är väldresserad och välskolad i dressyren och markarbetet, jag har ridit dressyr regelbundet för duktiga instruktörer i flera år och jag har hopptränat min häst för en mycket skicklig a-tränare i hoppning i lika många år. Hon fungerar fantastiskt mycket bättre i hoppningen nu än hon gjorde när jag köpte henne. Men fortfarande blir hon lite för ivrig i hoppningen och slarvar lite, så för att hon ska tyda mina signaler på en gång rider jag henne med pelhambett och sporrar. Jag vill inte bråka med min häst och jag vill att vi ska kunna prestera det allra bästa vi kan, båda två. Jag vill hellre ha en häst som hoppar i bra form och med kraft och kan vända på en femöring än en häst som blir flack och river och som inte är vändbar. Innebär det att jag måste rida med pelhambett och sporrar, ja då är valet enkelt.

Sen måste man komma ihåg: Ett bett är inte hårdare än handen som håller i tyglen! Detsamma gäller med sporrar och spö!

Mvh Jordgubba :)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Sporrar ar till for att rida sin hast langsammare,

Skarpa bett och sporat ar hjalpmedel, korrekt anvanda ar de inte onda. Men vid felaktig anvandning ar de :crazy:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

jag använderr ben eller förstärker med sporren för att få hästen o söka sig neråt o samla sig (alltså minska farten). När hon stressar upp sig o får upp huvet så kan man få använda sporren lite mer kan räcka med ena men då blir d oxå böjning om man tar ena bara.
Så mer underben sporre ju stressigare hon blir för att den kontrollerar huvet o hästen blir mer avslappnad o lugn om den får ner huvudet. Lika vid förflyttning först ben men om d inte kommer en reaktion så måste man förstärka med sporren.Sporre ingen fartreglerare oftast ,helst bara förflyttning. Fartökning ska väl kanske helst sitta i sätet om man inte har en otroligt lat häst :) Sen ska väl allt användas med förnuft ! Finns alla sorter av hästar mer tåligare o så känsligare.
Har man lösa tyglar så spelar d nog ingen roll för man kan inte göra deen illa,men skarpare bett kommer väl på slutet för att man inte ska behöva ta i tyglarna så mycke(gäller nog alla dicipliner fast med mer eller mindre slacka tyglar) Egentligen inte tänkt som broms i första hand eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men om man har skarpa bett/nosgrimma för att hästen är för het och sporrar/spö för att få hästen att gå framåt? Samtidigt Hur tänker man då? Jag tycker att det borde vara enklare om man plockade bort allting då och tog sig en funderare om det verkligen behövs
Har mött en person som gjorde så (garanterar att det finns fler som henne i detta avlånga land) därtill proppade hon i hästen extremt mycket foder av olika sorter "för att hon blir så slö annars".

Jag har inte heller emot varken skarpa bett eller sporrar om de används rätt ! ibland har jag fått uppfattningen av att vissa , inte alla , ungar som varit på våra lokaltävlingar att man har sporrar OM hästen skulle bli spö och starkt bett OM hästen skulel bli stark . :smirk: det här är ren lathet från ryttarnas sida . sedan måste jag ge ett stort + till de som rider med detta rätt :)
men tillbaks till ämnet . en tjej som skulle rida lektion på en liten seg ponny hade varken spö eller inspänning (sån här "gummisnodd") men sedan ville hon ha ett spö för han kändes lite seg . sedan stanande hon vid läktaren efter typ 2 varv och ville ha en inspänning för att han kändes snabb :confused::confused::confused:

ELLER så plockar man bort båda .. ?:smirk:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men om man har skarpa bett/nosgrimma för att hästen är för het och sporrar/spö för att få hästen att gå framåt? Samtidigt :confused: Hur tänker man då?

Har mött en person som gjorde så (garanterar att det finns fler som henne i detta avlånga land) därtill proppade hon i hästen extremt mycket foder av olika sorter "för att hon blir så slö annars".

Det är då de inte tänker!

Finns många sådana idioter som stoppar i för mycket mat och sen klagar över att hästen är hispig....:mad:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag har ett jaktkandar i stallet som jag varierar med det raka bettet ibland, men sporrar skulle jag aldrig använda.
Krävs nog att man är mer duktigare ryttare om man ska använda såna.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag håller verkligen inte med dig och jag tycker att du generaliserar på tok för mycket. Jag hoppade min förra ponny med både pelhamstång (m delta) och sporrar. Visserligen bara jättemå runda men ändå sporrar.

Jag klarade av min häst, jag kan rida, jag tycker inte att det är häftigt, jag har heller inte missuppfattat hur man ska rida, jag är inte för lat och jag red heller inte höga klasser. Utan min ponny trivdes bäst på pelham, hon fungerade på vanligt tvådelat också men trivdes helt enkelt bättre på pelhamstången.

.

Ptja. Jag generaliserar helt enkelt efter min egen erfarenhet.
Det är väldigt få ryttare som jag har sett där ute på banorna som inte har ingått i någon av de punkterna som står ovanför.
Lustigt nog säger alla att de rider med små hjälper.

Att rida rätt med sporrar är tusen gånger bättre än att rida fel utan.
Jag håller med dig MEN - om man inte kan rida rätt utan sporrar så har man ingenting på tävlingsbanan att göra.
Det är ju grunden till allting.
(Och kan man inte rida utan sporrar så rider man knappast bra med ;) )
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag hade en Connemara hingst som jag red med både pelham och sporrar på. Han hade mycket nacke och blev för stark och för lång med vanligt tränsbet och utan sporrar gick han inte framåt (den lata ponny typen). Jag tycker inte att det är något fel med att använda både och om både häst och ryttare klarar av och trivs med det.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

*knapplån*

Till att börja med tycker jag att man inte har med att göra vad folk använder för utrustning på sina hästar SÅLÄNGE de inte används på fel sätt!

Man kan ju utgå ifrån att ryttaren känner sin häst såpass väl att den VET vad som funkar bäst!

Sen finns det ju dom där "tuffingarna" då som tror de är döds coola bara för de rider på stång.... :smirk:

Det är väll jättebra att det finns utrustning som kan hjälpa om det behövs!?
Jag själv rider gärna med sporrar och stång för jag har fel på händerna och har dåliga muskler i benen. Och min häst skriker då inte för det...
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

skarpt bett kan vara många, hästen avgör detta. ju tunnare (smalre)
bett desto skarpare , så tyckte min gamla vallack. han reds ofta på
kandar och när han fick på sej ett vanligt simpelt träns med
tvådelat bett var det ingen höjdaer. på med ett bridong och
hannoveransk nosgrimma , tre cm soprre med trissa och två långspön ,
det hjälpte. men sen är det ju verkligen skillnad på häst. en envis
18 åring e. kaliber är inget man bara sitter och lallar på ..
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Man har det (tillsammans) för att man
1. Inte klarar av hästen
2. Inte kan rida
3. Tycker det är häftigt (?)
4. Har missuppfattat hur man "ska" rida
5. Man är för lat för att få ridningen bättre
6. eller för att man rider i så pass höga klasser där minimala hjälper är ett måste.

Jag anser att det är på de lägre nivåerna i ridningen man måste lära sig rida och inte åka häst.
Klarar man inte av det utan dubbla hjälpmedel så bör man träna lite till.

det vet jag en som tävlar världscuppen här hemma som vill höra, du kanske ska börja träna henne. hon som rider med långspön, soprrar, kandar och är jättetuff ;D du skulle nog få henne att gå mkt längre. inte för att verka kaxig, men du skrev nog innan du tänkte efter. det är faktiskt skillnad på hästar. haha , skratt xD
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Ptja. Jag generaliserar helt enkelt efter min egen erfarenhet.
Det är väldigt få ryttare som jag har sett där ute på banorna som inte har ingått i någon av de punkterna som står ovanför.
Lustigt nog säger alla att de rider med små hjälper.


Jag håller med dig MEN - om man inte kan rida rätt utan sporrar så har man ingenting på tävlingsbanan att göra.
Det är ju grunden till allting.
(Och kan man inte rida utan sporrar så rider man knappast bra med ;) )

ojojoj, du har inte vart med när det större tränar sina hästar (:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag har ett jaktkandar i stallet som jag varierar med det raka bettet ibland, men sporrar skulle jag aldrig använda.
Krävs nog att man är mer duktigare ryttare om man ska använda såna.

hästen dör inte av sporrar. finnsmänniskor från 3 år upp till 80 som använder sånna. det är inte för att trycka in dem i magen på hästen man har dem, utan för att peta litt dem och det gör man inte rakt in i magen, det gör man med en normalt vinklad skänkel. så vad är problemet med sporrar ?
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Om du läser sista punkten en gång till så hade du inte behövt skriva det där.

Det är skillnad på att rida en 100 klass och att rida 150.
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
991
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
576
Senast: Acer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 084
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
929
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp