Bukefalos 28 år!

Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

Skarpa bett - menar du då stångbett?

Jag har absolut inget emot varken stångbett eller sporrar, om man använder dem rätt - med förnuft och kunskap.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Sporrar är inte till för att få hästen att gå framåt, man har det för att kunna ge finare hjälper. Samma sak med bettet. Sen så finns det ju såklart dom som kan rida med väldigt små hjälper utan sporrar/skarpa bett och de som missbrukar dessa saker.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Man kan t.e.x. ha bettet för att hästen trivs med det och sporrar också för att få mindre hjälper.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men om man har skarpa bett/nosgrimma för att hästen är för het och sporrar/spö för att få hästen att gå framåt? Samtidigt :confused: Hur tänker man då? Jag tycker att det borde vara enklare om man plockade bort allting då och tog sig en funderare om det verkligen behövs
Har mött en person som gjorde så (garanterar att det finns fler som henne i detta avlånga land) därtill proppade hon i hästen extremt mycket foder av olika sorter "för att hon blir så slö annars".
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

En kompis till mig rider på pelham och med sporrar av den enkla orsaken att hennes häst är såpass speciell. Hon går från superframåt till inte alls. Utan bettet och sporrarna går hon inte att kontrollera. Hon sticker/stegrar sig. (hon fodrar henne inte till det)
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag använder sällan sporrar men när jag gör det så är det för att antigen få finare hjälper eller för att förstärka skänkeln.

Det är många som missbrukar sporrar och det är självklat inte bra, sen tycker jag att dom som inte kan hålla skänkeln stila ska inte heller rida med sporrar.

Pelham bett använder jag för att ena drar iväg över hinder, och jag måste kunna hålla i...rider bara med pelham på träning och tävling.

Men ibland så behöver vissa hästar skarpare bett och sporrar!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Fast man har ju inte sporrar bara för att hästen ska gå framåt. Själv rider jag en liten stressad kanonkula till häst som har en egen gångart, "tokrus". Men jag rider honom med sporrar efterom han lätt slår till dövörat för alla hjälper och blir i det närmaste okontaktbar. Med sporrar kan jag nå honom och få honom att lyssna på mig igen. Faktiskt blir han lugnare av det!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag undrar varför man ska ha båda för? Om man vill stanna sin häst behövs väl inga sporrar? :o Snällt om nån kan förklarar för mig :)

Det är inte något motsatsförhållande här. Vissa hästar tänder på lite och har svårt att ta förhållningar och då kan ett skarpare bett vara en väg. Förhoppningsvis är hästen välskolad annars och kan ridas med vanligt "ickeskarpa" bett vid t.ex. dressyr. Hur skarpt bettet är bestäms dock av handen...

Sporrarna har man som stöd om hästen försöker vika av framför hindret. Eller om den tappar bjudning... Inget man använder hela tiden och framförallt inte när man ska stanna...:cool:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

r sporrarna till för att få "upp" hästen, å då menar jag inte att den ska gå på tå ;) men att den ska få upp ryggen ocg in med bak benen och jobba under sig.
bettet är till för att bromsa in och få hästen att böja på halsen, då åker ryggen även upp, om bettet har fler ringar så är dessa till för att fungera som en förlängning av halsen
hoppas detta har fått dig att förstå :bump:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men om man har skarpa bett/nosgrimma för att hästen är för het och sporrar/spö för att få hästen att gå framåt? Samtidigt :confused: Hur tänker man då? Jag tycker att det borde vara enklare om man plockade bort allting då och tog sig en funderare om det verkligen behövs
Har mött en person som gjorde så (garanterar att det finns fler som henne i detta avlånga land) därtill proppade hon i hästen extremt mycket foder av olika sorter "för att hon blir så slö annars".

Håller faktiskt med dig... Tror att bra ridning skulle kunna lösa en hel del. Att ha sporrar för att driva hästen och sen ett skarpt bett för att kunna stanna den måste det ju va nått fel... ? Då är hästen antingen alldeles för okänslig eller alldeles för stressad, och båda går ju att lösa med mycket tålamod.

*Säg gärna emot om ni tycker jag är fel. Har inte så stor erfarenhet av hoppning, okänsliga hästar mm.*
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Man har det (tillsammans) för att man
1. Inte klarar av hästen
2. Inte kan rida
3. Tycker det är häftigt (?)
4. Har missuppfattat hur man "ska" rida
5. Man är för lat för att få ridningen bättre
6. eller för att man rider i så pass höga klasser där minimala hjälper är ett måste.

Jag anser att det är på de lägre nivåerna i ridningen man måste lära sig rida och inte åka häst.
Klarar man inte av det utan dubbla hjälpmedel så bör man träna lite till.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

r sporrarna till för att få "upp" hästen, å då menar jag inte att den ska gå på tå ;) men att den ska få upp ryggen ocg in med bak benen och jobba under sig.
bettet är till för att bromsa in och få hästen att böja på halsen, då åker ryggen även upp, om bettet har fler ringar så är dessa till för att fungera som en förlängning av halsen
hoppas detta har fått dig att förstå :bump:

Ehum... Att få upp ryggen och få hästen att jobba under sig i avslappning och harmoni med ryttaren får man knappast genom att sitta och hacka den med sporrar i magen. Visst blir hästens bukmuskel mer aktiv och den höjer ryggen och arbetar praktiskt sett, men är den avslappnad och lösgjord? Bär den upp sin ryttare på ett bra sätt? Är den i balans?
Har sett ryttare som sitter och hackar med sporrarna i varje steg samtidigt som de rycker och sliter i tyglarna för att få hästen att kröka på nacken och bära huvudet på rätt höjd...

Men jag trodde, seriöst, inte att de ryttarna gjorde det med flit! Jag trodde faktiskt inte att det var meningen. Att de verkligen trodde att det var så man får hästen att arbeta "i form". :eek: :cool:

Vart är all avslappning, balans, lösgjordhet och harmoni? Vart försvann all kontakt, all lätthet och allt tålamod och träning? Vart tog all glädje, mjukhet och kämparglöd vägen? :confused:

Det är jätteenkelt att få en häst att kröka på nacken. Det kan varenda unge. Varenda nybörjare. Till och med min pappa skulle kunna få Ella (min arab) som lätt tappar koncentrationen och balansen och förlorar , bakbensaktiviteten, bärigheten och suget mot bettet. Det är också jätteenkelt att få hästen att höja ryggen genom att trycka in ett par sporrar i sidorna på den.

Det är i princip samma sak som att picka lite försiktigt med händerna under magen (bakre delen). Då höjer hästen också ryggen...

Men jag har aldrig sett en häst som rids på det sättet vara lugn och tillfreds. Det handlar om frenetiskt tuggande, mekaniska och hackiga rörelser utan flyt, obalans (hästen nästan passar fram och gungar från den ena sidan till den andra, ofta även med huvudet.) Den kör upp huvudet som protest då och då, men ryttaren drar då lite extra i tygeln och huvudet tvingas ner igen... :cool:

Ingen ärlig, snäll eller rolig ridning enligt mig.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

raderat***************
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

r sporrarna till för att få "upp" hästen, å då menar jag inte att den ska gå på tå ;) men att den ska få upp ryggen ocg in med bak benen och jobba under sig.
bettet är till för att bromsa in och få hästen att böja på halsen, då åker ryggen även upp, om bettet har fler ringar så är dessa till för att fungera som en förlängning av halsen
hoppas detta har fått dig att förstå :bump:

Låter som du inte riktigt fattat vistsen med sporrar och bett. Och framför allt inte bettet.
Ryggen kommer automatiskt inte upp bara för att hästen böjer på nacken, tvärt om. Nacken kommer med rätt ridning. Börja bakifrån och arbeta framåt, att hästen böjer på nacken är oftast det sista man (eller iafa) jag tänker på. När hästen arbetar rätt kommer även nacken. Då spelar det ju ingen roll man man rider med eller utan bett.

om bettet har fler ringar så är dessa till för att fungera som en förlängning av halsen

Hmm, vad menar du med det?

TS
Sporrar andvänds inte för att få fram hästen utan hjälper till att förfina hjälperna. Skarpa bett i hoppning är oftast för att kunna få en snabbare reaktion om du måste ta en förhållning.

På min ena häst har jag jaktstång och sporrar (och spö :eek:;)) men inte för att han är speciellt seg och inte speciellt het heller.
Sporrarna andvänder jag för att få en snabb reaktion på fina hjälper och bettet till att få en snabb reaktion på en halvhalt.

Bett och sporrar, eller spö har absolut inga samband.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Om TS menar kandar eller stångbett som används i dressyr så har jag ingenting emot det. Det är ju handen som avgör hur skarpt bettet är, inte själva bettet^^ Och de kan ju hjälpa till som förfining av hjälper. Även sporrar kan användas till det.

Men det kan användas fel också, och som jag beskriver ovan tycker jag är fel ridning över huvud taget. Oavsett vad man har för utrustning.

Men sen har jag iaf sett MÅNGA som rider på skarpa bett och missbrukar sporrar, och det sättet tycker jag är helt förjäkligt att rida på....

*min åsikt*
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Att kopmbinera skarpa bett och sporrar betyder nog att hästen är tung/stum i munnen och kräver ett bett som ser till att ryttaren orkar hålla hästen ordenligt (vilket bra och konsekvent ridning kan fixa men men). Sporrarna kommer nog till för hästen ska bättre flytta för skänklarna, mer åt sidorna kanske.

Så var det för min dam- hon är tung och stark framtill och man skulle kunna ha ett skarpt bett på henne, sporrar kan man också ha för att hon ska flytta sig åt sidan (alltså inte för att hästen ska fram utan i sidled- skänkelvikning etc.) men jag klarar inte av att klä henne som en julgran i diverse hjälptyglar och ateraljer så jag sitter med mitt enkla tränsbett och försöker fumla mig fram till den där saken som kallas dressyr :p
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Att dela in bett i skarpa-mindre skarpa är att göra det lätt (och fel) för sig. Skillnaden på tex ett stångbett och ett tränsbett är som en hammare mot en sruvmejsel- två olika verktyg med helt olika funktion och verkan(himla bra jämförelse vem det nu var som kom på den!). Stångbettet är inte menat som nån superstark nödbroms även om det tyvärr är vad den ofta används till.

Spöt är en ypperlig extra hjälp- inte för att slå med utan för att förtydliga signalgivningen.

En sporre är absolut inte till för att "få hästen att gå fortare"- sporren är till för att minimera underskänkelns rörelse- du ska kunna rida utan att behöva sitta och vifta med benen. Den lilla anläggningsytan sporren har mot hästen är tydligare än den grova anläggningen av en häl. (jmfr själv, vad ger tydligast signal- trycket av en fingertopp eller en handflata?)
Sporren är inte till för att tryckas in i sidan på en "skänkeldöd" häst- även om det tyvärr är vad de ofta används till.

Alltså kan jag rida precisionsridning med blank stång, spö och sporrar på min häst- utan att behöva vare sig dra, slå eller banka nånting;)
Vill jag däremot ut i skogen och lufsa tar jag en grimma.

En bra sida om olika betts inverkan på hästens kropp: http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#bit
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Man har det (tillsammans) för att man
1. Inte klarar av hästen
2. Inte kan rida
3. Tycker det är häftigt (?)
4. Har missuppfattat hur man "ska" rida
5. Man är för lat för att få ridningen bättre
6. eller för att man rider i så pass höga klasser där minimala hjälper är ett måste.

Jag anser att det är på de lägre nivåerna i ridningen man måste lära sig rida och inte åka häst.
Klarar man inte av det utan dubbla hjälpmedel så bör man träna lite till.

Jag håller verkligen inte med dig och jag tycker att du generaliserar på tok för mycket. Jag hoppade min förra ponny med både pelhamstång (m delta) och sporrar. Visserligen bara jättemå runda men ändå sporrar.

Jag klarade av min häst, jag kan rida, jag tycker inte att det är häftigt, jag har heller inte missuppfattat hur man ska rida, jag är inte för lat och jag red heller inte höga klasser. Utan min ponny trivdes bäst på pelham, hon fungerade på vanligt tvådelat också men trivdes helt enkelt bättre på pelhamstången.

Och sporrarna hade jag för att kunna rida med små hjälper. Att rida rätt med sporrar är tusen gånger bättre än att rida fel utan.

Jag kan verkligen inte se varför det är fel att använda både framförallt när jag rider med väldigt små hjälper.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 697
Senast: Squie
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 472
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp