Bukefalos 28 år!

Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

:rofl::rofl: Haha det här gjorde min dag!! Eller natt rättare sagt.. :o

Du måste ha stött på en udda skara ryttare i dina dagar! ;) Åtminstone generellt sett.

Jag har faktiskt heller aldrig sett ryttare som sitter och hackar med sporrar. Dock tror jag att det förekommer, men jag har aldrig sett det själv.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Skarpa bett och sporrar är i första hand till för att kunna förfina hjälperna så att det inte "ska synas" att du rider..

Tyvärr tror jag inte ens det är 1/10 som tänker i dessa banor, åk till första bästa hopptävling både ponny och häst så märker man hur fel allt kan vara - tyvärr
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

guuud alla trådar om skarpa bett, sporrar & spön.
jag hoppar min pålle på pelham, för att hon kan bli stark och för att jag vill kunna ta förhållningar istället för att sitta och slita och dra henne i munnen, om jag rider med "vandligt" tränsbett så springer hon bara iväg, men jag tränar på, kmr förhoppnignsvis snart kunna hoppa på ett vandligt tränsbett, däremot ska jag börja sätta på mig sporrar för att få henne lite mer fram för skänkeln, som en förfining av hjälper!
så alltså pelham & sporre är inte två motsattser, båda är en förfining av hjälper.

precis! varför finns det annars så många olika bett om det skulle
vara för skarpa ? man hittar väl ett som passar just sin häst. vi
har massor och varierar beroende på vad man tränar, om det är
tävling eller uteritt .. helt sjukt att så många ska lägga sej
i vad andra använder !
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Bara för att en häst är het eller stark betyder det inte att den är känslig. Många älgar iväg utan att ge efter för ryttarens hjälper. Då kan de vara svåra att över huvud taget få kontakt med. Dessutom så är inte sporrarna till för att man ska kunna få hästen att gå framåt. Sporrarna är till för att ge finare hjälper och för att man ska kunna vara lite mer diskret i sitt drivande. Inom dressyren används detta på tävling av just den anledningen, jag har svårt att tro att ngn rider dressyr som inte kan få sin häst att gå framåt. På en känslig och pigg häst kan detta vara bra eftersom med sporren räcker det med en liten touch för att få en reaktion.

Det finns många anledningar till att använda både och MEN jag förstår på sätt och vis din reaktion. JAG anser att det finns för många hjälptyglar och skarpa bett framförallt bland ponnyer.

Men som sagt sporrar kan man använda på vilken häst som helst just för att förfina sina hjälper. Enda gången jag egentligen anser att det är fel att använda är när ryttare inte lärt sig rida så pass att han/hon kan ha fördel av sporren, samt på unghästar där den inte heller gör ngn nytta. Detta blev svamligt men jag hoppas att du blev lite klokare :)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag har faktiskt heller aldrig sett ryttare som sitter och hackar med sporrar. Dock tror jag att det förekommer, men jag har aldrig sett det själv.

Det är ganska konstigt/ovanligt, men givetvis positivt! :)
Tycker iofs inte det nödvändigtvis är "elakt" att sitta och hacka med sporrar om man jämför med mycket annat, men det finns en viss gräns där det börjar bli tråkigt - att ryttaren "måste" hacka med sporrarna för att öht få hästen röra sig framåt, att ryttaren använder sporrar i princip i varje steg, att man hugger till med sporrarna upprepade gånger som bestraffning osv.

Som sagt, de flesta verktyg kan brukas eller missbrukas - ibland känns det som att det går till överdrift åt det "snälla" hållet (varför skulle det vara mer ok att sitta och tjata med skänklar än att peta med sporrarna lika frekvent? Varför skulle det vara mer ok att sitta med ordentligt stöd och stundvis DRA i ett tränsbett jämfört med att rida på stång? osv) och ibland känns det som att det går till överdrift åt det "elaka" hållet (eller ologiska snarare...)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

precis! varför finns det annars så många olika bett om det skulle
vara för skarpa ? man hittar väl ett som passar just sin häst. vi
har massor och varierar beroende på vad man tränar, om det är
tävling eller uteritt .. helt sjukt att så många ska lägga sej
i vad andra använder !

nu finns det iofs bett som nog INGEN bör använda... så argumentet håller inte riktigt :p
har du t ex sett betten som i princip bara är en smal stålsträng i munnen? lyckligtvis är mycket sådant reglerat av TR.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

man kan ha det skarpare bettet för att hästen blir lit stark o intte tar förhållnigarna tilräckligt bra, o sedan sporrarna för att hästen samtidigt e lit nonchalant etc så att man behöver lite extra hjälp för att trycka iunder bakkärran samtidigt så att inte hästen faller på bogarna i förhållningen...
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

En tänkbar orsak, bl.a. min egen då jag använde det på min förra häst:

Pelhamstången (eller vilket hävstångsbett som helst...) var det enda som hon var lugn i munnen med. Med tränsbett fick hon ingen arbetsro eftersom hon gick och kämpade mot det hela tiden. Kanske en "dålig association" från travet där hon fick ligga på bettet och springa fort?
När jag hade skolat henne vidare lite kunde jag gå tillbaka till tränsbettet utan problem.
Jag använde alltså inte tränsbettet för att hon var stark eller svår, utan för dess funktion och inverkan.

Sporrarna använde jag för att kunna förstärka skänkeln (i den mån jag använde skänkeln, hon var väldigt känslig för vikthjälperna) utan att ändra skänkelns position så mycket att jag lade om vikten i sadeln eller spände mig alltför mycket.

Så, det behöver inte alls handla om våld eller skärpa...:smirk:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

hästen dör inte av sporrar. finnsmänniskor från 3 år upp till 80 som använder sånna. det är inte för att trycka in dem i magen på hästen man har dem, utan för att peta litt dem och det gör man inte rakt in i magen, det gör man med en normalt vinklad skänkel. så vad är problemet med sporrar ?

du har helt rätt . men problemet är att väldigt många rider med sporrar fel - många rider rätt också , det är bra .
att folk kan sitta och hacka med sporrar och såga i munnen och tro att hästen ska lyssna på dem - HA ! säger jag bara .
Man får ENDAST framgång genom samarbete med sin häst . Sorgligt men sant enligt vissa kanske :smirk: men så är det . Visst , du "kan" kanske sporra på din häst och dra den i munnen samtidigt i små lokaltävlingar men toppen når man ALDRIG ! Visst , Malin Baryard och co rider (nästan?) alltid med sporrar men det är för att de måste egentligen . de måste få sina hästar lätta att rida eftersom de inte har "tid" på tävlingsbanorna att skänkla på sina hästar eller kämpa för att stoppa dem .
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

:rofl::rofl: Haha det här gjorde min dag!! Eller natt rättare sagt.. :o

Du måste ha stött på en udda skara ryttare i dina dagar! ;) Åtminstone generellt sett.

Kul att man kan roa ;)

Nä men jag har inte suttit och stirrat mig blind på hur alla använder sporrarna :)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

nu finns det iofs bett som nog INGEN bör använda... så argumentet håller inte riktigt :p
har du t ex sett betten som i princip bara är en smal stålsträng i munnen? lyckligtvis är mycket sådant reglerat av TR.

Jag håller med dig där , det finns bett som inte ska in i någon hästs mun.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

du har helt rätt . men problemet är att väldigt många rider med sporrar fel - många rider rätt också , det är bra .
att folk kan sitta och hacka med sporrar och såga i munnen och tro att hästen ska lyssna på dem - HA ! säger jag bara .
Man får ENDAST framgång genom samarbete med sin häst . Sorgligt men sant enligt vissa kanske :smirk: men så är det . Visst , du "kan" kanske sporra på din häst och dra den i munnen samtidigt i små lokaltävlingar men toppen når man ALDRIG ! Visst , Malin Baryard och co rider (nästan?) alltid med sporrar men det är för att de måste egentligen . de måste få sina hästar lätta att rida eftersom de inte har "tid" på tävlingsbanorna att skänkla på sina hästar eller kämpa för att stoppa dem .


Men huvudpoängen är fortfarande: det är inte sporrarna eller bettet (förutom om bettet ligger skadligt i hästens mun!) som är problemet här, det är en inställning man inte gillar och kommunikationen mellan häst och ryttare. Finns inget som säger att den inte skulle vara densamma eller ännu värre utan just sporrar/skarpt bett.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag håller med dig där , det finns bett som inte ska in i någon hästs mun.

Vi är nog rätt duktiga på den biten ändå i Sverige, kollar man runt lite på nätet efter hästshopar i USA t ex så kan man bli riktigt förskräckt! :eek:
Och nosgrimmor med "spikar"/taggar på insidan :crazy:
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Tyvärr inte, kommer inte ihåg vilka butiker/webshopar jag sett det på och har inte kvar några länkar.
Vet att jag sett dylikt i en katalog från en "stor" hästshop i USA, en lååång lista med hemska bett och andra "verktyg" som specialnosgrimmorna t ex :angel: inte bara en modell heller utan i många variationer. I övrigt verkade de seriösa och hade mycket bra i sortimentet också, det var därför jag fick intrycket att det var "accepterat" på ett annat sätt än här.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Hur vet du att man inte började utan sporrar då?

Vet inte hur jag ska kunna motbevisa dig i skrift, så du får väl fortsätta dra alla över en kam då.

Grunden = Lokal/regional i tävlingssammanhang.
Men jag vet inte. Alla ni kanske rider på högre nivå?!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Att börja från grunden utan sporrar håller jag med om men här säger du dessutom att det är okej att rida med sporrar då man kommit längre. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang då du tidigare har sagt att ingen borde ha sporrar.

Jag tror inte du förstår någontin av det jag skrivit isåfall. :p
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

hahaha Men jag tog de som du va ironisk...
du låter som om du kan göra allt med varenda häst utan sporrar spö och skarpt bett... Lycka till i din ridning :)
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
7
· Visningar
610
Senast: Acer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 118
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
939
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp