Bukefalos 28 år!

Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

M, menar ! fyfan , tänk att sånt händer hela tiden runt om i världen !! :o
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

m ,emanr !! fyfan. de borde verkligen skämmas när de ser filmen.
hoppas de inte har med hästar att göra längre !
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Självklart , MEN , jag tycker att det verkar som om vissa tror att rida (helt felaktigt) med sporrar (dvs använda dem för mycket och på fel sätt) är det enda sättet att vinna på .. vilket är en fråga om okunnighet . Mer stilhoppning tycker jag !

Om man bortser från det som faktiskt kan klassas som djurplågeri - vem bestämmer vilken typ av användning som är "rätt" och vilken som är fel?
Jag skulle snarare säga att viss typ av användning ger viss typ av resultat och annan typ ger annat resultat. Vad gäller sporrar kan man tolka det som att jag själv tycker det är meningslöst att använda sporrar som framåtdrivande, det har jag skänklar och sits till (och spö om det gäller en felinlärd häst "för säkerhets skull" behövs dock inte om man är konsekvent.)

Vad gäller min egen användning av stångbettet skulle nog många se det som fel sätt. För att jag faktiskt har det för att hästen inte ska kunna smita undan förhållningarna - skitlätt för felinlärd häst med extremt mycket hals att sätta emot. Stundvis kan dessutom förhållningarna tyckas bryska (gissar jag), särskilt för att vara med så skarpt bett. För MIG känns det som det enda vettiga just nu, känns som att jag aldrig kommer kunna lära hästen att lyssna på och respektera handen - lyda istället för att bara streta - om jag inte kan få igenom tygeltagen, möjligen efter 50-100 meters dragkamp. Får jag inte igenom tygeltagen så fortsätter hästen bara lära sig att det lönar sig att dra emot, då fick den fortsätta ångloka framåt som den ville och behöver inte lyssna på ryttaren.
Det här ser jag själv alltså som "rätt" även om det är långt ifrån optimalt. Det kan finnas olika "rätt" men även olika vägar att gå rent effektivt sett. Kanske hade jag kunnat använda en annan metod och få betydligt snabbare eller bättre resultat, men eftersom detta var det jag hittills provat som fungerar bäst för mitt ridsätt kombinerat med hästen ifråga så fick det bli det.
Precis som att jag knappast skulle gnälla på en ryttare som har ett vettigt syfte och en strategi bakom användandet av sporrar ÄVEN om det innefattar drivning :p
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

jag har sett hur vissa rider. som inte borde ha sporrar på hälarna. inte hålla i ett par tyglar heller. sen spelar det ingen roll om det är tyskland eller sverige. vi är människor iaf och borde förstå att man inte behandlar ett djur så. sen är det ingt fel att ha sporrar eller skarpa bett. jag sa skarpa inte sjukliga bett, för er som gillar att komma på meningen med ord andra skrivit .. jag har sj vad jag anser skarpa bett, men jag slipper sitta och slita då vissa hästar är mer/mindre känsliga i munnen. hatar slit och släng, detär en mun vi har att göra med, inte en trädstam med hål i !!
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
591
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 008
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp