Bukefalos 28 år!

skavsår mellan benen!!

Sv: Skavsår på musen!!!

Efter 35 år i olika sadlar, den ena värre än den andra, hittade jag till slut den , för mig, ultimata supermjuka, och blev av med dessa besvär! Hurraa, säger jag bara!
 
Sv: Skavsår på musen!!!

eckepue skrev:
:o Okey,kanske en lite löjlig grej,men är det någon som får skavsår på musen när ni rider?Blir knäpp snart av detta,hur jag än försöker så går det inte.Har provat me olika jeans,olika trosor,ja you name it.Någon som varit med om detta och vad gjorde ni åt det?
Jag får alltid sår både fram å bak när jag rider med helskodda ridbyxor.:cry: Så helt sonika har jag bara köpt helt oskodda i flera år nu och det funkar superbra:banana: :banana:
Det finns salva på apoteket som heter intimsalva.:idea: Väldigt bra i det akuta skedet för att dämpa lite, har en lugnande effekt. Smörj in dig precis innan du ska kissa så svider det inte så mycket!!;)
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Jo,det är en westernsadel jag har,man rider ju ofta i jeans då men jag har provat med lite andra byxor,dock ej ridbyxor.Ska ta och testa med typ cykelbyxor och kanske med ett par något tajtare byxor.Får för mig att det kanske kan bero lite på att jag har för stora på mig när jag rider,och att det då blir mer friktion:confused: .Fårskinn låter inte heller så tokigt,kanske kan jag låna ett för å se om det blir någe skillnad.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Gott o höra att det inte bara är jag!!:o Jag rider 2-3 hästar om dagen, och har gjort så i ca10 mån. nu, men det blir då f-n aldrig bättre!!:confused: Måste säga att vissa dagar är värre än andra, sä det kanske är trosorna?? Måste prova ridtrosor, fast det blir lite pinsamt att hälsa på mina gamla arbetskamrater och köpa ett par paddade trosor!!:o HJÄLP!!
Fniss
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Har du testat trosor i boxermodell? Innan kunde jag bara ha det för annars fick jag skavsår så jag inte kunde gå. Fast nu fungerar det ganska bra ändå faktiskt.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Red dressyr igår i ett par helskodda...
Fick faktiskt rediga ridsår.

Måste testa din tes om att det rör skoningen, om du säger sådär!:idea: Nästa pass blir i oskodda bomull.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

WildChild skrev:
Red dressyr igår i ett par helskodda...
Fick faktiskt rediga ridsår.

Måste testa din tes om att det rör skoningen, om du säger sådär!:idea: Nästa pass blir i oskodda bomull.
Lycka till!!
Det kommer att kännas mycket bättre:D
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Usch, jag får skav både bak och fram. Har provat det mesta,,, måste vara felskapt:( :( :( :(
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Öhm aldrig varit med om detts själv, men har du provat rida med ridbyxor eftersom du skriver att du provat olika jeans men det står inget om ridbyxor.

Annars kan nog en gel-set saver hjälpa.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

kl

Jag har flera kompisar som älskar sina gelésitsar och aldrig rider utan dem. Men mkt beror nog på sadelutformningen. Jag gillar inte sadlar med för smal midja :crazy: Det förvärras om man dessutom sitter på en häst med mkt gång så man hela tiden "kavar omkring" lite. En kompis rider dressyr i en islandssadeln med ribbad sits och är jättenöjd med den (på sitt halvblod).

Fast westernsadlar brukar ju vara annorlunda utformade just för att man ska kunna sitta skönt och länge i dem?
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Jag är lite förvånad att det inte är fler som nämnt sitsen som en del i det här. Jag har problem med detta när jag rider ut och sitter och rider långa stunder - 1-1½ h ute i skogen. Jag har märkt att ju mer seriös ridning, desto bättre går det - dvs när jag "skolrider" så har jag inga problem, problemen kommer när jag "åker häst". Jag har inte riktigt förstått varför. Problemen har också varit mindre (!) när jag ridit barbacka än när jag rider med sadel.

Men så har jag ju fått fundera en del över att jag sitter och "backar" i sadeln - spjärnar i stigbyglarna och undviker riktigt nära kontakt med sadeln. När jag får problem "mellan benen" så spjärnar jag ännu värre...

När jag spjärnar i stigbyglarna så låser jag fotlederna. Låsta fotleder innebär också låsta höftleder = mitt bäcken kan inte följa med i hästens ryggrörelser fram och tillbaka och upp och ner helt optimalt (jag låser SI-lederna som ett brev på kuppen). Dessutom har jag en tendens att luta mej lite-lite framåt och låsa mej runt övergången mellan länd och korsben - jag släpper inte ner svanskotan i sadeln. Jag försöker helt enkelt motverka varje rörelse, i mitt bäcken.
Det blir friktion.
När jag slappnar av i fotlederna och tänker på att ha svikt i dem - inte spjärna i stigbyglarna utan låta tårna vila mjukt i stibygeln, samt våga sitta på "rumpan" - släppa ner svanskotan, "dra in svansen" - placera ryggraden ovanpå bäckenet - så vips slapp jag bekymren!!
Trots att det kändes bakvänt, för när jag inte spjärnar så får jag ju närmare kontakt med sadeln och gungar delvis med "mer".

Men det är svårt, för tänker jag inte på det hela tiden så är jag där och spjärnar från i stigbyglarna igen och lutar mej lite, lite framåt (vinklar fram bäckenet eller vad man ska säga).

Nu är detta bara hur det är för mej.... Vet inte om det är samma orsaker för andra med samma problem.
Självklart spelar sadeln in - vissa sadlar är för smala, har en dålig tyngdpunkt eller stjälper på andra sätt. Men för mej var uppenbarligen inte sadeln problemet....
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Har man provat flera olika sadelmodeller och det inte hjälper så kan det absolut vara värt en titt på sitsen. Jag vet att jag satt och tryckte bakåt när jag red en ponny i en sadel som var för liten/kort för mig. En 15 tum eller något liknande. Aj säger jag bara :cry:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Usch. Hade ett sådant "problem" i måndes. Sadlen var helt skarp i sisten å när man va heter det nu.. *hjärnsläpp*!! När man DRIVER menar jag! Då och när vi skrittade gjorde det , grrrrr, ont! Jag funderar allvarligt att skaffa ett par vaddade cykelbyxor! :o
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Har haft grymma problem med detta speciellt när jag red flera hästar om dagen. Slutade definitivt med rakningen då blev det lite bättre.
Alltid bomullsstrosor utan den där föbannade sömmen mittfram och bara pikeur brallor nu mer helskodda de sitter suveränt bra. Har blivit hel fri från problemen nu mer och jag hade jättestora problem var hos gynekolog med mera. Det finns en superbra creme på apoteket
intimcreme eller nåt sånt den lindrar redan uppkomna problem.
 
Sv: Skavsår på musen!!!

uscha ja, skinnflådd kan man bli. Jag tycker att problemet blir större i en dressyrsadel iom att den rundar sig runt hela partiet. I en hoppsadel har man inte samma närkontakt med muslingen :D Speciellt när man sitter ner och gnider i en timme med aktiv ridning.

har funderat på att operera bort vissa delar både en eller två gånger :angel:
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Har du provat stretchjenas eller jeans en storlek större? Högre skurna/lägre skurna? Jag satt bäst i westernsadel med ganska tighta stretchjenas som inte hade allt för stora sömmar, stora sömmar ger gärna skav...
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Jag har hittat den perfekta lösningen ...får ju alltid skav men mer på vintern när man har en massa långkalsonger under och så...SIDEN underkläder...Det är nämligen så att jag fick dessa siden långkalsonger för flera år sedan och aldrig använt dom.Städade garderoben igår och tänkte dom har tar jag till ridgarderoben....och så testade jag rida i dem idag....SUPER!! inga skav och ingenting som korvar sig och gräver sig in mellan benen ;)...Dessutom super bra att ha under ridbyxor, vanliga långkallingar har ju en förmånga att följa med ända upp i grenen ;) Ridbyxerna bara gled på eftersom kallingarna var så blanka......Så nu ska jag investera i sidenunderkläder ...går säkert lika bra med blanka trosor ....jag köper på lindex 3 för 129 :- boxer utan ben , slutar precis under vecket under rumpan low cut...kallas dom! Dessa trosor och siden kalsonger YES!
Hittade en internet shop ..letar flera.För att jämföra priser....;) http://www.sidenselma.se/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skavsår på musen!!!

Nylonstrumpbyxor kan fungera bra också. Bra att ha under sträva helskodda ridbyxor sommartis!
 
Sv: Skavsår på musen!!!

Har pikeurbyxan ingan söm fram eller hur menar du? Har letat förgäves efter en ridbyxa utan mittsöm... grr, hade män haft problemet hade det definitivt funnits massa märken eller hur.... ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 862
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 361
Senast: johanssk
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 475
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 213
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp