Bukefalos 28 år!

skavsår mellan benen!!

Sv: skavsår mellan benen!!

Jag har en känsla av att alla flickor någon gång lidit av detta ^^
Jag har fått lite on ibland, men inte så farligt. Jag är ganska tunn, så det beror nog på det, jag sitter nog ganska mycket på rumpan med :P
Men sen är det väl bara testa sig fram bland olika metoder och se vilken som passar bäst :D

Lycka till! :bump:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Jag har till och från nu ett tag haft samma problem som er, mest till faktiskt ;)

Det är så att jag sedan ett tag har en medryttarhäst (samma sadel varje gång) efter att jag ridit ridskolehäst (olika sadlar). Och i medryttarhästens sadel så får jag skav i stort sett varje gång. Detta hade endast sporadiskt hänt mig tidigare.

Ni pratade innan om hur olika sadlar ger olika "utslag" och jag upplevde att den sadel (en Bates) jag rider i nu liksom vinklar fram mitt bäcken, bara en aning men tillräckligt för att jag skulle märka det och sitta och spänna emot hela tiden, i bland annat höft, knä och fotled (jobbigt kan jag lova :o) Fick för detta problem tipset av min ridlärare att köpa en pad som reser upp sadeln lite i fram.

Testade min nya fina pad idag, och det kändes mycket bättre, tippade inte alls fram på samma sätt som innan. Och vips så försvann skavsåren också! Så detta är nu något jag varmt rekommenderar! Särskilt om det är så att ni upplever problemen oftare i vissa sadlar. Finns hos välsorterade hästsportbutiker till det facila priset av ca. 350:-
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Nöden är uppfinningarnas moder brukar man väl säga. Det fungerar ju om man tejpar hälen innan man får skavsår oxå.

Givetvis får man torka lite torrt innan själva tejpningen för att få det att fästa ordentligt, man det tar faktiskt inte ont att ta bort den. Man bör tänka på att inte sätta skarvarna där man har lättast att få skav. Givetvis är en bra sadel, en häst i uppförsbacke som är lätt i munnen och mjuk i gången det allra bästa men innan man nått dit har man hunnit bli könlös, iallafall jag! Liten mus och stor stjärt är oxå önskvärt men man kan inte få allt man önskar sig.

Vadderade trosor finns att köpa men kommer just nu inte ihåg var jag köpte mina. Globus?!?
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Tror nog inte att ja ville veta iaf :rofl:... ;)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Vet att tråden är urgammal! Men problemet måste ju finnas än =)

Har läst igenom några sidor, och jag är så glad :D att jag inte är ensam om problem med skav!

Jag får skav mellan skinkorna, och det gör så snabla ont och jag börjar bli lite lätt desperat nu, för jag börjar dra mig för att rida och "vågar" inte sitta ordentligt för jag vet att skaven kommer som ett brev på posten då :crazy:

Ju bättre jag sitter, ju mer skav får jag, det kommer mellan skinkorna nedanför svanskotan, vad 17 gör man åt det?! Har provat flera olika sadlar, samma problem i alla, och i vissa får jag blodiga sår även fram :crazy: (mellan skinkorna blöder det inte, det blir mer som blåsor och skav). Det blir nååågot bättre med fårskinn i sadeln, medan gelsits nästan gör problemet värre.


Nu till frågan, någon som kan tipsa om bra trosor utan vaddering i grenen (får skav av bakre sömmen) (tråden är ju gammal, måste kommit nya modeller på 6 år :cool:)
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Ajajaj! Stackare. :(
Nu fick inte jag så svåra skavsår som dig när jag hade dem men jag fick det JÄMT när jag red lektion förr. Jag blev skinnflådd där nere och det gjorde något så gruverligt ont!

MEN! så skulle sambon rensa ut bland sina kalsonger och bland dem fanns ett helt gäng med seamlesskalsonger med långa ben. De räddade mig kan jag säga! Iom de långa benen, som går en bit ner på låren så finns ingen kant som kan kila in sig och skava. :banana: Liknande de ridtrosorna som finns på marknaden :) Så ordet är SEAMLESS! :love:
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Vet att tråden är urgammal! Men problemet måste ju finnas än =)

Har läst igenom några sidor, och jag är så glad :D att jag inte är ensam om problem med skav!

Jag får skav mellan skinkorna, och det gör så snabla ont och jag börjar bli lite lätt desperat nu, för jag börjar dra mig för att rida och "vågar" inte sitta ordentligt för jag vet att skaven kommer som ett brev på posten då :crazy:

Ju bättre jag sitter, ju mer skav får jag, det kommer mellan skinkorna nedanför svanskotan, vad 17 gör man åt det?! Har provat flera olika sadlar, samma problem i alla, och i vissa får jag blodiga sår även fram :crazy: (mellan skinkorna blöder det inte, det blir mer som blåsor och skav). Det blir nååågot bättre med fårskinn i sadeln, medan gelsits nästan gör problemet värre.


Nu till frågan, någon som kan tipsa om bra trosor utan vaddering i grenen (får skav av bakre sömmen) (tråden är ju gammal, måste kommit nya modeller på 6 år :cool:)

Jopp, ridning är preventivt. Gråta i duschen efter ridpasset, inte kunna kissa på ett dygn och lakanet sitter fast i arslet när man vaknar.
Gelsits funkar för mej. Jag har haft den i tio år och den blir bara skönare och mjukare. Jag tycker det kvittar vad man har för ridbyxor, däremot är sömnlösa trosor oumbärliga, gärna sporttrosor.
I förebyggande syfte hade jag förr trosskydd och lite vaselin i mumindalen. Skulle olyckan vara framme smörjde jag med zinksalva.
 
Sv: skavsår mellan benen!!

Jopp, ridning är preventivt. Gråta i duschen efter ridpasset, inte kunna kissa på ett dygn och lakanet sitter fast i arslet när man vaknar.
Gelsits funkar för mej. Jag har haft den i tio år och den blir bara skönare och mjukare. Jag tycker det kvittar vad man har för ridbyxor, däremot är sömnlösa trosor oumbärliga, gärna sporttrosor.
I förebyggande syfte hade jag förr trosskydd och lite vaselin i mumindalen. Skulle olyckan vara framme smörjde jag med zinksalva.

Raderat
..........................
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 781
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 355
Senast: johanssk
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 467
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 213
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp