Bukefalos 28 år!

Skillnad mellan dessa?

Jen84

Trådstartare
Sv: Skillnad mellan dessa?

Skillnaden ser efter en snabbkoll ut att vara vilken sele man får med. Vagnen (som är samma i båda paketen) är endast godkänd för tävling i debutantklass (lätt B) där det är fri spårvidd, sen blir den för smal.
 
Sv: Skillnad mellan dessa?

Så, om man bara ska köra hemma för att variera träningen så duger den vagnen utmärkt?

Någon som vet om det är bra selar, eller är det bara "billigt skräp"?
 
Sv: Skillnad mellan dessa?

Jag har det enklare/billigare av de båda paketen.
Det dyrare har lite mer finesser på selen som snabbkopplingar osv. Det kan man köpa till senare om man vill.

Jag är supernöjd, selens kvalitet är över förväntan faktiskt. Mjukt och fint läder som känns levande, inte stelt och målat som en del billiga kan vara.
Bröstan är lite hård mot hästen tycker jag, enkelt fixat med ett ludd.
Enda undantaget var väl tömmarna som jag personligen tyckte var stela och osköna.

Vagnen är jättefin och känns rejäl och bra. Den kommer garanterat rosta snabbare än en dyrare vagn, och kan hända är lacken inte lika slagtålig.

Jag har köpt paketet för inkörning och fritidskörning och det duger det fint till.
Om det blir tävling framöver så köper vi en "riktigare" vagn.
Selen är ju i ganska många delar, så min plan är att del för del byta ut den till en Tärnsjösele :love: har börjat med ett träns från Tärnsjö.
 
Sv: Skillnad mellan dessa?

Jag anser ju att snabbkopplingar är att föredra ur säkerhetsaspekt. Det går betydligt fortare och smidigare att koppla loss om nu något skulle hända. Men det är ju olika vad man anser är bäst :-)
 
Sv: Skillnad mellan dessa?

Själv funderar jag på att köpa den vagnen och sen Drive-outs syntetsele. Den har snabbfästen. Tror att det kan bli helt ok.
 
Sv: Skillnad mellan dessa?

Det låter ju lovande i alla fall. Svårt det här när det inte riktigt går att se och klämma på sakerna innan. Speciellt läder vill jag ju ska vara i bra kvalitet. Jag förväntar mig ju att det ska hålla i många år framöver och att det dessutom ska hålla för den påfrestning det är på en sele...

Syntet vill jag inte ha i en sele överhuvudtaget. Inte lika snyggt och känns inte som det är lika bra. Även om det kanske bara är fördomar från min sida... Tycker om läderutrustning till hästar. :)
 
Sv: Skillnad mellan dessa?

Om inte jag fick ett helt unikt exemplar av selen, så kommer du inte att bli besviken.
Visst, det känns inte som Tärnsjöläder, men inte pappersläder heller :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 379
Senast: dobbis
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 842
Senast: Unafraid
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 519
Senast: Maléne
·
Körning Ska börja köra en shettis och behöver köpa sele. Jag har kollat runt och fastnat för drive out men de är ju restade sen ett bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 637
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp