Skillnad mellan Sprengers bett

Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

*kl*
Har just budat hem ett WH ultra dynamic, tredelat med en rulle i mitten och D-ringar. Min häst går bra på tredelat, och har vid det tillfället jag provat ett Sprengerbett verkat gilla det. Så det ska bli spännande att testa! :)
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

De där skavmärkena fick jag på mitt nya Dynamic efter först användningen. Verkar vara extremt mjukt och känsligt i metallen, men jag tycker inte det är vasst så jag struntar i det. Tur man inte har en häst som regelrätt gnager på bettet :crazy:
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Detta är inget svar på just ditt inlägg, utan en allmän fråga till er som verkar initierade i bettdjungeln:
Vad rekommenderar ni för bett (Sprenger eller annat) till en häst som tar för lite stöd på bettet/stundtals gårbakom hand/undviker att ta stöd?
För att undvika svar som snöar in på ridningen: Jag är fullkomligt medveten om att inte bara åtgärd 1, utan även 2,3, och 4 givetvis är att RIDA HÄSTEN FRAM TILL HANDEN. Detta gör jag, och jag rider regelbundet för en duktig tränare. Dock funderar jag på om ett byte av bett kan hjälpa till. Rider idag på ett vanligt tredelat, som hästen verkar trivas med i övrigt.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

WH Ultra med gummikula brukar dom ta tag bra i. Min gamla blev på gränsen till tung på det först, men blev sen super på det. Allt annat krullade hon ihop sig med. Så det hade jag testat:).
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Tack för svar!
Två följdfrågor:
För man tävla dressyr på detta bett?
Det är ett sprenger-bett du menar?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Min vill ha tredelat Dynamic RS med fasta ringar. Jätteskillnad mot andra bett! Det är inte hundra men man får god hjälp av de bettet iaf :-)
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Ja det är ett Sprenger och som jag tolkar TR får man tävla med det:). Men som connemaran säger kan hästen kanske föredra något annat. Eftersom WH Ultra inte finns i mina kusars storlek rider jag på olika varianter av Dynamic RS. Det tvådelade med fasta ringar får jag också ganska bra suga-tag-i effekt av.
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 980
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Google är inte min vän idag, men vad jag eftersöker är en utövande schaman i GBG med omnejd (kan ev tänka mig att åka längre sträckor...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: miumiu
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: zanzan
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp