Skillnad mellan Sprengers bett

Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jag kan dock säga att jag har 70 mm till min med remont och hon har inget stort huvud och det fungerar utmärkt.

Så är det till remonten du ska ha det till så tror jag inte det gör något. Kan bli värre till den engelska nosgrimman.

Hittar tyvärr igen bild just nu då.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jag kan försöka minnas mäta imorgon.

Tror det hänger ett drös Sprengerbett i skåpet till några jobbhästar med. Kan kika lite på dem med om jag minns.

Min har som sagt mini-näbb.

Ang diskussion om ringar. Mitt bett är en bridong. De har de små ringarna.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Stämmer, är en rulle.

Är sugen på att prova ett sådant på min.

Någon som har provat både wh ultra + wh ultra soft och märkt någon skillnad?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Kl

Ny eventuellt dum fråga. Jag tror jag har koll på de flesta "modeller" av Sprengers bett, så som Dynamic RS, KK, Max control och Turnado. Men Horze saluför en variant som kallas Danger och jag undrar vad funktionen med detta är? Någon beskrivning finns inte på Horze och modellen hittar jag inte på Sprengers hemsida heller. Så, allsmäktiga Buke, vad är specifikationen på Sprenger Danger?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Hittade inte bettet på horze hemsida nu men en snabb googling gav detta svar:

Tredelat tränsbett med så kallad "lock-up"-effekt. Bra till starka hästar men fungerar även väl till känsliga hästar då det ligger stilla i munnen liksom ett rakt stång men har ändå fördelarna av ett tredelat bett. När man tar en förhållning med båda tyglarna inverkar bettet som ett stång annars är det ledat. Ergonomiskt utformat
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Aha, fick för mig att rullen var en delning av själva mittdelen. Men då är det alltså ett vanligt tredelat med en rulle i mittdelen?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Du får gärna mäta och jämföra så många du kan :angel:

Hur smalt är bridongbettet? tränsbettet finns väl i 14, 16 och 18mm tror jag. Bridongen är väl också 14, så då borde det ju vara samma sak som smalaste tränsbettet fast mindre ring...
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Problemet här är nog inte huvudet utan att min häst har överbett och därför bettet lite längre ner än de flesta andra. I kombination med remonten inbillar jag mig att en större ring ökar risken för att nosgrimman lyfter bettet, vilket inte är bra på min häst. En liten ring ligger ju inte lika mkt an mot nosgrimman.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Precis, en stallkompis har precis köpt ett dynamic med fasta ringar och rulle i mitten, ska se om jag kan låna och utvärdera.

Ang. detta med att hänga sig fast i bettet så har jag fått lära mig att fasta ringar är sämre då pga att de lättare kan ta stöd i det. Har man däremot en häst som är feg på att ta stöd i handen så gör det ofta det bättre med fasta ringar.

WH Ultra softa och Dynamic betten är nog de mildaste betten jag har provat.
(Har aldrig provat nova bett dock)
Har dynamic med både fasta och lösa ringar samt kk ultra, wh ultra soft och kk conrad.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Ja, då är det ju absolut säkrare med små ringar om man har sådana problem.

De dyker ju upp på begagnad marknaden ganska ofta iaf så det är ju bara att hålla utkik.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Hittade inte bettet på horze hemsida nu men en snabb googling gav detta svar:

Tredelat tränsbett med så kallad "lock-up"-effekt. Bra till starka hästar men fungerar även väl till känsliga hästar då det ligger stilla i munnen liksom ett rakt stång men har ändå fördelarna av ett tredelat bett. När man tar en förhållning med båda tyglarna inverkar bettet som ett stång annars är det ledat. Ergonomiskt utformat

Jag undrar vad skillnaden på Danger och Max Control är? Eller är det samma?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

De verkar vara samma. Jag har skaffat ett Max Control.

Kollade runt efter Danger först men hittade bara stora storlekar. Max Control gick att beställa i den storleken jag sökte 11,5.

Jag sökte speciellt efter lock-up effekten. Jag har ett Dynamic RS som båda hästarna gillar också. Max Control är också lätt böjt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Vad tycker pålle? Två eller tredelat?

Tror iofs det blir för skarpt för min men ändå kul att veta :-D
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Idag har jag snokat runt i sadelkammaren i stallet och hittat 3 st Dynamic RS, tredelade dock. Två bridonger 11,5 resp 12,5 och ett tränsbett 12,5 (storlekarna enligt ägarna). Jämförde med mitt tvådelade tränsbett som jag mätt till 12,0 cm.
Enligt detta så är 12,5 rätt då det skiljde ungefär en halv centimeter och jag tycker mitt är lite för kort. Så blir att köpa ett 12,5 då. Bettringarna på mitt tränsbett var lika stora som bridongerna, mätte tyvärr inte men det borde ju bli 55mm.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jag har hittat bridongen i 14mm och 16mm (kikar inte på Sprengers hemsida, utan Horze :p) .

*kl*

Jag hugger en knapp nu när det tycks finnas några som har koll på Sprenger. En gång för alla - nu ska här handlas bett (eller ja, när CSN landar på kontot) till dressyren. Nu har jag velat i ett år mellan Dynamic RS och WH Ultra m rulle. (Det är egentligen inget problem som jag vill lösa med ett bett, men hästen visar uppskattning mot bett av mer välsmakande metall än rostfritt. Och då söker jag förstås efter något som kan funka snäppet bättre än det jag rider på idag.)
Hästen: har hittills gått bäst på tredelat tränsbett med fasta ringar. Blir inte stark generellt i dressyren, men kan försöka spänna underhalsen om man inte är pass på (noga med avslappning etc) även om han inte hänger i handen (vilket han kan göra när han blir/börjar bli lite trött i musklerna). Är på utebanan lättdistraherad och då lätt ignorant mot tygelhjälper/bettet. Skulle önska att han sökte mer kontakt med bettet - inte stöd, men kontakt, en avslappnad sådan. Är egentligen en väldigt känslig häst som bokstavligt talat skyggar om bettet är för skarpt, men kan som sagt koppla bort lite vid distraktion - och han kan bli distraherad av ett löv ;) . När han kopplar bort kan han mycket väl behålla ryggen, men hals och käke spänns något. Han blir inte stark i munnen, men det kan kännas som att han "håller emot".
Vill ha ett så enkelt och milt bett som möjligt till dressyren - jag vill inte rida för handen med hjälp av sitsen utan tvärtom, sas. Men jag vill inte behöva bli stark i handen för att få igenom en signal heller.

Jag antar att min grundfråga är; vad gör rullen på WH för skillnad, jämfört med Dynamic som "bara" är ergonomiskt för hästens mun?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Tittar också på Horze. Men har nu upptäckt problemet att min häst verkar ha 12,5 och där finns den bara i 12,0.
Så ska jag ha tvådelat i 12,5 är det tränsbettet 16mm tjockt med 65mm ring som gäller.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Idag har jag snokat runt i sadelkammaren i stallet och hittat 3 st Dynamic RS, tredelade dock. Två bridonger 11,5 resp 12,5 och ett tränsbett 12,5 (storlekarna enligt ägarna). Jämförde med mitt tvådelade tränsbett som jag mätt till 12,0 cm.
Enligt detta så är 12,5 rätt då det skiljde ungefär en halv centimeter och jag tycker mitt är lite för kort. Så blir att köpa ett 12,5 då. Bettringarna på mitt tränsbett var lika stora som bridongerna, mätte tyvärr inte men det borde ju bli 55mm.

Tack för undersökningen :D Då funkar nog både 12.0 och 12.5 till min :)
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 981
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Google är inte min vän idag, men vad jag eftersöker är en utövande schaman i GBG med omnejd (kan ev tänka mig att åka längre sträckor...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: miumiu
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: zanzan
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp