Skillnad mellan Sprengers bett

stjarnfrugt

Trådstartare
Någon här som enkelt kan redogöra för skillnaden mellan de olika typerna av bett i Sprengers sortiment? Jag har försökt googla men inte hittat nåt enkelt.

Dvs vad är det för skillnad mellan Dynamic RS, KK Ultra, Aurigan och allt vad det heter?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Dynamic RS är anatomiskt, format så där med svag böj.
Jag är helsåld på det just. Har funkat super på både fd klappertrutar som varit känsliga och sladdriga och på såna som varit för tillitsfulla till handen sas, såna som man ridit med häng och tryck och kraft.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Hur är Dynamic RS i storlekarna?

Min dam har en känslig klappertrut och jag tror att hon skulle kunna tycka om det bettet.
Men hon brukar ha 10,5 i bett och det minsta jag har sett av det bettet är 11,5 :meh:
Men om det är litet så kan det ju fungera ändå :)
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Hur är Dynamic RS i storlekarna?

Min dam har en känslig klappertrut och jag tror att hon skulle kunna tycka om det bettet.
Men hon brukar ha 10,5 i bett och det minsta jag har sett av det bettet är 11,5 :meh:
Men om det är litet så kan det ju fungera ändå :)

Enligt Sprengers katalog finns det i 11,0 med fasta ringar, och 10,5 som bridong med lösa ringar (båda tredelade).
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jag tycker alla Sprengers tenderar dra åt det mindre hållet.
Min har eg 11,5. Men han fick ärva sin storebrors Dynamic i 12,5 IOM att jag kände att det där är en förhållandevis dyr utgift IOM att det är ett så tråkigt köp. Det funkar bra faktiskt. Jag har inte känt att jag behövt köpa nytt.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Nu är jag själv i träsket (efter ett år, eller så - har fortfarande inte kunnat bestämma mig för om det är WH Ultra eller Dynamic RS som jag ska ha :rofl: ), men kan ju säga det jag vet. Hah. :p

Om jag inte missminner mig, är Aurigan inte ett bett utan metallen som Sprenger använder till sina bett. Istället för rostfritt eller mässing, t.ex.

WH Ultra har en smal rulle (mer som ett hjul, kanske) eller en gummikula på mittdelen. Tredelat. Finns även en variant med fasta ringar som är en kombination av WH Ultra och Dynamic RS; anatomiskt med rullen/hjulet på mittdelen.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jo, att det är metallen är jag med på. Men kollar man på Sprengers "reklam" så visar man tre loggor - KK Ultra, Dynamic RS och Aurigan :confused:
Det finns väl "namnlösa" Sprengerbett också, är de som vilket bett som helst då?

Sedan finns ju det senaste som verkar vara Sensogan - en utveckling av Aurigan.

Intressant att de är mindre i storlekarna, min häst har 11,5 men då borde man alltså våga prova 12,5. Tror det finns några sådana i stallet men jag har tyckt att de varit lönlöst att prova ett för långt bett :)
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

De har alla namn. :)
Dock heter nån stång tex Dressur. Så det är inte alla namn som beskriver en grupp bett med speciell funktion, som Dynamic som är anatomiska.

Aurigan tror jag de bett heter som helt är i det. Jag kan minnas fel.
Men övriga har ju delar i rostfritt.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Tua, hur är storlekarna på just Dynamic RS?

Har ett med D-ringar köpt begagnat som 11,5 cm men det är på pricken 12,5 cm om man mäter när bettet ligger "rakt" dvs inte i den antomiska formen från insida ring.

Funderar på om det egentligen är ett 12,5 och i sådana fall kan jag köpa en modell vars minsta storlek är 12,0 eller 12,5. Detta nu sitter bra, kan vara lite mindre men inte större.


Vill alltså ha ett komplement till Dynamic RS med D-ringar till det andra tränset och tänkte testa någon variant. Funderar mest på Dynamic RS med parerstänger, Dynamics RS med D-ringar och rullen på mitten (WH nåt?) eller det där tredelade med gummikulan som alla talar så gott om här inne. Hästen är känslig och knepig att få stadig kontakt med/lätt orolig i munnen och jag behöver ffa en broms vilket enbart finns om han vågar få fram nosen och suga tag i bettet = ju mildare desto mer broms :D
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Nu kan jag inte stavningen, ber om ursäkt för det :D Kolla Sprengers egna hemsida så kan man till slut se ett system oxå.

Aurigan/Arge...nånting fanns förr iaf/Sensogan är metallen betten är gjorda i.
KK är en liten "knyck" på varje sida om leden, dvs anatomiskt på ett vis.
Dynamic RS är anatomiskt på ett annat vis - hela bettet är rundat liksom (om det hänger i tränset är det runt format och inte rakt mellan lederna)
WH (kanske WH Ultra, vet ej om alla heter så) har antingen en rulle på mittdelen (vanligast) eller en gummikula.



kl

Finns det tredelade bettet med gummikula (WH Ultra) med fasta ringar? Inte hittat :(
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Sprenger kanske inte är lösningen men man kommer en längre bit på vägen mha Sprenger iaf :D Testat mina gamla bett igen för att se om något funkar som komplement men nja. Det funkar ju men man får mer hjälp av Sprengerbettet. Tiger viker lätt in nosen och blir "stum" i hela kroppen och lite rädd för handen när han blir spänd och det är mycket svårare att rida ur på det gamla tredelade. Och i det läget har jag ingen broms alls (alltså stanna går alltid men förhållningar går inte igenom kroppen öht) och är jag då korkad och tar mer i tygeln så blir han ju bara mer rädd för handen och det är ännu svårare att komma ur det läget o få fram nosen och få kontakt igen.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Ja alltså om alla problem bara försvann för att man har ett sprenger i munnen på hästen så skulle väl alla ha det? :D

Har faktiskt ett vanligt Sprenger tränsbett som hon går ganska mkt på och det hjälper inte att det står sprenger på det inte :mad:

Jag vet ju att jag har "dåliga" händer i Linas smak, men hon är ju extremkänslig och jag jobbar ju på att det ska bli så bra som det går.
Men även om jag blir bättre på att rida tror jag inte att hon trivs riktigt 1oo på dem betten jag har :meh:
Rakt bett så känns hon lite stum och pansarvagn med, sen har jag ett gäng olika varianter av vanliga 3-delade och där märker jag inte någon direkt skillnad utan alla verkar vara okej.
Men jag skulle ju gärna hitta något hon gillar :)
Därför jag börjat fundera på om inte ett Dynamic RS skulle kunna falla damen i smaken eftersom det är lite böjt, det kanske är mysigt?
Annars är kanske KK med knyck på bra?
Eller kanske ett 2-delat? Har jag aldrig provat på henne..

Suck drygt det här, Eldur är så enkel han går fin fint på vanligt tränsbett :D
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Spinner vidare även i denna tråd ang funderingar på bettringarnas storlek och utforming, har redan postat inlägget i en annan tråd men kan ju likväl ta detta här med:

Små ringar har ju de fördel att de inte stör remontgrimman lika mkt som stora. Stora ringar tycker jag ger en ökad risk att bettet lyftas upp av nosgrimman och det är big no-no enligt min hästtandläkare. Jag rider i dagsläget på remontgrimma 7 av 10 ggr, annars på engelsk och pullar (med på pullartränset har jag parerstänger).

Läser jag om bettet så ska D-ringen funka bra på hästar med tendens att hänga i bettet. Min har vissa tendenser till det emellanåt. Men jag vill ju inte ha ett onödigt "skarpt" bett heller och vänja oss vid det, hur stor skillnad kan det vara på D-ring och lös ring egentligen?

Vad är det för diameter på vanliga små ringar egentligen? Ser att Sprenger går att få i bridong (liten ring) och 55mm samt 70mm. Borde inte 70mm vara gigantiskt?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jag kollade på Sprenger.de och det verkar vara så att Dynamic RS = böjd mundel. KK Ultra = tredelade bett med mittenlänken vriden 45 grader. WH Ultra= tredelat med ledad mittdel. Turnado = tvådelade bett med hela mundelen vriden 45 grader. Balkenhol = nån variant av "lock up" :confused:

Min slutsats blir då att Turnado pch KK Ultra enbart skiljer sig på så vis att det ena är tvådelat och det andra tredelat.

Jäkla djungel detta...
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

70 ringarna är ganska stora....det beror på hur stor häst du har.
jag har 55 ringarna till min D ponny men hade 70 ringarna till 170 hästen.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Jag har en SWB med stl full. Hon är 160 hög och inget gigantiskt huvud men inte liten nätt docka heller, rätt normal stl full skulle jag tippa. Jag är lite rädd för de stora ringarna i kombination med remontgrimman som sagt, 55 kanske borde vara vettigt? Har du bilder på båda dina hästar med olika stl?
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

storhästen med 70 ringar
sprenger.jpg


en av d ponnysarna med 55 ringarna.
sprenger2.jpg


jag tror du ska satsa på 55. speciellt om du har remont.
 
Sv: Skillnad mellan Sprengers bett

Tack för bilderna. Helt klockrent är att jag ska satsa på 55, verkar dock såklart mkt svårare att få tag på :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 981
Senast: Gimlan
·
Kropp & Själ Google är inte min vän idag, men vad jag eftersöker är en utövande schaman i GBG med omnejd (kan ev tänka mig att åka längre sträckor...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: miumiu
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 200
Senast: zanzan
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp