Bukefalos 28 år!

Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Sitter man av vid MINSTA lilla och traksar hem med hästen är det stor risk, speciellt med en så ung häst att den kommer utveckla olater.

Börjar hitta på saker bara för att få gå hem och slippa jobba.

Dom gångerna jag har hoppat av har jag inte gått hem! Snarar vänt(om vi varit på hemväg) och tagit en extra runda. Har oftast bara hoppat av tills hästen lugnat sej och sedan hoppat upp och ridit vidare.
Vill inte ta risken att hästen sticker med mej eller att jag åker av och gör mej illa, för då kommer det vara kört sen, då kommer det bli ännu svårare för mej att rida.
Men med det inte sagt att jag hoppar av för minsta lilla. Jag har försökt lösa "problemet" från ryggen varje gång men när jag kännt att det är påväg att bli allt för okontrollerat så har jag hopat av och löst problemet från marken innan jag åter hoppat upp och fortsatt.

Men om du tror att hästen tänker "aha, om jag gör matte rädd så får jag gå hem och slippa arbeta".
Hur tror du då den kommer tänka den dagen då den lyckas sticka med mej eller kasta av mej och sticka hem när jag ger mej in på något som jag känner att jag inte klarar av för att jag själv blir nervös/orolig? Då kommer den ju tänka typ likadant? "Kastar jag av matte så får jag springa hem" eller "om jag blir rädd och sticker hem så kan inte matte få stopp på mej och så kanske hon trillar av, jippi!"

Nu tror jag inte att hästar tänker såhär öht. Dom verkar aldrig driekt "planera" eller tänka framåt...
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Har skummat tråden,

och jag tycker du ska ta hjälp av någon på hemmaplan tills transporten är fixad. Det behöver inte vara en tränare om det inte går att få tag på, men nån som ser er och kan berätta hur ni ser ut tillsammans.

Nu ser han avslappnad ut,
nu ser ni spända ut båda två,
slappna av, -bra nu ser han lugnare ut osv.

Jag hade mycket glädje av det, tyckte han kändes spänd ofta fast en som tittade på oss tyckte han såg avslappnad ut. Jag tolkade hans tempo som spänd, men han har helt enkelt mer framåt skritt än andra.

Ska tilläggas att den hästen är jättelugn med barn, inte lika lugn med vuxna, din häst kanske också tog hänsyn till det handikappade barnet för att den visste att den skulle det. Dessutom går det inte att jämföra när en häst blir ledd.

Jag tror också att väder o kondition kan spela in. Har en som blir lite tittig när han är uttråkad, men i trav o galopp eller när man gör övningar är han inte alls så. Han behöver fokusera, vissa hästar är bättre på att bara lunka på, andra kanske behöver mer stimulans.
Och som de andra sa, han är en unghäst.

Har sagt det förut i din andra tråd, rid rid rid, o ta hjälp av någon, så att självförtroendet från ryggen också kommer!
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Faktiskt inget dåligt förlag alls. Hästen ska i alla lgen tänka FRAMÅT.

Travarna fostras alltid enligt den principen. Skulel aldrig fungera med en tvärvädning med vagn bakom sig.

Hur "lär man in" det? Bara nyfiken...
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Gå gärna på långpromenader där du ibland hoppar upp och rider en bit :) Tillslut kommer hästen tycka att det inte är ett dugg konstigt att han ibland får gå före med dig på ryggen och ibland leder du.
Bra att du jobbar med ledarskapet, nu gäller det bara att visa hästen att du är en lika trygg, konsekvent och stark ledare även om du råkar befinna dig uppe på hästryggen :)

Japp, det är ungefär så jag brukar göra. Har på både repgrimma och träns. Börjar turen med en promenad och när jag känner att hästen är lugn hoppar jag upp.
Eftersom jag är en fegis så är jag även väldigt bra på att förutspå vad hästen kommer bli rädd för(ja, jag vet att det är en nackdel). Så jag brukar oftast om jag ser/vet att långt där framme finns det nått som hästen kan bli skiträdd för(såpass väl har jag ju lärt känna hästen på dom här månaderna). Då hoppar jag helt enkelt av innan hästen har blivit rädd och leder förbi, när jag sen gått förbi det "farliga" med honom och han inte har varit rädd för det så rider jag förbi nästa gång, eller leder honom förbi många gånger tills han vant sej.

Kan ta ett ex. Skulle ut och rida igår, jag visste att min morfar höll på brevid vägen på ett ställe och klippte buskar med en sån där konstig grej som låter. Så jag hoppade av innan jag kom fram dit, alltså innan hästen hade hunnit bli rädd. Han blev lite orolig för det men vi löste det från marken och nästa gång red jag förbi utan problem.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Var det här pikar till mej?

Det finns så mkt folk som skaffar unghästar fast de inte har ngn rutin på varken hästhantering eller ridning o kanske bara ridit inomhus.

Jag har varit hästägare hela mitt 18åriga liv.;) Har typ aldrig varit i ridhus bara i skogen.:o Jag KAN men jag har blivit fegis. När jag köpte den här ponnyn för några månader sen hoppades jag på att det bara var min fjording jag var rädd för eftersom det var efter honom som jag börjat bli rädd. Jag var 100% trygg på provridningen och jag trodde inte det skulle bli några som helst problem. Och det tänker jag inte låta det bli heller.

Om man är väldigt osäker- PÅ ALLT- ska man byta häst, annars blir det synd om den..

Jag tänker absolut inte byta häst.

man vet skillnad på en riktigt rädd häst- då känner man hjärtat slå. då kanske man ska kliva av.
eller en som "blåser" o man vet att den brukar dra iväg- hejdlöst.

Japp, och det är min "nya" ponnys signaler som jag håller på att försöka lära mej nu.

Den dagen jag inte törs galoppera ute, ska jag skaffa mig en som gör det åt mig:cool:

Jag kanske också hade tagit hjälp av en annan ryttare om det funnits någon. Men här finns ingen(vad jag vet) så LITEN och kunnig som VILL rida en liten ponny. Dessutom slänger jag inte upp vem som helst, måste vara någon jag litar på och som rider på det sättet jag vill. Är rädd om min häst.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Japp, det är ungefär så jag brukar göra. Har på både repgrimma och träns. Börjar turen med en promenad och när jag känner att hästen är lugn hoppar jag upp.
Eftersom jag är en fegis så är jag även väldigt bra på att förutspå vad hästen kommer bli rädd för(ja, jag vet att det är en nackdel). Så jag brukar oftast om jag ser/vet att långt där framme finns det nått som hästen kan bli skiträdd för(såpass väl har jag ju lärt känna hästen på dom här månaderna). Då hoppar jag helt enkelt av innan hästen har blivit rädd och leder förbi, när jag sen gått förbi det "farliga" med honom och han inte har varit rädd för det så rider jag förbi nästa gång, eller leder honom förbi många gånger tills han vant sej.

Kan ta ett ex. Skulle ut och rida igår, jag visste att min morfar höll på brevid vägen på ett ställe och klippte buskar med en sån där konstig grej som låter. Så jag hoppade av innan jag kom fram dit, alltså innan hästen hade hunnit bli rädd. Han blev lite orolig för det men vi löste det från marken och nästa gång red jag förbi utan problem.

Det låter faktiskt som om du håller på och löser problemet själv. Det kan ta lite tid bara.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Man kan göra som man vill att hästen ska göra. Sitta kvar trots att man är lite rädd o då FÅ självförtroende.

hur ska man annars få det:confused:

ibland kan det t o m gå illa vid själva avsittningen.

Ofta är "attack" det bästa försvaret- visa hästen att det inte är farligt- ta fart mot o förbi det farliga.

Bättre det än att bli avvaktande o riskera att hästen tvärvänder o drar.

Har t o m jagat älg, för att få bort älgfobin:banana:

Och hur ska man då göra med en häst som när den blir räd reser sig, bockar och springer hem. Och nej, det går inte att kontrollera från ryggen, hon blir helt blockad.....

Jo, man hoppar av och visar att det är inte farligt från marken, när hon slappnar av och går förbi vänder man och går tillbka till punkten där hon blev rädd hoppar upp och förhoppningsvis går hon lugnt förbi. Annars kör man samma sak igen. Detta får man göra kanske 10 ridturer innan hon går förbi.
Så det är inte fel att hoppa av om situationen kan bli farlig.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Har en som blir lite tittig när han är uttråkad, men i trav o galopp eller när man gör övningar är han inte alls så. Han behöver fokusera, vissa hästar är bättre på att bara lunka på, andra kanske behöver mer stimulans.
Det här har jag faktiskt också kännt på min ponny. När vi skrittar så är han tittig och spänd och lite bakåt-tänkande. Men när jag tar upp honom i trav blir han avslappnad, fokuserad och framåt. Galoperat har jag inte gjort här hemma än, känner mej inte redo för det och eftersom hästen inte är i kondtion så väntar vi med det ett tag.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Exempelvis tar man lite fart förbi sådant hästen kan tänkas bli rädd för.

Märker man att de börjar titta konstigt på en sten elelr vad det nu kan vara så driver man helt enkelt på dem. Konstigare än så är dte inte.

Sedan gör man ingen affär av saker och ting. Hästen får titta när den springerförbi sedan fortsätter man som om ingenting har hänt.

Många hästar BLIR rädda om amn gör affär av sakeroch ting.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Visst kan hästar räkna ut saker så de slipper jobba och får gå hem.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det är att idotförklara hela hästsläktet i så fall.



Har under mina drygt 30 år inte stött på en enda häst som ALDRIG någonsin försökt sig på en rövare för att slippa undan.

Se bara på alal dessa envisa ponnyer tex som i godan ro kan stå och beta med ledsen unge på ryggen. När ridläraren vänder sig om så trippar den på som om ingenting har hänt.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Exempelvis tar man lite fart förbi sådant hästen kan tänkas bli rädd för.

Märker man att de börjar titta konstigt på en sten elelr vad det nu kan vara så driver man helt enkelt på dem. Konstigare än så är dte inte.

Sedan gör man ingen affär av saker och ting. Hästen får titta när den springerförbi sedan fortsätter man som om ingenting har hänt.

Många hästar BLIR rädda om amn gör affär av sakeroch ting.

Eller så tvärnitar hästen kastar sej åt sidan, tvärvänder och sticker hemåt och så ligger man där på backen med en häst som är lös brevid E20.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Eller så står man och glor på en postlåda i fem timmar till ingen nytta...


Bara en fråga..varför startar du trådar om du endast vill ha medhåll. Hela tiden olika undanflykter från de olika tips och råd du får.


Du frågade hur man fostrar travare till att inte tvärvända så fort de ser något farligt. Jag svarade...
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Eller så står man och glor på en postlåda i fem timmar till ingen nytta....

Ja, jag lägger hellre ner onödig tid än tar onödiga risker.

Bara en fråga..varför startar du trådar om du endast vill ha medhåll. Hela tiden olika undanflykter från de olika tips och råd du får....

Gör jag?:crazy: Det är jag inte medveten om själv isåfall. Men måste jag hålla med dej bara för att du svarar ï tråden jag skapade? Jag har hållt med flera andra här, men inte dej, som vanligt.

Du frågade hur man fostrar travare till att inte tvärvända så fort de ser något farligt. Jag svarade...

Okej, jag missade att det var svaret på den frågan.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

I första hand skall du inte rida på ställen där du känner dig osäker, hästar är finkänsliga så spänner du dig det minsta så känner han det. Såklart kan du hoppa av om du kommer till en situation där du blir osäker, det har jag också gjort många gånger, men någongång måste man prova på att "tackla" problemet från hästryggen också ;)
Ett tips är att börja med mental avslappning eller centrerad ridning och lära dig andas rätt och slappna av både på marken och på hästryggen.
Är man bara lugn på hästen och andas lugnt så kommer hästen vara lugn också.
Det var faktiskt inte så svårt att andas rätt, slappna av, titta långt fram och brett synfält när du rider så du är beredd och ser eventuell fara innan hästen, då kan du sitta lugnt och "tala" om för din häst att det inte är farligt.
Med beredd menar jag inte att du skall sitta på helspänn, men föregå hästen.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

I första hand skall du inte rida på ställen där du känner dig osäker, hästar är finkänsliga så spänner du dig det minsta så känner han det. Såklart kan du hoppa av om du kommer till en situation där du blir osäker, det har jag också gjort många gånger, men någongång måste man prova på att "tackla" problemet från hästryggen också ;)
Ett tips är att börja med mental avslappning eller centrerad ridning och lära dig andas rätt och slappna av både på marken och på hästryggen.
Är man bara lugn på hästen och andas lugnt så kommer hästen vara lugn också.
Det var faktiskt inte så svårt att andas rätt, slappna av, titta långt fram och brett synfält när du rider så du är beredd och ser eventuell fara innan hästen, då kan du sitta lugnt och "tala" om för din häst att det inte är farligt.
Med beredd menar jag inte att du skall sitta på helspänn, men föregå hästen.

Vart hittar man möjligeheter att få prova på centrerad ridning?:)
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Eftersom jag är en fegis så är jag även väldigt bra på att förutspå vad hästen kommer bli rädd för(ja, jag vet att det är en nackdel).

Du är inte en fegis! Du är bara försiktig, det är visst en skillnad!;)

Som någon annat skrev. Det låter som du löser det på egen hand och att det kan ta tid ger din hästen tid och eventuellt så är du på ryggen och den säger "oj vad är detta?" och du kan säger "Inget".

Ta det tid det tar, så att det tar mindre tid.:idea:
 
Sv: Re: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

men frågan är hur beröm ni en rädd häst? med att klappa den på nacken eller ta bort trycket?:idea:

Jag berömmer mest med lugn röst. :) En liten strykning på halsen eller manken.
Ja, man kan ju också använda sig av att ta bort trycket. Ge den en paus, stanna upp en liten stund, sluta pressa.
Man kan ju använda sig av båda.

Som sagt; det handlar om att ha bra timing så man berömmer hästens framsteg och inte råkar berömma när hästen ryggar undan (tex med att ge upp försöket efter att hästen protesterat).
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp