Bukefalos 28 år!

Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Har under mina drygt 30 år inte stött på en enda häst som ALDRIG någonsin försökt sig på en rövare för att slippa undan.
Med vad jag har läst...jag tror dig!
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

tydligen inte. Vet du när du ser än häst som är så rädd att den stänga av. De pallar inte med trycket. De nästan ser ut som de sover. jag vet inte hur du kan känna hjärtan dunka när en häst hoppar över allt. Men man kan läsa saker om man lära sig att ser det innan det är för stort. När hästen börja gå för långt ur sin egen comfort zone. Jag tror om du vänta för att känna hjärta slå så är det redan för sent. Jag prata om att ta tag i det innan det börjar blir för stort.
Här pratar du om de som resignerat- får inte fly.

Här har man har krävt så stor underkastelse att man inte längre kommunicerar, utan hästen har gett upp. Det verkar vara ett vanligt fenomen när folk försöker utöva PNH- utan instruktör:mad:

Den är då mer rädd för sin ledare än det som den blev rädd för från början.

Man kan inte träna bort hästens rädsla i förebyggande syfte.
Vissa saker, men sen får man ta det när det dyker upp.
det räcker med att man har visat hästen att den kan ty sig till människan o lita på dens omdöme.

Jag tycker inte att det är OK att man är så rädd att det går ut över hästen. Skaffa då först en äldre häst.

Jag skaffar heller inte en Porsche om jag vill åka tryggt, om jag är en osäker förare eller kör illa.
Det är som bäddat för trubbel. Hästen kan bli en osäker individ i en ditos hand.

Tycker heller inte att det är OK att utsätta hästen för det ena än det andra- bara för att man SJÄLV är så fruktansvärt osäker.:mad:

Samhällkunskap är en sak.
Det är ju därför som man ska provrida hästen både på bana o ute, helst flera gånger- för att se OM den passar ens personlighet!
. Sen bör man fortsätta att rida ut den kontinuerligt när den har kommit till nya stället.
 
De flesta prova att komma undan för de tycker en har tjatta för mycket eller palar inte med trycket. med vad jag har läst med dina råd och kommetarer så mer eller mindre ignorera du hästens mentalltsinnet. Så ja, jag tror dig att du har aldrig träffat en häst som har inte provat att komma undan.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Du pratar om tryck:crazy:

Jag menar att det oftast räcker om man är lugn o konsekvent.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Då får du nog ta och läsa igen.

Jag är väldigt medveten om hästars olika mentalitet och humör.
Samt trycker alltid på att de är INDIVIDER.



Har du aldrig träffat en häst som om den fick välja hellre ställde sig och betade än kollar på vad du gör? ALDRIG?
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Här pratar du om de som resignerat- får inte fly.
Det gör jag inte alls.

Här har man har krävt så stor underkastelse att man inte längre kommunicerar, utan hästen har gett upp. Det verkar vara ett vanligt fenomen när folk försöker utöva PNH- utan instruktör:mad:
:rofl:Jag vet att du vet absolut inget, zip, zilch, nadda om PNH så det kan du glömma att gemföra. But nice try thou!:rofl:

Den är då mer rädd för sin ledare än det som den blev rädd för från början.
NO! Ytterliga bevis att du vet inget om vad jag frågade dig. Det behöver inte har nåt alls med sin handlare/ryttare att göra. De är bara dominerande Rightbrained hästar. Samma som oss det finns fegisar och sen finns det modigare folk. Tänk om alla var behandlat samma då. Det är en sätt att hantera en situation för hästen och det behöver inte har nåt med en ledare att göra. Jag har sett en häst stänga av sig och suga tungen över att den var rädd för nya vattenkuppen. det låtade och skvetade han i ansikt. Så han var så rädd och istället för att springa iväg han ta några steg bakåt hastig sen stänga ner bara. Efter en liten stund så "vakna" han till och prova igen.

Man kan inte träna bort hästens rädsla i förebyggande syfte.
Vissa saker, men sen får man ta det när det dyker upp.
det räcker med att man har visat hästen att den kan ty sig till människan o lita på dens omdöme.
Huh???:crazy:
Det kan man visst, att träna en häst att istället för springa iväg att använder sin vänster sidan av hjärna men då är det upp till den som hantera/rider att ser till att hästen stanna där och inte flippa tillbaks till höger. Alla detta duma onödiga saker vi NH tokiga folk gör är träning just för att 1) träna hästens hjärna och 2) träna den som hantera hästen för en situation som kan dyker up senare. Alla grejer vi skicka de över, under och squeez genom är träning för mentalt förbredelse för vissa för lastningen.

Jag tycker inte att det är OK att man är så rädd att det går ut över hästen. Skaffa då först en äldre häst.
Jag skaffar heller inte en Porsche om jag vill åka tryggt, om jag är en osäker förare eller kör illa.

Det håller jag med om att folk behöver inte vara så rädd att det gå ut över hästen
p025.gif
och därför är det bättre att folk hitta ett bättre sätt om det är att kliva av och ta det från backen gör så.

Jag har haft flera Corvette och alltid åkt tryggt, det är andra folk som gör mig orolig. Det ibland är inte den "bil" man väljer men dina egna egenskap. Så att om man vill så är det ok att lära köra i en parkings plan. när affärerna har stängt. Men Vad du säger är om du vill ha en Porsche då måste du lära på E4 mitt i Stockholm eller köpa dig en buss biljett.

Det är som bäddat för trubbel. Hästen kan bli en osäker individ i en ditos hand.
ja och jag ser det även med folk som har hur mycket år under sig med hästar. :smirk:

Tycker heller inte att det är OK att utsätta hästen för det ena än det andra- bara för att man SJÄLV är så fruktansvärt osäker.:mad:
Hur utsätter man en häst för att man har klivet av och har jobbat med hästen och i slutändan är hästen mer lugn och mer självsäkert?

Samhällkunskap är en sak.
Det är ju därför som man ska provrida hästen både på bana o ute, helst flera gånger- för att se OM den passar ens personlighet!
. Sen bör man fortsätta att rida ut den kontinuerligt när den har kommit till nya stället.
Jag håller med. Men en häst som hoppar för fjäder som blåser över vägen ser jag inte som en dålig häst eller en häst som försöker kommer undan "jobbet". Det är en häst som sakna självförtroende och behöver lite jobb. Sen finns där hästar som titta på dig så att du vet de tänker ":devil:Come abord, enjoy the ride...while it lasts" är en annan sak. Därför jag utmana folk att utbilda sig lite mer med hästphykologi för de flesta även som TS problem är actuellt små saker om man hade dessa kunskaper att ta tag i de. Det ända som kostar är tid.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Jag vet att du vet absolut inget, zip, zilch, nadda om PNH så det kan du glömma att gemföra. But nice try thou!
Skratta på du.
du vet oxå att så är fallet.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Här pratar du om de som resignerat- får inte fly.

Här har man har krävt så stor underkastelse att man inte längre kommunicerar, utan hästen har gett upp. Det verkar vara ett vanligt fenomen när folk försöker utöva PNH- utan instruktör:mad:

Den är då mer rädd för sin ledare än det som den blev rädd för från början.

Man kan inte träna bort hästens rädsla i förebyggande syfte.
Vissa saker, men sen får man ta det när det dyker upp.
det räcker med att man har visat hästen att den kan ty sig till människan o lita på dens omdöme.

Jag tycker inte att det är OK att man är så rädd att det går ut över hästen. Skaffa då först en äldre häst.

Jag skaffar heller inte en Porsche om jag vill åka tryggt, om jag är en osäker förare eller kör illa.
Det är som bäddat för trubbel. Hästen kan bli en osäker individ i en ditos hand.

Tycker heller inte att det är OK att utsätta hästen för det ena än det andra- bara för att man SJÄLV är så fruktansvärt osäker.:mad:

Samhällkunskap är en sak.
Det är ju därför som man ska provrida hästen både på bana o ute, helst flera gånger- för att se OM den passar ens personlighet!
. Sen bör man fortsätta att rida ut den kontinuerligt när den har kommit till nya stället.

Är det mej du diskuterar om nu?
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Har du aldrig träffat en häst som om den fick välja hellre ställde sig och betade än kollar på vad du gör? ALDRIG?


väntar på svar.

Ser hellre vettiga argument än påhopp. För de lär inte bita änså..
 
Sv: Re: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Och hur/när ta ni bort trycket då?

För att ta ett exempel:
Om man vill få hästen att gå förbi en läskig plastpåse. Först berömmer man när hästen bara går förbi, alltså öht i rätt riktning.
När hästen gjort det ger jag långa tyglar eller klappar eller likn. Det viktigaste är iaf att man slutar pressa.
Känns uppgiften som en svår sak för den rädda hästen räcker det med ett gott försök. Nästa gång går man förbi två gånger, går närmare, prasslar med påsen eller likn.

Det kommer sig naturligt. Tryck-eftergift. Tryck-eftergift. Tryck-eftergift. Precis som i alla annan hästhantering jag/andra (ej alla) utför. Precis som i ridningen; skänkla - lätta, ta i tygeln-eftergift. osv osv. Eftergiften är alltid berömmet!
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Ledsen men avsaknaden av svar tolkar jag som okunnighet.:crazy:
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Skratta på du.
du vet oxå att så är fallet.

ABSOLUT inte det är motsatsen. Om du visst vad du prata om då skulle du förstår varför jag skrattar.
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Sorry hade lite födelsedags tårta att äta.:d

Har du aldrig träffat en häst som om den fick välja hellre ställde sig och betade än kollar på vad du gör? ALDRIG?


väntar på svar.

Ser hellre vettiga argument än påhopp. För de lär inte bita änså..
jo jag har träffat många av dessa hästar. Men Jag har träffat många hästar som väljer att vara med mig eller en annan istället för att bete. Hästar som tog fd ägaren 2 timmar att hämta in nu kommer och ser vad vi gör istället för att äta eller göma sig på andra sidan hagen. Vi inte använder godis heller, vi får de intresserad för vi stimulera deras hjärna inte bara kroppen. Vi gör det så de vill vara med oss och vi aldrig kräver det av de. Vi aldrig tvinga de att går förbi nåt utan att jobba med deras mentalsinnet. Vi får bättre resultat som varar längre.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Varför skulle det då vara svårt att lära in ett oönskat beteende?

Dvs hästar som hanteras och rids efter devisen att de får sin vilja igenom hela tiden=de lär sig att om de krånglar så slipper de.

Man kan SKAPA felbeteende hos en häst genomm att vara rädd för den och "pjoska" för mycket.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Qué:confused:
Tror såhär.
De som söker ngn form av NH har redan problem med sin häst.

Klart att folk blir frälsta av att hitta ETT sätt att lära känna o då klara av sin häst.

du förutsätter att hästen är livsfarlig. Jag menar att man inte ska skapa problem- genom att sitta av så fort det finns ngt som hästen möjligen kan bli rädd för.
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Varför skulle det då vara svårt att lära in ett oönskat beteende?

Dvs hästar som hanteras och rids efter devisen att de får sin vilja igenom hela tiden=de lär sig att om de krånglar så slipper de.

Man kan SKAPA felbeteende hos en häst genomm att vara rädd för den och "pjoska" för mycket.

Inte säkert att jag förstår översta frågan...


Jag säger inget om att hästar ska för sitt vilja hela tiden. Men vissa hästar behöver lite mer jäkla anama och man ska vara med hela tiden. men dessa är mer leftbrained hästar. dvs Hästar som tänkar. Och vissa hästar behöver tystnad, distans, lugnhet. Och vissa behöver en slap in the face and say "get a hold of your self" och dessa hästar behöver repation och tid. Dessa hästar är också mer Rightbrained. De tänkar inte de bara reagera. Om de krångla de måste göra nåt annat för att de slipper inte undan men om det är en häst som stänga av sig så är det att man låt den står. Det är ett stort skillnad mellan LB och RB hästar. Men vi i denna tråd prata om en RB häst som blir skraj för vissa saker. Om vi pratade om en LB "thinker" som, ja, försöker kommer undan för den bara vill inte längre så är det ett helt annat sak. Men vad jag försöker får folk ser är att de flesta hästar jävlas inte lika mycket som vi trodde att vi försöker tänkar som en betesdjur och förstår deras instinkter.



Jag tycker det är (ursäkta mig) men skit bra diskusion. Men just nu har jag en tjattig 7 åring och måste ber att får svara imorgon om den sista biten. Inte så att jag försöker undvika.;)
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Hej!

Jag tycker inte att du gör fel som sitter av i god tid innan det farliga så länge som du känner dig osäker. Tror nog att det är du som lider mest av detta hoppande upp och ner, när du väl kan sitta på hela tiden tror jag att du kommer att njuta mer av ridturen!
Om du dessutom sitter upp och av från olika håll, så tror jag att din ponny tror att det är någon ny rolig träning som ni håller på med. Percis som du säger så är det ju bättre om du kliver av innan det farliga än att du ramlar av under tiden...!
Har du ingen som du kan rida med som lite draghjälp när du rider ut? Din häst är ju fortfarande lite bebis, så han skulle nog må bra av att ha en lugn äldre häst att lära sig av!

Lycka till!
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Försöker förklara.

Jag TROR att ts är rädd för sin häst. Trots att detta förnekas.
Jag har läst flertalet trådar och det är tyvär den uppfattning jag har fått.



I ett sådant fall är det alltsa ryttaren som skapar spänningar hos hästen.Hästen är dessutom ung och lättpåverkad.

scenario 1. Ekipaget kommer lunkande. Ryttaren får syn på en sten. Funderar på vad som ska lagas till middag. Hästen tittar lite på stenen och lunkar vidare.

scenario 2. Ekipaget kommer lunkande. Ryttaren får syn på en sten. Tänker att nu kommer säkert hästen bli rädd. Börjar fippla med hästen. Hästen koppla ihop stenen med att ryttaren blev rädd. Hästen tänker då att den där stenen är nog farlig. Cirkusen är igång...
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp