Bukefalos 28 år!

Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det märks att du inte vet någonting om det här.... Jag är INTE rädd för denna häst. Vart har jag sagt något som dras åt det hållet, vilken tråd?
Jag är ju aldrig rädd när jag leder hästen eller gör annan hantering. Tränade med pressening idag och jag var cool lugn trotts att hästen stressade upp sej några gånger. Jag litar på honom till 95% från marken(fullt ut blir svårt när man inte kännt hästen så länge och det är ju trotts allt ett djur) och är absolut inte rädd för honom.
Men i ridningen är jag lite på spänd, vet inte om man kan kalla det rädd direkt, mest pågrund av vad som hände med min fjording för ca 1½år sen och framåt och även för att jag inte ridit på jätte länge(ingen balans) och att det dessutom är en "ny" häst för mej.

Men tro vad du vill, du verkar ju alltid veta bäst, även om mej och min häst?
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Rädd, spänd. nervös...same,same

Men vart har du fått att jag är rädd för HÄSTEN? Har aldrig litat såhär mycket på en häst kan jag säga dej. Det är bara att allt inte klickar i ridningen just nu, men har insett att det nog kanske inte är så konstigt pågrund av just den här situationen. det går nog över med tiden. Så det är snällt om du inte säger nått om oss som inte stämmer innan du vet hur det ligger till helt och hållet.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

För tillfället- Ja.

Men sen är det ju vad rädd betyder också. Jag är betydligt mycket räddare för tandläkaren än för att rida på Zacke.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Men du har haft hästen sedan i september va?


Och känner dig fortfarande osäker inför en skrittur?
Ledsen men det kallar jag rädsla.

Be någon promenera med dig på ridturerna då. Gå brevid, cykla elelr vad som.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Men du har haft hästen sedan i september va?


Och känner dig fortfarande osäker inför en skrittur?
Ledsen men det kallar jag rädsla.

Be någon promenera med dig på ridturerna då. Gå brevid, cykla elelr vad som.


Oktober. Men jag har inte ridit på honom många gånger alls. Anledningen till det kan du läsa om här om du inte redan gjort det: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=827683

Tycker du ska lägga av nu. Jag vet bäst, okej?

Jag kommer lösa det här själv nu, ångrar att jag startade tråden.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Mest synd att du tror att det kommer lösa sig.


Med handen på hjärtat...vad har blivit bättre?

Jobba på rädslan. Det ska vara kul att ha häst.

Folk är inte här för att jaga dig. De vill hjälpa.

För att hjälpa måste själva grundproblemet lösas.
Även om det säkert är väldigt bekvämt att stoppa huvudet i sanden.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Mest synd att du tror att det kommer lösa sig.

Va? Vad tusan menar du med det? Vad kommer inte lösa sej?

Med handen på hjärtat...vad har blivit bättre?

Sen när då? Sen jag köpte honom? Väldigt mycket. I början vågade jag inte ens prova att rida ut, efter det vågade jag rida ut med sällskap och nurider jag ut helt själv. Har fått en bra kontakt med min häst, har fått känna på någonting jag aldrig kännt förut.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Även om det säkert är väldigt bekvämt att stoppa huvudet i sanden.

Du måste vara dum eller nått? Sticka huvudet i sanden? vad menar du egentligen? vad ska jag ändra på? Vad ska jag göra som jag inte redan gör?
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Nyss förnekade du den.

Lite svårt när det inte finns något konkret att gå på.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Va? Vad tusan menar du med det? Vad kommer inte lösa sej?



Sen när då? Sen jag köpte honom? Väldigt mycket. I början vågade jag inte ens prova att rida ut, efter det vågade jag rida ut med sällskap och nurider jag ut helt själv. Har fått en bra kontakt med min häst, har fått känna på någonting jag aldrig kännt förut.


Menad lösa sig av sig självt.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Nyss förnekade du den.

.

Att jag INTE är rädd för min häst ja, men därimot är jag fortfarande lite "rädd"(om du nu vill kalla det för det) för att rida när allt inte känns tryggt.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Menad lösa sig av sig självt.

Nej men det fattar faktiskt jag också. Hade inte direkt räknat med att jag ska kunna ställa hästen i hagen några månader och att det sedan ska funka bättre att rida....
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Men om du nu var så rädd pga andra erfarenheter. Varför köpte du en unghäst:confused:

hoppas att du nu tar dig i kragen o sätter igång den.:idea:
Lycka till:)
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det ligger faktiskt något endel av vad Älgen skriver, så läs igen utan att ha förutfattade meningar.
Det var väl ungefär så jag menade i mitt inlägg tidigare också, delvis som Älgen och om det var någon mer som skrev det. :)

Angående centrerad ridning så sök lite på det på Google, där kan du säkert hitta kurser där du bor.
Tag det lugnt bara och rid försiktigt, ge dig inte ut på något med hästen om du inte känner dig säker av någon anledning.

Lycka till :)
 
Sv: Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Jag har haft flera Corvette och alltid åkt tryggt, det är andra folk som gör mig orolig. Det ibland är inte den "bil" man väljer men dina egna egenskap. Så att om man vill så är det ok att lära köra i en parkings plan. när affärerna har stängt. Men Vad du säger är om du vill ha en Porsche då måste du lära på E4 mitt i Stockholm eller köpa dig en buss biljett.

Det här var den bästa liknelse jag hört på länge!:bow::D

Man måste inte tvinga sig själv att vara tuff då man inte är det, man kan ta den säkra vägen. Hästen är dummare än oss och vi kan lura den, man måste inte ta striden precis som den är. Att göra som TS gör fungerar också.
Alla som är supertuffa kan sitta kvar och ta fighten, de som är lite mer försiktiga kan köra på lite mindre trafikerade vägar först.
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Försöker förklara.

Jag TROR att ts är rädd för sin häst. Trots att detta förnekas.
Jag har läst flertalet trådar och det är tyvär den uppfattning jag har fått.
For the sake of argument...ska vi kalle det för "osäkert". Från vad jag har läst after denna svar så är det bara på ryggen som det problemet ligger. Och det är många som har samma.



I ett sådant fall är det alltsa ryttaren som skapar spänningar hos hästen.Hästen är dessutom ung och lättpåverkad. Jag håller med 100% aldrig har sagt nåt annat.

scenario 1. Ekipaget kommer lunkande. Ryttaren får syn på en sten. Funderar på vad som ska lagas till middag. Hästen tittar lite på stenen och lunkar vidare.

scenario 2. Ekipaget kommer lunkande. Ryttaren får syn på en sten. Tänker att nu kommer säkert hästen bli rädd. Börjar fippla med hästen. Hästen koppla ihop stenen med att ryttaren blev rädd. Hästen tänker då att den där stenen är nog farlig. Cirkusen är igång...

Igen Jag håller med att de är två väldigt vanliga scenario.

MEN...Hela diskusion har varit att unvika scenario #2. Eller hur? Jag håller med att vi påverkar vår hästar mycket mer än vad många tror. Och jag tycker TS känner av detta.

Vad om detta scenario:

Ekipaget kommer lunkande. Hästen ser en sten. Ryttaren märkar att hästens huvud gick up det minsta och nu är hästens uppmarksamhet dragen mot en sten. Ryttaren känner av att hästen blir lite stelare (tense, kunna inte en svenska ord för det nu på morgonen:o). Ryttaren vid denna punkten är osäkert om det är bra att sitter kvar och skulle känna sig tryggare på marken. Nu 2, saker kan händer. Ryttaren kan hoppa av var de stå eller hon kan backa till punkten var hästen märkt stenen först så att hästen inte känna sig lika hotade av sk "Mördastenen". Sen kan ryttaren (pga att ryttaren var bered h*n hade redan grimma och en längre grimmskaft på hästen) arbete med hästen och mördastenen på backen var ryttare är i bättre "ledare" roll och så att unvika skador. till slut har hästen jobbat med sina rädslar och till o med luktade stenen. Nu har ryttare sett att hästen reagerade mycket mindre denna gången till stenen och tänkte själv "jag tror nästa gång kan jag sitter kvar". Och kan de kanske nästa gång använda sceniro 1 istället.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Men vänta nu,
det finns inga mördarstenar:angel:
Om hästen har växt upp utanför en box torde den ha sett stenar!
Man måste förstå att en häst ska få titta på saker. Men blir man själv spänd, osäker eller rent av rädd för hur hästen ska reagera på det den ser kommer den onekligen lära sig att det mesta ska man vara spänd, osäker eller rent av rädd för.

Håller med Älgen, sitter man o tänker på worse case senario och är spänd/orolig för ev olyckor så smittar det av sig. Vi tänker inte tyst, utan när vi tänker så ger vi signaler till omvärlden.

Jag trodde tex att min häst var tankeläsare för jag satt o tänkte på galopp o då började han galoppera. Jag tillrättavisade honom, tog ner till skritt alltså - för jag hade ju inte bett honom galoppera. Två minuter senare händer samma sak, då upptäcker jag att jag när jag tänkte på galopp samtidigt spände vänster överskänkel en aning och han började naturligtvis galoppera igen.

Vad vill jag säga med det? Vi sänder ut signaler hela tiden.
Mitt råd igen är att ha sällskap så att TS slipper oroa o spänna sig utan kan slappna av o ha trevligt. Rid rid rid, o ha gärna med nån på volten också. Sällskap är alltid trevligt.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp