Bukefalos 28 år!

Skillnad på iberiska raserna?

Susannas

Trådstartare
Jag undrar helt enkelt hur raserna Lusitano, Lipizzaner, P.R.E och Andalusier skiljer sig åt? För de är väl rätt lika, för den som inte är så insatt? :o

tacksam för svar på min (dumma) fråga :)
 
Sv: Skillnad på iberiska raserna?

Saxat från Lusitanosällskapets hemsida ang skillnaden mellan PRE och lusitano:

"Genetiskt sett är de två raserna identiska, det som skiljer dem åt är olika urvalskriterier. Redan under 1700-talet tog aveln olika vägar i och med att tjurfäktning till häst förbjöds under en period i Spanien. I Portugal har man fortsatt att avla på bra tjurfäktningshästar fram till idag och på det sättet bibehållit mångtusenåriga egenskaper hos den forna stridshästen. I Spanien blev hästen mer selekterad på egenskaper som skönhet, storlek och yviga showiga rörelser för att briljera vid festligheter.

Den portugisiska hästen är selekterad på funktionalitet vilket gör att även spanska tjurfäktare föredrar den portugisiska hästen till just tjurfäktning. Exteriört sett så finner man generellt att lusitanon har något kortare starkare rygg, lägre svansansättning, ofta något konvex nosrygg och att den inte biljarderar i samma utsträckning som den spanska hästen. Hos lusitanon är alla färger accepterade till skillnad från P.R.E:n som vanligen är skimmel eller i enstaka fall brun eller svart. Många gånger kan det vara svårt att skilja raserna åt."


Andalusier kan man väl säga är en iberisk häst utan papper, men någon får gärna rätta mig om jag har fel då jag inte har full koll på det.
 
Sv: Skillnad på iberiska raserna?

Jag undrar helt enkelt hur raserna Lusitano, Lipizzaner, P.R.E och Andalusier skiljer sig åt? För de är väl rätt lika, för den som inte är så insatt? :o

tacksam för svar på min (dumma) fråga :)

I grunden har de tre första samma stambok. Andalusier är en häst ifrån Andalusien och KAN vara en PRE men normalt sett så är det en icke renrasig spansk häst. M a o kan det vara en Cartujano (PRE) eller en korsning mellan vad som helst.
Stuteriet i Lipizza fick köpa en bunt PRE och där grundade de sin avel. På den tiden fick man inte föra ut dessa hästar ur Spanien, det fick man först långt senare, men de fick dispens och sen har de avlat på de kriterier som de har funnit viktiga.
Spanjorerna och portugiserna hade samma stambok, men eftersom de inte kunde komma överens om vilka kriterier man skulle avla på, så gick de skilda vägar och har numera skilda stamböcker och har avlat rätt olika. Den portugisiska aveln grundbaserar sig på 7 hästar, sex hingstar och ett sto. Har man en Lusitano kan man se i papprena hur många % av varje stamhäst som finns i ens egen. Däremot finns det mer inavel i spansk avel, även kallat linjeavel.
Så på sitt sätt kan man säga att alla dessa är rätt lika, men de skiljer sig ändå väldigt mycket åt beroende på vad man har satsat på för individer i aveln. Vissa blodslinjer ger en viss typ av individ och andra en helt annan. Ungefär lika stor skillnad som att avla fram hopphästar eller dressyrhästar.
 
Sv: Skillnad på iberiska raserna?

Till båda, tack! Det där gjorde det hela verkligen klarare :laugh:
 
Sv: Skillnad på iberiska raserna?

I grunden har de tre första samma stambok. Stuteriet i Lipizza fick köpa en bunt PRE och där grundade de sin avel.
I lipizzanern finns det några linjer tillbaka på två (?) arabhingstar också som blandades in på 1800-talet (?). Det finns fler raser i Europa som går tillbaka på spanska hästar t ex kladruper.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 991
Senast: valy
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Enya
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 126
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp