Bukefalos 28 år!

Skimmel, eller....

I

izza

Hej alla! Har hittat en skimmel som jag vill ha, har sedan läst en massa om melanom. Sett att det är extremt vanligt hos just skimmlar. Som människo-doktor innebär melanom för mig FARA :( Hur är det hos hästar? Skulle ni tveka pga det? Andra erfarenheter av just skimmlar?
 
Jag köpte en skimmel för nån månad sen, och jag tänkte inte ens tanken på att han skulle kunna ha det..
Har aldrig hört talas om någon som haft det heller, och på ridskolan står det väääldigt många skimlar.

Jag skulle ha köpt skimmeln!

Det enda du kanske får räkna med är kissfläckar lite överallt ;)
 
Det är skrivet ganska mycket om det här på forumet. Sök på "skimmelknölar" eller liknande! :)

Och du behöver inte oroa dig så mycket... låt inte det stoppa dig.
 
jag har ägt en med skimmelknölar. vid 20 års ålder fanns det stora bölder vid analöppningen. Men inget som hästen har ont av..
hästen ska nu fylla 22 år.

Alla skimmlar får igentligen skimmelcancer/knölar, men inte alla hinner utveckla det pga ålder (tex hinner bli gammal).

Jag har sett illa fall också. och dom fallen är inte roliga.

Men o andra sidan har jag nästan bara ägt skimmlar och bara haft en som det syntets så tydligt på.
 
Det är sant att skimmlar i mycket högre grad får melanom än färgade hästar. Det börjar nästan alltid under svansen. Men det är nästan alltid benigna tumörer hos skimmel men man vet inte anledningen till att skimmlars melanom oftare är godartade. Det finns flera studier gjorda bla en på lippizanare. Så jag skulle nog också köpa skimmel om jag ville ha en men kolla lite extra under svansen. / Cicci
 
Det är mycket sällan som skimmelknölar är farliga.
Jag har haft en skimmel (blev nästan 27), hon hade massor av skimmelknutor - framförallt på svansroten (den största var 2,5 cm i diameter). Vad jag vet om dem är enbarat det som veterinären har berättat för mig; de är mycket sällan farliga. Det som Kan blifarligt, det är om de sätter sig i "klump" (dvs många) på olika ställen, tex kring analöppningen. Om knölarna spricker ska man även vara uppmärksam, fick besked på att om de gjorde det var det tvunget och ta biopsier för att se om de var elakartade..

Jag hade Inte tvekat och köpa en skimmel pga melanom! Kontakta en vet. för lite mer info, och glöm inte besiktningen...be veterinären kolla upp dem för att se hur pass utbrett det är - OM hästen har några dvs. För Alla skimmlar får det inte, men de flesta.

Om jag inte har helt fel för mig finns det någon här som har en sida om sin gamla häst, skimmel som fick avlivas pga melanom....någon som vet vem det är? Tror att du kan få ganska mycket mer info av henne än från oss som inte varit med om den "elaka sidan" av det hela.
 
jag har sett den elaka sidan. och det var inte en rolig syn.
sår som sprack, luktade skunk. fick rengöras.
hästen borde avlivats (var gammal) men den dog av sig själv.

det var inte så där jättekul att se. Allt gick fort också.
(under ett par år dock men fort iaf)

Ingen egen häst till mig, bara ngt jag sett. men också det enda jag sett på skimmel, pga melanom.

Jag är ju skimmeltok och träffat på mängder utan problem.
 
Hej Izza!

Nej, nej, köp din skimmel!!!

Lite info om melanom på häst följer;
Anledningen till att avblekbara skimlar drabbas värre än andra är att melanoblasterna tros påverkas negativt av själva avblekningen; den förändrade melaninmetabolismen kan leda till malignicitet eller överproduktion.
Enligt amerikansk litteratur är ungefär 80% av alla skimlar över femton år (oavsett kön) drabbade. Man delar in melanomen i tre grupper där majoriteten är benigna och växer långsamt utan att metastasera. Därefter är den form som transformeras från benign till malign vanligast och slutligen finns det en del som är maligna redan från uppkomsten. Histologiskt skiljer man inte på dessa typer utan talar om maligna eller benigna melanom.
I ungefär två tredjedelar av fallen sitter melanomen i huden. Näst vanligast är iris.
Melanomen är lokalt invasiva och i de fall de metastaserar sker detta i första hand till regionala lymfknutor och ev vidare till diverse organ i kroppen. Största problematiken är av funktionell natur. De kan sitta i vägen för sadel och träns, de kan vara till hinder vid defekering eller betäckning. Trots att de ofta är av godartad natur kan de vara bekymmersamma att bli av med, även efter radikal kirurgi är recidivrisken stor.

Men, det är få skimmelhästar som inte kan leva ett normalt liv eller brukas pga melanom. Dödligt är det mkt sällan, iallafall efter vad jag har erfarit. Förutom att vara skimmel kan även kön (handjur) och ras (arab) predisponera.
 
jag har en skimmel. Och jag har jobbat på ett stuteri som har drygt 70 skimlar.
Vissa av dem är friskare än andra men har aldrig hört talas om melanom?

Ett par av hästarna har eksem och en och annan dåliga hovar. Har även sett "knölar" på nån också...

Men jag är inte så duktig.. Ville bara säga att hittar jag "den rätta" hästen så köper jag den vare sig den är svart eller vit :idea:

Min grålle är grå!
 
Tack TantEster och alla andra för alla svar! Ja, det verkar inte som att jag ska avstå från min vackre vita springare bara för att han är vit ;) Det känns mycket bättre och även om det kan vara bekymmer så är det inte av den maligna art som jag tänkte. :D
 
Farligt och farligt... Det medför ju en viss risk, men inte så stor att du ska låta bli att köpa en skimmel!
Nästan alla skimmlar får melanom om dom hinner bli gammla nog, men oftast är dom benigna. Man gör inget åt det om dom inte sitter på ställen där dom stör hästen. Oftast tas hästen bort pga andra skäl (hältor osv)

Skimmlar är underbara! :love: Har själv en som blir 23 nu i år, han har haft knölar i 15 år...
 
Enligt statistik så skulle ALLA skimlar utveckla melanom. Och i slutändan dö av det. MEN, grejen är att de hinner dö en fullt naturlig död av hög ålder innan melanomet får en chans i de flesta fall.

99% av alla skimlar som har melanom har inga som helst besvär av det och det är något annat som tar livet av dem i slutänden (åldersrelaterade krämpor).

Och det är VÄLDIGT många av skimlarna över 15 år som har melanom. Väldigt FÅ har minsta problem. Ett ytterst litet antal har så svåra problem att de måste avlivas.

Visst, råkar man på enprocentaren som får problem och det rejäla så är det inte kul, men man kan få en massa andra otäckheter om man köper en brun häst med.

Så köp du din skimmel.

/Alexandra - med två skimlar i stallet - hur fasiken det nu gick till, jag gillar inte ens skimmlar egentligen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: Nikan
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 068
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
300
Senast: sweep
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp