Sköldpaddsfärgad hane...

Black

Trådstartare
Om jag nu har förstått saken rätt så är det inte så vanligt...
Jag har inte haft katt så länge och kan därmed inte mycket om dessa underbara djurs färger och färganlag.
Men i lördags var vi in med vår lilla pojke till vet för kastrering och fick höra att vi hade en mycket ovanlig färg på vår lilla kisse...
Han sa att det tydligen är väldigt ovanligt med sköldpaddsfärgade pojkar, att dom oftast blir röda i stället...
För er som har haft kisse länge och är väl insatta så är nog detta inte någon nyhet men för oss var det verkligen det.
Vi har alltså en väldigt speciell liten pojke !
Sätter in en bild så ni får se skönheten...

283017.jpg
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Ja, det var ju en klar padda. Paddhanar har alltid ett kromosomfel. Eftersom färgen på katter sitter på x-kromosomen, så krävs det alltså två x för att kunna ha 2 färger. En hane har ju xy i vanliga fall, därför kan den normalt inte ha 2 färger (vitfläck är inte en sån färg). Honor har ju xx och kan därför ha 2 färger. Så hanar som ändå är paddor har antingen xxy och är sterila, eller xxyy och är fertila.

Många som påstår sig ha paddhanar har egentligen ingen paddhane. Många är då röda med nån svart fläck. Men i dessa fall är oftast den svarta fläcken bara en ihopklumpad röd fläck som gör att den ser svart ut. Dvs katten har inget genetiskt svart på sig. Men din är ju mestadels blå och då är det ju inget snack. Kul att få se bild på en vacker och ovanlig hane.
 
Senast ändrad:
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Tack för ditt svar.
Det var intressant att läsa det du skrev, fast jag fick läsa det två ggr för att fatta... ;)
Vet sa att dom oftast är sterila eller har svårt att få till det...
Först när vi kom till vet sa han att det är ju en hane som är inbokad och inte en hona...
Men efter han fick känna lite på vår "Loppan" så var ju fallet solklart...
Kul med något ovanligt ! :eek:
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

:o Det sista blev lite rörigt. Genetiken (iaf på katt) är väldigt intressant tycker jag om än något krånglig i början.
Det finns paddhanar som går i avel, dessa är alltså xxyy dvs 2 ihopsmälta ägg/foster. Men det är som sagt mycket ovanligt.

Vad heter Loppan nu då?
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Han har ju hetat Loppan sedan han kom och är i dag ca sju månader så han får fortsätta heta Loppan...
Så inte stackarn får personlighetsklyvning...
När vi köpte "henne" så hette han "Lily"...
Tänk så det kan bli... :p
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Tur att dom inte vet vad som är tjejnamn och killnamn :p Jag skulle döpa min huskatt när hon kom till mig vid 10 v ålder. Men hon såg hela tiden så maskulin ut, så det dröjde länge innan jag bara föll in på ett namn som det blev. Fia. Då var hon 6 mån ochhade hetat Lillkatten tills dess. Dom andra 2 var döpta när dom köptes (raskatter) och den sista är egen uppfödning (och döpt av loveponies här på forumet) till S*Lisuanto's Abiding Addiction. Det blev Abbie ganska fort. S*Bergholmens Juliana blev såklart Julia och S*Iliadens Yoga blev Yoga, även om jag inte var nöjd med det. Men katten lystrar till Yoga, så då fanns det ju inget annat att göra än att acceptera.
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Så här ser Loppan ut idag, ca 7 månader gammal...

750921.jpg


750922.jpg
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Åh! :love: Vilken goding!
Hade också en tvåfärgad men hon dog tyvärr för ett par veckor sedan :cry:. Det speciella med henne var att hon var hona, har hört att det är väldigt ovanligt att de är tvåfärgade :)

Tessi3.jpg


Liten Tessi, ganska mörk bild. :love:
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Varför skulle det vara ovanligt? 99% av alla sköldpaddor är honor.
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Nä, tvärtom. Som Sassy skriver är 99% av alla tvåfärgade honor. Att hon är 2-färgad och inte 3-färgad beror på att hon inte är vitfläckad. Parar man en svartpigmenterad hona med en rödpigmenterad hane (eller tvärtom) och ingen har vita fläckar så blir ALLA honor i den kullen 2-färgade. Har ingen av föräldrarna vita fläckar så kan ingen av avkommorna få det heller.
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Aha :idea: Jo, jag vet att det nästan bara är honor som blir trefärgade. Men har inte hört att det var lika vanligt att de är tvåfärgade, där ser man, man lär sig ngt nytt varje dag ;)
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Vitfläck är ingen X-bunden färg, när man pratar om två-färgade katter menar man sköldpaddsfärgade, t.ex. svart/röd, blå/creme. Läs MissFidelis första svar en gång till.
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Den tredje färgen, dvs det vita, har inget med saken att göra. Det är bara ett anlag som gör att vissa partier på katten blir täckta med vitt. Så en sköldpadda med vitt har 2 färger, svart och röd. Sen har den ovanpå det ett anlag som gör att den även blir vitfläckad. Dom vita fläckarna har dock inget med grundfärgen att göra. En katt kan bara ha 2 grundfärger. Svart eller rött. Sen finns det anlag som påverkar dessa 2 så dom ser ut att bli andra färger.

Man kan väl säga att vitt inte är en färg.
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Gud vad du är duktig på att förklara :bow: Till och med jag fattar ju hur det hänger ihop nu :D
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Typ som att en fux kan ha vita tecken, och en brun häst kan ha vita tecken, det är fortfarande fux och brun för det...
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Det var så jag tänkte :D Man säger ju inte att den är skäck bara för att den råkar ha lite vita tecken :)
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Tycker du? :) Tack :D
Jag som satt och funderade på hur man bättre skulle kunna förklara... Men då kanske inte det behövs :idea:
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Det behövdes inte alls :) Har haft lite svårt med att få det hela att gå ihop tidigare med alla färger - men nu har jag äntligen fattat :D Tack! :bow:
 
Sv: Sköldpaddsfärgad hane...

Här har vi en till ovanlig kille!
Låt mig presentera Anders: :love:

anders_2_ram.jpg

anders_och_agnetha_ram.jpg


(Orkade inte starta en ny tråd när denna från 05 fanns ;))
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 359
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 278
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 200
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 828
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp