Bukefalos 28 år!

skolförvirring

Sv: skolförvirring

Ok, fast om jag inte misstolkat ytterligare ett inlägg så tycker axel det är lättare på rakt spår?
Hursomhelst - jag jobbar med det jag är mogen för NU för att successivt ta mig an större uppgifter.
Rak på rakt spår är helt enkelt för stort för mig nu. Efter att ha provat kanske bör tilläggas! :p
Så gissar jag att de flesta resonerar. (att man inte tar sig vatten över huvudet) Däremot lär det kunna skilja en hel del på vad man tycker är svårt resp. vad man tycker är enkelt, och om man får såpass bra resultat eller inte av det "svåra" att man skulle tycka det var värt att kämpa för i det stadie man är.

Att rida på en 60 m linje (ridhus tex) ett antal gånger och försöka att inte vingla är en bra check samt precis som sagts tidigare så bla övar det upp känslan för när hästen är rak och det är dessutom mycket svårt. Trodde det framgick :confused: Det är inget alternativt sätt att rakrikta, det gör man på en mängd olika sätt, på böjda spår oftast ja.

Men du måste inte ha kommit så långt för att prova att bara sitta och känna mellan två punkter i varje ända av ridhuset tex.

Detta var ingen stor diskussion utan bara en reflektion från mej, absolut ingen motsägelse till att man rakriktar på böjda spår:cool:

Ang resultat, så ja, jag tycker det ger bra resultat - för mej som ryttare främst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolförvirring

Att rida på en 60 m linje (ridhus tex) ett antal gånger och försöka att inte vingla är en bra check samt precis som sagts tidigare så bla övar det upp känslan för när hästen är rak och det är dessutom mycket svårt. Trodde det framgick :confused: Det är inget alternativt sätt att rakrikta, det gör man på en mängd olika sätt, på böjda spår oftast ja.

Men du måste inte ha kommit så långt för att prova att bara sitta och känna mellan två punkter i varje ända av ridhuset tex.

Detta var ingen stor diskussion utan bara en reflektion från mej, absolut ingen motsägelse till att man rakriktar på böjda spår:cool:


Okej, då förstår jag bättre hur du menar!
Och ja, för mig och kallis är det faktiskt för stor uppgift ändå! :crazy:
Raksträcka med orakriktad häst (vilket han helt enkelt inte kommer vara ännu på rakt spår) = övertempo med framdel i sin takt och bakdel i sin takt, med mycket trippigt steg. Eller varianten som jag råkar ut för - kusen bränner på och tappar den bärkraft man hade lyckats bygga upp. Den första varianten var när en rätt duktig dressyrtjej fick provrida honom, funkade helt enkelt inte att hålla strukturen på rakt spår. Fast nu blandar jag ihop fler saker i rakriktningen märker jag.

Om man tror sig ha en hyfsad rakriktning så absolut - bra check att rida rakt fram. Ännu bättre utan vägg! :)
 
Sv: skolförvirring

Det tror jag inte, men man vet ju aldrig! :p

Du jag tyckte nog mycket för 20 år sen som jag inte tycker idag, både om ridningen och annat, så var inte för säker, du hinner ändra dej många gånger:D:p
 
Sv: skolförvirring

Försag på övning som är bättre än övning blanda skola skänkelvikning och syftet av att göra det.?

skolor med skolor genom att byta riktning i böjning, "vanlig" böjning såsom t ex volter och skolor, endast rakrikta och därefter böja +skola, skolor + skrittpiruetter, är väl de jag kommer på. Som funkar bättre i mitt huvud och för mig i praktiken. Men som sagt - var och en använder givetvis det man upplever att man får bäst resultat av.
 
Sv: skolförvirring

skolor med skolor genom att byta riktning i böjning, "vanlig" böjning såsom t ex volter och skolor, endast rakrikta och därefter böja +skola, skolor + skrittpiruetter, är väl de jag kommer på. Som funkar bättre i mitt huvud och för mig i praktiken. Men som sagt - var och en använder givetvis det man upplever att man får bäst resultat av.

Funkar bäst för mig med. :bow:
 
Sv: skolförvirring

Du jag tyckte nog mycket för 20 år sen som jag inte tycker idag, både om ridningen och annat, så var inte för säker, du hinner ändra dej många gånger:D:p

Med tanke på hur många gånger det ändrats hittills i min "ridkarriär" så -absolut!
Samtidigt blir det lätt så att ju mer man testar, desto mer vill man behålla det "bra" i den grund man redan har, för att få nya pusselbitar från annat håll helt enkelt! :idea:
 
Sv: skolförvirring

skolor med skolor genom att byta riktning i böjning, "vanlig" böjning såsom t ex volter och skolor, endast rakrikta och därefter böja +skola, skolor + skrittpiruetter, är väl de jag kommer på. Som funkar bättre i mitt huvud och för mig i praktiken. Men som sagt - var och en använder givetvis det man upplever att man får bäst resultat av.


Jag uppfattade att du inte tyckte skola- skänkelvikning var bra övning- för någon.

Jag för min del tycker att dina förslag kan innebära den svårigheten att yttersidan blir för lång. Kan vara lättare att få tag i den genom att växla med en skänkelvikning- men jag antar det beror på att jag inte är tillräckligt duktig.
 
Sv: skolförvirring

Jag uppfattade att du inte tyckte skola- skänkelvikning var bra övning- för någon.

Nej, som sagt så var det mer en förklaring till varför jag själv inte slaviskt vill följa Kyras system.
Kan inte säga att NÅGON övning absolut är dåligt för alla - övningar bör individanpassas för bästa resultat. Framförallt beror det på vilken typ av resultat man vill få ut av övningen.

Jag för min del tycker att dina förslag kan innebära den svårigheten att yttersidan blir för lång. Kan vara lättare att få tag i den genom att växla med en skänkelvikning- men jag antar det beror på att jag inte är tillräckligt duktig.

Så länge man får det resultat man vill - varför inte?
Du vill "få tag" på yttersidan för att inte få den för lång. Jag oroar mig inte för att yttersidan skulle bli för lång - däremot förböjning, att kusen inte ska belasta en eller båda bogar för mycket, att komma åt bakdelen.
Olika fokus helt enkelt.
 
Sv: skolförvirring

Nej, som sagt så var det mer en förklaring till varför jag själv inte slaviskt vill följa Kyras system.
Kan inte säga att NÅGON övning absolut är dåligt för alla - övningar bör individanpassas för bästa resultat. Framförallt beror det på vilken typ av resultat man vill få ut av övningen.



Så länge man får det resultat man vill - varför inte?
Du vill "få tag" på yttersidan för att inte få den för lång. Jag oroar mig inte för att yttersidan skulle bli för lång - däremot förböjning, att kusen inte ska belasta en eller båda bogar för mycket, att komma åt bakdelen.
Olika fokus helt enkelt.


Nej man ska aldrig följa något slaviskt, man måste kunna tänka lite själv också och välja utifrån vad som passar. Det har du rätt i.

Men hmmm, är det någon stor skillnad på att yttersidan blir för lång och förböjning:confused: Eller är orden man använder viktigast:confused:
 
Sv: skolförvirring

Men hmmm, är det någon stor skillnad på att yttersidan blir för lång och förböjning:confused: Eller är orden man använder viktigast:confused:

Ärligt talat - vet inte! :o
För mig är ju inte lång yttersida av ryggen samma sak som förböjning, så länge hästen inte är väldigt böjd i en del (t ex halsen) men knappt böjd alls eller betydligt svagare böjd i andra delar, det är vad jag tänker när jag hör "förböjning".
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 872
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 584
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Elvasaga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 227
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp